3.Negocjowanie.pdf
(
253 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 3.Negocjowanie
3.Negocjowanie
Wskazówka
3.
ROZMOWA STEROWANA C - NEGOCJOWANIE
Tak jak w przypadku poprze-
dnich rozmów, przykład w ramce
służy pokazaniu struktury scena-
riusza rozmowy sterowanej,
która tym razem skupia się na
negocjowaniu, czyli składaniu i
odrzucaniu propozycji, wyraża-
niu opinii, dochodzeniu do kom-
promisu itp. Również w tej
rozmowie należy zwrócić uwagę
na czasowniki sugerujące, jakich
zachowań językowych oczekuje
się od zdającego. Do odpowied-
nich funkcji językowych odwo-
łują się czasowniki takie, jak:
Zaproponuj..., Nie zgódź
się..., Odrzuć ofertę...,
Podaj uzasadnienie...,
Zaakceptuj...
oraz wiele innych, podobnych.
Zadaniem zdającego jest speł-
nienie wszystkich poleceń poda-
nych w scenariuszu.
Rozmowa sterowana C. PRZYKŁAD
Wraz ze znajomym/znajomą z zagranicy chcesz posłuchać muzyki granej na
żywo.
•
Zaproponuj
pójście na koncert jazzowy.
•
Nie zgódź się
z propozycją pójścia na koncert muzyki poważnej i
podaj
uzasadnienie.
•
Zaproponuj
rozwiązanie kompromisowe i
uzasadnij,
dlaczego uważasz je
za lepsze.
(Rozmowę rozpoczyna zdający)
Poniżej zaprezentowano najważniejsze funkcje językowe przydatne podczas tej
rozmowy sterowanej: jak składać oferty i propozycje, jak je przyjmować lub odrzu-
cać, jak wyrażać skargi, przeprosiny i opinie.
Oferowanie, proponowanie, zapraszanie
Zanim złożymy ofertę lub propozycję, musimy najpierw ją logicznie wprowadzić. Na
przykład, rozmowę możemy rozpocząć od określenia własnych planów lub prefe-
rencji:
I feel like going out [
tonight].
Możemy też wprost zapytać rozmówcę o jego plany:
What are you doing
tonight?
Have you got any plans
for Friday?
Are you very busy
on Friday?
a następnie złożyć ofertę, co można
zrobić na wiele sposobów:
Let's
I think we should
We can
We could
Go to
a concert
the cinema
the theatre
tomorrow.
tonight.
in the evening.
Shall we
Why not
Why don't we
Why don't you
Would you like to
Wouldn't it be a good idea to
go to
tonight?
in the afternoon?
tomorrow?
the theatre
an exhibition
I suggest
[that] we
go to
a concert
the cinema
tonight.
in the evening.
going to
How about
going out
What about
eating out
in the afternoon?
Do you fancy
visiting my family
tomorrow?
Have you thought of
staying at home
3.2. Przyjęcie zaproszenia, propozycji, oferty
a. z entuzjazmem
b. bez entuzjazmu
I suppose so.
I guess so.
I might as well.
Why not?
[Thanks,]
[Yes,]
I'd love to.
That would be great.
[Thanks.]
That's a
good
great
idea.
That sounds
great, fantastic,
like fun. very
nice indeed.
I'd love to. Thank you very
much for
asking me.
inviting me.
3.3. ODRZUCENIE ZAPROSZENIA,
PROPOZYCJI, OFERTY.
a
.
Odmowa uprzejma
Thanks, Thank you,
Thanks for asking me,
Thanks for inviting me,
I'd love to,
but
I'm afraid I can't.
I'm sorry I can't.
I'd rather not.
I'm not sure I can.
I'm rather busy
then.
I'm afraid I'm busy
on Sunday.
It sounds
great
lovely
wonderful
I'm not very
keen on
fond of
films,
theatre,
modern art.
I'm sorry I can't.
Another time perhaps.
b. Odmowa stanowcza
No thanks, I don't
enjoy
theatre.
fancy
that.
feel like
going.
3.4. Reagowanie na odmowę
OK.
Some other time then.
[I was] just asking.
What a pity
3.5. Skargi i przeprosiny
a. Wyrażanie skarg
I'm sorry to
trouble you,
[have to] say this,
bring this up,
Komentarz
but
the heating in my room doesn't seem
to work, could you turn down your TV?
I'm afraid your car is blocking my garage.
Bezpośrednia skarga zabrzmiała-
by po angielsku bardzo niegrze-
cznie, dlatego zwykle należy naj-
pierw użyć jakiegoś wyrażenia
łagodzącego nieprzyjemny efekt.
I'd like to complain about
the service here. The waiter's
been very rude.
I was wondering I
would appreciate it
if you could do something
about
Wskazówka
b.Wyrażanie przeprosin i ubolewania
[terribly]
I didn't realize.
I didn't mean to [do it.]
Krótkie przeprosiny, takie jak:
I'm sorry.
My apologies!
często mogą zabrzmieć zbyt zda-
wkowo w stosunku do ciężaru
winy i na pewno nie będą wystar-
czające wobec nieznajomych.
Oh, I'm
[awfully]
[ever so]
sorry.
It was silly of me.
How thoughtless of me.
I just don't know what to say.
c. Przepraszanie
I'm not [quite] sure
I don't know
how to
say
put
this
it
[but]
I've lost the CD you lent
me last week.
I'm afraid I've got something to tell you.
d. Przyjęcie przeprosin
that's all right,
it's OK, it's
nothing,
don't worry [about it.]
forget it.
I'm sure you didn't mean [to do] it.
3.6. Wyrażanie opinii
a. Prośba o wyrażenie opinii
What do you think
What is your opinion
of
about
my idea?
keeping dangerous animals at home?
How do you find
What are your feelings about
Would you agree that
Do you think [that]
Don't you [think]
there are too few typically Polish restaurants
in our country?
b. Wyrażanie opinii
I think I believe
What I think is
that
the prices in shops keep going up.
It's
[quite]
[rather]
clear [to me]
obvious
In my opinion,
As I see it,
Tome,
Wyrażanie zgodności z czyjąś opinią
Yes, I think so, too.
Exactly.
That's [exactly] what I wanted to say.
That's [exactly] what I think.
Absolutely! That's what I'd say.
I agree [entirely].
I'm of the same opinion.
I couldn't agree more.
I'd probably agree on that.
Oh,
d.
Wyrażanie braku zgodności z czyjąś opinia
I see what you mean,
That may be true, Yes,
that's [quite] true, Yes,
perhaps,
but
what about little children?
Komentarz
Nawet jeżeli nie zgadzamy się z
opinią rozmówcy, musimy to
zasygnalizować uprzejmie.
Yes, but wouldn't you say
Yes, but don't you think
that
it is harmful to little children?
I'm afraid
I don't I
can't
agree.
I disagree.
I'm not sure I [can] agree with you.
You don't really mean that, do you?
I'm of a different opinion.
3.7. Wyrażanie preferencji i zainteresowań
1.
Are you
interested in
fond of keen
on
roleplaying games?
2.
Do you
like
enjoy
3. Have you got any favourite
4. What are your favourite
horror films?
psychological novels?
5. What kind of
books
films
do you
like?
enjoy?
prefer?
are you
interested in?
fond of? keen
on?
6. Would you rather
read a good
book
or
go to see a good film?
Poniżej znajdują się przykłady odpowiedzi na pytania o preferencje i zaintereso-
wania. Dopasuj je do odpowiednich pytań 1-5 w tabeli. Sugerowane odpowiedzi
znajdziesz w kluczu (str. 261).
a. Yes, I do, very much.
i.
I'd rather
read a book
than
b.
Oh, yes, I am.
see a film.
c. Oh, I [rather] like them.
j.
I hate
roleplaying games.
d. I [quite] enjoy
psychological
novels.
k.
No, not really
e. Oh, I don't know.
1.
No, I'm afraid I'm not.
f. Well, I'm bored with
horror
films.
m.
No, I don't.
g. Well,
I prefer
books
to
films.
n.
No, not particularly.
h.
I'm more interested in
cinema
than
literature.
Zgodność z preferencjami rozmówcy można wyrazić następująco:
I like
dogs - So
do
I.
I
am
very
fond of
hamsters. -
So am I.
I
don't like
cats. -
Nor do I.
/
1 don't either.
ĆWICZENIA
Ćwiczenie 1.
W parze z partnerem odegraj role według poniższego opisu. Za każdym razem
staraj się stosować inne struktury.
Osoba A:
Złóż ofertę bądź propozycję zgodnie z podanymi czynnościami 1 -16.
Osoba B:
Odrzuć ofertę lub ją przyjmij.
1. go to the theatre
2. have a party
3. goshopping
4. playdarts
5. eatout
6. getmarried
7. see an exhibition
8. visitfriends
9. playfootball
13. buy a new TV-set
14. redecorate your room
15. sendpostcardshome
16. stay at home and
watch TV
10. go to a disco
11. studymore
12. go to the beach
Przykład:
A:
Let's
go to the theatre.
B:
Yes, that's a good idea.
Ćwiczenie 2.
W parze z partnerem odegraj role według poniższego opisu. Za każdym razem star^,
się stosować inne struktury.
Osoba A:
Wyraź skargę w każdej z poniższych sytuacji 1-11, a następnie zareaguj
na przeprosiny.
Osoba B:
Wyraź przeprosiny lub ubolewanie.
1. Your neighbour's car is blocking your gate.
2. The CD you bought yesterday doesn't have the back cover.
3. You have received the wrong dish at a restaurant.
4. You've had enough of noisy music next door.
5. Your neighbour's dog has attacked you again.
6. A friend doesn't want to cooperate in class.
7. You have received not enough change in the shop.
8. The job offers at the job centre are out of date.
9. The child you are looking after as an au-pair is not well-behaved.
10. You have discovered books in the library catalogue that are not available at all.
11. A friend has made notes in ink in the book you have lent him.
Przykład:
A:
I'm sorry to bring this up but
your car is blocking my gate
.
B:
Oh, I'm sorry I didn't mean to. I'll take it right now.
A:
That's all right.
Ćwiczenie 3.
W parze z partnerem odegraj role według poniższego opisu. Za każdym razem starą,
się stosować inne struktury.
Osoba A:
Zapytaj o opinię na poniższe tematy 1-21, a następnie zgódź się (bąd£
nie) z opinią partnera.
Osoba B:
Wyraź swoją opinię.
1. doing shopping in Poland
8. tourists
2. trains in Poland
9. living conditions in Poland
3. wearing jeans
10. your grades at school
4. living in the city
11. the school trip you went to
5. living in the country
12. football
6. keeping snakes as pets
13. sleeping till noon
7. prices of books
14. the weather
Plik z chomika:
rufi6
Inne pliki z tego folderu:
4.Rozmowa na podstawie ilustracji.pdf
(600 KB)
1.Uzyskiwanie i udzielanie informacji.pdf
(329 KB)
3.Negocjowanie.pdf
(253 KB)
2.Relacjonowanie wydarzeń.pdf
(269 KB)
Klucz do zadań.pdf
(216 KB)
Inne foldery tego chomika:
Word
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin