ZABAWY PLASTYCZNE
Prace plastyczne rozwijają u dzieci wyobraźnię pomysłowość w wyrażaniu samego siebie. Twórczość plastyczna dziecka będzie bogatsza jeżeli zetknie się ono bezpośrednio z różnymi przedmiotami i zjawiskami. Dzieci bardzo lubią malować, rysować, lepić, konstruować i wiązać tę działalność z opowiadaniem, opisem, wierszem, bajką, muzyką, piosenką.
ZABAWY PLASTYCZNEPrace plastyczne rozwijają u dzieci wyobraźnię pomysłowość w wyrażaniu samego siebie. Twórczość plastyczna dziecka będzie bogatsza jeżeli zetknie się ono bezpośrednio z różnymi przedmiotami i zjawiskami. Dzieci bardzo lubią malować, rysować, lepić, konstruować i wiązać tę działalność z opowiadaniem, opisem, wierszem, bajką, muzyką, piosenką.Chciałybyśmy podać kilka przykładów jak zainspirować dzieci, wprowadzając do działań plastycznych mało wykorzystywane narzędzia i przedmioty.Zazwyczaj do malowania wykorzystujemy różnego rodzaju papier, rzadziej tapety i tkaninę. Nasza propozycja dotyczy wykorzystania tworzywa przyrodniczego jako podkładu.Liście zamiast kartki.Do tego celu trzeba zebrać liście różnego rodzaju, najlepiej te o dużej powierzchni. Liście mogą być wysuszone, ale trzeba pamiętać, że są bardzo delikatne. Najlepsze będą liście zakonserwowane w glicerynie. Gałązki z liśćmi wkładamy do roztworu wody i gliceryny w stosunku 1:3. Po kilku dniach kiedy się liście „napiją” możemy na nich malować: owady, kwiaty, małe pejzaże itd. Można też różnymi liśćmi wykleić całą kartkę i w ten sposób stworzyć podkład do dalszych działań plastycznych.Ożywiamy kamienie.Zbieramy z dziećmi kamienie różnej wielkości (najlepiej o gładkiej powierzchni). Malujemy na nich różne wzory, zwierzęta, rośliny, a następnie utrwalamy lakierem bezbarwnym. „Żywe kamienie” możemy wykorzystać tworząc makiety rożnych środowisk przyrodniczych, np. łąki. Kolekcja nowych ślimaków.Po zimie w ogrodach i na działkach możemy znaleźć puste muszle po ślimakach. Umyte muszle możemy ozdabiać farbami w fantazyjne wzory, potem pokrywamy je warstwą lakieru bezbarwnego. Z ozdobionych muszli możemy wykonać naszyjniki lub stworzyć nowe ślimaki dolepiając do każdej muszelki ślimaka z plasteliny, modeliny bądź masy solnej.Oprócz materiału na którym dzieci mogą malować, istotne są narzędzia wykorzystywane do tworzenia prac. Malowanie wełną.Maczamy kawałki wełny w farbach, a następnie układamy je na kartce papieru. Kartkę składamy na połowę i przyciskając ręką wyciągamy za końce wełniane nitki. Wełniane nitki możemy także przyklejać na kartkę, tworząc w ten sposób rysunek.Stemple z plasteliny.Kawałek plasteliny ugniatamy tworząc gruby krążek, następnie odciskamy w niej różne przedmioty np. klucze, klocki, foremki, tworzywo przyrodnicze itp. Możemy też tworzyć wzory ryjąc w plastelinie patyczkiem. Gotowymi stemplami ozdabiamy papier, tkaninę itd. Zazwyczaj inspirujemy dzieci do aktywności plastycznej wykorzystując literaturę czy muzykę. Możemy to zrobić wykorzystując zmysł węchu.Malowanie zapachu.Prosimy dzieci o zamknięcie oczu i dajemy do powąchania np. gaziki skropione aromatem do ciasta. Doskonale do tego celu nadają się woreczki wypełnione np. kwiatami, świeżo skoszoną trawą, ziołami. Prosimy dzieci o namalowanie zapachu. Prace będą różne, tak jak różne będą odczucia dzieci. Jedne namalują różnobarwne plamy inne postacie i zdarzenia kojarzące się z zapachem.Innym sposobem inspiracji dzieci są zajęcia plenerowe. Stanowią one dla dzieci niezwykłe przeżyciem i są sposobem poznawania świata. Możemy rysować w parku, w lesie, ogrodzie, na łące wystarczy aby każde dziecko miało twardą podkładkę pod kartkę. Zajęcia takie możemy potem przenieść do sali tworząc drugi etap, poprawianie świata. Wykonaną pracę w plenerze dzieci zmieniają tak aby poprawić istniejącą rzeczywistość. Np. Malujemy w plenerze osiedle, a następnie w sali prosimy dzieci, aby zmieniły namalowane osiedle tak jak chciałyby aby wyglądało. Malowanie martwej natury.Jesienią doskonale nadają się do tego celu warzywa, owoce, bukiety z liści i inne tworzywo przyrodnicze. Zimą, stroiki świąteczne, kompozycje z gałązek, suszu. Wiosną i latem kwiaty w wazonie, młode gałązki, kamienie, muszle itp. Możemy też ustawiać kompozycje z przedmiotów codziennego użytku. Mimo iż dzieci wykonują ten sam temat, każda praca okaże się inna, bo każde dziecko w jedyny i specyficzny dla siebie sposób przetwarza rzeczywistość. Przedstawione propozycje można wykorzystać w grupach starszych z uwagi na możliwości percepcyjne dzieci.Nauczycielki Miejskiego Przedszkola Ewa JagusiakIwona Kwaśniewska
Birdosz