MARKETING – WYKŁAD
Podstawowe pojęcia marketingu
•Marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów.
• Potrzeba ludzka to stan odczuwania braku zaspokojenia.
Potrzeby nie są tworzone przez marketing, ale leżą w naturze człowieka.
• Pragnienia są wyrazem szczególnego sposobu zaspokojenia potrzeb pierwotnych.
Pragnienia wciąż się zmieniają pod wpływem społeczeństwa i instytucji takich jak: kościoły, szkoły, rodziny, korporacje, itp.
•Popyt to pragnienie posiadania określonych produktów, poparte możliwością i gotowością ich kupienia.
• Produkt – to co można zaoferować w celu zaspokojenia potrzeby lub pragnienia.
Produkty fizyczne są nośnikami usług.
•Zarządzanie marketingowe – proces planowania i realizacji pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów, usług i idei, mających doprowadzić do wymiany spełniającej oczekiwania docelowych grup klientów i organizacji.
Orientacje przedsiębiorstwa na rynek:
•Koncepcja produkcyjna – konsumenci będą faworyzować te produkty, które są szeroko dostępne i mają niską cenę. Kierownicy organizacji zorientowanych na produkcję, koncentrują się na osiągnięciu wysokiej wydajności produkcji i szerokiej dystrybucji.
•Koncepcja produktu – opiera się na założeniu, że konsumenci preferują te produkty, które dostarczają im najwyższą jakość, najlepsze cechy użytkowe lub cechy innowacyjne. Kierownicy w organizacjach zorientowanych na produkt, koncentrują swe działania na wytworzeniu produktów o wyjątkowych cechach i o ciągłym ich udoskonaleniu.
•Koncepcja sprzedaży – opiera się na twierdzeniu, że klienci pozostawieni sami sobie, nie kupią wystarczająco dużo produktów przedsiębiorstwa. Organizacja musi wiec podjąć agresywną sprzedaż i działania promocyjne.
•Koncepcja marketingowa – opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci.
•Koncepcja marketingu społecznego – zadanie organizacji polega na określeniu potrzeb, wymagań i interesów rynków docelowych raz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej efektywny i wydajny niż konkurenci, przy jednoczesnym zachowaniu lub podniesieniu dobrobytu konsumenta i społeczeństwa.
Określenie koncepcji marketingowej:
•Zaspokajanie potrzeb w sposób przynoszący zysk.
•Znajdź pragnienia i spełnij je.
•Zrób to po swojemu.
•Ty jesteś szefem.
•Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby klient otrzymał wartość, jakość i zadowolenie.
Podział marketingu
•Marketing konsumpcyjny – obejmujący transakcje zawierane między firmami a konsumentami końcowymi, jednostkami lub gospodarstwami domowymi.
•Marketing instytucjonalny – w którym dwoma stronami w procesie wymiany są organizacje.
•Marketing typu non profit – obejmujący sferę działalnosci organizacji nie nastawionych na zysk, takich jak muzea, itp.
•Marketing strategiczny – obejmuje systematyczną i ciągłą analizę potrzeb i wymagań podstawowych grup konsumentów oraz projektowanie i wykonanie danego produktu czy pakietu usług, mających umożliwić firmie obsłużenie wyselekcjonowanych grup lub segmentów efektywniej, niż może to uczynić konkurencja. W ten sposób firma zapewnia sobie przewagę konkurencyjną.
•Marketing operacyjny – obejmuje organizacje dystrybucji, sprzedaż i politykę komunikacji z rynkiem, której celem jest informowanie potencjalnych nabywców i promocja wyróżniających się cech produktu, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów informacji.
Porównanie marketingu strategicznego i operacyjnego
Ryzyko wynikające z marketingu manipulowanego lub dzikiego
• sprzedaż produktów wybrakowanych lub niebezpiecznych,
• przesadna informacja o produkcie przy pomocy krzykliwego opakowania,
• uciekanie się do oszukańczych praktyk dotyczących polityki cenowej i dostawy,
• uciekanie się do technik promocyjnych wykorzystujących impulsywne zachowania nabywcy,
• reklamy przesadnie przedstawiające cechy danego produktu i zapowiadane przez te cechy korzyści,
• reklamy eksploatujące dotkliwe ludzkie cierpienia lub lęki,
• zachęcanie ludzi do nadmiernej konsumpcji metodami „twardej sprzedaży”.
Zarzuty wobec marketingu:
•podejmują działania o nie zawsze wyraźnie zdefiniowanym charakterze,
•są zbyt kosztowne,
•rzadko przyczyniają się do polepszenia rezultatów przez przedsiębiorstwo,
•prowadza krótkowzroczną politykę,
•przeceniają swój wkład w rozw...
majka_1