Strona3
Stanowiska skrajnie redukcjonistyczne – egoizm jako dominujący motyw postępowania
N. Machiawelli 1469 -1527 człowiek jest z natury zły i kieruje się chciwością może stać się dobrym będąc odpowiednio kształtowanym strach podstawą kształtowania
T. Hobbes1588-1679 pomoc przejawem egoistycznych motywów
B.Meneville 1670-1733 krytyka cnoty jako każdego działania sprzecznego z odruchem natury, a które ma na celu dobro innych bez zwracania uwagi na racjonalne (filozoficzne) oznaki "bycia dobrym”. Egoizm podstawą rozwoju jednostki i organizacji społeczeństw bajka ”O pszczołach, czyli występki jednostki dobrodziejstwem ogółu”
F. Nietschze 1844-1900 – bezinteresowność oznaką słabości a pokonywanie jej „szlachetną cnotą”
§ Stanowiska bardziej umiarkowane – egoizm dominuje ale człowiek uwzględnia interesy innych
Epikur – hedonizm dążenie do zaspakajania przyjemności ( ale duchowych) podstawowy motyw ; współzależność między ludzkimi przyjemnościami „Nie można żyć przyjemnie nie żyjąc spokojnie i bezpiecznie a nie można żyć spokojnie i bezpiecznie jeśli inni ludzie nie żyją przyjemnie” (Tatarkiewcz, 1962)
Konfucjusz - egoizm źródłem złej kondycji człowieka; zachowania ukierunkowane jedynie na osiąganie własnych korzyści - niemoralne; cnota bezinteresowności i humanitarności - bycie dobrym dla innych żen - przejawem doskonałości moralnej ”Nie czyń innym czego dla siebie nie pragniesz” (Stevenson, Haberman,2001)
Platon – fundamentalne pytanie czy troska o innych bezinteresowna czy podejmowana ze względu na korzyści własne: ”lepiej być krzywdzonym niźli krzywdzącym” (Dialogi: Giorgiasz); dobre uczynki źródłem zadowolenia nawet gdy połączone z ofiarą czynią z moralności czynnik szczęścia
Arystoteles – dyskurs o przyjaźni - prawdziwa przyjaźń ”Niechaj postępowanie zgodne z nakazami przyjaźni oznacza życzenie drugiej osobie tego co sami uznajemy za dobre, życzenie ze względu na tę osobę nie ze względu na nas samych” (Retortyka)
J. Mill - utylitaryści – entuzjaści – uczucie sympatii jedną z naturalnych pobudek ludzkiego postępowania: sprawia, że interes innych harmonizuje z interesem jednostki, a przyjemność innych jest zarazem przyjemnością własną – dążenie jest moralne jeśli służąc interesowi własnemu służy zarazem interesowi ogółu
Stanowiska uwzględniające polimotywacyjny charakter ludzkich zachowań (egoizm i bezinteresowność):
D. Hume „Żadna z cech ludzkiej natury nie jest bardziej godna uwagi, zarówno w samej swej istocie jak i w konsekwencjach jakie rodzi, niż skłonność do odczuwania współczucia w stosunku do innych, do uzyskiwania na drodze porozumiewania się informacji o ich skłonnościach czy uczuciach, jakkolwiek byłyby one odmienne lub sprzeczne z naszymi” (Traktat o naturze ludzkiej). Reakcja współczucia nasila się w konfrontacji ze złym położeniem innych. Jej zakres może być duży, i nie ograniczać się do krewnych, bliskich czy podobnych nam ludzi.
I. Kant – przekraczanie granic egoizmu stanowi o istocie natury ludzkiej; dylemat nie sprowadza się do tego czy coś jest czy nie egoistyczne ale czy jest czy nie moralne – wolność polega na możliwości dokonywania wyboru; moralność domena praktycznego rozumu; obowiązek vs skłonność
Myśl chrześcijańska miłość jako nowe przykazanie (kazanie na Górze), przypowieść o miłosiernym Samarytaninie
A. Comte 1789 – 1857 pozytywista francuski : egoizm i altruizmu dwa odrębne motywy . Altruizm – pragnienie życia dla innych „Miłość jako zasada, porządek jako podstawa, postęp jako cel”.
psychUW