1. Ćwiczenia narządów mowy przy akompaniamencie muzycznym (każde ćwiczenie powtarzamy 5 razy).
• Ręce unosimy do góry, otwieramy szeroko usta i czubkiem języka dotykamy górny wałek dziąsłowy, liczymy do czterech.
• Prawą rękę wysuwamy w prawą stronę, otwieramy szeroko usta i język kierujemy w stronę prawego ucha, potem lewą rękę w lewo i język w kierunku lewego ucha, liczymy do czterech.
• Usta zamknięte, prawy łokieć wysuwamy w bok i językiem uwypuklamy prawy policzek, potem lewy łokieć i wypychamy językiem lewy policzek, liczymy do czterech.
• Ręce wyciągamy przed siebie i ściskamy usta jak do przesłania pocałunku, liczymy do czterech.
• Łączymy przed sobą dłonie - ściągamy usta w ryjek, a następnie rozkładamy ręce na boki i szeroko się uśmiechamy
• Zginamy ręce, zaciskamy pięści i usta, liczymy do czterech.
• Robimy z rąk przed sobą balonik, nabieramy do buzi jak najwięcej powietrza i liczymy do czterech, po czym balonik pęka i wypuszczamy powietrze.
Siała baba mak,
nie wiedziała jak.A dziad wiedział,
nie powiedział, a to było tak.
Szumią trawy, pachną kwiatki,
idą drogą dwa niedźwiadki.
Mały miś, duży miś
na spacerek idą dziś.
Idą misie parami,
tupią głośno nóżkami.
Prawą nóżką tup, tup, tup.
Lewą nóżką tup, tup, tup.
XX XX * kle, kle - kle, kle - (metrum 2/4),
XXX XXX kum, kum, kum ? kum, kum, kum ? (metrum 3/4),
lub improwizują melodię.
* X - ćwierćnuta
Bibliografia:
Dasiewicz - Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1977
Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1980
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998
ag130