Porady xantia.doc

(61 KB) Pobierz
BX, Xantia, XM: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów skrzyni typ BE03

BX, Xantia, XM: czy zestawy naprawcze rozdzielacza wydatku są identyczne?

Tak, jest to ten sam zestaw.

[ Powrót na górę ]

·  BX, Xantia, XM: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów skrzyni typ BE03

Sprawdzanie oleju polega na jego dolaniu i obserwacji kanału przelewowego, dostępnego z lewej strony samochodu. Stawiamy samochód na równym podłożu. Po wjechaniu na kanał odchylamy plastikową osłonę lewego przedniego koła. Jeśli nie dysponujemy kanałem należy zdjąć przednie koło z lewej strony a następnie nadkole. Pod nim znajduje się pokrywa skrzyni. Jedna ze śrub jest większa i właśnie ta śruba służy do sprawdzania poziomu oleju. Po wykręceniu śruby można przystąpić do uzupełniania oleju w skrzyni. Można to zrobić poprzez jej odpowietrzenik. Ten czarny element widoczny jest z komory silnika po zdemontowaniu obudowy filtru powietrza a w niektórych autach akumulatora. Po wlaniu niewielkiej ilości oleju czekamy aż pojawi się on w miejscu z którego wykręciliśmy śrubę. Jeśli się nie pojawia, dolewamy dalej.

[ Powrót na górę ]

·  BX: jak wymienić podświetlenie pokręteł nawiewu i ogrzewania

Aby je wymienić należy wyciągnąć popielniczkę oraz schowek na monety, następnie wyświetlacz otwartych drzwi (lub zaślepkę, jeśli samochód go nie posiada) oraz zdjąć pokrętła. Następnie wyciągnąć kratki nawiewu. Potem odkręca się śrubki spod wyświetlacza i popielniczki. Za kratkami nawiewu znajdują się metalowe zatrzaski, które należy odchylić do środka. Teraz obudowa powinna dać się wyjąć. Pokrętła są podświetlane dwoma żarówkami, trzecia żarówka znajduje się pod popielniczką.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: co zrobić gdy ciężko pracuje układ kierowniczy (BX, Xantia, XM)?

Jeśli przyczyną nie jest awaria układu hydraulicznego, to najprawdopodobniej winę za zaistniały stan rzeczy ponosi krzyżak kierownicy. W takim przypadku kierownica pracuje ciężko, czasami jednak potrafi przekręcać się lekko ale i przeskakiwać. Na krzyżak wskazuje również ustąpienie objawów w wilgotne dni, kiedy układ jest smarowany wodą. Krzyżak należy bezwględnie wymienić, samo smarowanie proponowane przez niektórych mechaników nic nie daje. Koszt wymiany w warsztacie nieautoryzowanym powinien oscylować wokół 150-200 złotych. Sam krzyżak około 50 złotych.

Uwaga: tej naprawy nie warto próbować w ASO, tam proponowana jest wymiana większej ilości elementów a koszty mogą sięgnąć blisko tysiąca złotych.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: czym się różnią kule Comfort (produkowane przez IFHS) od kul normalnych

Kule Comfort produkowane przez IFHS powodują, że samochód z zawieszeniem hydropneumatycznym jest bardziej miękki niż przy tradycyjnych kulach. Charakteryzują się słabszym tłumieniem, więc podwyższają komfort na 'ostrych' nierównościach kosztem precyzji i pewności prowadzenia. Można odnieść wrażenie, że auto bardziej pływa po jezdni. Nie zaleca się stosowania tych kul przez miłośników szybkiej jazdy. Od strony technicznej kule te różnią się (prawdopodobnie) zwiększonym otworem dławika.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: dlaczego auto długo się podnosi?

Jeśli masz Citroena z dwusekcyjną pompą wysokiego ciśnienia jest to raczej normalne. Natomiast w przypadku pompy jednosekcyjnej przyczyna może być zanieczyszczony układ hydrauliczny i zabrudzony płyn LHM, niedokręcona śruba konżektorowa lub niesprawna/pusta sfera konżektorowa. Możliwe, że za wolne podnoszenie zwłaszcza w starszych autach, odpowiadają duże przecieki wewnętrzne oraz słabo wydajna lub uszkodzona pompa LHM.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: dlaczego LHM jest gorący?

Jeśli LHM jest lekko ciepły to nic groźnego się nie dzieje. Duża część układu hydraulicznego jest przecież przy silniku i zwłaszcza latem LHM ma prawo być ciepły. Poza tym LHM pełni funkcję płynu hamulcowego i też odbiera stamtąd sporo ciepła przy dynamicznej jeździe. Ale jeśli się wyraźnie grzeje, to oznacza, że ciągle pracuje pompa wysokiego ciśnienia. Powodów ciągłej pracy pompy LHM może być kilka
1. Pusty akumulator ciśnienia (brak ciśnienia w kuli konżektorowej) W takim przypadku ciągle słychać zawór konżektora.
2. Duże nieszczelności w układzie: np. zużyty dystrybutor hamulcowy. W takim przypadku są ciepłe lub gorące plastikowe przewody siłowników lub przewód odprowadzający przecieki z dystrybutora hamulcowego. Gorący będzie LHM w zbiorniku.
3. Zużyta pompa LHM: przy zbyt małej wydajności musi cały czas pracować, aby uzupełnić nawet najmniejsze ubytki oleju. W takim przypadku będzie gorąca pompa LHM a przewody powrotne chłodne. LHM też raczej będzie chłodny ale w trakcie jazdy będzie się nagrzewał.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: dlaczego po wyłączeniu silnika tył auta opada wolniej niż przód?

Prawdopodobną przyczyną mogą być duże przecieki przednich siłowników.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: dlaczego tylne koła są pochylone ?

Przyczyną pochylenia tylnych kół jest zużycie łożysk wahaczy. W takim przypadku należy je wymienić. Czasem może się zdarzyć że koła są zanadto pochylone pomimo dobrych łożysk - może to świadczyć o utracie geometrii przez wahacze lub belkę, na przykład na skutek przeładowania samochodu lub wypadku.

[ Powrót na górę ]

·  Wszystkie: dlaczego zapalają się kontrolki stop wraz z lampką od ciśnienia układu hydraulicznego?

Przyczyn może być bardzo wiele. Powyższe lampki sygnalizują za niskie ciśnienie w układzie hydraulicznym lub za niski poziom LHMu. Należy sprawdzić:

1. Poziom płynu LHM w zbiorniku
2. Filtry LHM w zbiorniku
3. Szczelność przewodu ssącego LHM (idącego ze zbiornika LHM do pompy LHM)
4. Naciąg paska pompy LHM
5. Wydajnosć pompy LHM - może być zbytnio zużyta.

Zwłaszcza przy pkt. 4 i 5 mogą występować dodatkowe objawy, takie jak zbyt słaba siła wspomagania kierownicy (o ile samochód wyposażono w takowe).

[ Powrót na górę ]

·  Xantia: czy występują różne nagrzewnice?

Tak, zanim przystąpi się do zakupu nowej nagrzewnicy w przypadku konieczności jej wymiany, należy sprawdzić jaka jest aktualnie zainstalowana w samochodzie. Występują bowiem dwa rodzaje nagrzewnicy, nie pasujące wzajemnie w miejsce przewidziane na nagrzewnicę. Sprawdzić to można w dokumentacji serwisowej lub wymontowując nagrzewnicę.

[ Powrót na górę ]

·  Xantia: jak sprawdzić działanie sfery antyopadowej?

W praktyce sfera antyopadowa (kula antyopadowa) w Citroenach odpowiada za utrzymanie ciśnienia w tylnych hamulcach po zadziałaniu zaworu antyopadowego. Po ustawieniu samochodu w pozycji do jazdy należy wyłączyć silnik a następnie odkręcić śrubę ciśnienia przy konżektorze i spuścić ciśnienie z układu. Następnie należy nacisnąć pedał hamulca a ktoś powinien spróbować w tym czasie popchnąć auto. Jeśli samochód nie hamuje, to sfera antyopadowa jest pusta. Jeśli podczas naciskania hamulca przysiada tył samochodu, to znaczy że nieszczelny jest zawór SC MAC i nie można weryfikować działania kuli. Po teście należy zakręcić śrubę konżektora.

[ Powrót na górę ]

·  Xantia: regulacja ustawienia świateł

Nad reflektorem sa dwa otwory zaślepione gumowymi koreczkami. Do regulacji potrzeby jest imbus 6 lub długi wkrętat krzyżakowy. Bliżej kierunkowskazu jest regulacja lewo-prawo. Uwaga: regulacji świateł (oraz ich sprawdzenia na przeglądzie) dokonuje się na włączonym silniku.

[ Powrót na górę ]

·  Xantia: tył samochodu nie podnosi się lub samoczynnie podnosi do pozycji serwisowej?

Prawdopodobnym winowajcą jest plastikowy łącznik korektora wysokości. Po kilku latach używania samochodu wyrabia się i spada z mocowania. Sam element jest stosunkowo tani w ASO, koszt poniżej 20 złotych. Kupując nowy warto od razu wymienić także łącznik z przodu. Operacja bardzo prosta, ale wymagany jest dostęp do kanału. Jeśli masz starą Xantię a do tej pory nie zdażyło Ci się mieć przygody z łącznikiem, to przy okazji najbliższego przyglądu także warto go wymienić.

[ Powrót na górę ]

·  Xantia: wymiary wycieraczek

Przód auta: 600 mm , 500 mm Tył auta: 480 mm W wersji break (kombi): 400 mm

[ Powrót na górę ]

·  XM: brak jednego lub obu świateł mijania, żarówki sprawne

Nader popularną przyczyną braku świateł bywa uszkodzony przekaźnik znajdujący się po prawej stronie w komorze silnika z przodu auta, lub jego gniazdo, względnie jeden z kabli dochodzących do niego. Jeśli wszystko jest sprawne przyczyną może być zaśniedziała/uszkodzona wtyczka dochodząca do światła pozycyjnego.

[ Powrót na górę ]

·  XM: co zrobić gdy świeci się kontrolka ABS

Jest to dość popularny problem związany z instalacją elektryczną. Przed naprawą należy samochód podłączyć do komputera diagnostycznego i sprawdzić kod błędu. Jeśli za awarie odpowiada jeden z czujników, należy go wymienić. Inną spotykaną przyczyną awarii jest wtyk ABSu, znajdujący się w okolicach lewego nadkola. Należy go zdjąć, wyczyścić styki i założyć z powrotem.

[ Powrót na górę ]

·  XM: czy można regenerować przewód zasilający przedni siłownik?

Jest możliwa naprawa przeciekającego połączenia metalu z gumą, jednakże nie ma gwarancji skuteczności takiego działania na dłuższą metę. Trwałym rozwiązaniem jest wymiana tego przewodu na nowy. Koszt w ASO kilkaset złotych. Uwaga na używane przewody - mogą mieć tą samą usterkę.

[ Powrót na górę ]

·  XM: gdzie znajduje się czujnik termometru zewnętrznego

Czujnik znajduje się w zależności od wersji samochodu w obudowie lewego lusterka zewnętrznego, od spodu, lub w lewej dolnej części zderzaka przedniego.

[ Powrót na górę ]

·  XM: Jak wymienić tarcze hamulcowe z tyłu?

Wymiana tylnych tarcz dokonywana jest rzadziej niż przednich, z tego powodu mogą być one dość mocno zespolone z piastą. Niezbędna będzie większa siła i młotek. Dobra kondycja wskazana. Po zdjęciu koła odkręcamy nieco śrubę zacisku. Teraz można odkręcić tarcze i wyjąć ją. Instrukcja serwisowa zaleca co prawda odkręcenie przewodów ciśnieniowych, jednak tarcze można wymienić bez ich odkręcania. Po lekkim rozkręceniu zacisku należy go delikatnie na przewodach odgiąć i wymienić tarcze. Następnie montujemy nową tarczę i zakładamy zacisk. Przy okazji można wymienić klocki. Całość skręca się w odwrotnej kolejności.

[ Powrót na górę ]

·  XM: kontrolka braku płynu w spryskiwaczu

W przypadku gdy jest płyn w spryskiwaczu a mimo to świeci się kontrolka jego braku, prawdopodobną przyczyną jest zaśniedziały czujnik poziomu płynu w zbiorniku. Należy go oczyścić co wymaga demontażu zbiornika. Sposobem bezinwazyjnym jest dolanie do płynu 3/4 szklanki octu, choć nie zawsze to skutkuje.

[ Powrót na górę ]

·  XM: rocznik 1989-1993 słabe światła z przodu

Przyczyną słabego oświetlania drogi w starszych XMach jest konstrukcja reflektora, który posiada dodatkową plastikową przesłonę, rozpraszającą światło. Rozwiązaniem doraźnym jest wymiana zwykłych żarówek H1 na markowe w wersji +50% (robią takie np. Philips lub Osram). Jednakże naprawdę skuteczna będzie dopiero wymiana reflektorów na nowszą wersję, od XMa z lat 1994-2000. Mają one nieco inną konstrukcję wewnętrzną i lepiej oświetlają drogę.

Niektórzy użytkownicy montują do starych reflektorów oświetlenie xenonowe.

[ Powrót na górę ]

·  XM: Wymiana linki hamulca awaryjnego (nożnego)

Linka hamulca nożnego w Citroenie XM składa się z dwóch części. Aby wymienić linkę należy zdjąć lewe przednie koło, odkręcić śruby przy zaciskach hamulcowych, oraz wysunąć linkę ze specjalnych zaczepów. Nową linkę należy poprowadzić w ten sam sposób co starą. Po zamontowaniu trzeba jeszcze wyregulować siłę zacisku.

[ Powrót na górę ]BX, Xantia, XM: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów skrzyni typ BE03

Sprawdzanie oleju polega na jego dolaniu i obserwacji kanału przelewowego, dostępnego z lewej strony samochodu. Stawiamy samochód na równym podłożu. Po wjechaniu na kanał odchylamy plastikową osłonę lewego przedniego koła. Jeśli nie dysponujemy kanałem należy zdjąć przednie koło z lewej strony a następnie nadkole. Pod nim znajduje się pokrywa skrzyni. Jedna ze śrub jest większa i właśnie ta śruba służy do sprawdzania poziomu oleju. Po wykręceniu śruby można przystąpić do uzupełniania oleju w skrzyni. Można to zrobić poprzez jej odpowietrzenik. Ten czarny element widoczny jest z komory silnika po zdemontowaniu obudowy filtru powietrza a w niektórych autach akumulatora. Po wlaniu niewielkiej ilości oleju czekamy aż pojawi się on w miejscu z którego wykręciliśmy śrubę. Jeśli się nie pojawia, dolewamy dalej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin