DSM - IV.doc

(28 KB) Pobierz

Ø                 Kryteria diagnostyczne według DSM - IV

 

 

299.00 Zaburzenie autystyczne (autistic disorder)

 

A.    Łącznie sześć (lub więcej) punktów z 1), 2), 3), w tym przynajmniej dwa z 1) i po jednym z 2) i 3):

1)   jakościowe zaburzenia interakcji społecznych, manifestowane przez przynajmniej dwa z następujących:

a)        znaczne zaburzenia w używaniu różnorodnych zachowań niewerbalnych, takich jak kontakt wzrokowy, mimika twarzy, postawa ciała i gestykulacja służąca regulowaniu interakcji społecznych

b)        brak rozwoju relacji z rówieśnikami, odpowiednich do wieku rozwojowego

c)        brak spontanicznego dzielenia się radościami, zainteresowaniami lub osiągnięciami z ludźmi (np. brak pokazywania, przynoszenia lub wskazywania przedmiotów zainteresowania)

d)        brak świadomości fizycznej obecności lub uczuć innych ludzi

2)   jakościowe zaburzenia w komunikowaniu się, manifestowane przez przynajmniej jedno z następujących:

a)        opóźnienie lub całkowity brak rozwoju mowy (czemu nie towarzyszy próba kompensowania przez alternatywne sposoby komunikacji, takie jak gestykulacja lub mimika)

b)        u jednostek z adekwatną mową znacznie zaburzona umiejętność do inicjowania lub podtrzymywania konwersacji z innymi

c)        stereotypowe i powtarzające się użycie języka lub język idiosynkratyczny

d)        brak zróżnicowanych, spontanicznych zabaw w udawanie lub zabaw grupowych odpowiednich do poziomu rozwojowego

3)   ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności, manifestowane przez przynajmniej jedno z następujących:

a)        pochłaniające przywiązanie do jednego lub więcej stereotypowych i ograniczonych wzorców zachowania, które są anormalne ze względu na swe nasilenie lub przedmiot

b)        widoczne nieelastyczne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych rutyn lub rytuałów

c)        stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe (np. trzepotanie rękami lub palcami lub złożone ruchy ciała)

d)        uporczywe zaabsorbowanie fragmentami przedmiotów

 

B.     Opóźnienia lub nienormalne funkcjonowanie w przynajmniej jednej z następujących sfer, zapoczątkowane przed 3 rokiem życia:

1)   interakcje społeczne

2)   język używany do komunikacji społecznej lub

3)   symboliczna lub wyobrażeniowa zabawa

 

C.     Zaburzenie nie odpowiada lepiej Zespołowi Retta lub Dziecięcemu Zaburzeniu Dezintegracyjnemu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin