wiczenia_budujące_zaufanie.pdf

(157 KB) Pobierz
Ćwiczenia
budujące zaufanie
w grupie
Agata Szrot
III POW
892484699.001.png 892484699.002.png
 
1. R ÓWNOWAGA
C ELE : Dzieci mogą sprawdzić, czy są w stanie znieść , że ktoś inny jest tak
samo silny jak one
U CZESTNICY : od 8 lat
C ZAS TRWANIA : ok 15 min
P RZEBIEG GRY :
Dzieci wybieraja sobie partnera i stają na przeciwko siebie. Kucają i chwytają
się za ręce. Czubki palców ustawiają naprzeciwko siebie i odchylają sie do
tyłu aż ramiona będą zupełnie wyprostowane. Zaczynają sie bujać do przodu
i do tyłu nie przewracając partnera. Prowadzący poleca aby zachowali
równowagę. Dzieci wstają. Ustawiają stopy tuż przed stopami partnera i
odchylają się do tyłu tak daleko jak potrafią utrzymując jednocześnie
równowagę. Dzieci bardzo wolno rozpoczynają bujanie do przodu i do tyłu.
Prowadzący poleca by dzieci przerwały ćwiczenie i poszukały sobie nowego
partnera z którym powtórzą eksperyment. Dzieciom nalezy pozwolić na
powtórzenie eksperymantu z dwojgiem lub trojgiem dzieci, a następnie
przystąpć do podsumowania ćwiczenia.
2. S PRAWA ZAUFANIA
C ELE : dzieci mogą w tym eksperymencie wręcz w namacalny sposób
stwierdzić w jakim stopniu mogą komuś zaufać
U CZESTNICY : od 10 lat
CZAS : ok 10 minut
M IEJSCE : jeśli to możliwe ćwiczenie najlepiej przeprowadzić na powietrzu lub
w pomieszczeniu z wykładziną
P RZEBIEG ĆWICZENIA :
Dzieci wybierają partnera, którego są ciekawi. Mniejszy staje plecami do
partnera. Wyciąga ramiona i ogląda się. Większy, który za nim stoi musi się
zbliżyć tak bardzo jak sobie tego życzy mniejszy.Zadaniem większego będzie
pochwycenie mniejszego gdy ten będzie padał do tyłu z zamkniętymo oczami.
Ważne przy tym jest, żeby upadające dziecko nie oglądało się, lecz podjęło z
zamkniętymi oczami ryzyko upadku do tyłu. Następnie dzieci zamieniają się
rolami. Po wykonaniu ćwiczenia dzieci siadając w kręgu podsumowują swoje
odczucia podczas ćwiczenia. Próbują odpowiedzieć na pytanie czy trudno
było zaufać drugiej osobie.
3. Przedstawianie się
Cele : Budowanie zaufania, zwiększenie otwartości, poznanie siebie nawzajem
Uczestnicy : do 6 osób
Czas : 45 min.
Przebieg ćwiczenia :
Każdy ma 6 minut, aby wypowiedzieć to, co chciałby innym o sobie
przekazać. Dopiero, kiedy wszyscy skończą, można zaproponować sesję
informacji zwrotnych, np. na temat pierwszego wrażenia jakie wywołała
osoba mówiąca lub mocnych stron, jakie uczestnicy nawzajem w sobie
widzą.
4. Rzeczy, które robię źle
Cel : samopoznanie, budowanie zaufania, integracja grupy.
Przebieg ćwiczenia :
W kręgu każdy uczestnik mówi o tym, co robi słabo, kończąc zdanie słabo
robię, bądź: jestem słaby w ... . W następnej rundce kończy się zdanie: ludzie
mówią, że jestem dobry w..... W kolejnej rundzie jest to zdanie: wiem, że
jestem dobry w ..... Osoba prowadząca proponuje, żeby uczestnicy
wyolbrzymili rzeczy, które robią dobrze. Uczestnicy krążą po pokoju i gdy
spotkają się z kimś, przechwalają się, np.: jestem mistrzem w.... Ostatnim
punktem jest dyskusja o odczuciach uczestników podczas każdej z rund.
4. Krewni
Cel : Przełamanie lodów, budowanie zaufania
Przebieg ćwiczenia :
Uczestnicy krążą po sali, osoba prowadząca mówi: znajdź kogoś, kto ma
podobne oczekiwania w stosunku do tych warsztatów, jak ty. Powstałe pary
siadają przy sobie, jedna mówi drugiej, to co chciałaby przekazać o sobie, po
5 min. następuję zmiana, po czym osoby te, porozumiewają się w sprawach,
które są dla nich wspólne. Następnie osoba prowadząca mówi, aby każdy
znalazł innego towarzysza i porozmawiał z nim na tematy, które są wspólne.
Powtarzać to należy, aż zbiorą się dwie duże grupy „krewnych”, których
członkowie mają ze sobą coś wspólnego. Ćwiczenie kończy dowolna zabawa
wykorzystująca podział, na dwie drużyny.
5. Co nowego i dobrego
Cel : rozgrzewka, samoświadomość, budowanie zaufania
Przebieg ćwiczenia :
Siedząc w kręgu każdy uczestnik kończy zdanie: najmilszą rzeczą jaka mi się
zdarzyła w tym tygodniu, było.... Należy podkreślić, że może być to duża i
ekscytująca sprawa, ale równie dobrze mała i przyjemna np. uśmiech kogoś
ważnego.
6. Dwuminutowa autobiografia
Cel : samoświadomość, budowanie zaufanie
Przebieg ćwiczenia :
Każdy członek grupy znajduje partnera, najlepiej takiego, którego słabo zna.
W ciągu dwóch minut opowiada mu to, co chciałby, żeby partner wiedział o
nimi jego życiu: o przeszłości, teraźniejszości, planach, marzeniach. Po
zmianie ról dołączają do innej pary i pierwsza osoba przedstawia swojego
partnera, mówiąc wszystko, co zapamiętała z jego autobiografii. Po
prezentacji w obrębie czwórek należy dołączyć do całej grupy i przedstawić
partnerów wszystkim.
7. Chińskie posągi
Cel : budowanie zaufania, podniesienie nastroju
Przebieg ćwiczenia :
Jedna osoba staje pośrodku w dowolnej postawie, druga podchodzi i zmienia
pozycje nogi, ręki itp., następni robią to samo. Osoba prowadzącą w
dowolnym momencie mówi: mróz i wtedy każdy zastyga nieruchomo, tam
gdzie się aktualnie znajduje w identycznej pozycji jak osoba ze środka. Po
chwili osoba prowadząca mówi: ciepło i zabawa trwa dalej.
8. Krąg uczuć
Cel : budowanie zaufania, otwartości
Przebieg ćwiczenia:
Grupa siada w kręgu. Jedna osoba wchodzi do środka i pokazuje mimicznie
jakieś uczucie np. złość, radość. Wyolbrzymia to uczucie prezentując
wszystkim w kręgu, następnie wskazuje kogoś z kręgu. Osoba ta wchodzi do
koła i prezentuje uczucie przeciwne do pokazywanego przed chwilą, potem
pokazuje jakieś inne i wskazuje kolejną osobę z kręgu, która będzie
powtarzała cały cykl, etc
9. Wirująca butelka
Cel : otwarcie, budowanie zaufania, werbalizacja potrzeb, samoocena,
współuczestnictwo, integracja grupy
Materiały : butelki
Przebieg ćwiczenia :
Uczestnicy siedzą w kręgach po 5-8 osób, w środku każdego znajduje się
butelka. Zaczyna osoba pytająca: jaka jest moja osobista potrzeba w tej
grupie? Zakręca butelką i na pytanie odpowiada osoba, którą wskaże szyjka
butelki. Po odpowiedzi sama zadaje to pytanie i zakręca butelką, itd.
10.ślepiec
cel : budowanie zaufania, koncentracja uwagi
przebieg ćwiczenia :
Uczestnicy dobierają się parami, jedna osoba zamyka oczy, druga prowadzi
ją po pokoju w taki sposób, aby mogła poznać przy pomocy rąk jak najwięcej
szczegółów. Po kilku minutach następuje zmiana.
11.Wspólne zdania
cel : budowanie zaufania, zabawa, rozwój wyobraźni
Przebieg ćwiczenia :
Każdy znajduje partnera i podaje mu rękę, albo obejmuje go. Szukają inną
parę i zaczynają prowadzić rozmowę w taki sposób, że każda para mówi
jedno zdanie wypowiadając na przemian wyrazy (nie ustala wcześniej treści
zdania). Gra ta może przerodzić się w ćwiczenie czytania myśli.
12.Ogłoszenia
Cel : pozytywne informacje zwrotne, budowanie zaufania w grupie
Materiały : Ołówek i kartka papieru dla każdego
Przebieg ćwiczenia:
Prowadzący proponuje, aby każdy uczestnik napisał ogłoszenie, w którym
zareklamuje się jako przyjaciel (maksimum 25 słów). Ogłoszenie powinno być
tak napisane, by było jasne, dlaczego właśnie tę, a nie inną osobę, ktoś
chciałby mieć za przyjaciela. Po włożeniu ogłoszeń do torby każdy po kolei
wyciąga jedno, czyta je głośno, i stara się zgadnąć, kto je napisał, potem
wyjaśnia, co mu pomogło odgadnąć autora. Na zakończenie prowadzący
proponuje rundkę zaczynającą się od słów: zauważyłem....
13.Wieża kontrolna
Cel : budowanie zaufania, ćwiczenie koncentracji, zabawa
Materiały : przepaski na oczy, krzesła, książki, inne przedmioty, które
mogłyby służyć jako przeszkody
Przebieg ćwiczenia :
Ćwiczenie w parach. Jedna osoba zakrywa oczy i odgrywa samolot, druga
odgrywa role wieży kontrolnej i kieruje za pomocą słów trasą poruszania się
osoby pierwszej pomiędzy przeszkodami. „samolot” otrzymuje punkt karny za
każde dotkniecie przeszkody, kiedy zbierze 5 punktów karnych rozbija się i
razem z „wieżą” odpada z gry. Lot zaczyna kolejna para, za każdym razem
należy zmienić przeszkody.
14.Historyjka
Cel : rozwój zaufania, wyobraźni, komunikowania się
Przebieg ćwiczenia :
Czteroosobowa grupa wybiera temat historyjki i zaczyna ja opowiadać. Na
sygnał prowadzącego cztery inne osoby podejmują opowieść, mogą w niej
wystąpić małe zmiany; bohaterowie opowieści mogą ją opuścić, a na ich
miejsce pojawią się inni. Ważne jest by zachować temat przewodni i
charakter opowieści i tak długo ją ciągnąć, aby każdy wziął w niej udział.
Warto potem porozmawiać o przebiegu ćwiczenia.
15.Sterowanie ślepcem
Cel : zaufanie, koncentracja, samookreślenie
Materiały : opaski na oczy
Przebieg ćwiczenia:
Uczestnicy łączą się w pary; jedna z osób ma oczy zakryte, a druga daje jej
słowne instrukcje, jak i gdzie ma się poruszać. Prowadzący nie może dotykac
osoby prowadzonej. „Przewodnik” zmienia szybkość poruszania się. Można
ustalić jakiś punkt startu i mety i ustawić na drodze przeszkody. Po pewnym
czasie w parach następuje zmiana.
16.protestuje – akceptuję
cel : zdefiniowanie i rozwiązanie problem, ekspresja uczuć, budowanie
zaufania w grupie.
Przebieg ćwiczenia :
W kręgu każda z osób kończy zdanie: nie zgadzam się..., a w następnej:
zgadzam się... . Zakończenie zdania powinno być związane z
doświadczeniami w konkretnej grupie. W trakcie rundki nie można
komentować wypowiedzi. Prowadzący nie może wymuszać odpowiedzi od
uczestników, każdy ma prawo odmówić dokończenia zdania.
17.Siatka bezpieczeństwa
Cel: zaufanie, rozwój grupy, samoocena, rozwój osobisty
Przebieg ćwiczenia:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin