SCRIPTUMPoznań 1997
ELEMENTY
PRAWA
DLA
EKONOMISTÓW
wydanie XII
SCRIPTUMPOZNAŃ 1997
OBJAŚNIENIA SKRÓTÓW
k.c. - kodeks cywilny
k.p. - kodeks pracy
k.p.a. - kodeks postępowania administracyjnego
k.p.c. - kodeks postępowania cywilnego
k.p.k. - kodeks postępowania karnego
k.r. i op. - kodeks rodzinny i opiekuńczy
OSN - Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OSPiKA - Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji .Arbitrażowych
NP - Nowe Prawo
PiP - Państwo i Prawo
PN - Przegląd Notarialny
PUG - Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
PZS - Praca i Zabezpieczenie Społeczne
RPE - Ruch Prawniczy i Ekonomiczny
RPES - Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
PPH - Przegląd Prawa Handlowego
Rozdział I
OGÓLNE WIADOMOŚCI O PRAWIE
§ 1. ISTOTA PRAWA
Nietrudno dostrzec, że prawo jest pojęciem wieloznacznym i nie każdy,kto tego słowa używa, ma na myśli to samo. Są prawa przyrody,prawa rozwoju społecznego, prawa ekonomiczne, jest prawo narodówdo samookreślenia, prawo cywilne i przysługujące pracownikom prawodo urlopu.
Ale nawet wówczas, gdy pojęciem prawa posługujemy się na gruncie naukprawnych, pozostaje ono nieścisłe, nieprecyzyjne. W szczególności trzebaodróżnić prawo w znaczeniu przedmiotowym (prawo przedmiotowe) od prawaw znaczeniu podmiotowym (prawa podmiotowego). Prawo w znaczeniuprzedmiotowym jest podstawowym pojęciem używanym w naukach prawnych.W tym znaczeniu mowa jest o prawie w dalszych uwagach1.
Prawo to zespół norm wydanych lub usankcjonowanych przezpaństwo i zagwarantowanych przymusem państwowym.
1 Rozważania poświęcone istocie prawa i różnym sposobom jego definiowania zawiera pracaZ. Ziembińskiego, Teoria prawa, Warszawa - Poznań 1978, s. 31-57. Por. też Z. Ziembiński,Problemy podstawowe prawoznawstwa, Warszawa 1980; M. Borucka-Arctowa, Poglądy na społecz-ne funkcje prawa w świetle badań empirycznych, PiP 1981, z. 5. Również S. Grzybowski, Dziejeprawa, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk 1981.
Normy prawne powstają w dwojaki sposób: są wydawane (ustanawiane)przez państwo lub też przez nie sankcjonowane. Z wydawaniem mamy doczynienia wówczas, gdy państwo - działając poprzez upoważniony do tegoorgan - tworzy nową, nie istniejącą przedtem normę. O usankcjonowaniumówimy natomiast wtedy, gdy państwo normę stosowaną dotychczas zwycza-jowo uznaje za obowiązującą poprzez działalność organów stosujących prawo,które zwyczajem zaczynają się posługiwać tak jak prawem. Wiele normzwyczajowych, moralnych i innych uzyskało w ten sposób rangę normprawnych. W państwach współczesnych, o rozwiniętym systemie prawnym,prawo powstaje niemal wyłącznie w drodze ustanawiania norm.
5
Prawo jest nierozerwalnie związane z państwem. Charakter i moctych więzi znajduje wyraz w dość powszechnym poglądzie, że prawo nie możeistnieć bez państwa, bez ośrodka najwyższej władzy, ogarniającej wszystkichludzi na terytorium kraju. Wynika to z faktu, że integralną cechą prawa jestprzymus, stanowiący zabezpieczenie jego przestrzegania. Przymusem zaśdysponuje państwo, które stwarza w tym celu specjalny aparat, zwany teżaparatem przymusu. Przestrzeganie prawa nie jest więc uzależnione wyłącznieod dobrej woli obywatela. W razie potrzeby państwo - działając przezodpowiedni w danej sytuacji organ - fizycznie zmusza do podporządkowaniasię jego woli. Oczywiście można sobie wyobrazić wysoko rozwinięte społeczeń-stwo przyszłości, w którym nie będzie aparatu przymusu - bo wskutekwysokiego poziomu świadomości społecznej stanie się zbędny - natomiastbędzie istnieć szeroko rozwinięty system norm postępowania, regulujący różnedziedziny życia, podobnie jak to dzisiaj ma miejsce. Jednakże taki system normpostępowania nie będzie prawem w dzisiejszym rozumieniu tego słowa.
Prawo nie jest zwykłym, bezładnym zbiorem norm, lecz stanowi zbióruporządkowany. Ma to ogromne znaczenie, co staje się jasne, gdyweźmiemy pod uwagę, że prawo składa się z setek tysięcy norm. Posługiwaniesię takim zbiorem nie byłoby możliwe, gdyby nie panował w nim określonyład. Uporządkowanie prawa wyraża się w podziale na gałęzie, w ramachktórych występują instytucje prawne.
§ 2. PRAWO A MORALNOŚĆ
Obserwując zachowanie się ludzi w wielu codziennych sytuacjach łatwodojść do wniosku, że w swym postępowaniu kierują się oni nie tylko prawem.Wskazuje na to fakt, że w wielu sytuacjach nie uregulowanych przez prawoludzie przejawiają podobny sposób postępowania. Jedyne wolne miejscew tramwaju zajmie w większości przypadków staruszka, a nie młodzieniec,mimo, że możliwości fizyczne stawiają w uprzywilejowanej sytuacji tegoostatniego.
Ponadto trzeba mieć na uwadze, że nawet w sytuacjach uregulowanychnormami prawnymi ludzie postępują w podobny sposób niekoniecznie podwpływem tych norm, które często są im nieznane.
Czynnikami pozaprawnymi kształtującymi postępowanie są normy obycza-jowe, a także normy towarzyskie, sportowe i in. Ważną rolę odgrywająnormy moralne2.
Moralność to ukształtowany w procesie długotrwałego rozwojuspołeczeństwa zespół norm postępowania, według których oceniasię określone zachowanie jako dobre lub złe.
2 Obszerną analizę stosunku prawa i moralności znaleźć można w podręczniku Z. Ziem-bińskiego, Teoria .... s. 58-73.
Normy moralne pozwalają ocenić wzajemne zachowanie się ludzi, za-chowanie się wobec społeczeństwa, wobec państwa, a także postępowaniewobec przyrody. Przeprowadza się także moralną ocenę intencji człowieka.
U podłoża moralności leżą więc wyobrażenia ludzi o tym, co jestdobre i o tym, co jest złe.
Wyobrażenia te są różne u różnych ludzi, niekiedy krańcowo różnorod-ne. Wpływa na to epoka, w której człowiek żyje, środowisko geograficzne,stosunki społeczne, przynależność klasowa i szereg innych czynników. Wpły-wają na to przede wszystkim warunki życia człowieka, jego sytuacja życiowa,warunki społeczne.
Warunki życia ludzi ulegają zmianom, a wraz z nimi zmienia się moralność.Ponieważ warunki życiowe ludzi w społeczeństwie są różne, poglądy na dobroi ^sło_wśród członków jednego społeczeństwa też są zróżnicowane.
W każdym społeczeństwie istnieje zespół norm moralnych wspólnych dlacałego społeczeństwa. Są to tzw. elementarne normy moralne.
W zakresie nie objętym normami elementarnymi ocena moralna tegosamego zjawiska może być różna, zależnie od punktu widzenia. Inaczej oceniazamach bombowy palestyński terrorysta, a inaczej przedstawia się ocenamoralna tego czynu w oczach izraelskiego ministra.
/ Prawo i moralność regulują wiele stosunków społecznych. Są takie dziedzi-ny, w których postępowanie ludzi reguluje tylko prawo lub tylko moralność.Na wielu jednak płaszczyznach prawo i moralność stykają się i może międzynimi dochodzić do kolizji. Kolizje polegają na tym, że prawo zobowiązuje dotakiego sposobu postępowania, którego moralność nie aprobuje lub wręczzabrania. Rozbieżność między normą prawną a moralną może być całkowitaub częściowa.
Z punktu widzenia określonej moralności można następująco sklasyfiko-wać normy prawne:
a) moralnie pozytywne,
b) moralnie negatywne,
c) moralnie obojętne.
Moralnie pozytywnymi są te normy prawne, które nakazują ten samsposób postępowania co moralność. Na przykład większość systemów moral-nych potępia kradzież - czyni to również art. 203 k.L W odwrotnej sytuacjimamy do czynienia z inną normą prawną moralnie negatywną.
Są też całe dziedziny nie objęte moralnością. Normy prawne regulującetakie sprawy, jak sprawozdawczość, sporządzanie bilansu, zasady ruchudrogowego itp., mają charakter moralnie obojętny.
Różnic między prawem i moralnością jest wiele, o różnym stopniuszczegółowości i różnym znaczeniu. Oto kilka z nich:
1. Na straży norm prawnych stoi aparat państwowy ze swoimi środkamiprzymusu. Natomiast do przestrzegania norm moralnych skłania ludzi przedewszystkim presja wywierana przez opinię publiczną, a także wpojone w trakciewychowania nawyki, sumienie i inne bodźce.
2. Normy prawne mają charakter dwustronny, moralne jednostronny.Z normy prawnej wynika więc dla jednej osoby obowiązek, dla drugiej zaśprawo, będące korelatem tego obowiązku. Natomiast normy moralne na-kładają tylko obowiązki, nie dając innym osobom prawa żądania wypełnieniatych obowiązków.
3. Normy prawne odnoszą się tylko do czynów i słów człowieka, czyli działańdostrzegalnych zmysłami przez innych ludzi, nie zajmują się natomiast sferąpsychiki. Moralność ingeruje także w dziedzinę myśli i uczuć. Stąd np. nienawiśćnie jest przestępstwem, może jednak stanowić przekroczenie normy moralnej.
4. Normy prawne regulują bardzo dokładnie postępowanie człowieka.Moralność jest nader nieprecyzyjna, często wskazuje jedynie ogólny kierunekpostępowania.
§ 3. ŚWIADOMOŚĆ PRAWNA
Świadomość prawna nie oznacza jedynie znajomości przepisów i instytucjiprawnych przez społeczeństwo, choć ta jest bardzo pożądana i decydujew poważnym stopniu o kulturze prawnej społeczeństwa.
Świadomość prawna to ocena obowiązującego prawa przez społe-czeństwo i postulaty dotyczące zmiany prawa w pożądanym przezspołeczeństwo kierunku.
Można by więc powiedzieć, że świadomość prawna to zbiór tych wszystkichnorm, które - zdaniem społeczeństwa - powinny tworzyć prawo. Jest to prawoz ludzkich wyobrażeń o sprawiedliwości. Oczywiście wyobrażenia takie sąróżne, stąd i świadomość prawna nie jest w całym społeczeństwie jednakowa.Im większa jest różnica między prawem, które w rzeczywistości istnieje,a takim, które zdaniem społeczeństwa powinno istnieć, tym większarozbieżność między prawem i świadomością prawną.
Świadomość prawna tworzy się pod wpływem wyobrażeń o tym, cosprawiedliwe i niesprawiedliwe, wyobrażeń o prawie, praworządności itp.Właśnie świadomość prawna stanowi podstawę spotykanych w praktyce ocen:ten przepis jest „sprawiedliwy", a tamten „niesprawiedliwy". Świadomośćprawna wchodzi w skład moralności.
Prawo i świadomość prawna wywierają na siebie wzajemny wpływ.Długotrwałe i konsekwentne stosowanie przez państwo przepisów, którepoczątkowo wzbudzają sprzeciw społeczeństwa, może stopniowo doprowadzićdo przyzwyczajenia i w końcu do ich zaakceptowania. Z drugiej stronypowszechna dezaprobata wobec pewnych przepisów może zmusić organypaństwowe do ich złagodzenia lub nawet uchylenia, co zależy od rozmiarówsprzeciwu, siły państwa itp.
Niezgodność obowiązującego prawa ze świadomością prawną osłabiadziałanie prawa. Dlatego państwo nie może lekceważyć świadomości prawnej
13
społeczeństwa i dopuszczać do zbyt wielkiej rozbieżności między prawemi świadomością. Państwo stara się wpływać na świadomość prawną, a jedno-cześnie w razie potrzeby zmienia przepisy.
§ 4. PRAWORZĄDNOŚĆ
Poglądy na praworządność nie są jednolite. Według jednych autorówpraworządność to pewna metoda kierowania społeczeństwem. Inni twierdzą, żejest to określona funkcja. Według jeszcze innych praworządność należyrozumieć jako pewną zasadę ustrojową, tak ważną, że często znajduje onawyraz w konstytucji. Przytoczona niżej definicja jest więc tylko jedną z moż-liwych do przyjęcia.
Praworządność jest to taki stan faktyczny, w którym podstawowedziedziny stosunków społecznych są uregulowane przepisami praw-nymi i przepisy te są przez organy państwowe ściśle przestrzegane.
Na praworządność, jak to wynika z przytoczonej definicji, składają się dwieprzesłanki.
Pierwsza przesłanka praworządności to istnienie stosunkowoszerokiej regulacji prawnej, obejmującej wszystkie istotne dziedzinyżycia. Nie można mówić o praworządności tam, gdzie prawo jest dopiero...
Krzysztofbhp