TEMAT 33,34.doc

(23 KB) Pobierz
TEMAT 33 – Logika działania instrumentalnego

TEMAT 33 – Logika działania instrumentalnego.

Racjonalność instrumentalna/adaptacyjna – oparta na kalkulacji – jakie środki są potrzebne do osiągnięcia celu. Jest to racjonalność przydatna w codzienności, charakterystyczna dla nauki w paradygmacie humanistycznym.

Racjonalność instrumentalna → działanie celowo – racjonalne

- skierowane na przedmiot w celu opanowania go, zwiększenia kontroli

- weryfikowane przez skutki - adekwatność środka do celu; skuteczność środka

- skutki - są przewidywalne, stan rzeczy da się przewidzieć, skutki przedmiotowe

Racjonalność adaptacyjna a koncepcja życia:

1. porządek wartości – sukces ( realizacja wartości/standardu jako celów) – w dziedzinach życia są pewne standardy, które trzeba spełnić – spełnienie standardu => sukces => doskonalenie się w rolach społecznych => udane życie

2.kategorie opisu rzeczywistości – wiedza ‘jak’ – wiedza techniczna/instrumentalna, szuka sposobów realizacji standardów

3.założenia interpretacyjne – wątpliwości to patologia, bo świat jest oczywisty; wątpliwości trzeba zwalczyć, znaleźć pewny grunt.

Pedagogika adaptacyjna ma na celu:

- dostarczyć wiedzę i wzorców zachowań

- eliminację niezałożonych wpływów (nikt ma mi nie namieszać)

- główna cnota – posłuszeństwo zasadom i wychowawcom

- pewność i użyteczność wiedzy i umiejętności, ma nie być fermentu

 

TEMAT 34 – Logika działania komunikacyjnego.

Racjonalność emancypacyjna/komunikacyjna – wyzwolenie z ograniczeń, które świat nam nakłada. Świat = więzienie => trzeba się wyzwolić.

Racjonalność emancypacyjna → działanie komunikacyjne

- skierowane na człowieka przez symbole i nastawienie na stworzenie więzi interakcyjnej, na stworzenie dialogu

- weryfikacja przez przebieg – zachowanie możliwości porozumienia – kiedy ta możliwość zostanie zachowana a nie zrealizowana (może nie dojdzie między nami do porozumienia, ale jesteśmy gotowi do ustępstw) . warunek konieczny – rzeczywistość językowa, międzypodmiotowa zrozumiałość. Zrozumienie siebie w interakcji, autozwrotna refleksja

- racjonalne działanie – poszerza możliwość porozumienia. Komunikacja – wartość sama w sobie

- skutki – podmiotowe, nieprzewidywalne, nieostateczne, nie wiemy z góry co przyniesie rozmowa

Racjonalność emancypacyjna a koncepcja życia:

1.porządek wartości – rozwój emancypacyjny – uwolnienie się; możliwość mówienia własnym głosem z dystansem do otoczenia; możliwość krytyki otoczenia

2.kategorie opisu rzeczywistości – refleksja koncentrująca się na znaczeniu

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin