BSP018_luk_poziomy.pdf
(
1093 KB
)
Pobierz
P
o
m
o
c
e
d
y
d
a
k
t
y
c
z
n
e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
drin¾.MirosławJanNowakowski
Projekt
ł
ukupoziomego
naliniikolejowej
Ostatniezmiany:ÔÔpa¼dziernikaòýÔÔr.godz.ý:¥
Wszelkieprawazastrze¾one
SpistreOci
Ô.Wprowadzenieteoretyczne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ô
Ô.Ô. Zjawiskazyczneprzyprzeje¼dzieprzezłukpoziomy
. . . . . . . . . . . . . . . Ô
Ô.ò. KształtgeometrycznykrzywejprzejOciowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ô.ç. GeometriałukukołowegozsymetrycznymikrzywymiprzejOciowymi
. . . . . â
Ô.¥. Stosowanyukładwspółrz0dnych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ô. . Współrz0dnepunktówgłównychłukuzkrzywymiprzejOciowymi
. . . . . . . À
Ô.â. DługoO'krzywejprzejOciowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ôò
Ô.Þ. Zwi0kszenierozstawutorównałukuliniidwutorowej
. . . . . . . . . . . . . . . Ôâ
ò.Algorytmrozwi%zaniazadania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.Ô. Obliczanieprzechyłki
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.ò. ObliczaniedługoOcikrzywejprzejOciowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.ç. SprawdzeniedługoOcicz0Ocikołowejłuku
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÞ
ò.¥. Wyznaczeniecharakterystykk%towychiliniowychukładu
. . . . . . . . . . . . Ô
ò. . Obliczeniewspółrz0dnychpunktówgłównychukładu
. . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.PrzykładyobliczeE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.Ô. PrzykładÔ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.ò. Przykładò
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÔÀ
ç.ç. Przykładç
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òý
ç.¥. Przykład¥
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òý
ç. . Przykład
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òÔ
ç.â. Przykładâ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òò
ç.Þ. PrzykładÞ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . òç
ç.. Przykład
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ò
Ô.Wprowadzenieteoretyczne
Ô.Ô.Zjawiskazyczneprzyprzeje¼dzieprzezłukpoziomy
Przyanalizieiprojektowaniuukładugeometrycznegotorukolejowegowplanieruch
poci%gurozpatrujesi0jakoruchpunktumaterialnegoskupionegowOrodkuci0¾koOci
Ô
P
o
m
o
c
e
d
y
d
a
k
t
y
c
z
n
e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
P
K
k = 0
k = 1/R
k = 0
2
a = 0
a = 0
a = v /R
Rys.Ô.
WykreszmiankrzywiznytoruiprzyspieszeEwpłaszczy¼niepoziomejpodczasruchu
pojazdupołukupoziomym
przekrojupoprzecznegopojazdu,poruszaj%cegosi0zestał%pr0dkoOci%potrajektorii
okreOlonejosi%torukolejowego,pomijaj%cprzytymwszelkieoporyruchu.
Z Ô-go prawa dynamiki Newtona wynika,¾e przyv
=
const, podczas ruchu po
torzeprostymjedyn%sił%działaj%c%napojazdomasiemjestsiłagrawitacji.Natomiast
podczasruchupołukupoziomymopromieniuRpojawiasi0dodatkowasiładziałaj%ca
wpłaszczy¼niepoziomej—siłaodOrodkowaFwyra¾anawzorem
v
ò
R
F
=
m
(Ô)
Podczas przejazdu przez układ geometryczny zbudowany z dwóch prostych uło-
¾onychnapłaszczy¼niepoziomej,skierowanychwró¾nestronyipoł%czonychłukiem
poziomym(rys.
Ô
)wyst0puj%zmiany:
o
promienia(naprostejr
= ª
,nałukur
=
R),alboinaczej—krzywiznytoru(na
prostejk
=
ý,nałukuk
=
Ô
~
R);
o
zwi%zane z tym zmiany siłi przyspieszeEdziałaj%cych w płaszczy¼nie poziomej
prostopadledoositoru(naprostejF
=
ýia
=
ý,natomiastnałukuF
=
m
v
ò
~
R
ia
=
v
ò
~
R).
Na styku prostej złukiem kołowym wyst0puje nagła, skokowa zmiana przyspie-
szeniaodOrodkowego.JesttoniekorzystnedlaspokojnoOcijazdy,komfortupasa¾erów
ibezpieczeEstwaruchu.Dlategowwi0kszoOcitorów(zwyj%tkiemtorówbocznychna
stacjach)nieł%czysi0bezpoOrednioprostejzłukiem,lecznaichstykuwykonujesi0
dodatkowyelementgeometryczny— krzy w%przejOciow%.Zapewniaona
ci%gł%imonotoniczn%zmian0krzywiznytoruodwartoOcik
=
ýnaprostejdowartoOci
k
=
Ô
~
RnastykuzłukiemkołowymopromieniuR,cowkonsekwencjiumo¾liwiapłynn%
zmian0przyspieszenianiezrównowa¾onegoa
n
odwartoOciýnaprostejdov
ò
~
Rnałuku
kołowym.
KrzywaprzejOciowalikwidujeskokow%zmian0przyspieszenia,niewpływajednak
na wartoO'przyspieszenia odOrodkowego działaj%cego na pojazd podczas ruchu po
łuku poziomym. WartoO'tego przyspieszenia nie jest oboj0tna dla komfortu jazdy,
bezpieczeEstwaruchuitrwałoOcinawierzchnikolejowej.Zrys.
ò
bwynika,¾epodczas
jazdypołukuwyst0pujeprzeci%¾eniezewn0trznegotokuszynowego.Prowadzitodo
ò
P
o
m
o
c
e
d
y
d
a
k
t
y
c
z
n
e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
F
F
W
G
G
W
G
H
z
H
w
P
P
s
P
P
z
s
P
w
P
(a)
(b)
(c)
Rys.ò.
Rozkładsiłireakcjinawierzchnikolejowejpodczasruchupotorze:a)prostym,b)po-
ło¾onym włuku bez przechyłki, c) poło¾onym włuku z przechyłk%teoretyczn%.G—
grawitacja,F—siłaodOrodkowa,W—siławypadkowa,P,P
z
,H
z
,P
w
,H
w
—reakcje
nawierzchni,h—przechyłka,s—rozstawszyn(mierzonymi0dzyichosiami).
jegoszybszegozu¾ycia.Ponadtozwi0kszeniesiłyFdowartoOci,przyktórejkierunek
siływypadkowejWwypadniepowy¾ejpunktupodparciakołanazewn0trznymtoku
szynowymmo¾edoprowadzi'dowykolejeniapoci%gu.
Wpływ siły odOrodkowej mo¾na zneutralizowa'wykonuj%c włuku tzw. prze-
chyłk0,—układaj%czewn0trznytokszynowywy¾ejodtokuwewn0trznego.Narys.
ò
c
przedstawionosytuacj0,gdyprzechyłkaowartoOcihcałkowicieniwelujewpływsiły
odOrodkowejwyst0puj%cejpodczasruchupołukupoziomym—wypadkowaWsiły
grawitacjiisiłyodOrodkowejcelujewzdłu¾pionowejosisymetriipojazdu,prostopadle
dopodłogiwagonu,dokładniewoOtoru.Przechyłka,przyktórejwyst0pujetakasytuacja
nosimiano przechyłki teoretycznej (h
=
h
ý
).
Nazwa,,przechyłkateoretyczna”mauzasadnienie.DladanegopromieniaRidanej
pr0dkoOciv
ý
istnieje jedna przechyłka teoretycznah
ý
=
h
(
R,v
ý
)
. W praktyce na
liniach kolejowych prowadzony jest przewa¾nie ruch mieszany, czyli ruch poci%gów
oró¾nychmasachipr0dkoOciach(nielicznewyj%tkitometroiniektóreliniespecjalnego
przeznaczenia). Je¾eli po takimłuku poci%g b0dzie si0poruszałz pr0dkoOci%v
>
v
ý
,
to pojawi si0w nim przyspieszenie niezrównowa¾one skierowane na zewn%trzłuku
iprzeci%¾onyb0dziezewn0trznytokszynowy.Je¾elinatomiastpoci%gb0dziesi0poruszał
zpr0dkoOci%v
<
v
ý
,toprzyspieszenieniezrównowa¾oneb0dzieskierowanedoOrodka
łuku (rys.
ç
). W praktyce ustala si0graniczne wartoOci przyspieszeEskierowanych
nazewn%trzidowewn%trzłuku,iprzyprojektowaniuprzechyłkinaliniachoruchu
mieszanymuwzgl0dniasi0zarównomaksymaln%pr0dkoO'poci%gówpasa¾erskichv
p
,
jakiminimaln%pr0dkoO'poci%gówtowarowychv
t
.
WartoO'przyspieszenianiezrównowa¾onegoskierowanegonazewn%trzłuku,wy-
st0puj%c%wruchupoci%gówpasa¾erskich,wyznaczamyzrys.
ç
a.Zwidocznegonanim
trójk%taKMNwynika,¾e:
h
s
,
sin
=
ç
P
o
m
o
c
e
d
y
d
a
k
t
y
c
z
n
e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
f
f
0
C
0
C
α
α
g
g
A
B
A
B
K
K
M
α
M
α
N
N
(a)
(b)
Rys.ç.
Mo¾liwekierunkidziałaniaprzyspieszenianiezrównowa¾onego:a)—wruchupoci%gów
pasa¾erskich; b) — w ruchu poci%gów towarowych.g— przyspieszenie ziemskie,
f—przyspieszenieodOrodkowe,a—przyspieszenieniezrównowa¾one.
natomiastztrójk%taABOotrzymujemyzale¾noO'
f
−
a
g
.
