Kodeks Prawa Kanonicznego.doc

(1681 KB) Pobierz

 

 

KODEKS PRAWA KANONICZNEGO 1983

 

 

KSIĘGA I

NORMY OGÓLNE

 

 

Kan. 1 - Kanony tego Kodeksu dotyczą jedynie Kościoła łacińskiego.

Kan. 2 - Kodeks zazwyczaj nie określa obrzędów, jakie należy zachować w

sprawowaniu czynności liturgicznych, dlatego obowiązujące dotychczas przepisy

liturgiczne zachowują swoją moc, chyba że któreś z nich są przeciwne kanonom

Kodeksu.

Kan. 3 - Kanony Kodeksu nie odwołują ani też nie zmieniają umów zawartych

przez Stolicę Apostolską z krajami lub innymi społecznościami politycznymi.

Zachowują one przeto swoją dotychczasową moc, chociażby nawet były

przeciwne przepisom tego Kodeksu.

Kan. 4 - Prawa nabyte oraz przywileje udzielone dotychczas przez Stolicę

Apostolską osobom fizycznym lub prawnym, a będące w użyciu i nie odwołane,

pozostają              nienaruszone, chyba że kanony tego Kodeksu wyraźnie je odwołują.

Kan. 5 - § 1. Istniejące              dotychczas zwyczaje przeciwne przepisom

niniejszych kanonów - tak powszechne, jak i partykularne - zostają całkowicie

zniesione i w przyszłości nie dopuszcza się do ich wznowienia, jeśli zostały

odrzucone przez kanony obecnego Kodeksu. Również pozostałe należy uważać za

zniesione, chyba że Kodeks wyraźnie co innego zastrzega, albo są one stuletnie lub

niepamiętne - mogą być tolerowane, jeśli zdaniem ordynariusza nie da się ich usunąć

ze względu na okoliczności miejsca i osób.

§ 2.              Zachowuje się istniejące dotychczas zwyczaje obok prawa, tak

powszechne, jak i partykularne.

Kan. 6 - § 1. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Kodeksu, zostają zniesione:

1 Kodeks Prawa Kanonicznego promulgowany w 1917 roku;

2 również inne ustawy, powszechne lub partykularne, przeciwne przepisom obecnego

Kodeksu, chyba że odnośnie do partykularnych co innego wyraźnie zastrzeżono;

3 jakiekolwiek ustawy karne - tak powszechne, jak i partykularne - wydane przez

Stolicę Apostolską, chyba że zostały włączone do tego Kodeksu;

4 wreszcie pozostałe powszechne ustawy dyscyplinarne, które dotyczą spraw w

całości regulowanych obecnym Kodeksem.

§ 2.              Jeśli kanony niniejszego Kodeksu zawierają stare prawo, winny być

interpretowane z uwzględnieniem również kanonicznej tradycji.

 

 

Tytuł I

USTAWY KOŚCIELNE

Kan. 7 - Ustawa powstaje z chwilą jej promulgowania.

Kan. 8 - § 1. Powszechne ustawy kościelne są promulgowane przez

zamieszczenie w organie urzędowym Actorum Apostolicae Sedis, chyba że w

poszczególnych przypadkach został przepisany inny sposób promulgowania. Uzyskują

moc prawną wyłącznie po upływie trzech miesięcy od dnia, którym numer Akt jest

oznaczony, chyba że z natury rzeczy wiążą od razu albo w samej ustawie został

specjalnie i wyraźnie określony krótszy lub dłuższy okres nieobowiązywalności.

§ 2. Ustawy partykularne są promulgowane w sposób określony przez

prawodawcę i zaczynają obowiązywać po miesiącu od dnia promulgacji, chyba że w

samej ustawie określono inny termin.

Kan. 9 - Ustawy odnoszą się do przyszłości nie do przeszłości, chyba że

zastrzega się w nich wyraźnie o rzeczach przeszłych.

 

Kan. 10 - Jedynie te ustawy należy uznać za unieważniające lub

uniezdalniające które wyraźnie postanawiają, że akt jest nieważny, albo osoba

niezdolna.

Kan. 11 - Ustawom czysto kościelnym podlegają ochrzczeni w Kościele

katolickim lub do niego przyjęci, którzy jednak posiadają wystarczające używanie

rozumu oraz - jeśli ustawa czego innego wyraźnie nie zastrzega - ukończyły siódmy

rok życia.

Kan. 12 - § 1. Ustawom powszechnym podlegają na całym świecie wszyscy

dla których zostały wydane.

§ 2. Spod ustaw powszechnych, które nie obowiązują na określonym

terytorium, są wyjęci wszyscy, którzy na tym terytorium aktualnie przebywają.

§ 3. Ustawy wydane dla określonego terytorium wiążą tych dla których zostały

wydane i którzy posiadają na nim stałe lub tymczasowe zamieszkanie oraz

równocześnie aktualnie na nim przebywają, z zachowaniem przepisu kan. 13.

Kan. 13 - § 1. O ile nie stwierdzi się czego innego, ustawy partykularne

posiadają charakter terytorialny nie zaś personalny.

§ 2. Podróżni nie są związani:

1 ustawami partykularnymi własnego terytorium, jak długo poza nim

przebywają, chyba że ich przekroczenie powoduje szkodę na własnym terytorium

albo ustawy mają charakter personalny;

2 ani ustawami terytorium na którym przebywają z wyjątkiem tych, które

zaradzają porządkowi publicznemu albo określają formalności aktów, albo dotyczą

rzeczy nieruchomych, położonych na tym terytorium

§ 3. Tułacze podlegają ustawom - tak powszechnym, jak i partykularnym -

obowiązującym w miejscu przebywania.

Kan. 14 - W wątpliwości prawnej, ustawy nie obowiązują, nawet

unieważniające i uniezdalniające. Natomiast w wątpliwości faktycznej, ordynariusze

mogą od nich dyspensować byleby - gdy idzie o dyspensę zastrzeżoną - zwykła jej

udzielać władza, której jest zarezerwowana.

Kan. 15 - § 1. Ignorancja lub błąd dotyczące ustaw unieważniających lub

uniezdalniających, nie przeszkadzają ich skutkom, chyba że co innego jest wyraźnie

postanowione.

§ 2. Nie domniemywa się ignorancji lub błędu odnośnie do ustawy, kary, albo

odnośnie do faktu własnego czy cudzego notorycznego; natomiast domniemywa się to

odnośnie do faktu cudzego nienotorycznego, dopóki coś przeciwnego nie zostanie

udowodnione.

Kan. 16 - § 1. W sposób autentyczny ustawy interpretuje prawodawca oraz

ten, komu on zlecił władzę autentycznego interpretowania.

§ 2. Interpretacja autentyczna, dokonana w formie ustawy posiada taką samą

moc co ustawa i wymaga promulgacji; jeśli tylko wyjaśnia słowa ustawy same w

sobie pewne wtedy działa wstecz. Gdy ustawę zawęża lub poszerza albo tłumaczy

wątpliwą, nie działa wstecz.

§ 3. Interpretacja zaś dokonana w formie wyroku sądowego lub aktu

administracyjnego w poszczególnej sprawie, nie ma mocy ustawy i wiąże jedynie

osoby oraz dotyczy spraw, dla których została wydana.

Kan. 17 - Ustawy kościelne należy rozumieć według własnego znaczenia

słów, rozważanego w tekście i kontekście. Jeśli pozostaje ono wątpliwe i niejasne,

należy uwzględnić miejsca paralelne, gdy takie są, cel i okoliczności ustawy oraz

myśl prawodawcy.

Kan. 18 - Ustawy, które ustanawiają kary, ograniczają swobodne

wykonywanie uprawnień albo zawierają wyjątek od ustawy, podlegają ścisłej

interpretacji.

Kan. 19 - Jeśli w określonej sprawie brak wyraźnej ustawy, powszechnej lub

partykularnej, albo prawa zwyczajowego sprawa - z wyjątkiem karnej - winna być

rozstrzygnięta z uwzględnieniem ustaw wydanych w podobnych sprawach, ogólnych

zasad prawnych z zachowaniem słuszności kanonicznej, jurysprudencji, praktyki

Kurii Rzymskiej oraz powszechnej i stałej opinii uczonych.

Kan. 20 - Późniejsza ustawa uchyla wcześniejszą lub ją zmienia, jeśli

wyraźnie to postanawia albo jest jej wprost przeciwna, albo porządkuje w całości

przedmiot dawnej ustawy. Jednakże ustawa powszechna nie zmienia prawa

partykularnego lub specjalnego, chyba że co innego jest w prawie wyraźnie

zastrzeżone.

Kan. 21 - W wątpliwości nie domniemywa się, że ustawa poprzednia została

odwołana, lecz ustawy późniejsze należy odnieść do poprzednich i wedle możności z

nimi uzgodnić.

Kan. 22 - Ustawy państwowe, do których odsyła prawo kościelne, należy

zachować w prawie kanonicznym na ile nie są przeciwne prawu Bożemu i o ile prawo

kanoniczne czego innego nie zastrzega.

 

 

Tytuł II

ZWYCZAJ

Kan. 23 - Tylko ten zwyczaj wprowadzony przez wspólnotę wiernych posiada

moc prawa, który został zatwierdzony przez prawodawcę, zgodnie z kanonami niżej

zamieszczonymi.

Kan. 24 - § 1. Żaden zwyczaj przeciwny prawu Bożemu nie może uzyskać

mocy prawa.

§ 2. Nie może też uzyskać mocy prawa zwyczaj przeciwny prawu

kanonicznemu albo powstały obok niego, jeśli nie jest rozumny. Nie jest zaś rozumny

zwyczaj wyraźnie przez prawo odrzucony.

Kan. 25 - Tylko ten zwyczaj uzyskuje moc ustawy, który jest zachowywany z

zamiarem wprowadzenia prawa przez wspólnotę zdolną przynajmniej do jego

przyjęcia.

Kan. 26 - Jeśli nie uzyskał specjalnego zatwierdzenia kompetentnego

prawodawcy, zwyczaj przeciwny obowiązującemu prawu kanonicznemu oraz zwyczaj

obok prawa kanonicznego jedynie wtedy otrzymuje moc prawa, gdy jest

zachowywany zgodnie z prawem w sposób ciągły przez pełnych lat trzydzieści.

Natomiast przeciwny ustawie kanonicznej, która zawiera klauzulę zabraniającą

przyszłych zwyczajów tylko wtedy może przeważyć, gdy jest stuletni albo

niepamiętny.

Kan. 27 - Zwyczaj jest najlepszą interpretacją ustaw.

Kan. 28 - Z zachowaniem przepisu kan. 5, zwyczaj czy to przeciwny prawu,

czy obok niego, zostaje odwołany przez zwyczaj przeciwny lub ustawę. Jeśli jednak o

nich wyraźnie nie wspomina, ustawa nie odwołuje zwyczajów stuletnich lub

niepamiętnych, ani też ustawa powszechna nie odwołuje zwyczajów partykularnych.

 

 

Tytuł III

DEKRETY OGÓLNE ORAZ INSTRUKCJE

 

 

Kan. 29 - Dekrety ogólne, wydawane przez kompetentnego prawodawcę dla

wspólnoty zdolnej do przyjęcia prawa i zawierające ogólne przepisy, są ustawami we

właściwym znaczeniu i rządzą się przepisami kanonów o ustawach.

Kan. 30 - Kto posiada jedynie władzę wykonawczą, nie może wydać dekretu

ogólnego, o którym w kan. 29, chyba że w poszczególnych wypadkach zostanie mu

wyraźnie udzielona zgodnie z prawem przez kompetentnego prawodawcę, z

zachowaniem warunków określonych w akcie jej udzielenia.

Kan. 31 - § 1. Ogólne dekrety wykonawcze, w których mianowicie dokładniej

określa się sposoby zastosowania ustawy albo przynagla się jej zachowanie, mogą

wydawać - w ramach własnej kompetencji - posiadający władzę wykonawczą.

§ 2. Co do promulgacji i okresu nieobowiązywalności dekretów, o których w §

1, należy zachować postanowienia kan. 8.

Kan. 32 - Ogólne dekrety wykonawcze obowiązują podlegających ustawom,

których sposoby wykonania dekrety te określają lub przynaglają wykonanie.

Kan. 33 - § 1. Ogólne dekrety wykonawcze, chociażby były wydane w formie

dyrektoriów lub dokumentów o innej nazwie, nie zmieniają ustaw, a ich przepisy

ustawom przeciwne są pozbawione wszelkiej mocy.

§ 2. Dekrety te tracą moc na skutek odwołania wyraźnego lub pośredniego,

dokonanego przez kompetentną władzę, jak również z chwilą wygaśnięcia ustawy, dla

wykonania której zostały wydane. Nie wygasają natomiast z ustaniem władzy

wydającego, chyba że co innego wyraźnie zastrzeżono.

Kan. 34 - § 1. Instrukcje, które mianowicie wyjaśniają przepisy ustaw oraz

rozwijają i określają racje, które należy uwzględnić przy ich zachowaniu, są dane na

użytek tych, którzy mają się troszczyć o wprowadzenie ustaw w życie i obowiązują

ich w wykonywaniu ustaw. Wydają je zgodnie z prawem w granicach swojej

kompetencji ci, którzy posiadają władzę wykonawczą.

§ 2. Postanowienia instrukcji nie zmieniają ustaw. Jeśli zaś któreś z nich nie

dadzą się pogodzić z przepisami ustaw, są pozbawione wszelkiej mocy.

§ 3. Instrukcje tracą moc nie tylko przez odwołanie wyraźne lub pośrednie

przez kompetentną władzę, która je wydała, lub wyższą, lecz także przez wygaśnięcie

ustawy, dla której wyjaśnienia czy wprowadzenia jej w życie, zostały wydane.

 

 

Tytuł IV

POSZCZEGÓLNE AKTY ADMINISTRACYJNE

 

 

Rozdział I

 

 

NORMY WSPÓLNE

 

 

Kan. 35 - Poszczególny akt administracyjny - a więc dekret, nakaz czy

reskrypt - może być wydany przez posiadającego władzę wykonawczą w granicach

przysługującej mu kompetencji, z zachowaniem przepisu kan. 76, § 1.

Kan. 36 - § 1. Akt administracyjny winien być rozumiany zgodnie z

właściwym znaczeniem słów i powszechnie przyjętym sposobem mówienia. W

przypadku wątpliwości akty dotyczące sporów, zagrożenia lub wymierzenia kary,

ograniczające prawa osoby lub naruszające czyjeś prawa nabyte albo przeciwne

ustawie z korzyścią dla osób prywatnych - podlegają ścisłej interpretacji; wszystkie

inne - szerokiej.

§ 2. Akt administracyjny nie powinien być rozciągany na inne przypadki, poza

wyraźnie wymienionymi.

Kan. 37 - Akt administracyjny dotyczący zakresu zewnętrznego powinien być

wydany na piśmie. Dotyczy to także wykonania tego aktu, jeśli jest przewidziany

wykonawca.

Kan. 38 - Akt administracyjny, nawet wtedy gdy chodzi o reskrypt wydany z

własnej inicjatywy, jest pozbawiony mocy w tym, co narusza nabyte przez kogoś

prawo albo jest przeciwny ustawie lub zatwierdzonemu zwyczajowi, chyba że

kompetentna władza wyraźnie dołączyła klauzulę uchylającą.

Kan. 39 - Warunki dodane do aktu administracyjnego tylko wtedy wymagane

są do ważności, gdy są wyrażone partykułą: jeśli, chyba że, o ile.

Kan. 40 - Wykonawca jakiegoś aktu administracyjnego nieważnie wypełnia

swoje zadanie przed otrzymaniem pisma i sprawdzeniem jego autentyczności oraz

integralności, chyba że władza wydając akt przesłała mu wcześniej o tym wiadomość.

Kan. 41 - Wykonawca aktu administracyjnego, któremu powierzono samo

wykonanie nie może odmówić wykonania tego aktu, chyba że oczywistym jest, że ten

akt byłby nieważny albo że na skutek innej ważnej przyczyny nie może on trwać lub

nie zostały wypełnione warunki dołączone do tego aktu administracyjnego. Gdy

natomiast wykonanie aktu administracyjnego wydaje się niewskazane ze względu na

okoliczności osoby lub miejsca, wykonawca powinien przerwać jego wykonanie. W

tych przypadkach ma obowiązek natychmiast powiadomić władzę, która akt wydała.

Kan. 42 - Wykonawca aktu administracyjnego winien postępować zgodnie z

treścią zlecenia. Nieważne zaś jest wykonanie aktu jeżeli nie wypełnił istotnych

warunków podanych w piśmie i nie zachował istotnej formy postępowania.

Kan. 43 - Zgodnie ze swoim roztropnym uznaniem, wykonawca może

wyznaczyć swego zastępcę, chyba że zastępstwo zostało zabronione albo został on

wybrany ze względu na osobiste przymioty lub oznaczono zastępcę. W takich jednak

wypadkach wolno wykonawcy komuś innemu powierzyć podjęcie aktów

przygotowawczych.

Kan. 44 - Akt administracyjny może być wykonany także przez następcę

wykonawcy na urzędzie, chyba że wykonanie powierzono z racji osobistych

przymiotów.

Kan. 45 - Jeśli w wykonywaniu aktu administracyjnego wykonawca popełnił

jakiś błąd, powinien ponownie wykonać ten akt.

Kan. 46 - Akt administracyjny nie traci mocy z chwilą ustania prawa tego,

który go wydał, chyba że co innego wyraźnie w prawie zastrzeżono.

Kan. 47 - Odwołanie aktu administracyjnego przez inny akt administracyjny

kompetentnej władzy osiąga swój skutek dopiero od momentu zgodnego z prawem

powiadomienia osoby, dla której był wydany.

 

 

Rozdział II

DEKRETY I POSZCZEGÓLNE NAKAZY

 

 

Kan. 48 - Przez poszczególny dekret należy rozumieć akt administracyjny,

wydany przez kompetentną władzę wykonawczą, w którym zgodnie z przepisami

prawa zostaje podjęta decyzja w poszczególnym przypadku albo ma miejsce

powierzenie, które ze swej natury nie suponuje wniesienia przez kogoś prośby.

Kan. 49 - Poszczególny nakaz jest dekretem, który jednej lub określonym

osobom, wprost i zgodnie z prawem coś poleca wykonać lub czegoś zaniechać,

przede wszystkim celem przynaglenia do zachowania ustawy.

Kan. 50 - Przed wydaniem poszczególnego dekretu, władza powinna zebrać

konieczne wiadomości i dowody, oraz - o ile to możliwe - wysłuchać tych, których

prawa mogą być naruszone.

Kan. 51 - Dekret powinien być wydany na piśmie, z podaniem, jeśli zawiera

decyzję, przynajmniej ogólnej motywacji.

Kan. 52 - Poszczególny dekret posiada moc tylko w sprawach które rozstrzyga

i w odniesieniu do osób, dla których został wydany; wiąże je zaś wszędzie, chyba że z

treści wynika co innego.

Kan. 53 - Jeśli dekrety są sobie przeciwne, szczegółowy przeważa nad

ogólnym w tym, co zostało wyrażone szczegółowo. Gdy są jednakowo szczegółowe

lub ogólne, czasowo późniejszy odwołuje wcześniejszy, w tym, w czym jest mu

przeciwny.

Kan. 54 - § 1. Poszczególny dekret, powierzony do realizacji wykonawcy,

osiąga swój skutek w momencie wykonania; poza ty od momentu powiadomienia

osoby powagą wydającego decyzję.

§ 2. Tylko wtedy można się domagać wykonania poszczególnego dekretu, gdy

został zgodnie z przepisem prawa doręczony jako prawomocny dokument.

Kan. 55 - Zachowując przepisy kan. 37 i 51, gdy bardzo poważna przyczyna

nie pozwala na doręczenie tekstu dekretu na piśmie, wtedy powiadomienie o dekrecie

ma miejsce przez odczytanie temu, dla którego jest przeznaczony, wobec notariusza

lub dwóch świadków. Zredagowany dokument o tym fakcie winien być podpisany

przez wszystkich obecnych.

Kan. 56 - Powiadomienie o dekrecie ma miejsce, jeżeli osoba, dla której jest

przeznaczony, prawnie wezwana po odbiór dekretu lub wysłuchanie jego treści, nie

mając słusznego powodu nie stawiła się albo odmówiła złożenia podpisu.

Kan. 57 - § 1. Ilekroć ustawa nakazuje wydać dekret, albo osoba

zainteresowana wniosła prośbę lub rekurs zgodnie z przepisem prawa, by otrzymać

dekret, kompetentna władza winna załatwić sprawę w ciągu trzech miesięcy od

otrzymania prośby lub rekursu, chyba że w ustawie został przepisany inny termin.

§ 2. Po upływie tego terminu - jeśli nie wydano jeszcze dekretu - należy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin