Sprawozdanie z laboratorium.doc

(253 KB) Pobierz
Sprawozdanie z laboratorium

 

Sprawozdanie z laboratorium
Wyznaczanie sprawności zespołu napędowego pod obciążeniem”

 

 

 

 

 


Wykonali:

Wojciech Irla
Radosław Jagiełło

Damian Grabowski
 

Grupa 5A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wstęp teoretyczny

 

Celem ćwiczenia było wyznaczenie sprawności układu napędowego, w zależności od obciążenia oraz obrotów silnika w zależności od momentu obciążenia użytecznego.

 

1.     Charakterystyka układu

W ćwiczeniu wykorzystano układ, którego skład wchodzi:

 

·         silnik trójfazowy asynchroniczny R27 DRS80S4/PT o mocy 0.75kW, firmy SEW – EURODRIVE,

·         sprzęgło oponowe 127 – 28/65-2-/55 – 060ASO,

·         hamulec elektromagnetyczny proszkowy P170H z regulatorem prądu firmy EMA-ELFA,

·         przemiennik częstotliwości ACS800 firmy ABB,

·         zestaw do pomiaru momentu obrotowego i prędkości obrotowej.


Schemat stanowiska:

schemat.png

 

Silnik napędza reduktor, który z kolei poprzez sprzęgło oponowe napędza  wał, na który nakłada obciążenie hamulec elektromagnetyczny. Obciążenie możemy regulować za pomocą dwóch cewek, które powodują zbieranie się proszku elektromagnetycznego i wzrost oporu na wale. Z kolei za pomocą przemiennika częstotliwości ( tzw. Falownika ) możemy regulować prędkość kątową wirnika silnika.


 

2.Dane znamionowe silnika

 

Moc znamionowa                NN= 750 W

Obroty znamionowe            nN=1400 obr/min

Przełożenie znamionowe     iN = 10,13

 

Obliczony moment znamionowy na silniku

 

2. Tabela pomiarowa

 

Obciążenia hamulca

[Nm]

Obroty silnika wej

[obr/min]

Obroty hamulca wyj

[obr/min]

Obciążenie silnika

[%]

1,1

1100

109,2

14,4

6,3

1100

109,3

24,3

11,6

1100

109,4

35,1

16,7

1100

109,6

45,6

21,4

1100

109,7

55

26,4

1100

109,8

65

31,5

1100

109,8

75,5

36

1100

109,9

85

43,3

1090

108,6

100

3. Obliczenia

Parametry obliczone na podstawie uzyskanych wyników:

 

  Wartość przełożenia: 

 

     nzs – obroty znamionowe silnika

     n – obroty układu roboczego (hamulca) przy obrotach nzs silnika.

 

Obliczenie sprawności układu w zależności od obciążenia:

  Przy obliczaniu wykorzystano następujące zależności:

 

    Przelicznik obr/min – rad/s

 

       Moment znamionowy silnika:

 

 

 

 

     Moc  użyteczna:

 

 

       – prędkość kątowa tarczy hamulca

- moment

 

    Moc dostarczana przez silnik:

 

- prędkość kątowa wirnika silnika

 

     Sprawność układu:

 

                - moment użyteczny, - moment zadany przez silnik,

 

 

4. Wyniki

 

N

Nsil

η

i

 

11,43539726

12,57893698

84,85714286

14,8236631

10,07326007

 

11,44586923

72,10897618

143,1964286

50,3566862

10,06404392

 

11,45634121

132,893558

206,8392857

64,2496698

10,05484461

 

11,47728516

191,6706622

268,7142857

71,3287951

10,03649635

 

11,48775714

245,8380027

324,1071429

75,8508438

10,02734731

 

11,49822911

303,5532486

383,0357143

79,249333

10,01821494

 

11,49822911

362,194217

444,9107143

81,4082928

10,01821494

 

11,50870109

414,3132392

500,8928571

82,7149426

10,00909918

 

11,37256541

492,4320821

583,9285714

84,3308764

10,03683241

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin