Egzamin zawodowy Technik Informatyk - etap praktyczny ver.2 rozwiązanie
2007
Początek formularza
Dół formularza
Zadanie egzaminacyjne
Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki systemu komputerowego zgłoszonej przez klienta, opisanej w załączniku 1. Naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie. Zlokalizuj i usuń usterki, bez reinstalacji systemu oraz zabezpiecz system przed podobnymi przypadkami. Opracuj wskazania dla użytkownika systemu dotyczące bezpiecznego korzystania z komputera podłączonego do Internetu.Zrzuty z ekranu, dokumentujące usunięcie zidentyfikowanych usterek, wydrukuj i zapisz w pliku, który zostanie nagrany na nośniku. Nośnik, plik i wydruk podpisz swoim numerem PESEL.
Projekt realizacji prac powinien zawierać:1. Tytuł pracy egzaminacyjnej.2. Założenia - dane wynikające z treści zadania i załączników.3. Listę prawdopodobnych przyczyn usterki komputera na podstawie opisu objawów.4. Wykaz działań, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki komputerazgodnie z przedstawioną listą prawdopodobnych jej przyczyn.5. Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego doInternetu.
Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:1. Rejestr kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania usterki komputera.2. Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych usterek komputera.3. Nośnik z plikiem zawierającym zrzuty z ekranu.
Do wykonania zadania wykorzystaj:Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego użytkowaniu - Załącznik 1.Do opracowania projektu realizacji prac przygotowano biurko do pisania, a do lokalizacji iusunięcia usterkikomputera przygotowano stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym i standardowyminarzędziami.Dodatkowo przygotowano na płytach CD -program antywirusowy, zbiór aktualizacji bazantywirusowych, dokumentację w wersji elektronicznej do programu antywirusowego (formatPDF), program Adobe Reader, sterowniki urządzeń wchodzących w skład serwisowanegokomputera. W systemie komputerowym, który nie jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej,sprawdź rodzaj zainstalowanego systemu operacyjnego.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 240 minut
Załącznik 1Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego użytkowaniu
Objawy:Po uruchomieniu komputera, użytkownik może zalogować się do systemu (WINDOWS XP Pro) na swoje konto.Komputer działa w sposób uniemożliwiający normalną pracę: po załogowaniu się bardzo długo ładują się ustawienia osobiste, bardzo powoli pojawiają się ikony na pulpicie, co pewien czas komputer zawiesza się na kilkanaście sekund, przy korzystaniu z przeglądarki internetowej Internet Explorer, samoczynnie pojawia ją się reklamy.
Informacje dodatkowe przekazane przez klienta:- naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie,- komputer na co dzień jest wykorzystywany w księgowości małej firmy i jest podłączony do nternetu przez sieć lokalną,- z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: księgowość),- komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory,- prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem: qwertyuiop,- lokalne konto Administrator jest zablokowane,- na dysku komputera utworzona jest jedna partycja, na cały obszar dysku, z systemem plikówNTFS,- na dysku zainstalowany jest oprogramowanie użytkowe: pakiet biurowy, aplikacja dla księgowości z lokalną bazą danych. Konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty musząbyć zachowane.
Przykład rozwiązania zadania egzaminacyjnego
Tytuł pracy egzaminacyjnej.Opracowanie projektu realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki systemukomputerowego oraz zabezpieczenia systemu. Lokalizacja i usunięcie usterki u klienta. Opracowanie wskazówek dla użytkownika systemu.
Założenia.- na komputerze jest zainstalowany system operacyjny WINDOWS XP Pro,- po zalogowaniu się bardzo długo ładują się ustawienia osobiste, bardzo powoli pojawiają się ikony na pulpicie, co pewien czas komputer zawiesza się na kilkanaście sekund,- przy korzystaniu z przeglądarki internetowej Internet Explorer, samoczynnie pojawia ją się reklamy- komputer na co dzień jest wykorzystywany w księgowości małej firmy i jest podłączony do Internetu przez sieć lokalną,- z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: księgowość),- prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem:qwertyuiop,- lokalne konto Administrator jest zablokowane,- komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory,- na dysku komputera utworzona jest jedna partycja, na cały obszar dysku, z systemem plikówNTFS,- na dysku zainstalowany jest oprogramowanie użytkowe: pakiet biurowy, aplikacja dla księgowości z lokalną bazą danych. Konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty musząbyć zachowane.- usterkę należy usunąć bez instalacji systemu u klienta, a nie w serwisie,- należy zabezpieczyć system przed podobnymi przypadkami.
Lista prawdopodobnych przyczyn usterki komputera.- szkodliwe programy typu wirusy,- szkodliwe programy typu spyware itp.- przy starcie systemu uruchamia się bardzo dużo programów- zbyt mała wolna przestrzeń dyskowa,- zbyt mała pamięć wirtualna,- dysk systemowy jest bardzo fragmentowany,- uszkodzenie dysku.
Wykaz działań, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki komputera.- uruchomienie komputera w trybie zwykłym,- przywrócenie domyślnych ustawień BIOS-u,- uruchomienie komputera w trybie awaryjnym,- wyłączenie programów i usług szkodliwych,- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą programów antywirusowego iantyspywarowego,- wykonanie defragmentacji dysku,- wykonanie pełnej aktualizacji systemu za pomocą Service Pack 2,- włączenie zapory,- włączenie aktualizacji systemu komputerowego,- włączenie programów antywirusowych i antyspywarowych,- odtworzenie rejestru systemu przy wykorzystaniu kopii rejestru, jeżeli taka istnieje,- zamknięcie zbędnych procesów w menedżerze zadań,- zmiana wielkości przydzielonej pamięci wirtualnej, jeżeli jest za mała.
Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego doInternetu.- aktualizacja baz programu antywirusowego,- aktualizacja baz programu antyspywarowego,- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą programu antywirusowego,- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich szkodliwych programów za pomocą programuantyspywarowego.- sprawdzenie czy włączone aktualizacje systemowe i zapora.- zakaz otwierania załączników podejrzanych na wirusy,- kontrolowanie ilości wolnej przestrzeni.- skanowanie dysku,- porządkowane dysku (czyszczenie, usuwanie plików Cookiem i tp.)- archiwizacja dokumentów,- zakaz korzystania z programów P2P.Rejestr kolejno wykonywanych czynności.- przywrócić domyślne ustawienia BIOS-u,- zalogować się na konto użytkownika księgowość,- sprawdzić ilość wolnej przestrzeni na dysku,- zamknąć zbędne procesy w menedżerze zadań i wyłączyć programy i usług szkodliwe w rejestrze(jeżeli istnieją),- sprawdzić ilość przydzielonej pamięci wirtualnej, jeżeli jest za mała.- odtworzyć rejestr systemu przy wykorzystaniu kopii rejestru, jeżeli taka istnieje,- zainstalować programy antywirusowy i antyspywarowy,- aktualizować bazy programów antywirusowych i antyspywarowych,- sprawdzić i usunąć z systemu wszystkie wirusy za pomocą programów antywirusowego iantyspywarowego,- wykonać pełną aktualizację systemu za pomocą Service Pack 2,- włączyć aktualizację systemu komputerowego,- włączyć zaporę i skonfigurować je,- wykonać defragmentację dysku,- włączyć programy antywirusowy i antyspywarowy w tryb czuwania,
byJaSiK