HISTORIA WISZNUIZMU.pdf

(78 KB) Pobierz
217106876 UNPDF
Artykuł pobrano ze strony eioba.pl
Historia wisznuizmu
Wisznuizm to największy odłam hinduizmu. Czci Pana Wisznu jako Boga jedynego.
Charakteryzuje się żarliwym oddaniem Wisznu (bhakti), Jego inkarnacjom, a zwłaszcza Krysznie
i Ramie.
Wisznuizm w bardzo zamierzchłych czasach
Hinduistyczne teksty takie jak Brahma-samhita, Bhagawata-purana i wiele innych podają, że
pierwszym czcilem Pana Wisznu był Pan Brahma – hinduistyczny stworzyciel tego naszego
wszechświata. Wisznu jest Adi-puruszą (pierwszą istotą), Panem najwyższym, więc czczony jest
od zarania wszechświata, nie tylko w naszym wszechświecie, lecz także we wielu innych, we
wielu wymiarach. Wisznu-bhakti przekazane zostało głównym bóstwom hinduizmu takim jak
Brahma, Lakszmi (małżonka Wisznu, rezydująca razem z Nim na jego niebiańskiej planecie
Waikunthcie), Śiwa, Jama, Ananta-śesza oraz wielu innym. Oni zaś przekazywali Wisznu-bhakti
(żarliwy dewocyjny kult Wisznu) innym bóstwom oraz pradawnym indyjskim ryszim (mędrcom),
munim (święty) i joginom. Dalsze przekazywanie świętego ruchu bhaktystycznego doprowadziło
do powstania sampradaji – linii autoryzowanej sukcesji wiedzy duchowej podawanej od guru do
ucznia (sanskr. śiśja).
Dawni ryszi stworzyli też Wedy – święte pisma hinduizmu. W samych Wedach Wisznu
tytułowany jest kilkadziesiąt razy jako Pan Najwyższy. Jedne werset Rygwedy wychwala ósmą
inkarnacji Wisznu – Krysznę, występującego jako Gopala-kryszna, czyli Kryszna-pasterz. Wisznu
w okresie wedyjskim łączono często z Indrą – bóstwem wojowników i piorunów, którego kult był
bardzo ważny we wczesnej religii wedyjskiej – pierwotnej postaci hinduizmu. Wisznu tytułowano
Upendra, co oznacza przyjaciel Indry . Hymny wysławiały współpracę Wisznu i Indry przy zabiciu
demona Wrytr(asur)y. Wczesne teksty wedyjskie mówią też o Wisznu przekraczającym
wszechświat trzema wielkimi krokami, a jest to ważna historia z późniejszych Puran o piątej
Awatarze Wisznu – Wamanie, który tak właśnie zrobił.
Wedy zostały objawione w Satja-judze (Krita-judze) – erze pokoju, moralności i szczęścia. W
miarę upływu czasu ludzkość zaczęła zapominać o moralnych zaleceniach wedyjskich i staczać
się moralnie w dół. Wraz z końcem Satja-jugi nastała Treta-juga, później jak degręgolada
moralna potoczyła się jeszcze dalej nastała Dwapara-juga. Wisznu zstępował na Ziemię aby
chronić ludzi prawych, swych wielbicieli (bhaktów), ustanawiać ponownie Dharmę (moralność)
oraz chronić świat przed bezbożnymi demonami. W Treta-judze zstąpił jako Pan Rama, a pod
koniec Dwapara-jugi jako Pan Kryszna. Jako Kryszna wygłosił Bhagawad-gitę – jedno z
najważniejszych świętych pism hinduizmu. Uratował wielu ludzi przed nadejściem zgubnej
Kali-jugi – ery największej degeneracji moralnej, w której właśnie żyjemy.
Powstało też wiele Puran opisujących życie i boskie rozrywki (sanskr. lila) tych wielkich
inkarnacji Pana Wisznu. Jednym z istotnych przykładów jest Bhagawata-purana (Śrymad-
bhagawatam). Ich głównym tematem jest potęga i chwała Pana Wisznu. Stanowią one razem z
Bhagawad-gitę podstawię wisznuizmu i są dla niego inspiracją.
Wisznuizm jako nurt religijny
Wisznuizm jako nurt religijny zdominował hinduizm razem z śiwaizmem. Wisznuizm zawiera w
sobie liczne elementy – kult Kryszny i Balaramy (pasterzy), kult Kryszny – króla, kult pary
Boskich kochanków Radhy i Kryszny, kult Kryszny – dziecka, kult Ramy – króla, kult
Wasudewy, kult Narajany, ludowy kult Dżagannathy. Występował w nim także kult świętego
dzika – Warahy – trzeciego Awatary Wisznu. Łączy się (i łączył od dawna) z kultem Lakszmi
(małżonki Wisznu), Garudy (świętego orła), kultem rozmaitych osób z życia Awatar Ramy,
Kryszny czy Narasinhy, oddawanie czci wielbicielom Wisznu, oraz rozmaitym świętym
217106876.002.png
zwierzętom takim jak krowy czy małpy. Ważną rolę zyskały święte kamienie duchowe –
saligramy.
Bhagawatowie i pańczaratrowie
Bhagawatowie to wczesny odłam bhaktyjski. Uważany czasem przez zachodnich indologów za
pierwszy przejaw zorganizowanej religii wisznuickiej. Jego dzieje są zamierzchłe i trudne do
wyśledzenia, prawdopodobnie sięgają aż czasów Mahabharaty. Bhagawatowie byli czcicielami
Wasudewy – Kryszny.
Pańczaratrowie to wczesny odłam tantryczny. Również czcili Wasudewę (Wisznu, Krysznę).
Stworzyli skomplikowany metaforyczno-symboliczny obraz stworzenia wszechświata. Według
niego istniał najpierw tylko Wasudewa (Wisznu), potem wyłonił się z Niego Sankarszana
(Balarama – brat Kryszny), z nich zaś Pradjumna (syn Kryszny) i Aniruddha (wnuk Kryszny).
Dopiero z nich wyłonił się stworzyciel wszechświata – Brahma – i trzy guny (energie – sattwa,
radźas i thamas). Rzecz jasna, użyte tu metafory nie dotyczą postaci historycznych tylko są
imionami sił, energii boskich. Reprezentują kolejne stany zagęszczania się energii Wisznu przy
tworzeniu światów. Taki obraz jest obecny też w gaudija-wisznuizmie – to dowód wpływu
pańczaratrów na wisznuizm.
Nurty ateistyczne osłabiające hinduizm
W Kali-judze około VI i V wieku p.e.ch. pojawiło się wiele nurtów ateistycznych i
materialistycznych osłabiających hinduizm, a więc także wisznuizm. Z tych nurtów wymienić
można przede wszystkim buddyzm, dżinizm, adźiwików, ćarwaków (lokajatów) czy zwolenników
Adźity Keśakambalina. Stały się silne aż do mniej więcej VIII-IX wieku e.ch. W miarę spora
część hinduistów przeszła na buddyzm i dżinizm, część na ateizm pospolity. Przez pewien czas
buddyzm w Indiach stał się dominującym wyznaniem aż do III-IV wieku e.ch. gdy zamiast
królów buddyjskich władzę w Indiach objęła hinduistyczna dynastia Guptów. Ale nawet za
czasów dominacji buddyzmu hinduizm (a więc także wisznuizm) nie chyliły się ku upadkowi.
Kwitła wówczas filozofia i literatura hinduizmu, a władcy buddyjscy tacy jak choćby król Aśoka
byli bardzo tolerancyjni wobec innych wiar (czyli także i wisnzuizmu) i je wspierali. Zdarzały się
jednak konflikty między hinduistami, buddystami i dżinistami, czasem nawet doprowadzały do
prześladowań, takich jak prześladowania hinduistów na południu Indii przez niektórych królów
dżinijskich. Skala tych zjawisk była jednak mała.
Największa reformacja religijna w Indiach
Reformacja ta miała miejsce około VIII-IX wieku. Głównymi przywódcami religijnymi
prowadzącymi ją byli Adi Śankara, a także Kumarila Bhatta. Ten pierwszy znany jest przede
wszystkim jako wielki filozof wedanty, twórca niedualistycznego (monistycznego) odłamu
wedanty o naziwe adwajta-wedanta, w myśl której prawdziwą naturą każdej istoty jest boska
jaźń – atman, znajdująca się w całkowitej jedności z Brahmanem-Bogiem, czego jednak istoty
żywe nie są w stniae dostrzec gdyż przeszkadza im w tym świat materialny (sanskr. maja), z
którego się jednak mogą wyrwać przez intensywną medytacją i wielbienie Boga. Adi Śankara
był wisznuitą wyznawcą Wisznu, czyli Kryszny. Skomponował hymny ku czci Wisznu (Gowindy,
Kryszny) takie jak znany Bhadża Gowindam. Był jednak daleki od fanatyzmu i szanował czciceli
wszystkich bóstw, a w jego dziełach można dostrzec wpływy północno indyjskie tantry oraz
odłamów hinduizmu innych niż wisznuizm. Ale wracając do reformacji, której dokonał to
nawrócił większość Indii na swą doktrynę adwajtyjską. Niemalże wszystkich buddystów nawrócił
na hinduizm. Miał też spore sukcesy w pokonaniu w dysputach filozoficznych dżinistów czy
wyznawców ateizującego nurtu filozofii sankhja. Adi Śankara także zjednoczył hinduistów
różnych odłamów i wzmocnił hinduizm w całych Indiach. Oprócz tego udział w pokonaniu
buddyzmu miał wyżej wspomniany Kumarila Bhatta, reformatorzy śiwaiccy na południu Indii zaś
nawrócili dżinistów.
Tamilizacja wiary hinduskiej
217106876.003.png
Na południu Indii w okresie od VIII do X wieku e.ch. w tym samym czasie co nawracano
dżinistów, zaczął się nasilać ruch bhakti. Mowa tu o dwunastu alwarach – świętych-poetach,
którzy tworzyli poezję dewocyjną ku czci Wisznu, Jego inkarnacji – Ramy i Kryszny – w
lokalnych językach tamilskich. Był to ważny element śri-wisznuizmu silnie kojarzonego z
Ramanudźą. Na południu Indii tamilskie elementy są jednak silniejsze w śiwaizmie niż w
wisznuizmie. Niemniej silny, rozwinięty nurt bhakti wisznuickiego w trakcie średniowiecza przelał
się przez całe Indie i doprowadził do powstania poezji dewocyjnej w innych lokalnych językach
Indii takich jak hindi, marathi, gudżarati czy bengali (wcześniej zaś dzieła religijne pisano
głównie w sanskrycie). W średniowieczu drugiego milenium e.ch. wielcy teologowie wisznuiccy
tacy jak Ramanudźa, Madhwa, Wallabha, Nimbarka czy Ćajtanja udzielili mu podbudowy
filozoficznej.
Ramanudźa
Ramanudźa żyjący w dwunastym i trzynastym wieku był jednym z największych filozofów i
teologów wisznuizmu. Był głównym nauczycielem duchowym tradycji śri-wisznuizmu. Bazował
na systemie Adi Śankary, chociaż w pewnym sensie Śankara był też jego największym
rywalem. Ramanudźa zmodyfikował jego koncepcje. Nadal twierdził, że rzeczywistość jest tylko
jedna, lecz dzieli się na trzy sfery: Wisznu, materię i dusze. Materie i dusze są zależne od
Wisznu, ale Wisznu jest też zależny od dusz. Ramanudźa nauczał, że dusza rozwijając duchowo
przechodzi do nieba wisznuickiego (Waikunthy), aby przebywać razem z Wisznu w Jego
przejawionej postaci i go wiecznie wielbić. Uświadamia sobie, że jest Jego nieodłączną częścią,
jednak nigdy nie staje się tożsamym z Wisznu.
Ramanudźa kładł główny nacisk na bhakti – żarliwe wielbienie Wisznu. Uważał Boga za istotę
pełną łaski i miłości. Ramanudźa napisał wiele dzieł w tym znaną analizę Bhagawad-gity.
Założył liczne świątynie i głosił swe nauki na rozległym obszarze Indii południowych. Jego wpływ
widać bardziej w religii niż w filozofii. Związane z nim miejsca święte takie jak Śrirangam czy
Tirupati są ważnymi ośrodkami kultu religijnego.
Późniejszy rozwój śri-wisznuizmu
Wśród licznych zwolenników Ramanudźy pojawiły się rozłamy. Śri-wisznuizm podzielił się na
dwa odłamy: tenkalajów i watakalajów. Ci pierwsi uważali, że do Waikunthy wstępuje się
wyłącznie za sprawą nieskończonej łaski Wisznu i nie wymaga to własnego wysiłki. Szkoła ta
zwana jest popularnie „szkołą kota” (tak samo jak kotka nosi swe kocięta w pysku bez wysiłku
z ich strony tak Wisznu ochrania swego wielbiciela). Watakalajowie uważali, że wybawienie
wymaga zarówno łaski Wisznu jak i wysiłku wyznawcy. Dlatego zwano ten system „szkołą
małpy” (małpięta muszą się trzymać swej matki, która je nosi). W śri-wisznuizmie rozwinął się
trzeci odłam – ramanandowie, a w nim kolejne odłamy. Opisane są w następnej sekcji. Kolejny
odłam pojawił się znacznie później – w XIX wieku – a była to Swaminarajan sampradaja.
Ramanandowie
Odłam Ramanandów powstał w średniowieczu, założył go Ramananda. Oddaje cześć Ramie –
siódmej inkarnacji Wisznu. Czczą Go razem z Jego małżonką Sitą, bratem Lakszmanem i
oddanym małpim sługą Hanumanem. Ramanandowie opierają się na ezoterycznej wersji
Ramajany, napisanej w duchu adwajty. Mają silną tradycję ascetyczną. Wielu ramanandów jest
ascetami ( sadhu ). Większość ascetów wisznuickich należy do właśnie tego odłamu.
Ramanandyjscy sadhu są ekspertami w hatha-jodze. Spektakularne rytuały takie jak pańczagni
są często wykonywane właśnie przez nich.
Kabir-panthowie i Dadu-panthowie
Ruch Kabir-panthów założył Kabir – uczeń Ramanandy – mistyk i poeta. Kładł nacisk na silne
doświadczenie mistyczne jedności z Bogiem (zwanego tradycyjnymi wisznuickimi imionami
Rama i Hari) wewnątrz własnej duszy. Pod tym względem Kabir głosił monizm. Sprzeciwiał się
konfliktom wyznaniowym (hinduistyczno-muzułmańskim), hipokryzji religijnej, ortodoksji, a
217106876.004.png
nawet wszelkim formom religii zinstytucjonalizowanej i zrytualizowanej. Krytykował zarówno
mułłów jak i braminów hinduistycznych. Walczył przeciwko wszelkiej opresji i uciskowi. Był
silnym ikonoklastą, zakrawał o ranienie uczuć zarówno hinduistów jak i muzułmanów. Uważał,
że esencją wiary jest medytacja na Bogu a nie rytuały zewnętrzne, tym bardziej, jeżeli
wykonywane są przez fanatycznych hipokrytów.
Jeden z jego uczniów – Dadu – był jeszcze bardziej heterodoksyjny i odrzucił także autorytet
wszelkich tekstów religijnych (zarówno Koranu jak i Wed). Obecnie nadal ma zwolenników ale
nie trzymają się ściśle jego nauk, gdyż uważają je za zbyt skrajne.
W reakcji na wpływy obcych religii (głównie islamu) powstał ten nurt ikonoklastów
reprezentowanych przez osoby takie jak Kabir i Dadu. Miały spory wpływ na sikhizm; do innych
ruchów z tego nurtu wymienić można bisznoizm i tantrę wisznuicką z Bengalu (sahadźija oraz
baulowie).
Madhwa Anandatirtha
Zanim jednak przejdę do omówienia ich trzeba napisać o Madhwie – innym wielkim teologu. Żył
w trzynastym wieku i stworzył system nazywany powszechnie dwajtą, czyli dualizmem. Jest to
jednak myląca nazwa, gdyż system głosi w zasadzie pluralizm. Najlepsza nazwa, używana też
przez wyznawców tego systemu, to tattwawada. Bazuje na koncepcjach Ramanudźy o
trójdzielnej rzeczywistości, jednak Madhwa zmodyfikował je tak, że Wisznu, dusze, i materia są
od siebie oddzielone i wszystkie rzeczywiste. Ponadto Madhwa kładł nacisk na rozróżnianie
poszczególnych rodzajów dusz i poszczególnych rodzajów materii. Uważał, że dusze istot żywych
są wiecznie różne od Wisznu i nigdy nie będą z Nim tożsame. Celem religii jest wieczne
wstąpienie do wisznuickiego nieba – Waikunthy i tam wielbienie Go nieustannie. Madhwa uważał
też, że niektóre złe duszę będą też przebywać wiecznie w astralnym piekle – to jest koncepcja
obca hinduizmowi. Te przeciętne natomiast będą się ciągle odradzały. Kładł nacisk, że do
Wisznu dochodzi się przez bhakti, lecz potrzebne jest do tego wstawiennictwo Jego syna – Waju
(hinduistycznego dewy wiatru). Atakował inne systemy hinduizmu (zwłaszcza adwajtę Śankary),
pozostałości dżinizmu na południu, a także islam. Próbował ich (z różnym skutkiem) nawracać
na swą doktrynę.
Witthalowie
Witthalowie to nurt wisznuizmu rozwijający się w Maharasztrze. Rozpoczął się w średniowieczu.
Koncentruje się na czczeniu Wisznu-Kryszny, szczególnie Jego formy Witthali (zwanej też
Withoba lub Khandoba). Jednym z wielkich mistrzów duchowych tej ścieżki był Dnjaneśwar –
autor Dnjaneśwari – ezoterycznej wersji Bhagawad-gity. Widać tu zatem silny wpływ tradycji
tantrycznych, adwajty, nauko o czakrach i o kundalini. Ruch wittahlów ma też silny związek z
indyjską polityką i historią. Na przykład znany święty witthalów Ramadas był guru Śiwadżiego –
przywódcy wielkiego powstania indyjskiego, pierwszego władcy imperium Marathów i bohatera
narodowego w Indiach.
Sahadźijowie i baulowie
Sahadźija to tantryczny nurt wisznuizmu rozwijający się w Bengalu. Jego wyznawcy czczą Boską
parę Radhy i Kryszny. Charakteryzują się szacunkiem dla kobiet. Uważają, że miłość ludzka to
odbicie Boskiej miłości Radhy i Kryszny. Kładą nacisk na bhakti – rozwijanie miłości do Kryszny
i Radhy. Głoszą monizm – jedność duszy indywidualnej z Bogiem. Są też generalnie
heterodoksyjni – odrzucają tradycyjne formy społecznie i rytualne braminów. Inspirują się także
do pewnego stopnia śiwaizmem kaszmirskim.
Powiązani z nimi są baulowie – wędrowni śpiewacy z Bengalu. Nie są oni spójnym nurtem –
inspirują się wisznuizmem, tantrą, buddyzmem i sufizmem. Odrzucają wszelką ortodoksję
religijną, w tym autorytet jakichkolwiek pism świętych. Dążą to zjednoczenia się z Bogiem,
który mimo wszechobecności, przebywa także w sercu każdej istoty żywej jako iskra energii
długości kciuka. Baulowie także uważają miłość ludzką za prowadzącą do miłości boskiej, więc
układają i śpiewają pieśni miłosne, zwłaszcza takie o rozłączeniu ukochanych.
217106876.005.png
Bisznoizm
Bisznoizm to wisznuicki nurt założony przez Guru Dżambeśwara-dżi w szesnastym wieku. Opiera
się na dwudziestu dziewięciu przykazaniach, dotyczących zarówno życia moralnego jak i higieny.
Bisznoizm głosi pokój, życie w zgodzie z innymi ludźmi, wszystkimi istotami, całą naturą.
Dżambeśwar-dżi również sprzeciwiał się hipokryzji i ortodoksji religijnej. Kładł nacisk na miłość
do zwierząt i roślin. Co istotne, w jego naukach sporo było mowy o ekologii, zdrowie i ochronie
środowiska. Bisznoizm to zatem pierwsza ekologiczna religia, eko-Dharma.
Pusztimargija-wisznuizm
W szesnastym wieku młody mistyk pochodzący z Gudżaratu – Wallabha (Wisznuswami) założył
nową szkołę wedanty – śuddhadwatję, czyli oczyszczony monizm. Jest monistyczna, bardzo
zbliżona do adwajty śankarystycznej – główna różnica polega na tym, że Wallabha uważa świat
za całkowicie realny.
Wallabha założył ortodoksyjny odłam religijny pusztimargija bardzo popularny w Gudżaracie.
Kładzie nacisk na dewocyjne służenie Wisznu/Krysznie znanemu jako Śri Nathdżi. Pusztimargija-
wisznuizm miał i ma duży wpływ na kulturę religijną Gudżaratu – aspekty taki jak muzyka,
style budowy świątyń (haweli) czy praktyki rytualne.
Gaudija-wisznuizm
Nurt gaudija-wisznuizmu wywodzi się, przynajmniej formalnie, z nurtu Madhwy. Tradycję gaudija
zapoczątkował Ćajtanja Mahaprabhu – wielki szesnastowieczny mistyk Bengalu – razem ze
swymi czterema towarzyszami (razem wszyscy nazywani są Pańća-tattwą). Kładli przede
wszystkim nacisk na wielbienie Kryszny poprzez śpiewanie Jego Świętych Imion, a zwłaszcza
maha-mantry Hare Kryszna. Najprostsza metoda powtarzania Imion Pana stosowana jest, aby
wyzwolić ludzi ze oków strasznej Kali-jugi. Ćajtanja głosił, że to jedyna metoda, aby pomóc
ludziom w tym strasznym wieku moralnej degręgolady. Jego misją życiową było
rozpowszechnienie kultu Kryszny i Jego wiecznej towarzyszki – Radhy. Mimo iż Ćajtanja sam nie
napisał niczego poza ośmioma wersetami, znanymi jako Śri Sikszasztaka, jego poglądy
filozoficzne spisane są w dziełach autorstwa tzw. Sześciu Goswamich z Wryndawany.
System filozoficzny gaudija-wisznuizmu nazywa się aćintja-bheda-abheda i głosi zarówno
jedność jak i różność (dusz od Kryszny). Uważa, że dusze i świat zostały stworzone przez
Krysznę i są od Niego całkowicie zależne. Każda dusza jest nieskończenie mała i wyzwala się z
oków świata materialnego poprzez wielbienie Kryszny. Nigdy jednak nie będzie z nim tożsama.
Świat jest uważany za realny i stworzony przez Krysznę. Filozofia Ćajtanji sprzeciwia się
zarówno monistycznej adwajcie jak i dualistycznej/pluralistycznej dwajcie/tattwawadzie.
Gaudija-wisznuizm posiada wiele wyjątkowych cech. Na przykład to Kryszna, nie Wisznu
uważany jest za Pana Najwyższego, Kryszna jest źródłem wszystkich inkarnacji Wisznu oraz
samego Wisznu. Gaudija-wisznuici uważają Ćajtanję za inkarnację Radhy i Kryszny, jego brata
Nitjanandę za inkarnację Balaramy, ich innych towarzyszy za inkarnację ważnych Bóstw.
Nimawatowie
Ruch Nimawatów założył Nimbarka prawdopodobnie w średnowieczu, choć teorie na temat dat
jego życia są bardzo różne. Kładzie nacisk na dewocyjny kult Radhy i Kryszny. Filozoficznie głosi
dwajtadwajtę, czyli jednoczesny dualizm i monizm. Uważa, że stosunek między Brahmanem
(Wisznu, czyli Kryszną) a duszami i światem jest taki sam jak między Słońcem i jego
promieniami. Pod tymi względami system Nimbarki jest podobny do gaudija-wisznuizmu.
Dwajtadwajta była możliwym źródłem inspiracji dla Ćajtanjii. Interesujący u Nimawatów jest też
element solarny – Nimbarka uważany jest za inkarnację Surji (Boga Słońca) i czczony jako
takowy. Ruch Nimawatów nie ma szczególnie wielu wyznawców, większość z nich mieszka w
okolicach rzeki Jamuny.
Dziewiętnasto- i dwudziestowieczne przeobrażenia; popularność na Zachodzie
217106876.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin