1049
F
Informacje o języku JavaScript
Dodatek E.
W pierwszej części tego rozdziału umieszczone zostały informacje dotyczące obiektów dostępnych w języku JavaScript, ich właściwości oraz metod. W drugiej opisano funkcje języka niezwiązane z żadnym konkretnym obiektem oraz operatory.
Język JavaScript 1.2 został zaprojektowany, tak aby bez zarzutów współpracował z przeglądarką Netscape Navigator 4.x. W całym modelu języka zostały wprowadzone zmiany, które, między innymi, obejmują:
· zdarzenia,
· obiekty,
· właściwości,
· metody.
Netscape Navigator 4.x obsługuje te nowe możliwości języka, jednak w poprzednich wersjach przeglądarki nie można z nich korzystać. Z tego powodu zapewnienie zgodności z wcześniejszymi wersjami przeglądarki jest dużym problemem.
Wszystkie nowe możliwości języka, które są dostępne tylko w Netscape Navigatorze 4.x (i wersjach późniejszych) zostały wyraźnie oznaczone. W tych przypadkach dołączyłam tekst lub nagłówek o treści „Tylko Navigator 4.x”.
Należy także pamiętać, iż podczas pisania skryptów trzeba teraz jawnie określić wersję używanego języka JavaScript. W przeciwnym przypadku skrypt może nie działać poprawnie. Do określenia używanej wersji języka służy atrybut LANGUAGE znacznika <SCRIPT>. Poniżej przedstawiłam kilka przykładów:
<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript"> - Zgodny z wersją 2.0 i kolejnymi
<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript 1.1"> - Zgodny z wersją 3.0 i kolejnymi
<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript 1.2"> - Zgodny z wersją 4.0 i kolejnymi
Nagłówki podrozdziałów zawierają specjalne kody określające rodzaje i wersje przeglądarek, w jakich dane obiekty, właściwości, metody i zdarzenia zostały zaimplementowane. Kody te opisałam poniżej:
· C: JavaScript wykonywany w przeglądarce (istnieje też wersja języka wykonywana na serwerze, jednak nie opisywałam jej w tej książce),
· 2: Netscape Navigator 2,
· 3: Netscape Navigator 3,
· 4: tylko Netscape Navigator 4 lub 4.5 (nie oznacza to, że Navigator 4+ obsługuje wyłącznie te możliwości — ta wersja przeglądarki obsługuje wszystkie implementacje),
· I: Microsoft Internet Explorer 3 i 4.
Obiekt anchor jest odpowiednikiem kotwic, umieszczanych w dokumentach HTML za pomocą znacznika <A>.
Obiekt applet jest odpowiednikiem apletu umieszczonego na stronie WWW za pomocą znacznika <APPLET>.
Obiekt area odpowiada zdefiniowanemu obszarowi mapy graficznej. Obiekty te występują jako elementy komórek tablicy links, będącej właściwością obiektu document.
n hash — łańcuch znaków określający nazwę kotwicy podaną w adresie URL,
n host — łańcuch znaków określający nazwę hosta oraz domeny podane w adresie URL,
n hostname — łańcuch znaków określający nazwę hosta, domeny oraz numer portu podany w adresie URL,
n href — łańcuch znaków zawierający pełny adres URL,
n pathname — łańcuch znaków zawierający ścieżkę dostępu do pliku podanego w adresie URL (bez nazwy hosta, domeny oraz numeru portu),
n port — łańcuch znaków określający numer portu podany w adresie URL,
n protocol — łańcuch znaków zawierający nazwę protokołu podanego w adresie URL (włącznie ze znakiem dwukropka),
n search — łańcuch znaków zawierający zapytanie umieszczone w adresie URL (część po znaku „=”),
n target — łańcuch znaków zawierający wartość parametru TARGET znacznika AREA.
n onDblClick — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie, gdy użytkownik dwukrotnie kliknie obszar zdefiniowany za pomocą znacznika AREA,
n onMouseOut — definiuje kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy wskaźnik myszy opuści obszar zdefiniowany za pomocą znacznika AREA,
n onMouseOver — definiuje kod JavaScriptu, który będzie wykonany, gdy wskaźnik myszy zostanie umieszczony wewnątrz obszaru zdefiniowanego za pomocą znacznika AREA.
