· Bunt przeciw Wundtowi
· Psycholodzy Gestalt akceptowali wartość świadomości, krytykując próby zredukowania jej
· Ernst Mach – fizyk, opisywal wzory przestrzenne i czasowe (melodie) uznając je za wrażenia. Wrażenia miały formę i czas niezależne od elementów. Analiza wrażeń i stosunek zjawisk fizycznych do psychicznych 1886
· Te idee rozwijał Christian von Ehrenfels - twórca koncepcji jakości doświadczenia. -> Jakości postaciowe (GESTALT QUALITATEN) były spostrzeżeniami czegoś więcej niż sumy wrażeń. Melodia jest postacią nawet jeśli jest grana w innej tonacji. Postać była tworzona przez umysł z wrażeń zmysłowych
· U niego studiował Max Werheimer
Prekursorzy i inspiracje
-FENOMENOLOGIA - teoria poznania oparta na bezzałożeniowym (...)
Gestalt
· Sam termin Gestalt był problemem
· Kształt lub forma jako właściwość przedmiotu, ale także jako konkretny byt, którego cechą jest określony kształt lub forma
· Termin ten obejmował spostrzeganie, uczenie się, myślenie, emocje, zachowanie
· Początkowo Gestalt to była walka z Wundtem, który uważał całość za zbiór elementów
Max Werheimer (1880 - 1943)
· Urodzony w Pradze- uczęszczał na wykłady Ehrenfelsa – potem studiował w Berlinie
· W 1904 zrobił doktorat w Wurzburgu u Osfalda Kulpego. Ostatecznie związał się z uniwersytetem we Frankfurcie.
· W 1921 razem z Koffką i Kohlerem założyli czasopismo Psychologische Forschung w 1929 zostal profesorem. A w 1933 wyemigrował do USA
· Wymyślił stroboskop, który jest pierwowzorem kamery
· W 1910 Mac werheimer przeprowadził badanie z użyciem stroboskopu na uniwersytecie we Frankfurcie – badanymi byli Kofka i Kohler
· Zjawisko „fi” złudzenie, że dwa kolejno złapane światła się poruszają
· Ruch pozorny istnieje i nie wymaga tłumaczenia – nie może być zredukowany (nie można go zredukować do elementów, bo wtedy nie ma ruchu. (z doświadczenia z szybko zapalającymi się i gasnącymi lampkami)-> jak ruch zredukujemy do elementów to mamy tylko zapalające się lampki)
· Wundt nie ma racji – rozkładając postać na elementy nie zawsze otrzymamy całość
Kurt Kofka
· Urodzony w Berlinie
· Studiował w Berlinie u Strumpfa. Zdobył doktorat w 1908 a od 1910 we Frankfurcie pracował z Wertheimerem i Kohlerem
· W 1911 został docentem na uniwersytecie w Giessen. Podczas I wojny pracował w klinice psychiatrycznej zajmując się pacjentami z afazją
· Pracował nad urządzeniami echolokacyjnymi do niemieckich łodzi podwodnych
· W 1922 wysłał do Psychological Bulletin artykuł Percepction: An introduction to the Gestalt – Theory
· Pracował jako professor wizytujący na uniwersytecie Cornella I Wisconsin w 1927 został mianowany profesorem w Smith College w Massachusets gdzie pracował do śmierci w 1941
· w 1935 napisał Zasady Psychologii Gestalt – ale książka była za trudna
gestaltowcy nie mieli szans z behawioryzmem
Wolfgang Kohler (1887 - 1967)
· urodził się w Estonii – miał 5 lat gdy wyjechał do Niemiec
· studiował w Tybindze, Bonn i Berlinie u Strumpfa w 1910 udał się na uniwersytet we Frankfurcie
· 1913 – na zaproszenie udał się na Teneryfę – tam spędził I wojnę (podejrzewano go, że był szpiegiem)
· W 1917 napisał Dowody inteligencji u małp
· Jako jedyny jawnie przeciwstawiał się nazistom
· Właściwie jedyny niemiecki naukowiec przeciwstawiający się nazizmowi (nie miał żydowskiego pochodzenia)
· Wgląd – nagła, nieoczekiwana zmiana percepcji problemu, prowadząca do nowego, głębszego i pełniejszego rozumienia problemu
· W 1920 porwócił do Niemiec
· W 1922 zastąpił Strumpfa na Uniwersytecie w Berlinie – sugerował że teoria Gestalt jest ogólnym prawem przyrody i należy rozszerzyć ja na inne nauki
· W latach 1925 – 26 uczył studentów na uniwersytecie Clarka – także tańczyć tango
· W 1929 opublikował Gestalt Psychology
· W 1935 opuścił Niemcy z powodu konfliktu z władzami
· Na emigracji pracował w Pensylwanii w 1956 został nagrodzony, a w 1959 został przewodniczącym APA
· 1959 – został przewodniczącym APA
Prawa Postaci – organizacja spostrzeżeń
· Stałość spostrzeżeniowa – cecha całościowości lub kompletności doświadczenia spostrzeżeniowego, która nie ulega zmianie nawet przy modyfikacji elementów zmysłowych
· Izomorfizm – doktryna głosząca że musi istnieć zgodność między psychicznym lub zmysłowym doświadczeniem a leżącym u jego podłoża doświadczeniem mózgowym. Wg. Kohlera procesy korowe zachodzą podobnie jak pola sił w fizyce
Kurt Lewin
· Urodził się w Mogilnie – studiował we Fryburgu, Monachium i Berlinie
· W 1914 roku zrobił doktorat u Strumpfa w Berlinie. Walczył w I WŚ – dostał Krzyż Żelazny, potem wrócil na uniwersytet i w 1929 przedstawił teorię pola w 1932 został profesorem na Stanford University. W 1933 opuścił Niemcy na stałe
· Był Żydem, jego rodzina zginęła w obozach
· Twórca teorii pól
· Teoria pola – system Lewina wykorzystujący pojęcie pól sił do wyjaśnienia zachowania jednostki w kategoriach pól jej wpływów społecznych
· Przez 30 lat rozwijał teorie głównie motywacji w fizycznym i społecznym kontekście. Pole psychiczne jest przestrzenią życiową – przestrzeń obejmuje wszystkie przeszłe, teraźniejsze, i przyszłe zdarzenia, które oddziaływają na jednostkę – na przestrzeń składają się potrzeby w interakcji ze środowiskiem psychicznym. W przestrzeni życiowej mogą być zróżnicowane regiony (niemowlę ich nie ma)
· Topologia – psychologia tablicowa
Bluma W. Zeigarnik (1900 - 1988)
· Urodzona na Litwie doktorantka Lewina
· W 1927 roku przetestowała hipotezę pojawiania się napięcia podczas wykonywania zadań, które zostają zredukowane, gdy zadanie się kończy. Badani otrzymali serię zadań; jedne pozwolono im dokończyć, innym przerwano
· Efekt Zeigarnik – tendencja do łatwiejszego przypominania sobie zadań niedokończonych
· Od 1930 pracowała w Moskwie z Lwem Wygotskim w Instytucie Eksperymentalnej Medycyny w Moskwie
· Podczas II WŚ pracowała z Łurią zajmując się zaburzeniami zachowania po urazach głowy. Była współzałożycielką Wydziału Psychologii na Uniwersytecie w Moskwie
· Zeigardnik B. W. (1983) „Podstawy Psychopatologii Klinicznej” Warszawa: PWN
· Zmarła w Moskwie – 87 lat
· 1939 – słynny eksperyment Lewina, Lippit, White
· Styl autokratyczny – przywódca ustala cel grupowy; przydziela zadania, nie konsultuje się z grupą przed podjęciem decyzji i nie uczestniczy w pracy (szybko)
· Styl demokratyczny – przywódca konsultuje się z grupą przed podjęciem decyzji i bierze udział w pracy (wolniej, ale efektywniej)
· Styl laissez – faire (liberalny) – przywódca pozwala grupie robić to, na co ma ochotę (prawdopodobnie ktoś inny przejmie władzę)
Terminy
Zjawisko fi
Wgląd
Bliskość
Ciągłość
Podobieństwo
Domknięcie
Pregnacja
Figura/tło
Stałość spostrzeżenia
Izomorfizm
Teoria pola
Efekt zeigarnik
Style przywódcze: autokratyczny, demokratyczny i lassez-faire
psychUW