Dodatek B.doc

(156 KB) Pobierz
Dodatek B

Dodatek B

Arkusz roboczy zarządzania projektem

W niniejszym dodatku znajdują się formularze ułatwiające planowanie poszczególnych faz projektu. Można skopiować te strony, a następnie wypełniać je w trakcie realizacji projektu, aby mieć pewność, że w zarządzaniu projektem zostało uwzględnione wszystko, co niezbędne.

Na CD-ROM-ie

Kopia tego dodatku, w wersji angielskiej, znajduje się na CD-ROM-ie dołączonym do tej książki w folderze Forms (w formacie .pdf — Adobe Acrobat), co pozwala na drukowanie i użycie tych formularzy. Na dysku umieszczono również kopię Adobe Acrobat Reader.

Faza I: Przygotowanie

W tej fazie zbieramy informacje o zakresie i celach naszego projektu, a także ustalamy główne parametry, jak daty, zasoby, kwotą, jaką możemy dysponować w ramach naszego projektu, oraz określamy specyficzne potrzeby.

  1. Aby określić zakładane cele naszego projektu, należy ustalić je z niżej wymienionymi osobami. Przed rozpoczęciem planowania projektu należy rozpoznać, a następnie wyjaśnić wszystkie pojawiające się rozbieżności. Poniżej znajduje się lista osób, z którymi należy przekonsultować projekt:

·                      nasz zwierzchnik,

·                      nasza załoga,

·                      dyrektor finansowy,

·                      osoby związane z różnymi etapami naszego projektu; jeżeli np. wprowadzamy nowy element linii produkcyjnej, należy skontaktować się z osobą odpowiedzialną za tę linię, a jeżeli planujemy przeprowadzkę, powinniśmy skontaktować się z właścicielem nieruchomości.

Tutaj należy wpisać uzyskane odpowiedzi:

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

  1. Poniżej można naszkicować schemat organizacyjny obejmujący osoby, które będą pracować nad projektem. Należy przedstawić procedurę przekazywania raportów, uwzględniając strukturę przyjętą w naszym przedsiębiorstwie, a także strukturę przyjętą przy pracy nad naszym projektem (mogą się one różnić). Określić należy, kto ma otrzymywać raporty, korespondencję itd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. W poniższej tabeli należy zapisać informacje o zasobach, czyli osobach, jakimi możemy dysponować przy realizacji naszego projektu. Pozwoli to na stworzenie odpowiedniej grupy roboczej.

Tabela B.1

Tabela zasobów projektu

Zasób

Wydział

Doświadczenie

Dostępność

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Należy określić zakładany terminarz projektu, biorąc pod uwagę odpowiedzi na następujące pytania:

·         Ile czasu zajęła realizacja podobnego projektu?

 

______________________________________________________________________________________

·         Czy okres wykonywania naszego projektu obejmuje jakieś wcześniej ustalone daty, jak np. coroczną inspekcję z jednostki nadrzędnej? Należy je tu wymienić.

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

·         Ustalamy priorytety dla trzech czynników, z reguły mających kluczowy wpływ na realizację projektu — czasu, jakości i kosztu. W krytycznym momencie, wybrane poniżej kryteria będą decydowały o pierwszeństwie.

 

___ Czas

 

___ Jakość

 

___ Koszt

Faza II: Planowanie

Na tym etapie, korzystając z informacji zebranych w fazie I, możemy zacząć dopasowywać szczegóły, w celu stworzenia podstaw harmonogramu naszego projektu.

  1. Należy zacząć od napisania, jaki jest cel naszego projektu. Przykładowe zdanie może brzmieć: „Naszym celem jest skuteczne wprowadzenie na rynek nowego oprogramowania.”

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

  1. Następnie należy sformułować zdanie określające zakres i ramy naszego projektu. Przykładowe zdanie może brzmieć: „ Stworzymy oprogramowanie spełniające wszystkie nasze normy wewnętrzne i do końca bieżącego roku wprowadzimy je na trzy główne rynki, a koszt nie przekroczy 5 mln zł”.

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

  1. W następnej kolejności trzeba stworzyć listę głównych faz projektu:

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

  1. Trzeba też stworzyć listę punktów kontrolnych czyli zadań i momentów w harmonogramie ważne dla zakończenia naszego projektu.

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

  1. Następnie należy opracować listę zawierającą pełne informacje o zasobach — imię i nazwisko, tytuł, wydział, nr telefonu, stawkę godzinową itd. Taką listę możemy stworzyć np. w programie Word for Windows, a możemy również wprowadzać te informacje w programie Microsoft Project.

Przykładowy zapis:

Nazwa zasobu: Jacek Kot

Tytuł: Doktor

Wydział: Wydział produkcji

Nr telefonu: (32) 238-4762

E-mail: jkot@org.com

Stawka: 30zł na godz.

Uwagi: Nie będzie dostępny w grudniu w związku z wyjazdem na delegację; zastępuje go Anna Mikuła

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

 

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

 

 

 

  1. Trzeba też określić zasady wprowadzania informacji do programu Microsoft Project, a w szczególności odpowiedzieć sobie na pytania wymienione poniżej:

·         Jak będą określane zasoby (czy używamy nazwiska, czy tytułu)?

 

______________________________________________________________________________________

·         Kto będzie śledził postępy i jak często?

 

______________________________________________________________________________________

·         Jakie są przyjęte w naszym przedsiębiorstwie normalne godziny pracy i kiedy kończy się rok finansowy? Te informacje umożliwią stworzenie precyzyjnego kalendarza w programie Microsoft Project.

 

______________________________________________________________________________________

·         Jakie raporty będą regularnie sporządzane i kto będzie je otrzymywał?

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

·         W jaki sposób będziemy rejestrować i księgować pracę w nadgodzinach?

 

______________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________

Faza III: Tworzenie harmonogramu projektu

W tej fazie wprowadzamy informacje, rozpoczynając budowanie naszego projektu. W celu stworzenia pełnego i dokładnego harmonogramu warto skorzystać z poniższej listy.

Spis pozycji tworzenia harmonogramu projektu

W tej fazie realizacji projektu należy wykonać następujące czynności:

q       Wprowadzić ogólne informacje o projekcie jak: nazwa projektu, daty rozpoczęcia i zakończenia.

q       Ustalić kalendarz dla naszego projektu w oparciu o przyjęty w przedsiębiorstwie dzień, tydzień lub rok pracy.

q       Wprowadzić nazwy głównych faz projektu.

q       Wprowadzić pierwszy poziom poszczególnych zadań w każdej fazie, podając nazwę zadania i jego terminarz. Jeżeli zadania tego poziomu zawierają podzadania, nie trzeba wprowadzać terminarza, gdyż będzie on określony przez terminarz podzadań.

q       Wprowadzić podzadania i informacje o ich terminarzu.

q       Wprowadzić zadania cykliczne, jak np. regularne spotkania robocze.

q       Dodać do poszczególnych zadań informacje o zasobach zawierające koszt i dostępność.

q       Ustalić współzależność zadań.

q       Wyszukać i rozwiązać konflikty w zasobach, korzystając z bilansowania zasobów i rozkładu przydziału dostępnych w programie Microsoft Project.

q       Sprawdzić, czy data zakończenia projektu jest odpowiednia. Jeżeli nie, należy wykonać jedną z poniższych czynności:

·                      dodać zasoby, aby zredukować czas pracy (co może jednak zwiększyć koszty),

·                      poprosić o zgodę na późniejszą datę zakończenia projektu,

·                      efektywniej wykorzystać czas przestoju,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin