Baruk A.I. Rola marketingu personalnego we współczesnym przedsiębiorstwie.pdf

(54 KB) Pobierz
015.p65
Rola marketingu personalnego we wspó³czesnym przedsiêbiorstwie
211
ANNALES
UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SK£ODOWSKA
LUBLIN POLONIA
VOL. XXXIX, 15
SECTIO H
2005
Zak³ad Marketingu Produktów ¯ywnociowych
Katedra Ekonomiki i Organizacji Agrobiznesu AR w Lublinie
AGNIESZKA IZABELA BARUK
Rola marketingu personalnego
we wspó³czesnym przedsiêbiorstwie
The Role of Personnel Marketing in a Contemporary enterprise
WSTÊP
W nowoczesnym przedsiêbiorstwie dzia³aj¹cym w silnie turbulentnym oto-
czeniu, w którym coraz czêciej stosowane jest w realizacji poszczególnych pro-
cesów podejcie zespo³owe, nie wolno zapominaæ o koniecznoci traktowania
ka¿dego pracownika nie tylko w kategoriach cz³onka okrelonego zespo³u, ale
tak¿e jako odrêbn¹, wra¿liw¹ i jednoczenie cenn¹ dla firmy indywidualnoæ,
której satysfakcja z ¿ycia zawodowego odzwierciedla siê nie tylko w szczêli-
wym ¿yciu osobistym, lecz równie¿ w dynamicznym wzrocie i rozwoju zatrud-
niaj¹cego j¹ przedsiêbiorstwa.
Po³¹czenie obu wspomnianych podejæ, tj. podejcia zespo³owego oraz po-
dejcia zindywidualizowanego leg³o u podstaw wyodrêbnienia siê nowej koncep-
cji marketingowej, okrelanej mianem marketingu personalnego lub kadrowego.
Intuicyjnie potrzebê takiego traktowania pracowników dostrzegano ju¿ od daw-
na, gdy¿ z jednej strony, zgodnie ze starym chiñskim przys³owiem, ³atwo zbu-
dowaæ warsztat, ale trudniej zbudowaæ za³ogê
1
2
Jednak dopiero marketing personalny wskaza³
1
H. C. T i n g, Truth and Facts: Recollections of a Hong Kong Industrialist, Hong Kong
1974, s. 43.
2
, z drugiej za strony mened¿er
musi zdawaæ sobie sprawê z tego, ¿e ¿adne przedsiêbiorstwo nie osi¹gnie powo-
dzenia bez zachêty i ciep³a ze strony wspania³omylnego szefa, który potrafi
zdobyæ serca swoich pracowników.
Ibid., s. 45.
220824015.003.png 220824015.004.png
212
Agnieszka Izabela Baruk
drogê, któr¹ powinno kroczyæ ka¿de przedsiêbiorstwo, aby osi¹gn¹æ rynkowy
sukces.
ISTOTA MARKETINGU PERSONALNEGO
Uto¿samianie pracowników firmy z wewnêtrznymi nabywcami, bior¹cymi
aktywny udzia³ w grze rynkowej rozgrywaj¹cej siê wewn¹trz organizacji, po-
zwoli³o na nawi¹zanie i zacienienie optymalnych w danych warunkach dwu-
stronnych relacji pomiêdzy organizacj¹ i poszczególnymi pracownikami. Jakkol-
wiek dzia³ania z zakresu marketingu personalnego realizowane w samej organi-
zacji nie s¹ bezporednio widoczne dla nabywców tworz¹cych docelowe zewnêtrzne
rynki zbytu przedsiêbiorstwa, jednak ich prawid³owe prowadzenie w bardzo du-
¿ym stopniu wp³ywa na efektywnoæ dzia³añ podejmowanych w ramach klasycz-
nej mieszanki transakcyjnego marketingu zewnêtrznego, adresowanej do odbior-
ców zewnêtrznych. Jedynie pracownicy silnie emocjonalnie zwi¹zani z firm¹,
w której pracuj¹, s¹ sk³onni w pe³ni wykorzystywaæ swoje zdolnoci i kreatyw-
noæ w opracowywaniu unikalnej wartoci dla nabywców finalnych, dostarczaj¹c
im tê wartoæ w po¿¹danej przez nich formie, miejscu i czasie.
Mo¿na zatem powiedzieæ, ¿e u podstaw sukcesu rynkowego nie le¿¹ trady-
cyjnie rozumiane czynniki organizacyjne i marketingowe, ale ogó³ zmiennych
zwi¹zanych ze sfer¹ psychologiczno-socjologiczn¹ jednostek i zespo³ów, których
nie nale¿y postrzegaæ jako pracowników zajmuj¹cych okrelone stanowiska pra-
cy, wracaj¹cych po jej zakoñczeniu do swojego prywatnego wiata, ale jako inte-
gralne czêci spójnego organizmu firmy. Przy tym ka¿da z nich jest równie istot-
na dla powodzenia ca³oci, podobnie jak aktor odgrywaj¹cy okrelon¹ rolê, która
nawet jeli ma charakter epizodyczny, decyduje o koñcowym sukcesie sztuki
teatralnej.
Marketing personalny nale¿y zatem rozumieæ jako ca³okszta³t dzia³añ we-
wnêtrznych i zewnêtrznych firmy zwi¹zanych z zarz¹dzaniem spo³ecznym poten-
cja³em organizacji, kszta³towaniem jego wielkoci i struktury oraz doskonale-
niem dziêki tworzeniu korzystnych warunków dla anga¿owania siê pracowników
w dzia³alnoci przedsiêbiorstwa i podnoszenie jego efektywnoci rynkowej oraz
pozyskiwaniu w³aciwych pracowników z rynku pracy. 3
Nale¿y zwróciæ uwagê na dwuwymiarowoæ przytoczonej definicji. Pod-
krelono w niej bowiem fakt po³¹czenia w ramach koncepcji marketingu perso-
nalnego dzia³añ o charakterze wewn¹trzorganizacyjnym adresowanych bezpo-
rednio do zatrudnionych w firmie pracowników oraz dzia³añ skierowanych w prze-
ciwnym kierunku, tj. na zewn¹trz firmy, których docelowymi odbiorcami s¹ po-
3
J. P e n c, Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997, s. 239.
220824015.005.png
 
Rola marketingu personalnego we wspó³czesnym przedsiêbiorstwie
213
tencjalni pracownicy, czyli kandydaci najlepiej spe³niaj¹cy oczekiwania praco-
dawcy. Marketing personalny jest wiêc pojêciem znacznie szerszym ni¿ marke-
ting wewnêtrzny, który skupia swoj¹ uwagê wy³¹cznie na aspektach spo³ecznych
o charakterze wewn¹trzorganizacyjnym.
Równorzêdne znaczenie wewnêtrznego oraz zewnêtrznego rynku pracy dla
przedsiêbiorstwa wyranie podkrelaj¹ równie¿ Schwan i Seigel, których zda-
niem marketing personalny stanowi system sposobów postêpowania i zachowa-
nia przedsiêbiorstwa zorientowanego na interesy i oczekiwania potencjalnych i za-
trudnionych pracowników. 4 W porównaniu z poprzedni¹ definicj¹, autorzy ci
k³ad¹ w swoim okreleniu marketingu personalnego nacisk na koniecznoæ za-
spokojenia przez firmê potrzeb pracowników. Nale¿y je jednak wczeniej ziden-
tyfikowaæ w celu takiego ich spe³nienia, aby pracownik odczuwa³ pe³n¹ satysfak-
cjê z przynale¿noci do okrelonej organizacji, przenosz¹c swoje zadowolenie na
lojalne i efektywne wspó³przyczynianie siê do rynkowego sukcesu firmy.
Po³¹czenie w jednej koncepcji dwóch wymiarów wewn¹trzorganizacyjnego
oraz zewnêtrznego decyduje o wartoci i oryginalnoci omawianego podejcia,
nadaj¹c mu, zdaniem autorki, rangê nadrzêdnej orientacji we wspó³czesnym mar-
ketingu. Podkrelony jest wiêc w niej spo³eczny i psychologiczny aspekt marke-
tingu personalnego, którego za³o¿enia nie mog¹ i nie powinny opieraæ siê wy-
³¹cznie na przes³ankach ekonomicznych, co odró¿nia tê koncepcjê od zarz¹dzania
zasobami ludzkimi.
MARKETING PERSONALNY A ZARZ¥DZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
Zarz¹dzanie zasobami ludzkimi jest koncepcj¹, u której podstaw le¿y d¹¿e-
nie do osi¹gniêcia przez przedsiêbiorstwo rynkowego sukcesu, dziêki w³aciwe-
mu oddzia³ywaniu na zatrudnionych w nim ludzi. Traktuje siê ich jako wartocio-
we aktywa organizacji, które poprzez przejawianie indywidualnej oraz zespo³o-
wej aktywnoci zawodowej przyczyniaj¹ siê do realizacji celów firmy, anga¿uj¹c
w tym procesie swoje zdolnoci i umiejêtnoci. Przy tym wykorzystanie ich jest
mo¿liwe dziêki zastosowaniu odpowiednich w ujêciu ilociowym i jakociowym
zasobów rzeczowych, informacyjnych oraz finansowych, bêd¹cych w posiadaniu
firmy. Zdaniem Storeya 5 zarz¹dzanie zasobami ludzkimi jest metod¹ zarz¹dzania
zatrudnieniem, która zmierza do uzyskania przewagi konkurencyjnej w wyniku
strategicznego rozmieszczenia wysoce zaanga¿owanych i wykwalifikowanych
K. Schwan, K. G. Seigel, Marketing kadrowy, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
1997, s. 7.
5
M. Armstrong, Zarz¹dzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001,
s. 19.
4
220824015.001.png
 
214
Agnieszka Izabela Baruk
pracowników, wykorzystuj¹c w tym celu ró¿norodne techniki o kulturowym,
strukturalnym i personalnym oddzia³ywaniu.
O przewadze konkurencyjnej w coraz wiêkszym stopniu decyduj¹ bowiem
w³anie zasoby osobowe, które nie daj¹ siê powielaæ czy imitowaæ przez inne
organizacje. Pozosta³e rodzaje zasobów staj¹ siê natomiast coraz bardziej wy-
równane i podobne, szczególnie w wymiarze jakociowym. Dlatego te¿ przestaj¹
one odgrywaæ kluczow¹ rolê w rynkowej rywalizacji przedsiêbiorstw, ustêpuj¹c
miejsca zasobom decyduj¹cym o osobowoci i indywidualnoci danego podmiotu
gospodarczego. Ich wartoæ jest jednak przyczyn¹ du¿ych trudnoci w pozyska-
niu odpowiednich pracowników, co dodatkowo wp³ywa na koniecznoæ umiejêt-
nego zarz¹dzania posiadanym kapita³em ludzkim.
Zasoby osobowe okrela siê tak¿e czêsto mianem potencja³u spo³ecznego, na
który sk³ada siê ogó³ cech i w³aciwoci zasobów ludzkich w organizacji, prze-
s¹dzaj¹cych o aktualnej i przysz³ej zdolnoci do rozwi¹zywania zadañ zgodnie
z celami organizacji oraz o pozycji firmy na rynku pracy. 6 Koncepcja zarz¹dza-
nia zasobami ludzkimi w najbardziej ogólnym ujêciu odnosi siê zatem do czte-
rech podstawowych obszarów 7 :
sterowania zasobami ludzkimi,
ich organizowania,
motywowania,
kontrolowania przebiegu wymienionych wy¿ej procesów.
Jakkolwiek nadrzêdnym celem zarz¹dzania zasobami ludzkimi jest osi¹ganie
strategicznych celów firmy, mo¿na w tej koncepcji wyodrêbniæ kilka celów o cha-
rakterze bardziej szczegó³owym 8 :
1. Cele organizacji mog¹ byæ osi¹gniête dziêki jej najbardziej wartociowym
zasobom, czyli sile roboczej.
2. Poprawa wyników pracy tak organizacji, jak i poszczególnych osób, wy-
maga zaanga¿owania siê ludzi na rzecz sukcesu organizacji.
3. Spójna polityka personalna i zbiór procedur powi¹zane z efektywnym
wykonywaniem dzia³añ przez organizacjê s¹ warunkiem koniecznym do opty-
malnego wykorzystania zasobów w osi¹ganiu celów gospodarczych.
4. Powinno siê d¹¿yæ do integracji polityki ZZL z celami dzia³alnoci firmy.
5. Polityka ZZL musi wspieraæ kulturê organizacyjn¹ tam, gdzie to mo¿liwe
lub zastêpowaæ j¹ lepsz¹ tam, gdzie jest ona uwa¿ana za niedoskona³¹.
Dotychczasowe rozwa¿ania pozwalaj¹ na wyci¹gniêcie wniosku, ¿e zarz¹-
dzanie zasobami ludzkimi koncentruje siê na zasobach osobowych, stymuluj¹c
ich zaanga¿owanie w rozwój przedsiêbiorstwa. Koncepcj¹, która wykracza w swo-
J. P e n c, Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000, s. 80.
7
A. Stabry³a, Podstawy zarz¹dzania firm¹, Antykwa, Kraków 1997, s. 181.
8
E. McKenna, N. Beech, Zarz¹dzanie zasobami ludzkimi, Gebethner & Ska, Warszawa
1997, s. 1718.
6
220824015.002.png
 
Rola marketingu personalnego we wspó³czesnym przedsiêbiorstwie
215
ich za³o¿eniach poza takie podejcie, jest marketing personalny. W jego ramach
wnêtrze firmy traktowane jest w kategoriach rynkowych. Uczestnikami tego ryn-
ku s¹ nabywcy wewnêtrzni, czyli pracownicy zatrudnieni obecnie w firmie, nato-
miast jej otoczenie marketingowe uto¿samiane jest z rynkiem zewnêtrznym two-
rzonym przez potencjalnych pracowników. Dzia³ania z zakresu marketingu per-
sonalnego podejmowane przez firmê nie s¹ zatem adresowane wy³¹cznie do cz³on-
ków organizacji, ale równie¿ do odbiorców zewnêtrznych, którzy w przysz³oci
mog¹ staæ siê jej cz³onkami, natomiast obecnie wspó³tworz¹ okrelony wizeru-
nek firmy.
Mo¿na zatem stwierdziæ, ¿e w porównaniu z zarz¹dzaniem zasobami ludzki-
mi, marketing personalny skierowany jest do zdecydowanie szerszego krêgu od-
biorców, którzy s¹ ponadto zupe³nie inaczej postrzegani. Nie s¹ bowiem jedynie
aktualnymi b¹d potencjalnymi pracownikami przedsiêbiorstwa, lecz przede
wszystkim nabywcami produktów oferowanych im przez pracodawcê, czyli dan¹
firmê. Kolejn¹ cech¹ charakterystyczn¹ dla omawianej koncepcji, która odró¿nia
j¹ od wczeniejszej idei zarz¹dzania zasobami ludzkimi, jest fakt, ¿e w marketin-
gu personalnym wykorzystywane s¹ instrumenty zapo¿yczone z tradycyjnego
marketingu. Nie przenosi siê ich jednak z zastosowañ marketingu transakcyjnego
w sposób automatyczny, ale poddaje odpowiedniej modyfikacji, dostosowuj¹c je
do specyfiki podmiotów bêd¹cych ich docelowymi adresatami oraz specyfiki ofe-
rowanych im produktów.
Punktem wyjcia marketingu personalnego, podobnie jak to siê dzieje w wy-
padku marketingu transakcyjnego, s¹ badania marketingowe, których wyniki
pozwalaj¹ na zidentyfikowanie s³abych i mocnych stron oraz szans i zagro¿eñ
zwi¹zanych z wewnêtrznym i zewnêtrznym rynkiem pracy oraz potrzeb odczu-
wanych przez uczestników tego rynku. Kolejnym krokiem jest analiza zidentyfi-
kowanych podczas badañ czynników, która pozwala na dokonanie segmentacji
rynku i stworzenie oraz wypromowanie produktów jak najlepiej zaspokajaj¹cych
indywidualne oczekiwania aktualnych i potencjalnych pracowników. Nale¿y przy
tym podkreliæ, ¿e w ramach marketingu personalnego produktami s¹ w wielu
wypadkach wartoci o charakterze niematerialnym, na przyk³ad mo¿liwoæ samo-
realizacji, presti¿ wynikaj¹cy z przynale¿noci do okrelonej organizacji, za które
pracownik p³aci takimi niewymiernymi wartociami, jak: lojalnoæ, zaanga¿owa-
nie czy twórczy wk³ad w kreowanie rynkowego sukcesu firmy.
Nie mo¿na zatem rozpatrywaæ marketingu personalnego w sposób powierz-
chowny, uto¿samiaj¹c go wy³¹cznie z transakcjami wymiennymi, polegaj¹cymi
na kupowaniu przez firmê umiejêtnoci pracownika i jego czasu za wyp³acan¹
mu pensjê. Takie relacje pozbawione s¹ bowiem wymiaru emocjonalnego i uczu-
ciowego pomiêdzy pracownikami i przedsiêbiorstwem. Brak takich wiêzi powo-
duje z kolei, ¿e w sytuacji, kiedy inna firma zaoferuje korzystniejsze warunki
p³acowe, pracownik mo¿e opuciæ macierzyst¹ organizacjê. Marketing personal-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin