Pedagogika pierwsze wykłady 5 październik.doc

(58 KB) Pobierz
Pedagogika

 

Pedagogika

społeczna

 

 

 

 

 

Pedagogika społeczna

 

 

- literatura

- zakres tematyczny zajęć

- etymologia pojęć: „pedagogika” i „wychowanie”

 

 

 

Literatura obowiązkowa

 

 

„Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu” Tom I  pod. red. B. Śliwerskiego. Gdańsk 2006.

 

S. Kunowski „Podstawy pedagogiki otwartej”  Lublin 2001.

 

Bezwińska - Hejnicka T. (red.) „Pedagogika ogólna. Tradycje- teraźniejszość - nowe wyzwania.

Bydgoszcz 1995.

 

Wroczyński R. „Pedagogika społeczna”  Warszawa 1990.

 

Murynowicz – Hetka E., Piekarski J., Cyrańska E. (red.) „Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka : stan i perspektywy”  Łódź 1998.

 

Kawula S. „Pedagogika społeczna: dokonanie, aktualność, perspektywy. Podręcznik akademicki dla pedagogów” Toruń 2009.

 

Kamiński A „Funkcje pedagogiki społecznej”. Warszawa 1972.

 

Lalak D. , Plich T. (red.) „Elementarne pojęcie pedagogiki społecznej i pracy socjalnej”. Warszawa 1999.

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca

 

 

„Pedagogika. Podręcznik akademicki”  Tom I i II pod. red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego. Warszawa 2004.

 

„Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty” tom I i II pod. red. M Budzikowej i M. Czerpaniak - Walczak.

Gdańsk 2007.

 

K. Chałas „Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki” Tom I . Lublin- Kielce 2006.

 

A. Męczkowska  „Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopi ku podkrytycznej dekonstrukcji”.

Wrocław  2006.

 

Korczak J. „Wybór pism pedagogicznych”. Warszawa 1957.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zakres tematyczny

 

 

 

1.       Etymologia i interpretacja znaczenia pojęć „pedagogika” , „wychowanie”

2.       Funkcje i cechy pedagogiki

3.       Funkcje wychowania

4.       Pedagogika jako nauka : struktura subdyscyplinarna pedagogiki w ujęciu  wertykalnym i horyzontalnym

5.       Kryteria naukowości empirycznych nauk społecznych (przedmiot, terminologia, metodologia )

6.       Miejsce pedagogiki pośród innych dyscyplin pedagogicznych

7.       Antropologiczne podstawy pedagogiki:

- koncepcje człowieka (socjologiczna, teologiczna i realistyczna)

- wolność, odpowiedzialność i godność, jako podstawowe kategorie egzystencji osobowej

- samoaktualizacja, samorealizacja  i autokreacja człowieka w procesie wychowania

8.    Rola komunikacji w procesie wychowania

       - symetryczność i asymetryczność interakcji komunikacyjnych

       - podmiotowość i  przedmiotowość wychowanka w świetle przebiegu interakcji komunikacyjnej

       - istota i warunki dialogowego porozumiewania się w procesie wychowania

       -  pedagogiczna i postpedagogiczna koncepcja wychowania człowieka w świetle moralności

          „logos” i  „mythos”

9.    Okresy rozwoju pedagogiki społecznej

10.     Przedmiot zainteresowań pedagogiki społecznej

11.     Główne kierunki badań społeczno – wychowawczych realizowane w ramach pedagogiki społecznej

12.     Analiza pojęcia siły społeczne utożsamianego z centralną kategorią pojęciową pedagogiki społecznej

13.     Pedagogiczny sens sił społecznych

14.     Zasady aktywizacji sił społecznych środowiska

15.     Analiza podstawowych pojęć pedagogiki społecznej: kompensacja, przetwarzanie środowiska, profilaktyka, adaptacja społeczna

16.     Koncepcje społeczeństwa wychowującego

17.     Ustalenia definicyjne pojęcia środowisko społeczne

18.     Struktura środowiska. Typologia środowisk społecznych

19.     Teorie pedagogiki społecznej

20.     Kręgi wychowania środowiskowego

21.     Problematyka rodziny jako podstawowego komponentu środowiska wychowawczego w teorii i praktyce

22.     Rola grup rówieśniczych w procesie uspołecznienia i wychowania

23.     Szkoła środowisko społeczno- wychowawcze. Model szkoły środowiskowej jako placówki skoncentralizowaniej na życiu społeczności lokalnej

24.     Wychowawcze funkcje środowiska lokalnego  na przykładzie Jordana, Heleny Radlińskiej , Aleksandra Kamińskiego, Ryszarda Wroczyńskiego

25.     Społeczne znaczenie kształcenia ustawicznego na tle koncepcji edukacji ustawicznej

26.     Współczesne odniesienia do koncepcji edukacji równoległej u ustawicznej

27.     Wkład w rozwój refleksji teoretycznej pedagogiki społecznej: Heleny Radlińskiej, Zygmunta Mysłakowskiego, Stanisława Szackiego,  Czesława Babickiego, Aleksandra Kamińskiego, Ryszarda Wroczyńskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etymologia pojęcia: „pedagogika

 

 

Pedagogika

 

Pais (gr.) -chłopiec

Paidos -dziecko (człowiek wymagający paidei )

Agagos  - przewodnik

Kalos – piękny

Agatos – dobry

 

Kalokagatia – ideał wychowania, harmonijne połączenie w człowieku piękna ciała z dobrocią i szlachetnością moralną:

 

„idealna jedność cielesna, intelektualna i artystyczna”

 

Paideia – sztuka mądrego wychowania i życia: umiejętnego  wprowadzenia w życie: „dążenie do kalokagatii”

 

Paidagogos – niewolnik prowadzący chłopca, pedagog ukazujący różne oblicza świata ludzi dorosłych  i przygotowujący do konstruktywnego i twórczego w nim życia .

 

 

 

Metaforyczne znaczenie pojęcia: „wychowanie

 

 

Wychowanie

 

 

Wy – chowanie → wydobywanie tego, co schowane

 

 

Wychowanie -  to:

 

1.       rozbudzanie w wychowanku „potencjału” twórczego działania w różnych dziedzinach życia

2.       aktualizowanie tej „potencjału” na różnych etapach rozwoju fizycznego, psychicznego, społecznego, kulturowego i duchowego

3.       rozwijanie jego „potencjału” zgodnie z ujawnionymi przez niego predyspozycjami, uzdolnieniami i zainteresowaniami

4.       ukierunkowywanie rozwoju „potencjału” zgodnie z uwarunkowaniami rzeczywistości społecznej w kontekście potrzeb otoczenia społecznego oraz wskazań moralnych.

 

 

Interpretacja językoznawcza znaczenia pojęcia: „potencjał”

 

Potencja

 

·         „zdolność” do jakiegoś działania

·         siła umożliwiająca działanie, moc

·         potencja twórcza

 

 

Potencjał

 

 

·         „zasób możliwości”, mocy,  zdolności twórczej  tkwiący w kimś

·         sprawność, wydajność, możliwości

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin