ZPR 10.11.2012 MK.docx

(40 KB) Pobierz

Wykład

Zaliczenie – 80% egzamin

Prezentacja – 20%  ( ustalone na 3 zajęciach)

L. Garbarski (red.),  Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011

Dwa fundamentalne procesy rynkowe:

·         Sprzedaż ;

·         Konkurencja

·         Współpraca

Zaklęty krąg problemów biznesu

 

Idea CSR 
Wzrost oczekiwań wobec biznesu i rozczarowania;
Przywódcy polityczni wprowadzają rozwiązania hamujące konkurencyjność; ( podatek)
Pogorszenie efektów działania przedsiębiorstw;
Biznes postrzegany jako źródło problemów

Biznes postrzegany jest jako źródło problemów.

Jak przestawi kapitalizm na nowe tory, by wywołać nową falę innowacyjności i wzrostu?

Cel zarządzania procesami rynkowymi
– tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa –

·         To wytwarzanie wartości ekonomicznej w sposób, który jednocześnie tworzy wartość społeczną przez to, że wychodzi naprzeciw potrzebom i problemom społeczeństwa

·         Sukces przedsiębiorstwa i postęp społeczny (nierówne)  społeczna odpowiedzialność, filantropia, zrównoważona

o        Fair trade – M&S ( pseudofilantropia)

o        Nestle –

Warunki tworzenia wartości społeczno-ekonomicznej

 

 

 

·         Nowa wiedza

·         Nowe umiejętności



·         Zrozumienie potrzeb społecznych

·         Lepsze rozumienie produktywności przedsiębiorstw

·         Zdolność do współpracy podmiotów gospodarczych I organizacji niekomercyjnych

 

Odrzucenie wyborów „coś za coś”

Dotychczas

Obecnie

·         Opozycja celów społecznych i ekonomicznych

o        Cele społeczne ograniczają możliwość maksymalizacji zysku ( szkoła neoklasyczna)

o        Koszty zewnętrzne są źródłem dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorstw (podatków, kar itp.)

·         Przekonanie o szerszym kontekście powstawania rynków: źródłem potrzeby społeczne, a nie tylko poszczególnych podmiotów

 

Korzenie wartości ekonomiczno –społecznej

·         Związek pomiędzy przedsiębiorstwami a kondycją społeczeństwa (Społeczeństwo jako źródło popytu)

·         Rola przedsiębiorstwa: ( Przedsiębiorstwa jako źródło podaży pracy)

o        Wąska; wypracowanie zysku, zatrudnianie pracowników, zakupy, inwestycje,

o        Dezintegracja przedsiębiorstw, outsourcing, przenoszenie do krajów III świata- „globalne firmy” bez domu bez związku ze społecznością

Powiązanie  między kompetencjami a uwarunkowaniami społecznymi  w spojrzeniu na produktywność firmy

·         Środowisko

·         Utrzymanie i rozwój dostawców,

·         Umiejętności pracowników

·         Bezpieczeństwo pracy

·         Zdrowie pracowników

·         Zużycie energii

·         Zużycie wody

Jak powstaje wartość ekonomiczno-społeczna

·         Przefomułowanie produktów i rynków

o        Ogromne potrzeby społeczne:

§         Zdrowie; warunki mieszkaniowe, lepsze odżywianie się, opieka nad osobami starszymi, bezpieczeństwo finansowe, ograniczenie degradacji środowiska naturalnego

o        Poszukiwania:

§         Branża spożywcza – nie  ilość i smak ale odżywczość; oszczędne gospodarowanie energią ( IBM), zarządzanie indywidualnymi finansami, produkty ekologiczne (GE)

