Marketing 2.doc

(399 KB) Pobierz

MARKETING – WYKŁAD

 

Podstawowe pojęcia marketingu

Marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów.

 Potrzeba ludzka to stan odczuwania braku zaspokojenia.

Potrzeby nie są tworzone przez marketing, ale leżą w naturze człowieka.

 Pragnienia są wyrazem szczególnego sposobu zaspokojenia potrzeb pierwotnych.

Pragnienia wciąż się zmieniają pod wpływem społeczeństwa i instytucji takich jak: kościoły, szkoły, rodziny, korporacje, itp.

 

Popyt to pragnienie posiadania określonych produktów, poparte możliwością i gotowością ich kupienia.

 Produkt to co można zaoferować w celu zaspokojenia potrzeby lub pragnienia.

Produkty fizyczne są nośnikami usług.

Zarządzanie marketingowe proces planowania i realizacji pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów, usług i idei, mających doprowadzić do wymiany spełniającej oczekiwania docelowych grup klientów i organizacji.

 

 

Orientacje przedsiębiorstwa na rynek:

Koncepcja produkcyjna konsumenci będą faworyzować te produkty, które są szeroko dostępne i mają niską cenę. Kierownicy organizacji zorientowanych na produkcję, koncentrują się na osiągnięciu wysokiej wydajności produkcji i szerokiej dystrybucji.

Koncepcja produktu opiera się na założeniu, że konsumenci preferują te produkty, które dostarczają im najwyższą jakość, najlepsze cechy użytkowe lub cechy innowacyjne. Kierownicy w organizacjach zorientowanych na produkt, koncentrują swe działania na wytworzeniu produktów o wyjątkowych cechach i o ciągłym ich udoskonaleniu.

Koncepcja sprzedaży opiera się na twierdzeniu, że klienci pozostawieni sami sobie, nie kupią wystarczająco dużo produktów przedsiębiorstwa. Organizacja musi wiec podjąć agresywną sprzedaż i działania promocyjne.

Koncepcja marketingowa opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci.

Koncepcja marketingu społecznego zadanie organizacji polega na określeniu potrzeb, wymagań i interesów rynków docelowych raz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej efektywny i wydajny niż konkurenci, przy jednoczesnym zachowaniu lub podniesieniu dobrobytu konsumenta i społeczeństwa.

 

Określenie koncepcji marketingowej:

Zaspokajanie potrzeb w sposób przynoszący zysk.

Znajdź pragnienia i spełnij je.

Zrób to po swojemu.

Ty jesteś szefem.

Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby klient otrzymał wartość, jakość i zadowolenie.

 

Podział marketingu

Marketing konsumpcyjny obejmujący transakcje zawierane między firmami a konsumentami końcowymi, jednostkami lub gospodarstwami domowymi.

Marketing instytucjonalny w którym dwoma stronami w procesie wymiany są organizacje.

Marketing typu non profit obejmujący sferę działalnosci organizacji nie nastawionych na zysk, takich jak muzea, itp.

Marketing strategiczny obejmuje systematyczną i ciągłą analizę potrzeb i wymagań podstawowych grup konsumentów oraz projektowanie i wykonanie danego produktu czy pakietu usług, mających umożliwić firmie obsłużenie wyselekcjonowanych grup lub segmentów efektywniej, niż może to uczynić konkurencja. W ten sposób firma zapewnia sobie przewagę konkurencyjną.

Marketing operacyjny obejmuje organizacje dystrybucji, sprzedaż i politykę komunikacji z rynkiem, której celem jest informowanie potencjalnych nabywców i promocja wyróżniających się cech produktu, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów informacji.

 

Porównanie marketingu strategicznego i operacyjnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ryzyko wynikające z marketingu manipulowanego lub dzikiego

sprzedaż produktów wybrakowanych lub niebezpiecznych,

przesadna informacja o produkcie przy pomocy krzykliwego opakowania,

uciekanie się do oszukańczych praktyk dotyczących polityki cenowej i dostawy,

uciekanie się do technik promocyjnych wykorzystujących impulsywne zachowania nabywcy,

reklamy przesadnie przedstawiające cechy danego produktu i zapowiadane przez te cechy korzyści,

reklamy eksploatujące dotkliwe ludzkie cierpienia lub lęki,

zachęcanie ludzi do nadmiernej konsumpcji metodami twardej sprzedaży.

 

Zarzuty wobec marketingu:

podejmują działania o nie zawsze wyraźnie zdefiniowanym charakterze,

są zbyt kosztowne,

rzadko przyczyniają się do polepszenia rezultatów przez przedsiębiorstwo,

prowadza krótkowzroczną politykę,

przeceniają swój wkład w rozw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin