2006.07_PSpaw.pdf

(33220 KB) Pobierz
okladka.indd
MIESIĘCZNIK NAUKOWO-TECHNICZNY
Rok założenia 1928 PLISSN 0033-2364 Index 37125 Cena 14,- zł Nr 7/2006
255434104.010.png
255434104.011.png
Wydawca
F O R U M S P A W A L N I K Ó W P O L S K I C H
F O R U M S P A W A L N I K Ó W P O L S K I C H
Redakcja „PRZEGLĄD SPAWALNICTWA”
Agenda Wydawnicza SIMP
ul. Świętokrzyska 14a, 00-050 Warszawa
tel./fax: (0-22) 827 25 42, (0-22) 336 14 79
e-mail: pspaw@ps.pl
adres do korespondencji:
00-950 Warszawa 1, skr. poczt. 56
Redaktor naczelny
MIESIĘCZNIK NAUKOWO-TECHNICZNY AGENDA WYDAWNICZA SIMP
prof. dr hab. inż. Jerzy Nowacki
Zast ę pca redaktora naczelnego
rok założenia 1928
dawniej
mgr inż . Ire na Wi śniew ska
Redaktorzy działów
prof. dr hab. inż . Je rzy Dziu biń ski ,
prof. dr hab. inż. Włodzi mierz Wal czak ,
prof. dr hab. inż. Wła dy sław Wło siń ski .
Nr 7/2006
PLISSN 0033-2364
LXXVIII
S P I S T R E Ś C I
ARTYKUŁY
Sekretarz redakcji
6 pro f. dr hab. inż. Edmund Tasak, dr inż. Aneta Ziewiec, dr inż. Marta Ciesielka
Pękanie połączeń spawanych eksploatowanych w podwyższonych
temperaturach
10 dr inż. Kazimierz Ferenc
Cięcie strumieniem wody
25 pro f. dr hab inż. Jerzy Nowacki, mgr inż. Marcin Chudziński,
mgr inż. Przemysław Zmitrowicz
Lutowanie instalacji grzewczych, wodnych, klimatyzacyjnych
z miedzi i jej stopów
29 dr hab. inż. Tadeusz Hejwowski, mgr inż. Tomasz Nastaj
Badania odporności powłok na zużycie w styku ślizgowym
33 dr inż. Ryszard Pakos
Warunki uznawania zakładów i laboratoriów przez Polski Rejestr
Statków
39 dr inż. Zbigniew Bartnik, dr inż. Wiesław Derlukiewicz
Czynniki wpływające na trwałość elektrod do zgrzewania oporowego
Piotr Warsza
Redaktor
inż . Barbara Akszak-Okińczyc
Rada programowa
przewodniczący
prof. dr hab. inż . An drzej Za jąc
prof. dr hab. inż. Piotr Ada miec, doc. dr inż. Henryk
Grzy bow ski, prof. dr hab. inż. An drzej Klim pel,
dr inż. Le sław Kry nic ki, prof. dr hab. inż. Jerzy Nowacki,
mgr inż. Andrzej Ra doń, mgr inż. Ma rek Sa per ski,
dr inż. Jan Sit ko, prof. dr hab. inż. An drzej Sko ru pa,
prof. dr hab. inż. Ed mund Tasak, prof. dr hab. inż. An drzej
We roń ski, mgr inż. Jan Wój cik.
Współpracują
dr inż . Jan Plewniak – prezes Za rzą du Głów nego
S ek cji Spa wal ni czej SIMP,
dr inż . Edward Do baj – prezes Za rzą du Głów ne go
Pol skie go To wa rzy stwa Spa wal ni cze go.
3 Ire na Wiśniewska
Rozmowa z Docentem Henrykiem Zatyką
WYWIADY
Jak z tym spawalnictwem było?
Druk i skład
SEKCJA SPAWALNICZA
2 Zebranie Zarządu Gł
P.H. Z
Spółka Jawna, Szczecin
Nakład do 2000 egz.
Zebranie Zarządu Gł ównego Sekcji Spawalniczej
ów nego Sekcji Spawalniczej
24 Wycie
Wycie czka techniczna do ENERGOP-u w Sochaczewie
Ar ty ku ły opu bli ko wa ne w Prze glą dzie Spa wal nic twa“
są tłu ma czo ne na ję zyk an giel ski i za miesz cza ne
w cza so pi śmie We lding In ter na tio nal wy da wa nym
przez Wo odhe ad Pu bli shing Ltd. (Wiel ka Bry ta nia)
na mo cy pod pi sa ne go po ro zu mie nia o wza jem nej
współ pra cy.
Zamówienia na ogłoszenie prosimy kierować
bezpo ś rednio do redakcji. Informacji o cenach
ogłoszeń udziela redakcja, gdzie również można
nabywać egzemplarze archiwalne. Redakcja nie
odpowiada za treść ogłoszeń i nie zwraca materiałów
nie zamówionych. Zastrzegamy sobie prawo skracania
i adiustacji tekstów oraz zmiany ich tytułów.
40 Spotkanie z oka
Spotkanie z oka zji „Dnia Spawalnika”
TARGI, KONFERENCJE
18 ote medale MTP dla polskich firm spawalniczych, przyznane na
targach „Innowacje - Technologie - Maszyny”
23 Na ukow o- Techniczna Krajowa Konferencja Spawalnicza
39 omieniowa obróbka metali
NOWO Ś CI WYDAWNICZE
I okładka: fot. J. Nowacki
1
P.P.H. ZAPOL Dmochowski, Sobczyk
255434104.012.png 255434104.013.png 255434104.001.png 255434104.002.png 255434104.003.png 255434104.004.png 255434104.005.png 255434104.006.png 255434104.007.png
Zebranie Zarządu Głównego Sekcji Spawalniczej
20 czerwca 2006 r. na terenie Międzynarodowych Targów Poznań-
skich odbyło się wyjazdowe posiedzenie ZG Sekcji Spawalniczej SIMP
o następującym porządku obrad:
1. Informacja o konferencji w Międzyzdrojach – ref. kol. Marek Sa-
perski.
2. Przydział zadań dla członków nowo wybranego Zarządu Sekcji
Spawalniczej.
3. Plany pracy Oddziałów Sekcji (konferencje, seminaria itp.).
4. Wolne wnioski.
Przed zebraniem zainteresowani inżynierowie spawalnicy oraz człon-
kowie Zarządu Sekcji mieli możliwość wysłuchania bardzo interesujące-
go referatu „Techniki laserowe w spawalnictwie”, wygłoszonego przez
profesora Jana Pilarczyka w ramach odbywającej się podczas Międzyna-
rodowych Targach Poznańskich „Akademii Spawania”. Profesor przed-
stawił zarówno stan zastosowań różnych rodzajów laserów w technolo-
giach spawania, napawania, cięcia, obróbek cieplnych, jak i osiągnięcia
Instytutu Spawalnictwa w tej dziedzinie. Ilustrując przykładami aplikacji
przemysłowych, omówił zalety i występujące obecnie bariery techno-
logii laserowych, szczególnie w procesach łączenia metali. Następnie,
po krótkiej dyskusji, zebrał się Zarząd Główny Sekcji Spawalniczej SIMP,
w którym uczestniczyli również zaproszeni goście: prof. J. Pilarczyk
– dyrektor Instytutu Spawalnictwa, prof. St. Piwowar – honorowy prezes
Sekcji Spawalniczej, prof. J. Nowacki – redaktor naczelny „Przeglądu
Spawalnictwa”, dr inż. Edward Dobaj – prezes Polskiego Towarzystwa
Spawalniczego oraz prezesi oddziałów wojewódzkich Sekcji Spawalni-
czej. Obradom przewodniczył dr inż. Jan Plewniak – prezes Zarządu Głów-
nictwa, Polskim Towarzystwem Spawalniczym oraz redakcją „Przeglądu
Spawalnictwa”.
2. Andrzej Ambroziak – (wiceprezes), przewodniczenie Kapitule Medalu
im. St. Olszewskiego.
3. Andrzej Kolasa – współpraca z Polska Izbą Spawalniczą oraz
utworzenie Rejestru Spawalników Polskich.
4. Jacek Senkara – raport o stanie spawalnictwa (próba stworzenia),
przy współpracy z wnioskodawcą prof. St. Piwowarem.
5. Jan Grzebalski – koordynacja wspólnych działań z PTS na rzecz
niektórych uprawnień budowlanych dla spawalników.
6. Ryszard Ziomek – współpraca z przemysłem.
Kolejnym poruszanym zagadnieniem była sprawa występujących
kolizji terminów konferencji spawalniczych (Międzyzdroje, Kraków,
Częstochowa), co w zintegrowanych środowiskach nie powinno się
zdarzać. W związku z organizacyjnymi skutkami tragedii na terenie Mię-
dzynarodowych Targów w Katowicach, prof. Jan Pilarczyk zaproponował
przesunięcie terminu konferencji i Targów Spawalniczych Interwelding
na 2008 rok, co ponadto umożliwi uzyskanie korzystnej relacji termino-
wej z innymi międzynarodowymi imprezami spawalniczymi. W dniach
17-19 września 2007 roku Zakład Spawalnictwa i Instytut Technologii
Maszyn i Automatyzacji Producji Politechniki Wrocławskiej zapropono-
wał zorganizowanie drugiej edycji międzynarodowej konferencji „Postęp
w technologiach lutowania”, a jej organizatorami byliby profesorowie:
Zbigniew Mirski i Andrzej Ambroziak. Ponadto, wiosną 2007 roku od-
będzie się XII konferencja Pomorskiej Sekcji Spawalniczej, której zor-
ganizowanie rozważa kol. Marek Saperski. Gotowość zorganizowania
konferencji spawalniczej w 2007 r. zgłosił również w imieniu Zakładu
Spawalnictwa Politechniki Szczecińskiej pan profesor Jerzy Nowacki.
Kolejna spawalnicza konferencja energetyczna zostanie zorganizowana
w niekolizyjnym terminie przez Polskie Towarzystwo Spawalnicze.
Najbliższe spotkania naukowe i naukowo-techniczne odbędą się
w Gdańsku (XI Spotkanie Spawalników Wybrzeża) oraz w Częstochowie-
-Poraju (48. Krajowa Konferencja Spawalnicza nt: „Innowacje w spawal-
nictwie” 21-23 września 2006 r.).
Redaktor naczelny „Przeglądu Spawalnictwa” prof. Jerzy No-
wacki omówił najbliższe plany wydawnicze czasopisma oraz za-
proponował zmiany składu redakcji i Rady Programowej. Zastęp-
cami redaktora naczelnego zostają: mgr inż. Irena Wiśniewska
ds. wydawniczych, prof. Andrzej Klimpel ds. naukowych. Za poszczegól-
ne działy odpowiadać będą: dr hab. Zbigniew Mirski, dr inż. Kazimierz
Ferenc, dr hab. Jacek Słania, prof. Leszek Dobrzański.
Przewodniczącym Rady Programowej został prof. Jan Pilarczyk, do-
tychczasowy redaktor naczelny. ZG Sekcji Spawalniczej przyjął i jedno-
myślnie zaakceptował informacje o zamierzeniach redaktora naczelnego
„Przeglądu Spawalnictwa”, dotyczące nowego składu Rady Programowej
i kolegium redakcyjnego. Dalsza dyskusja dotyczyła zasadności tworze-
nia raportu o stanie spawalnictwa polskiego i rejestru spawalników, co
zostało uchwalone na zebraniu sprawozdawczo-wyborczym. Rozstrzy-
gnięcia zostaną dokonane po przedyskutowaniu z wnioskodawcami.
Zebrani zwrócili także uwagę na znaczną emigrację spawaczy, a wraz
z nimi spawalników do krajów Europy, zjawisko to może wywołać znacz-
ne negatywne skutki w najbliższej przyszłości.
Dzięki uprzejmości inż. Mirosława Nowaka z Techniki Spawalniczej
– Poznań uczestnicy zebrania zostali serdeczni przyjęci, otrzymując nie
tylko bilety wstępu, ale także poczęstunek.
nego Sekcji Spawalniczej.
Uczestnicy zebrania minutą ciszy uczcili pamięć nieoczekiwanie
zmarłego 2 czerwca 2006 roku kol. prof. Andrzeja Zająca, od wielu lat
prezesa Oddziału Krakowskiej Sekcji Spawalniczej oraz przewodniczą-
cego Kapituły medalu im. Stanisława Olszewskiego.
Kolega Marek Saperski poinformował zebranych o przebiegu kon-
ferencji, która odbyła się w Międzyzdrojach w dniach 30-31.05.2006 r.
Uczestniczyło w niej 75 osób, wygłoszono 19 referatów.
Bydgoska Sekcja Spawalnicza 7 czerwca 2006 roku zorganizowa-
ła konferencję nt. „Techniki spajania w przemyśle lotniczym”, w której
wzięło udział 40 osób.
Prezes Jan Plewniak przydzielił zadania poszczególnym członkom
Zarządu:
1. Jan Plewniak – nadzór nad pracami Zarządu Głównego Sekcji,
koordynacja pracy Oddziałów Sekcji, współpraca z Instytutem Spawal-
Sekretarz Sekcji
mgr inż. Kwiryn Wojsyk
2
PRZEGLĄD SPAWALNICTWA 7/2006
255434104.008.png
Rozmowa z Docentem Henrykiem Zatyką
procesu spawania. Na zamówienia zakładów produk-
cyjnych opracowano i wykonano w Instytucie ponad
120 specjalistycznych stanowisk spawalniczych,
które były przeznaczone nie tylko dla zakładów lot-
niczych, ale także Mennicy Państwowej, Akademii
Medycznej, Fabryki Wyrobów Nożowniczych Ger-
lach czy MESKO.
Jak z tym spawalnictwem było?
Doc. dr inż. Henryk Zatyka wieloletni pracownik Instytutu Lotnictwa
w Warszawie, kierownik Pracowni Połączeń i Metaloznawstwa Zakładu Inżynierii
Materiałowej, delegat do IV Komisji Międzynarodowego Instytutu Spawalnictwa,
ekspert Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Rozwoju Przemysłu w dziedzinie
nowoczesnych metod spajania, a przede wszystkim inicjator i propagator spawania
wiązką elektronów o uznanym dorobku międzynarodowym.
Jest Pan znanym propagatorem spawania
elektronowego, które po raz pierwszy w kraju
zastosowano w przemyśle lotniczym. Prototyp
tego urządzenia został zainstalowany właśnie
w Instytucie Lotnictwa. Proszę o szczegóły.
Panie Docencie, jest Pan chyba jedyną oso-
bą, która bez żadnej przerwy już ponad pół wie-
ku aktywnie uczestniczy w historii spawalnictwa,
stale przyczyniając się do jego rozwoju. Kojarzo-
ny jest Pan Docent zwłaszcza z opracowaniem
i zastosowaniem spawalniczych metod łączenia
elementów konstrukcji lotniczych w warunkach
produkcji jednostkowej i małoseryjnej w prze-
myśle lotniczym. Jak to się zaczęło?
Jakie były przyczyny zainteresowania się
przemysłu lotniczego technikami spawalniczy-
mi? Może poda Pan Docent jakieś ciekawsze
przykłady?
Myślę, że przyczyniłem się do zapoczątkowania,
a następnie wdrożenia w kraju, tej metody spawania.
Przedtem dość długo zbierałem materiały na ten te-
mat i próbowałem zainteresować nim innych.
Przy budowie pierwszych dwóch urządzeń do
spawania elektronowego nawiązano współpracę
pomiędzy Instytutem Lotnictwa a Instytutem Spa-
walnictwa w Gliwicach. Wykonawcą tych urządzeń
był Przemysłowy Instytut Elektroniki we współpracy
z Politechniką Wrocławską.
Pamiętam ogromny, twórczy zapał nas wszyst-
kich, i dlatego też w ciągu 2 lat było możliwe opra-
cowanie i wykonanie urządzenia prototypowego, na
którym wykonaliśmy wiele prac badawczych. Był
to rok 1970. Wtedy właśnie spawanie elektronowe
zastosowano w pierwszej kolejności do łączenia ele-
mentów silników lotniczych ze stali nierdzewnych,
kwasoodpornych, stali oraz stopów żarowytrzyma-
łych i żaroodpornych o grubości 0,5 – 2,0 mm.
W tamtym okresie bieżące potrzeby produkcji
lotniczej sprowadzały się do rodzaju materiału spa-
wanego, którym na ogół były trudno spajalne ma-
teriały, zazwyczaj o małych grubościach, natomiast
bardzo wysokich wymaganiach, odnoszących się
do jakości połączeń. Były to różnego rodzaju stale
stopowe i nierdzewne, stopy aluminium.
Intensywnie rozwijający się przemysł lotniczy
(produkcja samolotu myśliwskiego – licencja, sa-
molotu szkolnego „Junak”) wymagał podjęcia prac
badawczo-wdrożeniowych w dziedzinie technik spa-
walniczych. W tym celu została utworzona w 1954 r.
Pracownia Spawalnictwa w Zakładzie Materiałów
i Technologii. Prace badawcze, związane ze spawal-
nictwem, dotyczyły głównie konstrukcji lotniczych
i oprzyrządowania, w których stosowano spawanie
w osłonie argonu, wiązką elektronów, spawanie mi-
kroplazmowe oraz zgrzewanie punktowe (duralé), jak
również lutowanie próżniowe i spajanie dyfuzyjne.
Po ukończeniu studiów na Wydziale Lotniczym
Szkoły Inżynierskiej im. H. Wawelberga i S. Ro-
twanda zgłosiłem się do pracy w Instytucie Lotnic-
twa. Były to lata pięćdziesiąte, zupełnie inne czasy,
w których absolwent uczelni miał zapewnioną pracę,
a bezrobocie nie było znane. Marzyłem o pracy kon-
struktora silników lotniczych, zwłaszcza że w ramach
projektu dyplomowego opracowałem konstrukcję
układu napędowego lotniczego silnika tłokowego.
Miałem wówczas również sporą wiedzę na temat
silników odrzutowych.
Dyrektor Instytutu, znany profesor W. Fiszdon,
z którym prowadziłem rozmowy, zdecydowanie od-
radził mi ten kierunek i zalecił pilne zajęcie się tech-
nikami spajania elementów konstrukcji lotniczych.
Przyrzekł, że jeśli te zagadnienia nie będą mnie in-
teresowały, to po pół roku przeniesie mnie do prac
konstrukcyjnych. Widocznie Profesor był dobrym fu-
turystą, bo minęło pół wieku, a ja nadal zajmuję się
łączeniem elementów cienkościennych za pomocą
spawania.
Przypuszczam, że dzięki tej metodzie i uzy-
skanym wynikom odniesiono sukces również
poza granicami kraju!
Technika spawania elektronowego była krajo-
wym problemem węzłowym, była też przedmiotem
współpracy międzynarodowej w ramach Centrum
Koordynacyjnego Instytutów Spawalnictwa krajów
RWPG oraz w ramach Międzynarodowego Instytu-
tu Spawalnictwa. Próby spawania elektronowego,
a zwłaszcza stopów żaroodpornych, przeprowadzono
również w Instytucie Spawania Elektrycznego w Ki-
jowie, Centralnym Instytucie Spawalnictwa w Halle,
w firmach: Sciaky (Francja) i TORVAC (Wielka Bry-
tania), a także Heraus (RFN).
Wykonano rówież badania metaloznawcze, wy-
trzymałościowe w temperaturach podwyższonych
i zmęczeniowe. Opracowany był między innymi
problem spawania doczołowego wiązką elektronów
płyt o grubości 20 mm, spawanych przez różnych
wykonawców na różnych urządzeniach, ale przy tej
samej mocy wiązki i prędkości spawania. Następ-
nie porównano jakość otrzymanych złączy. Instytut
Lotnictwa znalazł się wówczas wśród ważnych part-
nerów, wykonując spawanie na urządzeniu produkcji
krajowej. Rezultatem tych prac był dokument IV Ko-
misji MIS, chyba jeden z niewielu wówczas, w którym
strona polska występowała jako wykonawca badań.
Instytut miał swoją specyfikę prac badaw-
czych i technologii specjalistycznych, a jaki był
wkład Zakładu, którym Pan kierował, w rozwój
spawalnictwa?
Potrzeby bieżące produkcji lotniczej wymagały
systematycznego podnoszenia wiedzy spawalniczej
w oparciu o literaturę krajową i zagraniczną, a także
wymianę doświadczeń na konferencjach krajowych
i zagranicznych oraz wyniki własnych prac badaw-
czych. Wyniki tych prac opracowywanych w Pra-
cowni Spawalnictwa Instytutu Lotnictwa publikowa-
ne były w literaturze krajowej i zagranicznej. Były
też przedmiotem referatów na konferencjach mię-
dzynarodowych i krajowych, a także przedmiotem
uzyskanych patentów z dziedziny spawalnictwa, było
ich wtedy osiem.
Warto zauważyć, że Instytut Lotnictwa był pierw-
szym w kraju zakładem, w którym zastosowano spa-
wanie TIG do łączenia cienkościennych elementów
stalowych oraz ze stopów aluminium. Już w 1957 r.
opracowano i wykonano pierwsze w kraju urządzenie
do ręcznego spawania metodą TIG i rozpoczęto in-
tensywne prace nad mechanizacją i automatyzacją
Docent H. Zatyka (od lewej) z najbliższymi współpra-
cownikami Pracowni Spawalnictwa w Instytucie Lotnic-
twa; w środku mgr inż W. Błoński i mgr inż I. Hillar
PRZEGLĄD SPAWALNICTWA 7/2006 3
255434104.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin