Podstawy LightWave 3D7.0.pdf

(7376 KB) Pobierz
strtyt.cdr
Podstawy
LightWave 3D 7.0
Helion
R
Tomasz Machnik
helion pl
ksiêgarnia
internetowa
22326599.002.png 22326599.003.png
Ksika ta zawiera szczegółowy opis programu LightWave 3D w wersji 7.0:
konfiguracja modułów Modeler, Layout i Hub,
charakterystyka pracy w kadym z modułów,
+wiczenia wprowadzajce zarówno w tematyk, modelowania, jak i prostej animacji.
Ponadto dodatek A został w cało/ci po/wi,cony programowi Aura 2.0, obecnie bardzo popularnego
pakietu na rynku animacji na potrzeby telewizji.
© HELION 2001
ISBN:
83-7197-553-8
Wydawnictwo HELION
ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE
tel.: (32) 231-22-19, (32) 230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (ksi,garnia internetowa, katalog ksiek)
Drogi Czytelniku!
Jeeli chcesz oceni+ t, ksik,, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cwlw3d
Moesz tam wpisa+ swoje uwagi, spostrzeenia, recenzj,.
Wszystkie wyst,pujce w tek/cie znaki s zastrzeonymi znakami firmowymi bdD towarowymi
ich wła/cicieli.
Autor oraz Wydawnictwo Helion dołoyli wszelkich staraE, by zawarte w tej ksice informacje
były kompletne i rzetelne. Nie bior jednak adnej odpowiedzialno/ci ani za ich wykorzystanie,
ani za zwizane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wy-
dawnictwo Helion nie ponosz równie adnej odpowiedzialno/ci za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w ksice.
Wszelkie prawa zastrzeone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie cało/ci lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metod kserograficzn,
fotograficzn, a take kopiowanie ksiki na no/niku filmowym, magnetycznym lub innym powo-
duje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Printed in Poland.
Spis treci
Od Autora....................................................................................................................................................7
Rozdział 1. Wprowadzenie.......................................................................................................................................9
Par słów o programie .................................................................................................................9
Instalacja....................................................................................................................................10
Modyfikacja skrótów na pulpicie.......................................................................................12
Modeler......................................................................................................................................14
Pierwsze uruchomienie ......................................................................................................14
Dodanie rozszerze% ............................................................................................................14
Dodanie czcionek...............................................................................................................15
Standardowe rozmieszczenie narzdzi...............................................................................16
Konfiguracja General Options ...........................................................................................16
Konfiguracja Display Options............................................................................................17
Omówienie interfejsu.........................................................................................................23
Wygl/d ogólny...................................................................................................................23
Zakładki..............................................................................................................................24
Menu zakładki....................................................................................................................24
Pole informacyjne ..............................................................................................................26
Belka obiektów i warstwy..................................................................................................26
Edycja warstwy ..................................................................................................................27
Tryby pracy i rodzaje selekcji............................................................................................27
Belka Modes.......................................................................................................................28
Mapy...................................................................................................................................29
Pole podpowiedzi...............................................................................................................29
Okna widokowe..................................................................................................................30
Rzuty widoków ..................................................................................................................30
Cieniowanie widoku...........................................................................................................31
Pozycjonowanie zawarto8ci widoku ..................................................................................32
Layout........................................................................................................................................32
Pierwsze uruchomienie ......................................................................................................32
Standardowe rozmieszczenie narzdzi...............................................................................33
Konfiguracja General Options ...........................................................................................34
Konfiguracja Display Options............................................................................................35
Omówienie interfejsu.........................................................................................................37
Zakładki..............................................................................................................................37
Menu zakładki....................................................................................................................38
22326599.004.png
4
LightWave 3D 7.0. Podstawy
Dane numeryczne...............................................................................................................39
Tryby pracy i rodzaje selekcji............................................................................................40
Linia czasu..........................................................................................................................41
Operacje na klatkach kluczowych......................................................................................41
Panel animacyjny ...............................................................................................................41
Rzuty widoków ..................................................................................................................42
Cieniowanie widoku...........................................................................................................44
Pozycjonowanie zawarto8ci widoku ..................................................................................44
Hub.............................................................................................................................................45
Omówienie Huba................................................................................................................45
Korzystanie z Huba............................................................................................................46
Rozdział 2. Kubek .......................................................................................................................................................47
Tworzenie punktów............................................................................................................47
Ł/czenie punktów krzyw/..................................................................................................48
Bryła obrotowa...................................................................................................................49
Bryła obrotowa a dodanie geometrii..................................................................................49
Konstruowanie 8cie<ek dla ucha ........................................................................................50
Walec przekrojem ucha......................................................................................................52
Wyci/ganie przekroju po dwóch krzywych.......................................................................52
Ustalanie pozycji obiektów................................................................................................54
Porz/dkowanie warstw z obiektami i krzywymi................................................................55
Nadawanie materiałów.......................................................................................................55
Rodzaje rzutowania map....................................................................................................56
Podział materiału kubka na cz8? wewntrzn/ i zewntrzn/.............................................57
Tworzenie obiektu podło<a................................................................................................59
Praca na warstwach — okno Layers ..................................................................................59
Wczytanie obiektu do Layouta...........................................................................................60
Pozycjonowanie kamery ....................................................................................................60
Okno wła8ciwo8ci kamery .................................................................................................62
Okno wła8ciwo8ci wizualizacji (renderingu).....................................................................63
Próbne wyliczenie sceny....................................................................................................64
Korzystanie z VIPERA w edytorze materiałów.................................................................65
Jednoczesna edycja dwóch materiałów..............................................................................67
Parametry materiału a powierzchnia kubka .......................................................................67
Przygotowanie tekstur napisów..........................................................................................69
Przydzielenie materiałowi tekstury....................................................................................69
Opcje pozycjonuj/ce tekstur na obiekcie .........................................................................71
Tekstura a kanał alfa ..........................................................................................................72
Korzystanie z tekstur proceduralnych................................................................................72
Fwiatło w scenie.................................................................................................................73
Ko%cowa wizualizacja sceny .............................................................................................74
Zako%czenie pracy nad projektem......................................................................................75
Rozdział 3. Ziemia ...................................................................................................................................................... 77
Modelowanie du<ych obiektów .........................................................................................77
Parametry obiektu kuli .......................................................................................................77
Gwiazdy z punktów............................................................................................................78
Przypadkowe rozmieszczenie punktów .............................................................................79
Powi/zania pomidzy warstwami obiektu.........................................................................80
Wczytanie obiektu do Layouta...........................................................................................81
Zawarto8? widoku Schematic i Camera.............................................................................81
Przygotowanie tekstur i rodzaje map .................................................................................82
22326599.005.png
Spis treci
5
Nadawanie tekstur obiektowi.............................................................................................83
Edycja warstw z teksturami — ich kopiowanie i wklejanie ..............................................84
Chmury a mapa przezroczysto8ci.......................................................................................86
Gwiazdy 8wiec/ własnym 8wiatłem...................................................................................86
Par słów o gradientach......................................................................................................87
Tworzenie gradientu dla koloru .........................................................................................87
Parametr podgl/du w oknie Surface Editora......................................................................88
Tworzenie gradientu dla przezroczysto8ci.........................................................................89
Fwiatło wypełniaj/ce..........................................................................................................91
Zapis pracy i próbna wizualizacja......................................................................................91
Ustalenie długo8ci animacji i klatki kluczowe...................................................................91
Tworzenie charakterystyki ruchu dla Ziemi.......................................................................92
Dodanie do sceny efektu mgły...........................................................................................92
Widoczno8? obiektu — mapa Clip.....................................................................................94
Wył/czenie obiektu z zakresu działania mgły ...................................................................94
Omówienie parametrów wizualizacji animacji..................................................................96
Wizualizacja animacji ........................................................................................................97
Rozdział 4. Pier cie"...............................................................................................................................................99
Cechy obiektów Subdivision Surfaces...............................................................................99
Przekrój pier8cienia..........................................................................................................100
Przesuwanie obiektu.........................................................................................................100
Transformacja przekroju w figur obrotow/....................................................................101
Przeł/czenie obiektu 8ciankowego w tryb Subdivision Surfaces.....................................101
Zmiana kształtu pier8cienia — poszerzanie.....................................................................102
Wysuwanie 8cianek..........................................................................................................103
Rozsuwanie punktów .......................................................................................................104
Dodawanie punktów do 8cianek — narzdzie Knife .......................................................105
Ukrycie niepotrzebnej cz8ci obiektu ..............................................................................105
Scalanie punktów .............................................................................................................106
Scalanie 8cianek ...............................................................................................................107
Tworzenie miejsca dla diamentu......................................................................................108
Przywołanie ukrytej cz8ci obiektu..................................................................................109
Przesuwanie punktów.......................................................................................................110
Nadawanie materiału........................................................................................................112
Diament a powierzchnie przezroczyste............................................................................113
Dopasowanie rozmiaru diamentu do pier8cienia .............................................................114
Pozycjonowanie diamentu................................................................................................114
Tworzenie obiektu podło<a..............................................................................................114
Ustalanie pozycji pier8cienia............................................................................................115
Warstwy — ich nazwy i poł/czenia pomidzy nimi........................................................116
Wczytanie obiektu do modułu Layout .............................................................................117
Ustawienie pozycji kamery..............................................................................................117
...i pier8cionka ..................................................................................................................117
Przygotowanie mapy marmuru i nadanie jej....................................................................118
Zmiana nazwy materiału..................................................................................................120
Charakterystyka materiałów przezroczystych..................................................................120
Realistyczne złoto — tworzenie z wykorzystaniem gradientów .....................................122
Symulowanie odbi? na powierzchni obiektów.................................................................123
Dokładno8? podziału obiektu Subdivision Surfaces........................................................124
Dobranie wła8ciwych parametrów do wizualizacji sceny................................................125
Koniec pracy nad projektem, czyli zapisanie obiektów i sceny.......................................126
22326599.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin