BSP018_luk_poziomy.pdf

(1093 KB) Pobierz
P o m o c e d y d a k t y c z n e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
drin¾.MirosławJanNowakowski
Projekt ł ukupoziomego
naliniikolejowej
Ostatniezmiany:ÔÔpa¼dziernikaòýÔÔr.godz.ý:¥ 
Wszelkieprawazastrze¾one
SpistreOci
Ô.Wprowadzenieteoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ô
Ô.Ô. Zjawiskazyczneprzyprzeje¼dzieprzezłukpoziomy . . . . . . . . . . . . . . . Ô
Ô.ò. KształtgeometrycznykrzywejprzejOciowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  
Ô.ç. GeometriałukukołowegozsymetrycznymikrzywymiprzejOciowymi . . . . . â
Ô.¥. Stosowanyukładwspółrz0dnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ô. . Współrz0dnepunktówgłównychłukuzkrzywymiprzejOciowymi . . . . . . . À
Ô.â. DługoO'krzywejprzejOciowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ôò
Ô.Þ. Zwi0kszenierozstawutorównałukuliniidwutorowej . . . . . . . . . . . . . . . Ôâ
ò.Algorytmrozwi%zaniazadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.Ô. Obliczanieprzechyłki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.ò. ObliczaniedługoOcikrzywejprzejOciowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.ç. SprawdzeniedługoOcicz0Ocikołowejłuku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.¥. Wyznaczeniecharakterystykk%towychiliniowychukładu . . . . . . . . . . . . Ô
ò. . Obliczeniewspółrz0dnychpunktówgłównychukładu . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.PrzykładyobliczeE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.Ô. PrzykładÔ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.ò. Przykładò . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.ç. Przykładç . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òý
ç.¥. Przykład¥ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òý
ç. . Przykład  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òÔ
ç.â. Przykładâ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òò
ç.Þ. PrzykładÞ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òç
ç.. Przykład . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ò 
Ô.Wprowadzenieteoretyczne
Ô.Ô.Zjawiskazyczneprzyprzeje¼dzieprzezłukpoziomy
Przyanalizieiprojektowaniuukładugeometrycznegotorukolejowegowplanieruch
poci%gurozpatrujesi0jakoruchpunktumaterialnegoskupionegowOrodkuci0¾koOci
Ô
P o m o c e d y d a k t y c z n e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
P
K
k = 0
k = 1/R
k = 0
2
a = 0
a = 0
a = v /R
Rys.Ô. WykreszmiankrzywiznytoruiprzyspieszeEwpłaszczy¼niepoziomejpodczasruchu
pojazdupołukupoziomym
przekrojupoprzecznegopojazdu,poruszaj%cegosi0zestał%pr0dkoOci%potrajektorii
okreOlonejosi%torukolejowego,pomijaj%cprzytymwszelkieoporyruchu.
Z Ô-go prawa dynamiki Newtona wynika,¾e przyv = const, podczas ruchu po
torzeprostymjedyn%sił%działaj%c%napojazdomasiemjestsiłagrawitacji.Natomiast
podczasruchupołukupoziomymopromieniuRpojawiasi0dodatkowasiładziałaj%ca
wpłaszczy¼niepoziomej—siłaodOrodkowaFwyra¾anawzorem
v ò
R
F = m
(Ô)
Podczas przejazdu przez układ geometryczny zbudowany z dwóch prostych uło-
¾onychnapłaszczy¼niepoziomej,skierowanychwró¾nestronyipoł%czonychłukiem
poziomym(rys. Ô )wyst0puj%zmiany:
o promienia(naprostejr = ª ,nałukur = R),alboinaczej—krzywiznytoru(na
prostejk = ý,nałukuk = Ô ~ R);
o zwi%zane z tym zmiany siłi przyspieszeEdziałaj%cych w płaszczy¼nie poziomej
prostopadledoositoru(naprostejF = ýia = ý,natomiastnałukuF = m v ò ~ R
ia = v ò ~ R).
Na styku prostej złukiem kołowym wyst0puje nagła, skokowa zmiana przyspie-
szeniaodOrodkowego.JesttoniekorzystnedlaspokojnoOcijazdy,komfortupasa¾erów
ibezpieczeEstwaruchu.Dlategowwi0kszoOcitorów(zwyj%tkiemtorówbocznychna
stacjach)nieł%czysi0bezpoOrednioprostejzłukiem,lecznaichstykuwykonujesi0
dodatkowyelementgeometryczny— krzy w%przejOciow%.Zapewniaona
ci%gł%imonotoniczn%zmian0krzywiznytoruodwartoOcik = ýnaprostejdowartoOci
k = Ô ~ RnastykuzłukiemkołowymopromieniuR,cowkonsekwencjiumo¾liwiapłynn%
zmian0przyspieszenianiezrównowa¾onegoa n odwartoOciýnaprostejdov ò ~ Rnałuku
kołowym.
KrzywaprzejOciowalikwidujeskokow%zmian0przyspieszenia,niewpływajednak
na wartoO'przyspieszenia odOrodkowego działaj%cego na pojazd podczas ruchu po
łuku poziomym. WartoO'tego przyspieszenia nie jest oboj0tna dla komfortu jazdy,
bezpieczeEstwaruchuitrwałoOcinawierzchnikolejowej.Zrys. ò bwynika,¾epodczas
jazdypołukuwyst0pujeprzeci%¾eniezewn0trznegotokuszynowego.Prowadzitodo
ò
961860454.202.png 961860454.213.png 961860454.224.png 961860454.235.png 961860454.001.png 961860454.012.png 961860454.023.png
 
P o m o c e d y d a k t y c z n e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
F
F
W
G
G
W
G
H z
H w
P
P
s
P
P z
s
P w
P
(a)
(b)
(c)
Rys.ò. Rozkładsiłireakcjinawierzchnikolejowejpodczasruchupotorze:a)prostym,b)po-
ło¾onym włuku bez przechyłki, c) poło¾onym włuku z przechyłk%teoretyczn%.G—
grawitacja,F—siłaodOrodkowa,W—siławypadkowa,P,P z ,H z ,P w ,H w —reakcje
nawierzchni,h—przechyłka,s—rozstawszyn(mierzonymi0dzyichosiami).
jegoszybszegozu¾ycia.Ponadtozwi0kszeniesiłyFdowartoOci,przyktórejkierunek
siływypadkowejWwypadniepowy¾ejpunktupodparciakołanazewn0trznymtoku
szynowymmo¾edoprowadzi'dowykolejeniapoci%gu.
Wpływ siły odOrodkowej mo¾na zneutralizowa'wykonuj%c włuku tzw. prze-
chyłk0,—układaj%czewn0trznytokszynowywy¾ejodtokuwewn0trznego.Narys. ò c
przedstawionosytuacj0,gdyprzechyłkaowartoOcihcałkowicieniwelujewpływsiły
odOrodkowejwyst0puj%cejpodczasruchupołukupoziomym—wypadkowaWsiły
grawitacjiisiłyodOrodkowejcelujewzdłu¾pionowejosisymetriipojazdu,prostopadle
dopodłogiwagonu,dokładniewoOtoru.Przechyłka,przyktórejwyst0pujetakasytuacja
nosimiano przechyłki teoretycznej (h = h ý ).
Nazwa,,przechyłkateoretyczna”mauzasadnienie.DladanegopromieniaRidanej
pr0dkoOciv ý istnieje jedna przechyłka teoretycznah ý = h ( R,v ý ) . W praktyce na
liniach kolejowych prowadzony jest przewa¾nie ruch mieszany, czyli ruch poci%gów
oró¾nychmasachipr0dkoOciach(nielicznewyj%tkitometroiniektóreliniespecjalnego
przeznaczenia). Je¾eli po takimłuku poci%g b0dzie si0poruszałz pr0dkoOci%v > v ý ,
to pojawi si0w nim przyspieszenie niezrównowa¾one skierowane na zewn%trzłuku
iprzeci%¾onyb0dziezewn0trznytokszynowy.Je¾elinatomiastpoci%gb0dziesi0poruszał
zpr0dkoOci%v < v ý ,toprzyspieszenieniezrównowa¾oneb0dzieskierowanedoOrodka
łuku (rys. ç ). W praktyce ustala si0graniczne wartoOci przyspieszeEskierowanych
nazewn%trzidowewn%trzłuku,iprzyprojektowaniuprzechyłkinaliniachoruchu
mieszanymuwzgl0dniasi0zarównomaksymaln%pr0dkoO'poci%gówpasa¾erskichv p ,
jakiminimaln%pr0dkoO'poci%gówtowarowychv t .
WartoO'przyspieszenianiezrównowa¾onegoskierowanegonazewn%trzłuku,wy-
st0puj%c%wruchupoci%gówpasa¾erskich,wyznaczamyzrys. ç a.Zwidocznegonanim
trójk%taKMNwynika,¾e:
h
s ,
sin =
ç
961860454.043.png 961860454.054.png 961860454.065.png 961860454.076.png 961860454.087.png 961860454.098.png 961860454.109.png 961860454.120.png 961860454.131.png 961860454.142.png 961860454.153.png 961860454.163.png 961860454.168.png 961860454.169.png 961860454.170.png 961860454.171.png 961860454.172.png 961860454.173.png 961860454.174.png 961860454.175.png 961860454.176.png 961860454.177.png 961860454.178.png 961860454.179.png 961860454.180.png 961860454.181.png 961860454.182.png 961860454.183.png 961860454.184.png 961860454.185.png 961860454.186.png 961860454.187.png 961860454.188.png 961860454.189.png 961860454.190.png 961860454.191.png 961860454.192.png 961860454.193.png 961860454.194.png 961860454.195.png 961860454.196.png 961860454.197.png 961860454.198.png 961860454.199.png 961860454.200.png 961860454.201.png 961860454.203.png 961860454.204.png 961860454.205.png 961860454.206.png 961860454.207.png 961860454.208.png 961860454.209.png 961860454.210.png 961860454.211.png 961860454.212.png 961860454.214.png 961860454.215.png 961860454.216.png 961860454.217.png 961860454.218.png 961860454.219.png 961860454.220.png 961860454.221.png 961860454.222.png 961860454.223.png 961860454.225.png 961860454.226.png 961860454.227.png 961860454.228.png 961860454.229.png 961860454.230.png 961860454.231.png 961860454.232.png 961860454.233.png 961860454.234.png 961860454.236.png 961860454.237.png 961860454.238.png 961860454.239.png 961860454.240.png 961860454.241.png 961860454.242.png 961860454.243.png 961860454.244.png 961860454.245.png 961860454.002.png 961860454.003.png 961860454.004.png 961860454.005.png 961860454.006.png 961860454.007.png 961860454.008.png 961860454.009.png 961860454.010.png 961860454.011.png 961860454.013.png 961860454.014.png 961860454.015.png 961860454.016.png 961860454.017.png 961860454.018.png 961860454.019.png 961860454.020.png 961860454.021.png 961860454.022.png 961860454.024.png 961860454.025.png 961860454.026.png 961860454.027.png 961860454.028.png 961860454.029.png 961860454.030.png 961860454.031.png 961860454.032.png 961860454.033.png 961860454.034.png 961860454.035.png 961860454.036.png 961860454.037.png 961860454.038.png 961860454.039.png 961860454.040.png 961860454.041.png
 
P o m o c e d y d a k t y c z n e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
f
f 0
C
0
C
α
α
g
g
A
B
A
B
K
K
M
α
M
α
N
N
(a)
(b)
Rys.ç. Mo¾liwekierunkidziałaniaprzyspieszenianiezrównowa¾onego:a)—wruchupoci%gów
pasa¾erskich; b) — w ruchu poci%gów towarowych.g— przyspieszenie ziemskie,
f—przyspieszenieodOrodkowe,a—przyspieszenieniezrównowa¾one.
natomiastztrójk%taABOotrzymujemyzale¾noO'
f a
g .
Poniewa¾k%t jestbardzomały(wpraktyceh max ý,Ô s),mo¾naprzyj%',¾e
sin tg ,
tg =
sk%dotrzymujemy:
h
s =
f a
g ,
v ò p
R a
h
s =
g ,
v ò p
R
g h
s .
Przyspieszenietoniemo¾eprzekracza'wartoOcidopuszczalnejwruchupoci%gów
pasa¾erskich,czyli
a =
v ò p
R
g h
s D a p .
a =
(ò)
Podobnerozumowanieprowadzidowyznaczeniaprzyspieszenianiezrównowa¾one-
goskierowanegodoOrodkałuku,gdywruchunajwolniejszychpoci%gówtowarowychna
łukuwyst%pinadmiarprzechyłki.Zrys. ç bmamy:
h
s tg =
f + a
g ,
sin =
v ò t R + a
h
s =
g ,
g h
s
v ò t
a =
R ,
¥
961860454.042.png 961860454.044.png 961860454.045.png 961860454.046.png 961860454.047.png 961860454.048.png 961860454.049.png 961860454.050.png 961860454.051.png 961860454.052.png 961860454.053.png 961860454.055.png 961860454.056.png 961860454.057.png 961860454.058.png 961860454.059.png 961860454.060.png 961860454.061.png 961860454.062.png 961860454.063.png 961860454.064.png 961860454.066.png 961860454.067.png 961860454.068.png 961860454.069.png 961860454.070.png 961860454.071.png 961860454.072.png 961860454.073.png 961860454.074.png 961860454.075.png 961860454.077.png 961860454.078.png 961860454.079.png 961860454.080.png 961860454.081.png 961860454.082.png 961860454.083.png 961860454.084.png 961860454.085.png 961860454.086.png 961860454.088.png 961860454.089.png 961860454.090.png 961860454.091.png 961860454.092.png 961860454.093.png 961860454.094.png 961860454.095.png 961860454.096.png 961860454.097.png 961860454.099.png 961860454.100.png 961860454.101.png 961860454.102.png 961860454.103.png 961860454.104.png 961860454.105.png 961860454.106.png 961860454.107.png 961860454.108.png 961860454.110.png 961860454.111.png 961860454.112.png 961860454.113.png 961860454.114.png 961860454.115.png 961860454.116.png 961860454.117.png 961860454.118.png 961860454.119.png 961860454.121.png 961860454.122.png 961860454.123.png 961860454.124.png 961860454.125.png 961860454.126.png 961860454.127.png 961860454.128.png 961860454.129.png 961860454.130.png 961860454.132.png 961860454.133.png 961860454.134.png 961860454.135.png 961860454.136.png 961860454.137.png 961860454.138.png 961860454.139.png 961860454.140.png 961860454.141.png 961860454.143.png 961860454.144.png 961860454.145.png 961860454.146.png 961860454.147.png 961860454.148.png 961860454.149.png 961860454.150.png 961860454.151.png 961860454.152.png 961860454.154.png 961860454.155.png 961860454.156.png 961860454.157.png 961860454.158.png 961860454.159.png 961860454.160.png 961860454.161.png 961860454.162.png
 
P o m o c e d y d a k t y c z n e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
sk%dostatecznie,wprowadzaj%cdopuszczaln%wartoO'przyspieszenianiezrównowa¾one-
gowruchupoci%gówtowarowycha t ,otrzymujemy:
g h
s
v ò t R D a t .
a =
(ç)
Wzory( ò )oraz( ç )maj%podstawoweznaczenieprzyanaliziegranicznychwartoOci
promienia,przechyłkiipr0dkoOcinałukupoziomym.
Jest oczywiste,¾e przechyłka powinna wyst0powa'wył%cznie nałuku. W torze
prostym oba toki szynowe musz%by'uło¾one na tej samej wysokoOci. Na styku
prostejzłukiempowstajezatemproblemanalogicznyjakprzyzmianieprzyspieszenia
niezrównowa¾onego—nale¾yumo¾liwi'ci%gł%imonotoniczn%zmian0przechyłkitoru
odwartoOciýnaprostejdowartoOcihwpunkciejejpoł%czeniazłukiemkołowym(przy
zało¾eniu,¾eprzechyłkanałukuwyst0puje).Odcinektoru,naktórymjesttorealizowane
nosinazw0rampy przechyłkowej.
Współzale¾noO'zjawiskpowoduj%cychkoniecznoO'wykonaniakrzywejprzejOciowej
oraz rampy przechyłkowej ma skutek praktyczny: krzywa przejOciowa powinna by'
wykonanawtymsamymmiejscucorampaprzechyłkowaimie'tak%sam%długoO' Ô .
Ô.ò.KształtgeometrycznykrzywejprzejOciowej
Napotrzebyzadaniazostaniezastosowanaparabolatrzeciegostopniakorygowanameto-
d%prof.H.Bałucha(rys. ¥ ),b0d%camodykacj%powszechniestosowanejwkolejnictwie
europejskimparabolitrzeciegostopnia.Jejrównaniemaposta':
x ç
â R L ,
y = ;
(¥)
gdzie:
R promieEłukukołowego[m];
L długoO'krzywejprzejOciowej[m];
; współczynnikkoryguj%cy;
x,y współrz0dneprostok%tne[m]wukładziejaknarys. ¥ .
WartoO'współczynnikakoryguj%cego ; wyznaczanajestzewzoru
Ô
cos ¾ .
; =
( )
Krzywatacharakteryzujesi0liniowymwzrostemkrzywiznymi0dzyjejpocz%tkiemi
koEcem.OdpowiadajejrampaprzechyłkowaoliniowymwzroOcieprzechyłki.
Podstawowecharakterystykik%toweiliniowekrzywejprzejOciowej,to:
o k%tnachyleniastycznejdokrzywej ¾ wkoEcukrzywejprzejOciowejkkp,obliczany
zewzoru
¾ = arcsin L
ò R ;
(â)
o odci0taOrodkałukukołowegoobliczanazewzoru
L
ò ;
x s =
(Þ)
Ô Wpraktycedopuszczasi0kilkaOciOleopisanychwyj%tkówodtejreguły.
 
961860454.164.png 961860454.165.png 961860454.166.png 961860454.167.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin