Monika Kruk
TEST SPRAWDZAJĄCY
POZIOM POPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ
1.Używając pięciu zdań złożonych, scharakteryzuj podróżnika idealnego. W każdym zdaniu
swojej wypowiedzi wykorzystaj jedno podane wyrażenie:
- przewidywać najgorsze;
- zapiąć na ostatni guzik;
- nie tracić humoru;
- wstawać uszczęśliwionym;
- pomagać szczęściu.
...................................................................................................................................
2.Do podanych rzeczowników dopisz po pięć określeń wyrażonych przymiotnikami:
- wiatr - ................... ................... .................. ................ ....................
- kolega - ...................... ..................... ................. ................ ..................
- rozmowa - ..................... ..................... ................... ................. .....................
3.Wspólnie z bliskimi uzgadniacie miejsce spędzenia letnich wakacji. Większość członków
Twojej rodziny chce wyjechać w góry, ale Ty wolisz morze. Przekonaj ich
do swojego pomysłu, podając trzy argumenty. W trzech punktach użyj równoważników zdań.
4.Opisz wrażenia z wystawy zdjęć sławnego fotografa . Użyj pięciu przymiotników
i przysłówków, które określą Twoje odczucia. Napisz przynajmniej trzy zdania.
..............................................................................................................................................
5.Wyjaśnij znaczenie podanych związków wyrazowych:
- trzymać język za zębami - ................................................................................................
- mieć cały dom na głowie - ...............................................................................................
- tonąć w marzeniach - .......................................................................................................
6. Dziennikarz telewizyjny przygotowuje program na temat współczesnych uczniów szkół
podstawowych. Opisz jego i jego pracę, uzupełniając tabelę odpowiednimi częściami
mowy:
Przedmioty, które ułatwiają mu pracę
- RZECZOWNIKI
Przydatne cechy charakteru
- PRZYMIOTNIKI
Czynności, które musi wykonać
- CZASOWNIKI
Sposób, w jaki musi się zachowywać
- PRZYSŁÓWKI
1.
2.
3.
7. Wyobraź sobie, że w prezencie urodzinowym otrzymałeś niezwykły dar zmieniania świata.
Używając czasowników w trybie przypuszczającym, zbuduj trzyzdaniową wypowiedź
na ten temat.
.......................................................................................................................................................
8. Kasia chce przeprosić mamę za złe zachowanie. Ułóż i zapisz dialog pomiędzy nimi.
Uwzględnij intencje dziewczynki i zasady interpunkcji. Napisz po trzy wypowiedzi każdej
z osób.
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................
9.Podaj po trzy przykłady rzeczowników pospolitych i rzeczowników własnych.
- rzeczowniki pospolite - ................................ ................................. ................................
- rzeczowniki własne - ................................... ................................. ................................
10. Do podanych wyrazów dopisz po dwa synonimy i antonimy.
Podane wyrazy
Synonimy
Anonimy
fascynująca
Brzydki
NR ZAD.
KRYTERIA PRZYZNAWANIA PUNKTÓW
PUNKTY ZA WSKAZANE UMIEJĘTNOŚCI
MAKSYMALNA
ILOŚĆ PUNKTÓW
ZA ZADANIE
- każde poprawnie zbudowane zdanie złożone,
w którym wykorzystano jedno z podanych
wyrażeń;
1p.
5p.
w przypadku każdego rzeczownika:
- trzy poprawne określenia;
- cztery i pięć określeń;
po 0,5 p.
3p.
po 1p.
w każdym punkcie:
- przekonujące argumenty;
- poprawnie zastosowany równoważnik zdania;
po 0,5p.
prosze