Obiekt ten udostępnia metody pozwalające na tworzenie tablic oraz na pracę z nimi. Nowa tablica tworzona jest za pomocą poleceń: nazwaTablicy = new Array() lub nazwaTablicy = new Array(długośćTablicy) .
n index — wartość liczona od zera określająca aktualnie wybrany element (brak w 2|3),
n input — oryginalny łańcuch znaków dopowiadający wyrażeniu (brak w 2|3),
n length — liczba całkowita określająca ilość komórek w tablicy,
n prototype — pozwala na dodawanie nowych właściwości do obiektu Array.
n concat(nazwatablicy)— łączy elementy dwóch tablic i zwraca trzecią, jednowymiarową tablicę, dwie oryginalne tablice nie są w żaden sposób modyfikowane, tylko Navigator 4.0,
n join(łańcuch_znaków) — metoda zwracająca łańcuch znaków składający się z zawartości wszystkich komórek tablicy, oddzielonych od siebie za pomocą łańcucha_znaków (brak I),
n pop() — usuwa ostatni element tablicy (brak w 2|3),
n push() — dodaje nowy element na sam koniec tablicy (brak w 2|3),
n reverse()— odwraca kolejność komórek w tablicy (brak I),
n shift() — usuwa pierwszy element tablicy (brak w 2|3),
n slice(nazwatablicy, początek, koniec) — pobiera fragment tablicy i na jego podstawie tworzy nową tablicę, argumenty początek i koniec oznaczają pierwszy i ostatni element pobieranego fragmentu tablicy, tylko Navigator 4.0,
n sort(funkcja) — sortuje zawartość tablicy przy użyciu podanej funkcji, przekazanej jako argument funkcja i określającej porządek sortowania, argument ten można pominąć, w takim przypadku domyślnie stosowane jest sortowanie w kolejności alfabetycznej, uwaga: metoda ta jest aktualnie dostępna na wszystkich platformach,
n splice() — zastępuje jeden element tablicy drugim,
n toString() — zwraca zawartość tablicy w formie łańcucha znaków (brak w 2),
n unshift() — dodaje do tablicy nowy element umieszczając go na jej początku (brak w 2|3).
Ten obiekt reprezentuje wartości logiczne (typu Boolean), które mogą mieć dwie wartości: true lub false.
n prototype — stosowana do dodawania właściwości i metod do obiektu Boolean (brak w 2).
n toString() — zwraca łańcuch znaków reprezentujący obiekt Boolean (brak w 2).
Obiekt button odpowiada przyciskom umieszczanym na formularzach tworzonych na stronach WWW.
n form — odwołanie do obiektu form, w którym umieszczony jest przycisk (brak 2|3),
n name — łańcuch znaków zawierający nazwę przycisku,
n type — łańcuch znaków zawierający wartość parametru TYPE znacznika INPUT (brak 2|I),
n value — łańcuch znaków zawierający wartość przycisku.
n blur() — emuluje usunięcie miejsca wprowadzania z przycisku,
n click() — emuluje kliknięcie przycisku przez użytkownika,
n focus() — umieszcza miejsce wprowadzania na przycisku (brak 2|3),
n handleEvent() — stosowana w celu dodawania do danego obiektu nowych metod obsługi zdarzeń; wprowadzona w wersji JavaScript 1.2 (tylko Navigator 4).
n onBlur — określa kod JavaScriptu, jaki ma zostać wykonany w momencie usunięcia miejsca wprowadzania z przycisku,
n onClick — określa kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy użytkownik kliknie na przycisku,
n onFocus — określa kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy miejsce wprowadzania zostanie umieszczone na przycisku (brak 2 tylko w 3),
n onMouseDown — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie wciśnięcia przycisku myszy,
n onMouseUp — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie zwolnienia wciśniętego przycisku myszy.
Obiekt checkbox pozwala na umieszczenie pola wyboru na formularzach HTML.
n checked — wartość logiczna, która określa czy pole wyboru jest zaznaczone,
n defaultChecked — wartość logiczna, która określa czy dany element jest domyślnie zaznaczony (odpowiada wartości parametru CHECKED),
n form — odwołanie do obiektu form, w którym umieszczony jest przycisk, (brak 2|3),
n name...
lukaszwalda