·         Przedefiniowanie produktywności

o        Wykorzystanie energii ( procesy produkcyjne transport, budynki, logistyka)

o        Wykorzystanie zasobów ( woda, surowce)

o        Zaopatrzenie  (wzmocnienie dostawców)

o        Dystrybucja

o        Wydajność pracy (programy zdrowotne)

o        Lokalizacja

·         Tworzenie pomocniczych klastów branżowych

o        Klastry – geograficzne skupiska przedsiębiorstw pokrewnych, dostawców, usługodawców itp. Baza aktywów społecznych (szkoły i uczelnie czysta woda, uregulowania prawne, standardy jakości, przejrzystość rynku) sprzężenia zwrotne

o        Wszystko jest ze sobą połączone, dlatego należy skupić się na rozwoju również otoczenia powiązanego z przedsiębiorstwe

Rynek

-  całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają

Aspekty podmiotowy rynku

·         Na rynku istnieją i funkcjonują podmioty rynku

·         Działania podmiotów rynku oparte są na istnieniu rozbieżnych interesów/aspiracji

·         Podmioty rynku formalnie są równorzędne

o        Istnieje siła przetargowa; asymetria informacji

·         Podmioty rynku

o        Osoby indywidualne, gospodarstwo domowe

·         Przedsiębiorstwa

o        Produkcyjne

o        Usługowe

§         Np. banki

o        Państwo





 

Dostawcy

Kim są uczestnicy rynku

POŚREDNIK



Nabywca





                                                        Przedsiębiorstwo

Konkurencja





                                                                                                                               

 

MAKROOTOCZENIE

Aspekty przedmiotowe

Dotyczy:

·         Ogół elementów rynku i całokształtu zależności między nimi

·         Ogółu przedmiotów wymiany które towarzyszą tym elementom

Elementy rynku

·         Podaż wyrażająca ujawniane przez sprzedawców zamiary sprzedaży

·         Popyt wyrażający ujawniane przez nabywców zamiary zakupu

·         Cena

D>S ; D<S; D=S   (najczęściej podaż przewyższa popyt)

Rodzaje rynku  (rynek ssania, rynek ciśnienia)

·         Kryterium przedmiotu wymiany

·         Kryterium podmiotowe

·         Kryterium przestrzenne

Najczęściej jest – oligopol konkurencja monopolistyczna,   ( rzadziej monopol; nie istnieje konk. Doskonała)

Różnice :

Oligopol

Konkurencja monopolistyczna

-  większa różnica produktu (samochody)

- małozróżnicowana oferta ( telefony)

 

Wartość

- Wieloznaczeność pojęcia i różne pkt. Odniesienia:

·         Wartość dla nabywcy –np. prestiż,

·         Wartość nabywcy – strumień przychodów jakie klient generuje przedsiębiorstwu

·         Wartość przedsiębiorstwa –aktywa , pasywa

·         Wartość (na rynku) = skłonność do zapłacenia – koszt utraconych możliwości

o        Uwarunkowania

§         Zasoby

§         Układ zależności

Sieć tworzenia wartości (value –net)







                                                        Nabywcy











Oferenci substytutów                            Przedsiębiorstwo                Oferenci produktów komplementarnych

                                                        Dostawcy

 

Kreowanie wartości na rynku – przykład

·         2 dostawcy,  2 przedsiębiorstwa, 1 nabywca

·         Każdy dostawca może kierować swoją ofertę do każdego przedsiębiorstwa ( i odwrotnie)

·         Babywca może kupic od dowolnego dostawcy

·         Obaj dostawcy mają koszt utraconych możliwości (KUM) dostarczenia zasobu na poziomie 10$

·         Nabywca ma skłonność do zapłacenia z produkt pierwszego dostawcy na poziomie 100 i150$ za produkt drugiego

·         10 KUM

·         100-150 SZP

·         Wykreowanie wartości 150-10 = 140 (Wartość [na rynku])

Model biznesowy

·         Model biznesowy opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewniania i czerpie zyski z wytworzonej wartości

·         Np. H&M – modnie i tanio

Rynek docelowy – sposoby działania

·         Niezróżnicowane

·         Zróżnicowane             

o        Jeden segment ( skoncentrowane)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin