Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa.pdf
(
7244 KB
)
Pobierz
Szlakiem
Nadwiślańskiej Kolejki...
N
adwiślańska Kolejka Wąskotorowa jest jedną z nielicznych czyn-
nych kolejek wąskotorowych w Polsce. Dawniej wykorzystywana do
transportu towarowego i osobowego obecnie ma, szanse stać się jed-
ną z głównych atrakcji turystycznych Powiatu i całej Lubelszczyzny.
Początki Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej sięgają lat 1892-
93, związane są nierozerwalnie z rodem Kleniewskich. Pomysłodawcą
i projektantem kolei był Jan Kleniewski ziemianin i przemysłowiec.
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Kleniewscy odbudowali kolejkę, którą następnie
przejęły Polskie Koleje Państwowe.
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa przez pokolenia służyła mieszkańcom powiatu opol-
skiego wtapiając się w krajobraz „Opolskiego Powiśla”.
Powiat Opolski postanowił przejąć kolejkę w 2002 roku od likwidatora aby ocalić od zapo-
mnienia, zniszczenia i zachować dla przyszłych pokoleń jako element historii i ciekawą ofertę
turystyczną.
Kolejnym ważnym elementem przełomowym było podpisanie Aktu Notarialnego 10 wrze-
śnia 2008 roku dzięki czemu powiat stał się pełnoprawnym właścicielem 74 hektarów nieru-
chomości co umożliwiło inwestowanie i rozwój kolejki.
W celu poprawy atrakcyjności i bezpieczeństwa turystów Powiat Opolski jako lider i Powiat
Puławski oraz gminy - Karczmiska, Opole Lubelskie, Poniatowa, Nałęczów, Wąwolnica oraz
Muzeum Nadwiślańskie realizują dwa duże projekty pn. „Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa
jako markowy produkt turystyczny Lubelszczyzny” oraz „Szlakiem Nadwiślańskiej Kolejki Wą-
skotorowej po atrakcjach turystycznych Regionu Lubelskiego”.
10 czerwca 2011 roku Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa wróciła na tory w nowej szacie
i wzbogaconej ofercie turystycznej. Zapraszam do zwiedzania naszego regionu podczas nie-
zapomnianego przejazdu pociągiem „Nadwiślanin”. Mam nadzieje, że zaprezentowany mate-
riał przybliży historię naszej kolejki a walory krajobrazowe i kulturowe zachęcą Państwa do
odwiedzenia naszego gościnnego powiatu.
Do zobaczenia na szlaku Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej.
Starosta Opolski
Zenon Rodzik
(JR)
Kluczkowice - rodzina Kleniewskich
J
an Kleniewski
założyciel Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej
Maria i Jan Kleniewscy w 1880 roku
Ponadto Jan Kleniewski rozbudował i unowocze-
śnił istniejący od 1827 r. browar w Kluczkowicach,
zorganizował gorzelnię i rektyfikację w Łaziskach,
cegielnię w Łemszczyżnie, fabrykę kafli, fabrykę
serów szwajcarskich w Szczekarkowie oraz liczne
piekarnie. Przy 200 hektarowej plantacji wikliny
w Bożym Darze nad Wisłą powstała w 1902 r. fabryka
koszyków.
Surowiec drzewny z lasów (ok. 800 ha) przetwa-
rzany był w tartakach, terpentyniarniach i stolarniach,
gdzie wyrabiano gont, parkiety, boazerię oraz meble.
Jan Kleniewski zajmował się również hodowlą zwie-
rząt, głównie koni i owiec oraz posiadał liczne stawy
zarybione karpiem, szczupakiem, linem i karasiem.
Oprócz działalności gospodarczej, Jan oraz jego
żona Maria zajmowali się na szeroką skalę działal-
nością społeczną. Maria Kleniewska z Jarocińskich
była jedną z bardziej znanych działaczek społecznych
w Polsce przełomu XIX i XX w. Natomiast Jan był
jednym z członków założycieli Lubelskiego Towarzy-
stwa Wzajemnego Kredytu, powołanego w 1898 r., zaś
rok później został prezesem Lubelskiego Stowarzy-
szenia Rolniczego.
Zainteresowany warunkami bytowymi swoich
robotników, wybudował przy cukrowni w Zagłobie
nowoczesne czworaki. Zainicjował też akcję budowy
wałów przeciwpowodziowych. Z jego inicjatywy po-
wstała w 1893 r. kolejka wąskotorowa, rozbudowywana
do wybuchu II wojny światowej. Jan Kleniewski dzięki
pracowitości, gospodarności i otwartości na propozy-
cje i możliwości rodzącego się wówczas kapitalizmu,
doprowadził swój majątek do rozkwitu i znacznie go
pomnożył. Jego działalność przyczyniła się wybitnie
do rozwoju gospodarczego całego powiatu.
Urodził się 1845 roku w Ciołkowie, w ziemi płoc-
kiej, zmarł 1918 r. w Warszawie. Posiadał wykształce-
nie prawnicze i rolnicze. W 1871r. wraz z ojcem Fran-
ciszkiem i bratem Władysławem nabył dobra opolskie
od spadkobierców Kazimierza Wydrychiewicza. Rok
później po podziale majątku otrzymał dobra o łącz-
nej powierzchni 10812 morgów. W ich skład wcho-
dziły cztery klucze: Wrzelów, Szczekarków, Łaziska
i Kluczkowice. Jan okazał się doskonałym gospoda-
rzem, jednym z prekursorów nowocześnie pojętego
rolnictwa. Zadłużone i zaniedbane posiadłości prze-
kształcił we wzorowe gospodarstwo. Zmienił profil
majątków, rezygnując z uprawy zbóż na rzecz upra-
wy roślin przemysłowych tzn. buraków cukrowych,
chmielu, ziemniaków i jęczmienia. Jako zwolennik
uprzemysłowienia kraju, promował rozwój przemysłu
rolno-spożywczego, przetwarzającego na miejscu uzy-
skane płody ziemi.
Szczególnie przyczynił się do rozwoju chmielar-
stwa w naszym regionie. Założył jedne z największych
w Królestwie Polskim plantacje chmielu (100 morgów
tj. ok 56 ha). Posiadał w swoich dobrach siarkownię
i prasownię. Chmiel po wstępnej obróbce był przeka-
zywany do browaru w Kluczkowicach, nadwyżkę zaś
sprzedawano.
W roli przemysłowca Kleniewski zadebiutował
w 1883 roku, współtworząc cukrownię w Opolu Lubel-
skim. W 1894 uruchomił swoją własną we Wrzelowie
na Powiślu, nazwaną od herbu rodzinnego „ Zagłobą”.
Istnienie cukrowni przyczyniło się do intensyfikacji
produkcji buraków cukrowych. W 1913 roku obszar
plantacji wynosił 1400 hektarów i ciągle się powiększał.
s
2
t
Historia powstania Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej
Początki Nadwiślańskiej Kolejki Wąskoto-
rowej sięgają lat 1892-93, związane są nie-
rozerwalnie z rodem Kleniewskich. Pomysło-
dawcą i projektantem kolei był Jan Kleniewski
ziemianin i przemysłowiec, właściciel więk-
szości okolicznych ziem. Rodzina Kleniewskich
przybyła na nasze tereny w 1871 r. Pierwsza
linia, prowizoryczna z drewnianymi torami,
połączyła folwark Polanówkę z Cukrownią
„Zagłoba” we Wrzelowie, uruchomiona była
w celu przewozu buraków cukrowych z pól
do zakładu przetwórczego. 5 - 6 tonowe wa-
goniki ciągnięte były przez konie. Następne
linie konnej kolei powstały około 1900 roku
już z żelaznymi szynami o prześwicie 750
mm. Połączyły cukrownię „Zagłoba” z Kępą
Chotecką i cukrownię „Opole” z Piotrawinem.
Tabor składał się z 10 wagoników, 2 platform
i kilku koni. Kleniewscy systematycznie roz-
budowywali kolej. W 1911r. powstaje odcinek
łączący Zagłobę z folwarkiem Wymysłów
z odgałęzieniem Szczekarków - Wisła przez
Wilków oraz Opole z Piotrawinem. W 1912 r.
Kleniewscy zakupili dwa parowozy Krauss do
obsługi tych ostatnich tras.
W czasie I wojny światowej Rosjanie ustę-
pując przed Austriakami zniszczyli cukrownie,
rozebrali tory, a tabor zatopili w Wiśle. Wojska
austriackie przy pomocy Polaków i jeńców ro-
syjskich odbudowali linie i rozbudowali ją dla
celów militarnych, przedłużając odcinek do
kolei normalnotorowej w Drzewcach (obec-
nie Nałęczów). W 1917 r. Kleniewscy przy-
stąpili do odbudowy kolejki, odcinki Zagłoba
Parowóz Zagłoba niemieckiej irmy KRAUSS (1912-1921)
Parowóz Kogut (KRAUSS)
Parowóz KRAUSS - Pawełek (1914-1916)
Parowóz Kołomna tzw. kołomyjka (Py1)
s
3
t
Plik z chomika:
elasmir
Inne pliki z tego folderu:
Tomaszów i okolice.pdf
(11004 KB)
Lubelskie przewodnik.pdf
(7677 KB)
Lublin powiat przewodnik.pdf
(9173 KB)
Chełm.pdf
(2925 KB)
Kraina Trzech Ziem przewodnik.pdf
(14831 KB)
Inne foldery tego chomika:
Mapy
Pieszo
Rowerem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin