Zdolności koordynacyjne.doc
(
31 KB
)
Pobierz
Zdolności koordynacyjne
Zdolności koordynacyjne
•
Możliwości organizmu w zakresie wykonywania dokładnych i precyzyjnych ruchów w zmieniających się warunkach zewnętrznych (zmiany płaszczyzn, kierunku, osi ruchu)
[Szopa i wps. 1996].
•
Podstawowym czynnikiem integrującym ZK jest ich podłoże biologiczne i funkcje centralnego układu nerwowego oraz narządów zmysłu, a szczególnie zdolności neuronów do zapamiętywania informacji i ich odtwarzania w procesie sterowania ruchami
Zdolności koordynacyjne wg Hirtza
[1978]
•
Układ hierarchiczny struktury zdolności koordynacyjnych
•
Zdolność uczenia się motorycznego
•
Zdolność sterowania ruchem
•
Zdolność adaptacji motorycznej
–
Kompleksowe reakcje ciała
–
Różnicowanie kinestetyczne
–
Orientacja przestrzenna
–
Równowaga
–
Rytmizacja
Struktura zdolności koordynacyjnych
wg Raczek, Mynarski, Ljach
[1998]
•
Zdolności koordynacyjne:
–
Kinestetycznego różnicowania.
–
Orientacji czasowo-przestrzennej.
–
Zachowania równowagi.
–
Rytmizacji.
–
Szybkiej reakcji.
–
Łączenia (sprzężenia) ruchów.
–
Dostosowania (przebudowy) działania.
–
Wysokiej częstotliwości.
1. Zdolność kinestetycznego różnicowania
•
Wpływa wysoką dokładność i ekonomię wykonania ruchów.
•
Podstawę stanowi precyzyjne postrzeganie siły, czasu i przestrzeni w trakcie wykonywania czynności motorycznej dla najkorzystniejszego rozwiązania całego zadania ruchowego.
•
Istotne jest właściwe dozowanie impulsów sterujących, umożliwiających optymalny przebieg czynności ruchowej (np. regulowanie napięć i rozluźnień mięśniowych).
•
Dominująca rola przypada przyjęciu i ocenie oraz przetwarzaniu informacji o kątowej pozycji w stawach (komponenty przestrzenne), o stanie napięcia zaangażowanych mięśni (komponenty siłowe) oraz prędkości ruchów (komponenty czasowe).
2. Zdolność orientacji czasowo-przestrzennej
•
Umożliwia określenie pozycji ciała oraz jej zmian w trakcie ruchu całego ciała (a nie jego części) w przestrzeni i czasie w odniesieniu do ustalonego pola działania (np. biurko, krzesło) lub poruszającego się obiektu (samochód, człowiek), łączy w sobie postrzeganie i działanie motoryczne.
•
Łączy się nieroze
rwalnie z postrzeganiem czasowym parametrów ruchu i ich zmian.
•
Zależna jest od różnego rodzaju informacji, ale dominującą rolę odgrywają w niej informacje wizualne.
3. Zdolność zachowania równowagi
•
Umożliwia utrzymanie pozycji ciała w równowadze (
równowaga
statyczna
) oraz zachowanie lub odzyskanie tego stanu (
równowaga dynamiczna
) w czasie czynności ruchowej albo po jej wykonaniu.
•
Zachowanie równowagi jest podstawowym założeniem każdego cyklu ruchowego.
•
Inny obszar związany z tą zdolnością dotyczy czynności zapewniającej równowagę obiektów (łyżki, noża, roweru), określonej pojęciem balansowania względnie żonglowania.
3. Zdolność zachowania równowagi
(ciąg dalszy)
•
Głowna rola informacji pochodzących z analizatorów dotykowych, kinestetycznych (czucia głębo
kiego), optycznych i przedsionkowych.
•
W równowadze statycznej lub w czasie bardzo powolnych ruchów główną rolę spełnia analizator kinestetyczny, natomiast w dynamicznej (lokomocyjnej i obrotowej) przedsionkowy.
4. Zdolność rytmizacji
•
Pozwala na uchwycenie, odtworzenie
i realizowanie dynamicznych zmian ruchu w uporządkowanym, powtarzającym się cyklu.
•
Wyraża się to w dostosowaniu ruchów do podanego rytmu (zewnętrznego) lub przyjęciu celowego rytmu własnego (wewnętrznego).
•
Uzewnętrznia się w czasie (zwolnienie lub przyspieszenie), sile (napięcie i rozluźnienie), formie (skłon, wyprost, obrót) i przestrzeni (zakres i kierunek ruchu).
•
Rola przetwarzaniu informacji akustycznych i wizualnych, ważne są także informacje kinestetyczne i dotykowe.
5. Zdolność szybkiej
reakcji
•
Pozwala na szybkie zainicjowanie i wykonanie celowego, krótkotrwałego działania ruchowego na określony sygnał, w którym zaangażowane może być całe ciało lub jego część.
•
O jej poziomie świadczy czas, jaki upływa od momentu zadziałania sygnału do zakończenia ściśle określonego ruchu, który wyznacza czas reakcji oraz szybkość akcji zaangażowanych części ciała.
6. Zdolność łączenia (sprzężenia) ruchów
•
Zapewnia celową organizację ruchów części ciała, prowadząc do integracji przestrzennych, czasowych i dynamicznych parametrów ruchu i podporządkowania zadaniu ruchowemu realizowanemu przez całe ciało (np. łączenie krążenia ramion z ruchami lokomocyjnymi).
•
Zdolność sprzężenia odgrywa dominującą rolę w koordynacyjnie złożonych czynnościach, gdzie organizacja częściowa ruchów musi często uwzględniać współudział przedmiotów lub innego człowieka.
7. Dostosowania (przebudowy) działania
•
Pozwala na wdrożenie optymalnego programu działań oraz jego zmienianie i przestawianie w przypadku dostrzeżenia lub przewidywania z
miany sytuacji.
•
Zmiany nieznaczne (względnie oczekiwane) wymagają jedynie dostosowania parametrów czasowo-przestrzenno-siłowych struktury ruchu, przy zachowaniu planowanego i realizowanego programu działań.
•
Zmiany znaczne mogą doprowadzić do przerwania czynności oraz wdrożenia zupełnie nowego działania.
8. Zdolność wysokiej częstotliwości
•
Umożliwia wykonanie maksymalnej ilości ruchów w założonym czasie całym ciałem, bądź wybraną jego częścią bez obciążenia.
•
Zależy od sprawności ośrodków nerwowych zawiadujących antagonistycznymi grupami mięśni prowadzącymi do szybkiego przechodzenia ze stanu pobudzenia w hamowanie i odwrotnie.
•
Bazuje na funkcjach centralnego układu nerwowego, co sugeruje jej głównie koordynacyjny charakter.
Wskazania metodyczne dotyczące kształtowania zdolności koordynacyjnych
•
Podstawową metodą kształcenia sprawności koordynacyjnej jest celowo ukierunkowana zmienność ćwiczeń (sposób oraz warunki ich wykonania).
•
Ćwiczenia koordynacyjne w terapii muszą spełniać przynajmniej jedno z następujących kryteriów: nowość, nietypowość, złożoność, trudność.
•
Kształtując zdolności koordynacyjne należy łączyć ćwiczenia już opanowane z nowymi.
•
Szybkość wykonywania ćwiczeń powinna wzrastać wraz ze wzrostem techniki wykonywanych elementów ruchowych.
•
Zdolności koordynacyjne powinny być kształtowane metodą powtórzeniową z dostatecznie długimi przerwami wypoczynkowymi.
...
Plik z chomika:
gwiazda12
Inne pliki z tego folderu:
Scenariusz Gry i zabawy kształtujące równowagę.doc
(25 KB)
Zdolności koordynacyjne.doc
(31 KB)
Scanariusz - Zabawy i gry kształtujące szybkość.docx
(19 KB)
CCF20130109_00001a.jpg
(567 KB)
Kształtowanie sprwaności koordynacyjnej.jpg
(1475 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dekoracje
Dzień Pluszowego Misia
Grafomotoryka
Kodeks Przedszkolaka
Kolorowanki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin