15
Społeczna – wykłady
WPŁYW SYTUACJI SPOŁECZNEJ NA FUNKCJONOWANIE CZŁOWIEKA
· Goffman – człowiek jako aktor codziennego życia ( neguje istnienie osobowości)
· Każdy ma do odegrania w życiu jakąś rolę, ale nadaje jej swój charakter, przejawia w niej swoją indywidualność
· Zachowanie człowieka jest determinowane przez sytuację
· To co wewnętrzne, jest w dużym stopniu determinowane przez to, co zewnętrzne
1. Motywy (podstawowe cele) i cele (punkty w przyszłości, do których dążymy) Jakie jest źródło wewnętrznej motywacji i celów ? *socjobiologia – rozpowszechnienie genów*źródło kulturowe – kultura wyznacza to, co modne
2. Reprezentacje poznawcze siebie i świata : schematy, skrypty, ja realne, ja idealne, przekonania
3. Afekt i emocje
WPŁYW SPOŁECZNY (reklama, handel, polityka, szkoła, terapia)
Proces wpływu społecznego obejmuje takie zachowanie osoby, które wywołuje określone : zachowanie, uczucia, myśli u innej osoby. / Zimbardo/
Wpływ społeczny dotyczy 3 aspektów:1. Relacji interpersonalnych2. Poziomu perswazyjnego ( edukacja, wiec polityczny)3. Wpływ mass mediów na odbiorców
1. Relacje interpersonalne a) teoria wzmocnień ( eksperyment Gray’a – dzieci w szkole, zachowywały się tak, jak oczekiwali nauczyciele : grzeczni – grzecznie, niegrzeczni – niegrzecznie ) , wraz ze zmianą stosunku uczniów do nauczycieli, zmieniała się także ich postawa. b) teoria społecznego uczenia się – Bandura modelowanie – to wykonywanie przez podmiot działania podobnego (konkretnie lub symbolicznie) do działania modela
Czynniki wpływające na modelowanie :1. Właściwości podmiotu ( motywacja, zdolności, wzmocnienia)2. Charakter modelowanej czynności ( modelowanie jest skuteczniejsze, gdy stopień trudności stopniowo się zwiększa)3. Właściwości modela ( kompetencje i pozycja społeczna, władza dająca możliwość nagradzania i karania , uczestnictwo w sytuacji wychowawczej, emocjonalne związki z podmiotem, podobieństwo z podmiotem – im większe tym większy wpływ, duża liczba modeli i zgodność ich zachowań, zgodność zachowania modela z grupą odniesienia, widoczne następstwa zachowania modela) Wpływ braku ojca w rodzinie ( głównie dla chłopców)
1. Słaba motywacja osiągnięć
2. Niezdolność odraczania gratyfikacji
3. Niska samoocena
4. Konformizm
5. Przestępczość
Modelowanie wpływa na : dzielenie się, oddawanie krwi, datki charytatywne, pomaganie
TECHNIKI WPŁYWU SPOŁECZNEGO
*Reguły Cialdiniego
1.Wzajemność 2. Konsekwencja i zaangażowanie3. Społeczny dowód słuszności ( konformizm ) 4. Lubienie i sympatia5. Autorytet6. Niedostępność
I. Techniki sekwencyjne -> cechują się chronologią działań następujących po sobie w czasie.
a) Drzwi zatrzaśnięte przed nosem ( Lustrzane odbicie techniki stopy w drzwiach) STOPA – drobna prośba -> zaangażowanie -> prośba właściwaDziała podług zasad : Konsekwencji i zaangażowaniaNOS – prośba nie do spełnienia -> zaangażowanie -> odmowa -> kontrastowa do pierwotnej prośba właściwa Działa podług zasad : Kontrastu i wzajemności Warunek powodzenia : Odpowiednia sekwencja ( nie można odraczać) , prośba pierwotna i właściwa musi być formułowana przez tę samą osobę.
b) Niska piłka (odmiana : technika przynęty)PIŁKA: cena niska -> zaangażowanie odbiorcy -> wycofanie oferty -> cena wyższa Działa dzięki : zaangażowaniu i grzeczności ( głupio się wycofać)
II. Techniki sekwencyjne z akcentem na autoprezentację . a) Posługiwanie się imieniem odbiorcy Ex. „ Panie Zbyszku, daj pan 3 „ Dlaczego działa ? ( Dlaczego powinno) : zmniejsza dystans, imię jako coś osobistego, jako pozytywne wzmocnienie poczucia własnej wartości odbiorcy .
b) Incydentalne podobieństwo ( np. takie samo imię, data urodzenia, imiona dzieci, zakład pogrzebowy J ) Dlaczego działa ? : Wzmocnienie poczucie własnej wartości przez przekonanie o własnej słuszności .
c) Indukowanie hipokryzji Pytanie o coś -> konfrontacja z sytuacją gdy zachowanie jest sprzeczne z deklaracją -> dysonans -> redukcja dysonansu przez zmianę zachowania Ex. A: Jest pan dobrym człowiekiem? B: Oczywiście A: To czemuż, nie dał pan kasy na ratowanie żebraków ? Panu B robi się głupio i daje kasę na ratowanie żebraków J
Działa gdyż : Ludzie chcą uchodzić za konsekwentnych i nie lubią dysonansów .
d) Świadek interakcji Aby skłonić kogoś do zrobienia czegoś, staramy się, by prośba o to była wypowiedziana przy świadku , lub, skłaniamy kogoś by wykonał czynność przy świadku . Działa gdyż : przy świadkach mniej oszukujemy, obecność osoby drugiej czy trzeciej wzmacnia naszą samoświadomość, preferujemy wtedy zachowania społecznie oczekiwane i aprobowane . (Facylitacja społeczna)
III. Wpływ dynamiczny
a) „ To nie wszystko” -> podczas, gdy klient waha się przed zakupem produktu, sprzedawca dodaje kolejne korzystne elementy oferty ( obniżka ceny, gratis, coś tam )
b) „Dobrze to rozegraj” -> Gdy klient ma dwie sprzeczne tendencje ( od i do ) -> zmniejszanie „od” i jednoczesne zwiększanie „ do” Jak? : Np. przez wybicie z rutyny, użycie dziwnych sformułowań, niecodziennych pomysłów (żurek za 200 groszy, naga kobieta reklamująca pieluchy J )
IV. Kontakt
a) Bezpośredni kontakt : umożliwia wywieranie wpływu bezpośrednio ( wow), bazuje głównie na kontakcie wzrokowym
b) Dotyk (nie natarczywy)
V. Wykorzystywanie nastroju i emocji .
a) Nastrój negatywny – smutek Łatwiej wywierać wpływ na osoby smutne, przygnębione ( Smutno Ci? A może budyń?) Często wykorzystują to sekty, uderzając do ludzi samotnych, przygnębionych.
b) Lęk Wzbudzenie lęku może wywierać wpływ -> napisy na papierosach, reklamy społeczne, zdjęcia martwych noworodków -> Ale tylko do pewnego stopnia, ludzie nie lubią bać się za bardzo, gdy tak się dzieje, po prostu odcinają się od lękotwórczego bodźca. -> Samo straszenie nie wystarczy, potrzebna jest informacja, jak radzić sobie z tym lękiem ( Twój lekarz lub farmaceuta pomoże Ci w rzuceniu palenia)
c) Poczucie winy i wstydu -> jak w indukowanej hipokryzji ( patrz II c )
d) Huśtawka emocjonalna Większy wpływ, po wcześniejszym wywołaniu skrajnej emocji , które zakłócają zdolności poznawcze, wtedy łatwiej o ustępstwa, bezrefleksyjność itp.
VI. Wyobrażenia – wyobrażenie sobie pewnych zdarzeń ( wyobraź sobie jak mkniesz przez a4 w nowym audi) -> zwiększa się subiektywne prawdopodobieństwo, że te zdarzania naprawdę nastąpią-> przez wyobraźnię uruchamiamy skrypt , który łatwiej się potem wprowadza w życie -> samo wyobrażanie już sprawia, że się w jakąś czynność angażujemy
VII. Słowa
a) „BO” podawanie uzasadnienia po prośbie
b) „PROSZĘ” najbardziej działa w stosunku do tej samej płci
c) „LICZY SIĘ KAŻDY GROSZ” wytrąca argument, że 2 zł nie ocali wieloryba ( że drobna kwota nic nie znaczy wobec problemu)
VII . Inne
a) Etykietowanie Mówienie o tym jaki ktoś jest ( nadawanie etykiety) zwiększa prawdopodobieństwo, że zachowanie będzie potwierdzeniem etykiety ( Jesteś taaaki silny, przekop 2 ha pola)
b) Technika „ Stopa w usta” Przed wypowiedzeniem prośby, pytamy o samopoczucie, zmniejsza to dysonans
INTERPERSONALNY CHARAKTER WPŁYWU SPOŁECZNEGO
Manipulacja – celowe procedury umożliwiające sterowanie myślami, uczuciami i zachowaniami innych ludzi, którzy z tego sterowania nie zdają sobie sprawy ( ojoj)
Berne – teoria gier GRA- sposób kontaktu z drugim człowiekiem, który ma ukryty cel i który zakłada „pułapkę” na współgracza. Celem gry jest osiągnięcie korzyści takich jak np.
a) Uniknięcie lęku przed zranieniem przez partnera interakcji
b) Podtrzymania poczucia własnej wartości
Podczas gier komunikacja zawiera „ podwójne dno”, jest nieautentyczna , fasadowa.
Przykładowe gry :
1. „To dla twojego dobra” Stosowana głównie przez rodziców , rozbudza zawstydzenie, upokorzenie , które wymuszają konkretne zachowanie .
2. „ Przez ciebie nie mogę…” Stosowana przez małżonków, rodziców
3. „Jesteś podły/a” Poczucie winy -> zmiana zachowania
*Trójkąt Karpmana ( Zwany też trójkątem dramatycznym ) Trzy pozycje (role) ludzi, którzy stosują gry
1. Wybawca – chwali, nagradza, ostatecznie uzależnia ludzi od siebie . „Jeżeli mnie nie ma , ciebie też nie ma” . Takie zaangażowanie i zbyt duży koszt albo czasowy, albo emocjonalny a nierzadko materialny powoduje w wybawcy poczucie zmęczenia, wypalenia , frustracji, niesprawiedliwości.
2. Prześladowca – krytykuje, ocenia, wymusza zachowanie, poucza, czeka na potknięcia innych.
3. Ofiara – stosuje autodeprecjację, kreuje się na osobę zależną i w oparciu o to egzekwuje przywileje dla siebie, zmusza innych do okazywania troski ( wtórne zyski z choroby)
Sekty
1. Ujęcie językowe – łac. Sequi – iść, podążać za kimś ; Secte- droga, styl życia ; Secare – oddzielać się od kogoś/ czegoś
2. Ujęcie socjologiczne :Sekta – grupa społeczna, która izoluje się od reszty społeczeństwa, ma własną hierarchię , wartości, normy, pozycję przywódcy ( definicja zbliżona do definicji grupy społecznej !)
3. Ujęcie religioznawcze : Sekta – nurt religijny, który oderwał się od kościoła macierzystego
4. Ujęcie MSWia Sekta – grupa mająca silnie rozbudowaną strukturę władzy ; rozbieżność między celami deklarowanymi i rzeczywistymi; regulowanie życia członków poprzez normy, mające ukryty charakter.
Sekty a wpływ społeczny
· Kościół Zjednoczenia – Sekta Moona Badania wykazują, że zaproszenie na spotkanie zorganizowane przez sektę przyjmuje 30% zaproszonych osób. Po pierwszym spotkaniu proponuje się spotkanie weekendowe w specjalnych ośrodkach. W ośrodku czas jest w pełni zorganizowany, osobie nowej poświęca się szczególną uwagę, by poczuła się wartościowa, miłowana miłością bezwarunkową. Około 10 % ( z tych 30%) zostaje członkami sekty.
Mechanizmy wpływu społecznego stosowane w sektach ( mało wyrafinowane, wręcz banalne)
· Zaangażowanie – stopniowanie zaangażowania na zasadzie małych kroków (rozmowa-> spotkanie-> wyjazd)
· Perswazyjne komunikaty wskazujące proste sposoby rozwiązywania życiowych problemów
· Potęga dynamiki grupowej – „rób to co my a będzie ci lepiej”
· Absorbowanie uwagi jako sposób na utrudnianie formułowania kontrargumentów- pełna organizacja czasu, częste rytuały, praktyki, lektury, medytacje.
· Pozytywna afirmacja – ofiarowanie „ fajnego” życia ( Dobre jedzenie, miłe piosenki, fajny ludzie, przystojni kolesie, tańce, hulanki, swawole )
Teoria „grupy totalnej” Goffmana ( tyczy się także sekt)
1. Całościowość -> grupa obejmuje wszystkie dziedziny życia, wszystkich członków, czas świetnie zorganizowany
2. Wyłączność -> podporządkowanie wszystkich dziedzin życia nadrzędnemu celowi i przywódcy
3. Izolacja -> czasowa – zerwanie z przeszłością, z własną dotychczasową tożsamością -> przestrzenna – zerwanie kontaktów ze światem zewnętrznym
4. Idea nowego człowieka – nowomowa, nowe kategorie narzucone przez grupę.
WPŁYW SPOŁECZNY – Wpływ perswazyjny
Perswazja- każdy rodzaj komunikacji, mający na celu zmianę postaw, przekonań , zachowań
Propaganda- jest uproszczonym lub zniekształconym przekazem opowiadającym się za jakimś stanowiskiem politycznym lub ideologicznym // Billig
Propaganda obejmuje posługiwanie się symbolami, sloganami, obrazami; odwołuje się do emocji skłaniając odbiorcę do przyjęcia pewnego przekonania/postawy
4 techniki perswazji
1) Przejęcie kontroli nad sytuacją (perswazja wstępu, pre-perswazja) Polega na stworzeniu takiej atmosfery, która będzie sprzyjała dalszemu wywieraniu wpływu.Sposoby przejmowania kontroli a) odwołanie się do tego, co każdy już wie -> nadawca mówi to, co odbiorcy mają już w umysłach, przez co definiuje sytuację w sposób z którym nie można się nie zgodzićb) umiejętne zadawanie pytań ( najlepiej takie , które sugerują odpowiedź) - nie zadawaj pytań, na które nie znasz odpowiedzi- nie zadawaj pytań, na które nie dostaniesz odpowiedzi jakiej oczekujesz- posługuj się insynuacją ( powtarzanie w kółko jakiegoś kłamstwa czy czegós, aż „wśliźnie się to do głowy)
2) Zadbanie o wiarygodność źródła Wiarygodny nadawca = większy wpływ Autorytet, specjalista w jakiejś sprawie ( dr Irena Sural z Bref duo activ :P) Atrybuty specjalisty : biały kitel, książki w tle, tytuł naukowy itp. - ważne jest by przekonać nadawców, że nasze intencje mają charakter pomocniczy, że zależy nam na wspólnym interesie-zachęcanie do czegoś, z czym nadawca nie może się utożsamić , jest ( podobno) bardziej wiarygodne ( np. osoba paląca zachęcająca do nie palenia w miejscach publicznych) -język powinien wskazywać na szerokie kompetencje a jednocześnie powinien być zrozumiały dla odbiorcy *Porady dla charyzmatycznego przywódcy a) postaw początkowo łatwe cele , a potem ogłoś zwycięstwo b) użyj odpowiedniej oprawy, by podtrzymać swój wizerunek ( np. wielkie hitlerowskie wiece nazistowskie) c) wybierz negatywne informacje na swój temat i udostępnij je w prasie -> dzięki temu będziesz kontrolować to, co się tam znajdzie i możesz obrócić to na swoją korzyść d) mów ludziom to, co chcą usłyszeće) bądź konsekwentny -> powtarzaj wciąż to samo
3) Konstruowanie i przekazywanie komunikatu Model przetwarzania komunikatu : Petty, Cacioppo
Styl centralny
Styl peryferyjny
Komunikat przekonuje odbiorców , jeśli ci koncentrują na nim swoją uwagę
Dobór odpowiednich argumentów , aby odbiorca skoncentrował się na treści przekazu. Jeśli dojdzie do zmiany postawy, jest ona głębsza i trwalsza. CO ktoś mówi
Te aspekty komunikatu, które towarzyszą treści.Zwrócenie uwagi na nadawcę i jego wiarygodność.Wpływ mniej trwały niż w przypadku stylu centralnego. KTO coś mówi
Najlepiej zadbać o obydwa tory jednocześnie ! * mechanizm autoperswazji – zachęca się odbiorcę by spróbował przekonać samego siebie lub innych do danego komunikatu *Stosowanie sugestywnych obrazów – by komunikat był jak najmniej szary i abstrakcyjny * Obrazy – cechy - przyciągają uwagę- czynią informację bardziej konkretną, osobistą- wzbudzają tor centralny perswazji - wpływają na długość utrzymywania przekazu w pamięci ( w sensie, że dłużej) - gdy odbiorcy podzielają daną postawę, można przeprowadzić bardziej rad...
uspsychologia07