natura 2000 motorem rozwoju.doc

(139 KB) Pobierz
Temat: Natura 2000 motorem ekorozwoju w naszej gminie

Temat:    Natura 2000 motorem ekorozwoju w naszej gminie

 

CELE LEKCJI:

·         Uświadamianie roli sieci Natura 2000 w ekorozwoju i promocji gminy

·         Kształtowanie umiejętności planowania działań na rzecz rozwoju zrównoważonego

·         Wdrażanie do praktyki na rzecz ekorozwoju swojej gminy

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:

  UCZEŃ:

·         uzasadnia potrzebę rozwoju zrównoważonego

·         wskazuje cele i działania w ramach programów rolnośrodowiskowych

·         rozważa korzyści płynące z rolnictwa ekologicznego

·         wyjaśnia, czym jest ekoturystyka

·         określa rolę obszarów Natura 2000 w rozwoju turystyki

·         podaje przykłady działań społeczności lokalnej na obszarach Natura 2000

·         opracowuje projekt działań na rzecz rozwoju zrównoważonego

·         korzysta z różnych źródeł informacji o ochronie przyrody (z ważniejszych portali, stron  internetowych)

METODY I FORMY PRACY:

Praca z tekstem źródłowymwykład informacyjny, burza mózgów,  asocjogram, technika 6*3*5, analiza SWOT, gwiazda pytań,  praca grupowa, praca zbiorowa 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

§                 foliogram nr 1: Cechy rozwoju zrównoważonego

§                 foliogram nr 2: Kierunki działań do osiągania celów rozwoju zrównoważonego

§                 instrukcje do pracy grupowej

§                 atlasy geograficzne dla uczniów

§                 mapa ścienna ochrony środowiska w Polsce

§                 tekst z Portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka” 

E- szkolnie 4: NATURA 2000 MOTOREM EKOROZWOJU W NASZEJ GMINIE

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

Część wstępna:

1. Zapisz na tablicy temat lekcji i krótko zapoznaj uczniów z jej celami.

2. 1/5 obszaru Polski proponowane jest do ochrony w ramach sieci Natura 2000.

Skieruj do uczniów pytanie: Co waszym zdaniem w Polsce zasługuje na ochronę??

·         „Burzą mózgów” zbierz jak najwięcej propozycji.

·         Każdy pomysł zapisz  w formie podanej przez autorów.

·         Wypowiedzi uczniów zapisz na tablicy.

·         Podsumuj krótko, wyodrębniając szczególnie cenne przyrodniczo obszary w Polsce, będące unikatowymi w skali Europy.

 

Część główna: 

Czym jest rozwój zrównoważony?

Przedstaw uczniom (foliogram nr 1):

a.      Czym jest rozwój zrównoważony?

b.      Cechy  rozwoju zrównoważonego.

c.      Kierunki działań do osiągania tych celów (foliogram nr 2)

Promocja gminy dzięki Naturze 2000

WYKŁAD NAUCZYCIELA

Rozwój obszarów Natura 2000 to właściwy kierunek zrównoważonego rozwoju.

1. Zapisz w widocznym miejscu zdanie: „Obecność obszarów Natura 2000 na obszarze

danej gminy promuje ją, dzięki: … .

2. Poproś każdego ucznia o krótkie dokończenie tego zdania  

3. Podsumuj, wyjaśniając w jaki sposób możemy status obszaru Natura 2000

wykorzystać w swojej gminie.

 

PRACA UCZNIÓW W ZESPOŁACH ZADANIOWYCH

1.     Podziel klasę na 5 grup zadaniowych.

2.     Każdej grupie rozdaj instrukcje do pracy.

 

Zadania dla grup:

GRUPA 1 Programy rolnośrodowiskowe

·        Zapoznajcie się z założeniami programów rolnośrodowiskowych. (zał. nr 3)

Rolnicy z obszarów Natura 2000 maja możliwości realizacji następujących pakietów rolnośrodowiskowych:

→ rolnictwo zrównoważone

→ utrzymywanie łąk ekstensywnych

→ utrzymywanie pastwisk ekstensywnych

→ rolnictwo ekologiczne

→ zachowanie lokalnych ras zwierząt gospodarskich

·        Odpowiedzcie na poniższe pytania:

o        Jakie cele realizuje się w ramach programów rolnośrodowiskowych?

o        Czego oczekuje się od rolników?

 

 

Rolnictwo zrównoważone

Po co?



Utrzymywanie pastwisk ekstensywnych

 

 

W jaki sposób?



 

 

 

Na czym polega?

Rolnictwo ekologiczne

 



 

 

 

Zachowanie lokalnych ras zwierząt gospodarskich

Na czym polega?

 



GRUPA 2  Rozwój rolnictwa ekologicznego

 

·         Dokonajcie analizy SWOT

o        Na czym polega analiza SWOT?

§         Nazwa  pochodzi od pierwszych słów terminów angielskich:

·         Strengths (mocne strony),

·         Weaknesses (słabe strony),

·         Opportunities (szanse), 

·         Threats (zagrożenia).

·                                         Oceniając mocne i słabe strony, bierzcie pod uwagę sytuację wewnętrzną, czyli zasoby przyrodnicze,  zasoby ludzkie (wykształcenie, kwalifikacje, umiejętności, predyspozycje), informacje (dostęp, aktualności).

·               Rozpatrując szanse i zagrożenia, bierzcie pod uwagę wszystko, co dotyczy sytuacji zewnętrznej (Natura 2000, czynniki polityczne, gospodarcze, społeczne, edukacyjne, techniczne...)

·         Na podstawie posiadanych wiadomości przeanalizujcie  sytuację problemową, wyszukując argumenty przemawiające za decyzją lub przeciw niej.

·         Swoje ustalenia zapiszcie w odpowiednim miejscu.

 

 

ROZWÓJ GOSPODARSTW EKOLOGICZNYCH I PRODUKCJA ŻYWNOŚCI WYSOKIEJ JAKOŚCI SZANSĄ NASZEGO ROLNICTWA

Mocne strony

Co pozytywnego, co wartościowego wniesie nam rozwój gospodarstw ekologicznych?

 

 

Słabe strony

Z jakimi problemami mogą borykać się rolnicy?

Szanse

Jakie szanse stwarza rozwój tych gospodarstw dla  naszego rolnictwa?

 

 

 

Zagrożenia

Czego możemy obawiać się jako społeczeństwo?

 

 

GRUPA 3  Ekoturystyka

 

·                                                                                         Techniką 6*3*5: 6- liczba osób, 3- liczba pomysłów, 5 – liczba powtórzeń ( może być modyfikacja, np.6*2*1 ) zbierzcie jak najwięcej pomysłów będących odpowiedzią na pytanie:

Jak rozwijać turystykę w regionach położonych na obszarach sieci Natura 2000?

·         każdy w grupie podaje własną propozycję

·         następnie przekazuje zgodnie z ruchem wskazówek zegara kartkę

następnej   osobie, która dopisuje swoje propozycje, bądź rozwija już podane.

·         Po wykonaniu jednej lub dwóch rund powinna powstać lista możliwych rozwiązań.

·         Zapiszcie te propozycje na dużym arkuszu papieru.

·         Po przeczytaniu zapisanych wszystkich propozycji podkreślcie formy turystyki przyjaznej środowisku.

 

 

 

GRUPA 4 Nasze działania

 

Co każdy z nas może zrobić dla zrównoważonego rozwoju?

 

·     Wczujcie się w role wybranych członków społeczności lokalnej:

§         leśników

§         nauczycieli

§         samorządowców (ludzi władzy)

§         każdego obywatela (ludzi wsi i ludzi miasta)

·           Zastanówcie się, co każdy z nich może zrobić, jak może gospodarować, działać, czego może dokonać w swojej gminie na obszarach Natura 2000? 

·         Zapiszcie swoje propozycje w odpowiednim miejscu schematu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEŚNIKÓW

 

 


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin