8. List formalny
Listy formalne są to listy, które wysyłamy do osób zajmujących oficjalne stanowiska i osób, których dobrze nie znamy, nie utrzymujemy z nimi kontaktów towarzyskich. Listy skierowane do takiego grona odbiorców charakteryzuje formalny styl oraz grzeczny i bezosobowy ton.
List formalny różni się od prywatnego stylem*. Język formalny charakteryzuje się użyciem:
• bardziej wyszukanego słownictwa
np. I am writing to enquire whether... (a nie I want to ask if...),
• spójników takich jak consequently, however, for this reason
np. / have worked as a Helen Doron teacher for ten years and therefore I have experience teaching English to children.
• strony biernej
np. I can be contacted... (anie You can contact me...),
• pełnych form gramatycznych
np. / would be grateful if...,
I would appreciate it if you could..., I would like to apply... (a nie I'd like...).
Wskazówki
Listy formalne oceniane są na maturze według podobnych kryteriów, co listy prywatne. (Patrz Listy prywatne, str. 148,151) W treści należy uwzględnić informacje zawarte w poszczególnych podpunktach polecenia. Forma powinna odpowiadać treści listu. Zwraca się uwagę na różnorodność zastosowanych struktur i słownictwa. Wymagana jest poprawność językowa i ortograficzna.
Przykład 1.
Przeczytaj poniższy list. Dalej znajdziesz jego analizę pod kątem kryteriów oceny zadań maturalnych.
Napisz list, w którym zaprosisz autora/autorkę swojej ulubionej powieści na Młodzieżowe Dni Książki, które odbędą się w Twojej miejscowości. W liście:
• poinformuj kiedy i gdzie będzie się odbywać impreza,
• wyjaśnij, jaki jest cel imprezy i dlaczego zależy Ci na obecności autora/autorki,
• zaproponuj zorganizowanie konferencji prasowej i kameralnego spotkania autorskiego,
• zaznacz, że koszty związane z przyjazdem będą pokryte przez organizatora imprezy oraz wyraź nadzieję, że zaproszenie zostanie przyjęte.
Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy listu. Nie umieszczaj żadnych adresów. Podpisz się jako XYZ. Długość listu powinna wynosić od 120 do 150 słów. Oceniana jest umiejętność pełnego przekazu informacji (4 punkty), forma (2 punkty), poprawność językowa (2 punkty) oraz bogactwo językowe (2punkty).
Podobnie jak w przypadku listu prywatnego, w liście formalnym pisanym na egzaminie pomiń adresy (zarówno adres nadawcy jak i odbiorcy) oraz podpisz list XYZ.
Ocena kryterialna
1. Treść
Wszystkie wymagane informacje zawarte w dwuczłonowych poleceniach zostały ujęte w treści.
Za treść autor otrzymałby 4 pkt.
2. Forma
Wypowiedź jest w pełni zgodna z wymaganą formą typową dla listu formalnego ponieważ list zawiera:
• datę umieszczoną w prawym górnym rogu,
• zwrot grzecznościowy rozpoczynający list,
• wstęp, w którym określony jest cel listu,
• rozwinięcie, w którym omówiony jest temat,
• zakończenie, w którym podsumowany jest temat,
• zwrot grzecznościowy kończący list,
• podpis.
Ponadto tekst jest spójny i logiczny. Objętość tekstu przekracza limit o 10%. Za formę można przyznać autorowi listu 2 pkt.
3. Bogactwo językowe
Bogactwo językowe wskazuje na duże zaawansowanie i wyrobienie pisarskie autora - słownictwo i struktury są bardzo urozmaicone. Użyte wyrażenia i struktury można zastąpić prostszymi, jednakże te, które znajdują się w liście zostały świadomie dobrane tak, aby brzmiały mocno i przekonująco. Poniżej znajdziesz propozycje wyrażenia tej samej treści za pomocą prostszych struktur i słownictwa:
Your presence at the festival seems indispensable. = Your presence at the festival seems to be very important. ... your participation in the discussion would be a great asset. = ...your participation in the discussion would be valuable.
Your comments are awaited by the readers and literature experts all over the world with great anxiety.
= The readers and literature experts are waiting for your comments. We would be privileged if you accepted our invitation. = We would be glad if you accepted our invitation. Za bogactwo językowe można przyznać autorowi listu 2 pkt.
4. Poprawność
Poprawność językowa jest wzorowa. Autor otrzymuje 2 pkt.
Komentarz
List formalny różni się od listu prywatnego głównie stylem*, który nie podlega ocenie kryterialnej. Stosowanie codziennego języka w liście formalnym będzie miało wyłącznie wpływ na ocenę Twojego bogactwa językowego.
Jeśli masz wrażenie, że przykładowy list jest napisany trudnym językiem, prawie nieosiągalnym dla Ciebie, nie przerażaj si...
rufi6