Temat: „Pozycje wyjściowe w korygowaniu postawy”.
Wiek: dzieci 6-7 lat.
Zadanie: Nauka klęku podpartego.
Wada: Wady mieszane.
Czas: 45min
Sprzęt i pomoce: ławeczki, drabinki, laski, piłeczki pingpongowe, szarfa.
Część I – wprowadzająca
(5 – 10 min)
Zbiórka, powitanie się z grupą
- Sprawdzenie ćwiczenia zadanego do domu
- Podanie tematu zajęć
- Pokaz i omówienie prawidłowo wykonanego klęku podpartego. Wykonaj klęk podparty i przejdź do ukłonu japońskiego (zadanie).
Zabawa ożywiająca:
Bieg na palcach w różnych kierunkach z reakcją
na sygnał:1 gwizdek- leżenie przodem rr pod czołem
2 gwizdki-klęk podparty
Ćwiczenia oddechowe:
Dzieci robią małe koło i „dmuchają” balonik (koło się powiększa), na słowa prowadzącego : „Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i trach”- koło się rozrywa i dzieci przyjmują pozycję leżenie tyłem, NN ugięte, RR w skurczu pionowym.
Ćwiczenie wyrabiające nawyk prawidłowej postawy:
Stanie tyłem przy ścianie w postawie skorygowanej RR w skurczu pionowym.
Ruch: przejście do półprzysiadu i powolny powrót do stania.
Marsz z zachowaniem postawy prawidłowej połączony z ćwiczeniami oddechowymi, obręczy barkowej, stóp:
Marsz po sali RR w skurczu pionowym, wypowiadanie sylabami: po- sta - wa – sko – ry – go – wa – na.
Ruch: unoszenie wysoko L kolana, L stopa podkurczona,
unoszenie P kolana, P stopa podkurczona.
Ustawienie w szeregu
Przećwiczenie nowej pozycji
Plecy przylegają do ściany
Część II główna
( 25 – 30 min)
I. Ćwiczenia mięśni.
Obręczy barkowej:
Siad klęczny, RR wyprostowane w górę, rr trzymają laskę.
Ruch: przekazywanie laski do tyłu.
Karku i szyi:
Siad prosty podparty.
Ruch: na hasło prowadzącego
*zegar tyka – skłony głowy w prawo, w lewo mówiąc tik, tak ....
* zegar bije – skłony głowy w przód i tył mówiąc bim, bam...
* zegar dzwoni – krążenie głowa raz w lewą raz w prawą stronę mówiąc drrr....
Obręczy biodrowej:
Leżenie tyłem, NN ugięte, RR w bok.
Ruch: unoszenie bioder w górę – wytrzymać, powrót do PW
Grzbietu:
Leżenie przodem, RR w bok.
Ruch: wznos tułowia w tył – wdech nosem, powrót do PW – wydech ustami.
Brzucha:
Leżenie tyłem, NN ugięte, RR w skurczu pionowym.
Ruch: naprzemienne prostowanie nogi w kolanie (NN lekko uniesione nad podłogą).
Stóp:
Siad ugięty podparty.
Ruch:
Toczenie piłeczki pingpongowej stopą od palców do pięty PN i LN.
Klęk podparty na przedramionach – dmuchanie piłeczki pingpongowej do partnera.
„Berek – czarodziej”.
Ruch: dz. biegają po sali, wyznaczony berek goni uczestników zabawy. Dotknięty uczestnik przyjmuje pozycję podpór leżąc tyłem o NN ugiętych. Dziecko to może wybawić inny uczestnik przeczołgując się pod nim.
II. Ćwiczenia mięśni z zastosowaniem przyrządów.
Leżenie tyłem na ławeczce, chwyt dosiężny za brzegi ławki.
Ruch: podciąganie się po ławeczce – (oczekujący w rzędzie-siad ugięty podparty z tyłu).
Siad okroczny na ławeczce RR w bok.
Ruch: Spójrz na niebo, podłogę
Spójrz na lewą, prawą dłoń
Krążenia głową raz w prawo, raz w lewą stronę
Po każdym ruchu kichnięcie – aa psik.
Siad prosty podparty z tyłu, NN w kierunku drabinek. Oparcie stóp o 3 szczebel.
Ruch: wznos bioder w górę, powrót do PW
Klęk podparty z głową w kierunku drabinki na odległość RR, oparcie RR o szczebel drabinki na wysokości T.
Ruch: pogłębienie padu.
Brzucha i stóp:
Siad tyłem do drabinki, szeroki chwyt za szczebel na wysokości łopatek, stopy podkurczone.
Ruch: unieść nogi do siadu równoważnego i wytrzymać
(wypowiadanie sylabami wyrazu: wy – trzy – mam).
Ustawienie na obwodzie koła
Ćw. w parach
III Część końcowa
(5 – 7 min)
Zabawa uspokajająca i powtórzenie zadania domowego:
Zabawa „Czaty”.Dzieci w gromadce po jednej stronie sali, prowadząca stoi tyłem do ćwiczących po drugiej stronie sali.
Ruch: uczestnicy idą cicho na palcach, gdy N odwróci się do nich twarzą to przyjmują pozycję w klęku podpartym.
Marsz:
Marsz po obwodzie koła śpiewając piosenkę:
Tu prawą mam rękę, a tu lewą mam,
jak ptaszki fruwają pokażę ja wam.
Fruwają, fruwają przez długi, długi czas.
Ruch: RR w górę, w dół.
Pożegnanie:
Zbiórka w pozycji skorygowanej, podsumowanie zajęć,
Pożegnanie.
Objaśnienia:
RR – ręce
NN – nogi
T – tułów
PN – prawa noga
LN – lewa noga
PW – pozycja wyjściowa
Zajęcia przeprowadzone na podstawie przedstawionego konspektu, ze względu na stopień trudności są możliwe do wykonania z dziećmi z najstarszej grupy przedszkolnej, ćwiczenia i zabawy powinny być wcześniej opanowane przez dzieci. Ponieważ zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu trwają 30 minut, natomiast przedstawiony wyżej konspekt jest przewidziany na typową 45 min lekcję, w półgodzinnych zajęciach należy uwzględnić wybrane ćwiczenia według konspektu.
Opracowała: mgr Paulina Żurek – nauczycielka oddziału przedszkolnego
przy Zespole Szkół w Przyborowie.
jo-chom