Poniewa¾k%t jestbardzomały(wpraktyceh
max
ý,Ô
s),mo¾naprzyj%',¾e
sin
tg ,
tg
=
sk%dotrzymujemy:
h
s
=
f
−
a
g
,
v
ò
p
R
−
a
h
s
=
g
,
v
ò
p
R
−
g
h
s
.
Przyspieszenietoniemo¾eprzekracza'wartoOcidopuszczalnejwruchupoci%gów
pasa¾erskich,czyli
a
=
v
ò
p
R
−
g
h
s
D
a
p
.
a
=
(ò)
Podobnerozumowanieprowadzidowyznaczeniaprzyspieszenianiezrównowa¾one-
goskierowanegodoOrodkałuku,gdywruchunajwolniejszychpoci%gówtowarowychna
łukuwyst%pinadmiarprzechyłki.Zrys.
ç
bmamy:
h
s
tg
=
f
+
a
g
,
sin
=
v
ò
t
R
+
a
h
s
=
g
,
g
h
s
−
v
ò
t
a
=
R
,
¥
P
o
m
o
c
e
d
y
d
a
k
t
y
c
z
n
e
KZ±uo§ZT§Z«£§±¶Sñíëu,P±uhZGoZ«Z
sk%dostatecznie,wprowadzaj%cdopuszczaln%wartoO'przyspieszenianiezrównowa¾one-
gowruchupoci%gówtowarowycha
t
,otrzymujemy:
g
h
s
−
v
ò
t
R
D
a
t
.
a
=
(ç)
Wzory(
ò
)oraz(
ç
)maj%podstawoweznaczenieprzyanaliziegranicznychwartoOci
promienia,przechyłkiipr0dkoOcinałukupoziomym.
Jest oczywiste,¾e przechyłka powinna wyst0powa'wył%cznie nałuku. W torze
prostym oba toki szynowe musz%by'uło¾one na tej samej wysokoOci. Na styku
prostejzłukiempowstajezatemproblemanalogicznyjakprzyzmianieprzyspieszenia
niezrównowa¾onego—nale¾yumo¾liwi'ci%gł%imonotoniczn%zmian0przechyłkitoru
odwartoOciýnaprostejdowartoOcihwpunkciejejpoł%czeniazłukiemkołowym(przy
zało¾eniu,¾eprzechyłkanałukuwyst0puje).Odcinektoru,naktórymjesttorealizowane
nosinazw0rampy przechyłkowej.
Współzale¾noO'zjawiskpowoduj%cychkoniecznoO'wykonaniakrzywejprzejOciowej
oraz rampy przechyłkowej ma skutek praktyczny: krzywa przejOciowa powinna by'
wykonanawtymsamymmiejscucorampaprzechyłkowaimie'tak%sam%długoO'
Ô
.
Ô.ò.KształtgeometrycznykrzywejprzejOciowej
Napotrzebyzadaniazostaniezastosowanaparabolatrzeciegostopniakorygowanameto-
d%prof.H.Bałucha(rys.
¥
),b0d%camodykacj%powszechniestosowanejwkolejnictwie
europejskimparabolitrzeciegostopnia.Jejrównaniemaposta':
x
ç
â
R
L
,
y
=
;
(¥)
gdzie:
R promieEłukukołowego[m];
L długoO'krzywejprzejOciowej[m];
; współczynnikkoryguj%cy;
x,y współrz0dneprostok%tne[m]wukładziejaknarys.
¥
.
WartoO'współczynnikakoryguj%cego ; wyznaczanajestzewzoru
Ô
cos ¾
.
;
=
( )
Krzywatacharakteryzujesi0liniowymwzrostemkrzywiznymi0dzyjejpocz%tkiemi
koEcem.OdpowiadajejrampaprzechyłkowaoliniowymwzroOcieprzechyłki.
Podstawowecharakterystykik%toweiliniowekrzywejprzejOciowej,to:
o
k%tnachyleniastycznejdokrzywej ¾ wkoEcukrzywejprzejOciowejkkp,obliczany
zewzoru
¾
=
arcsin
L
ò
R
;
(â)
o
odci0taOrodkałukukołowegoobliczanazewzoru
L
ò
;
x
s
=
(Þ)
Ô
Wpraktycedopuszczasi0kilkaOciOleopisanychwyj%tkówodtejreguły.
Plik z chomika:
budownictwopg
Inne pliki z tego folderu:
BSP018_pochylenie_zastepcze.pdf
(481 KB)
BSP018_pochylenie_zastepcze_profil.pdf
(443 KB)
BSP018_rysunki_landscape.pdf
(280 KB)
BSP018_wzor_01_01.rtf
(40 KB)
02_TOM_II_v.1.1.pdf
(713 KB)
Inne foldery tego chomika:
DB
Drogi i autostrady
drogi szynowe
HiH
KB
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin