Tworzenie postaci.pdf

(279 KB) Pobierz
T WORZENIE POSTACI
Zbiór artykuów na temat procesu tworzenia postaci
C ASTIN G N A BOHATERA
Zanim zaczniesz pisać książkę musisz zastanowić się kogo obsadzibyś w rolach gównych a kogo w
drugo- i trzecioplanowych Kto ma się w niej pojawić? Tak jak reżyser przed pierwszym klapsem tak
pisarz musi przeprowadzić casting na bohaterów
Myśląc o swojej książce najpierw musisz zadecydować jakich bohaterów będziesz potrzebowa aby
fabua rozwijaa się w dobrym kierunku i bya zgodna z twoimi zaożeniami Romans wymaga
przecież zupenie innych bohaterów niż powieść wojenna Wybór postaci zawsze musi być idealnie
dopasowany do świata powieści którą tworzysz
Zacznij od nadania gównemu bohaterowi imienia Może wydaje się to atwe ale wybór imienia
spędza sen z powiek wielu pisarzom Przecież imię to magia! Wyobraź sobie wrażenie kiedy po raz
pierwszy usyszysz imię twojego bohatera wypowiedziane na gos? A w powieści? Jak dźwięczy
radośnie kiedy bohaterka woa ukochanego jak brzmi rzucone w zości przez zaciśnięte zęby jak jest
szeptane przez kochanków w miosnym uścisku? W zależności od tego jakie imię wybierzemy za
każdym razem będzie miao inną się Możesz nadać każde imię ale pamiętaj że spędzisz z
bohaterem dużo naprawdę dużo czasu Może więc powinno być to imię które lubisz i które będzie ci
się podobao w każdych okolicznościach Nie tylko powinno dobrze pasować do danej postaci jej
charakteru i funkcji którą będzie penić w książce ale też powinno być atwo identyfikowane przez
czytelników Wedug najstarszych zasad imiona bohaterów jednej powieści nie powinny być do siebie
podobne a nawet dobrze by byo aby nie zaczynay się od tej samej litery Wybierając imię dla
bohatera nie śpiesz się To naprawdę ważna sprawa
Kiedy już nazwiesz swoich bohaterów dla każdego z nich zrób listę podstawowych informacji
dotyczących wyglądu zewnętrznego cech charakteru i osobowości pochodzenia rodziny przyjació
Może wyglądać tak:
Imię i nazwisko:
Data i miejsce urodzenia:
Wzrost/waga/cechy zewnętrzne/:
Obywatelstwo:
Imiona rodziców i ich zawód:
Inni czonkowie rodziny:
Mąż/żona lub ukochany/ukochana:
Imiona przyjació i ich zawody:
Wyksztacenie:
Zawód wykonywany:
Wynagrodzenie:
Status spoeczny:
Umiejętności zawodowe:
Poglądy polityczne:
Hobby/jak spędza wolny czas:
Cechy osobiste (wyobraźnia gust temperament moralność etc):
Ambicje/nadzieje/marzenia:
Obawy:
Inteligencja:
Poczuci humoru:
Najbardziej bolesne doświadczenie:
Najbardziej znaczące konstruktywne doświadczenie:
Kondycja zdrowotna/znaki szczególne:
Seksualna orientacja/doświadczenia/wartości:
Jaką lubi muzykę sztukę literaturę ubrania jedzenie picie wystrój wnętrza:
Stosunek do życia:
Stosunek do śmierci:
Filozofia życia:
Oczywiście nie będziesz musia wykorzystać wszystkich tych informacji ale z pewnością pomogą
one tobie samemu zobaczyć bohatera jako kompletną trójwymiarową postać Takie resume uatwi
później pokazanie motywacji bohatera wyjaśni dlaczego dziaa w taki a nie w inny sposób w
punktach kulminacyjnych powieści oraz uwiarygodni go w oczach czytelników
Tworząc osobowość bohatera wypunktuj jakie ma największe zalety i mocne strony Obdziel go
kilkoma naprawdę świetnymi cechami a następnie dodaj chociaż jedną porządną sabość Nikt nie
lubi spotykać na swojej drodze chodzących doskonaości tak samo jest w powieści Bohater nie może
być perfekcyjny Powinien walczyć nie tylko z przeszkodami stojącymi na drodze do osiągnięcia celu
ale również ze swoimi sabościami To one nadadzą bohaterowi realności Nikt nie jest doskonay
Uczy swojego bohatera perfekcyjnieniedoskonaym
U.G.
T EN ZŁY
Gówny Bohater powieści ma do osiągnięcia pewien określony cel ale aby powieść nie skoczya się
na dziesiątej stronie droga do niego nie może być usana różami Nieważne jaki rodzaj powieści
piszesz – romans krymina powieść przygodową fantasy – jeśli bohaterowi nic nie stanie na drodze
do osiągnięcia celu - nie ma historii.
Musi pojawić się przeciwnik antagonista
Ten zy to może być dra który zrobi wszystko żeby pogrążyć bohatera Podwójny agent albo
psychotyczny naukowiec a może po prostu ta druga” próbująca za wszelką cenę usidlić męża
bohaterki.
Antagonista tworzy konflikt i musi być to coś naprawdę silnego coś co pociągnie historię przez co
najmniej 100 stron Nie jakieś tam wyboje na drodze – solidna betonowa ściana Przeszkoda której
twój bohater być może nie pokona
Lord Voldemort jest taką postacią To on ciągnie serię o Harrym Potterze
Jednak bez względu na to kim jest twój antagonista sprawienie aby by wiarygodną postacią to o
wiele więcej niż tylko zmuszenie go do robienia na zość gównemu bohaterowi
Twoje zadanie polega na stworzeniu czarnego charakteru który jest silny logicznie myślący
wiarygodny.
Może się zdarzyć że ten zy będzie milutki i kochany Być może będzie nawet przyjacielem gównego
bohatera – ale do czasu Zazdrość zdrada obuda pycha – poożą kres sielance i rozpocznie się
dugotrwaa miejmy nadzieję wojna z podchodami
Antagonista wyrządza zo ale uważa że postępuje susznie Kieruje się w swoim mniemaniu
susznymi pobudkami Nie uważa siebie za osobę zą gupią czy zdradliwą Jest przekonany że jego
czyny są w peni usprawiedliwione a powody postępowania racjonalne (nawet jeśli jest psychopatą)
Jako autor musisz być fair w stosunku do niego Musisz dostrzec i zrozumieć (co nie znaczy że
usprawiedliwić) motywy jego postępowania Dostrzec mocne strony Nikt nie jest do gruntu zy
Czarny charakter musi być silny Musi stanowić takie zagrożenie dla bohatera które czytelnik uzna za
realne i wystarczająco groźne Jednak jego gówną motywacją nie może być jedynie chęć czynienia za
Zoczyca kierujący się w swoim postępowaniu ślepą nienawiścią i żelazną logiką jest o wiele bardziej
przerażający niż zośliwa mapka czyniąca zo dla samej przyjemności szkodzenia komuś
Czarny charakter musi być godnym przeciwnikiem dla twojego bohatera
Prawdopodobnie tworząc gównego bohatera staraeś się zbudować postać godną podziwu i
sympatii czytelnika Pewnie sporo czasu zajęo ci dopracowanie szczegóów zobaczenie świata jego
oczyma, zrozumienie go.
Antagonista też zasuguje na taką uwagę
Zadaj sobie pytania:
1. Jakie są sabości antagonisty? Czy gówny bohater na pewno jest od nich wolny?
2. Jakie są jego zalety? Czy gówny bohater tez może się nimi poszczycić?
3. Czy przeciwnik jest podatny na pokusy i co może go skusić? Jeśli ulegnie czy go to osabi?
4. Jak zmienia się w miarę rozwoju akcji?
Aby stworzyć godnego przeciwnika dla gównego bohatera musisz zobaczyć świat oczyma tego
zego zrozumieć go uwierzyć że z jego punktu widzenia wszystko co robi jest suszne i
sprawiedliwe Pokaż czytelnikowi logikę którą się kieruje a zbudujesz niezbędne napięcie Stwórz
wrażenie że jego wygrana jest wielce prawdopodobna i postaraj się stworzyć atmosferę peną
niepewności
Owa niepewność zwiększa napięcie i daje gównemu bohaterowi idealną okazję do zaprezentowania
swoich zalet i mocnych stron.
Jeśli twój gówny bohater jest naprawdę bardzo silny – czarny charakter musi być jeszcze silniejszy
Jeśli protagonista jest sprytny mądry i inteligentny – wtedy antagonista musi być jeszcze sprytniejszy
mądrzejszy itd Pokonanie takiego przeciwnika to prawdziwe osiągnięcie Dla czytelnika śledzenia
walki gigantów” to wielka frajda Kto chciaby śledzić potyczki mięczaka z kotkiem szczerzącym
zęby i pokazującym pazurki?
M.B.
D LACZEGO LUBIMY BOH ATERÓW ?
Moim zdaniem sekretem świetnej i wytrzymaej na upyw czasu powieści są jej bohaterowie To
poprzez ich dziaania nawiązujesz i wzmacniasz więź z czytelnikiem Wsuchując się w swoje
wewnętrzne emocjonalne wspomnienia potrafisz stworzyć wielu różnych bohaterów Silne postaci
prowadzą czytelnika po świecie powieści
Aby nawiązać i wzmocnić więź z czytelnikiem poprzez gównego bohatera możesz wykorzystać
identyfikację wspóczucie sympatię i wewnętrzny konflikt
Więź poprzez identyfikację
Kiedy już wprowadzisz bohatera do fabuy to czytelnik będzie tym silniej na nią reagowa im
bardziej będzie identyfikowa się z bohaterem Poprzez identyfikację kreujesz cudowne uczucie że
historia w pewnym sensie dzieje się dla mnie i że to ja jestem bohaterem Identyfikacja to po prostu
odczucie że bohater jest taki jak my Czujemy że my także moglibyśmy w pewnych okolicznościach
znaleźć się w takiej samej sytuacji jak pokazana w fabule i nasze reakcje byyby podobne Bohater
wydaje nam się prawdziwą osobą Nie jest supermanem ma sabości boi się ale jakoś stara się sobie
radzić w życiu Czy tak samo nie jest z nami? Identyfikację możemy również nazwać empatią
Więź poprzez współczucie
W przeciwiestwie do zwykej empatii wspóczucie intensyfikuje zaangażowanie emocjonalne
czytelników do bohatera Moim zdaniem najlepsze fabuy mają bohatera do którego można czuć
jakąś cząstkę wspóczucia Nawet jeśli bohater ma negatywne cechy możesz znaleźć sposób aby
wzbudzić wspóczucie czytelnika
Istnieją cztery gówne sposoby wzbudzania wspóczucia Wybierz mądrze Nie przesadź z ich ilością
aby czytelnik nie odczu że jest manipulowany
1. Niebezpieczestwo
Postaw bohatera w okropnej groźnej sytuacji i od razu osiągniesz odpowiedni poziom
wspóczucia Oczywiście niebezpieczestwo może również być
2. Trudności bieda
Jeśli bohater będzie musia borykać się z tragedią lub nieszczęściem do których on sam się nie
przyczyni wzbudzi w czytelniku natychmiastowe wspóczucie Nie pozwól jednak
bohaterowi pakać i biadolić Oczywiście zdarzają się takie momenty kiedy bohater rozkleja
się emocjonalnie z powodu ogromu tragedii ale nie pozwól mu utknąć w tym punkcie
Podziwiamy tych którzy podejmują kroki aby przezwyciężyć trudności
3. Przegrana pozycja.
Lubimy obserwować ludzi którzy stoją na straconej pozycji naturalnie trzymamy kciuki za
tych którzy w pojedynku mają mniejsze szanse
4. Wrażliwość saby punkt podatność na zranienie
Czytelnik martwi się bohatera który w każdym momencie może zostać zniszczony Wiemy
jaki jest jego saby punkt i czekamy kiedy przeciwnik się o tym dowie
Więź poprzez sympatię
Miy bohater to taki oczywiście który robi mie rzeczy Na przykad sympatyczny bohater pomaga
innym ludziom Albo prowadzi byskotliwą konwersację Jest pomocny i czarujący Nie jest
samolubny Ma szerokie spojrzenie na świat Takimi ludźmi lubimy się otaczać Spójrz na ludzi
których lubisz i następnie doącz niektóre cechy do cech twojego bohatera Bohater dowcipny który
nie bierze siebie zbyt serio jest bohaterem sympatycznym Również bohater który troszczy się o
innych bez zwracania uwagi na siebie Ale zauważ że osoby które zbyt bardzo chcą być lubiane
często nie osiągają tego celu Uważaj aby twój bohater nie przesadzi ale podejmij wysiek aby szed
wyznaczoną przez ciebie ścieżką
Oczywiście możesz zdecydować się na niesympatycznego bohatera ale musisz skompensować to w
innych dziedzinach Jedną z dobrych metod jest danie wadzy bohaterowi lub uczynienie go bardzo
silnym Spraw aby niemiy bohater fascynowa w inny sposób w przeciwnym razie stracisz
zainteresowanie czytelników
Więź poprzez wewnętrzny konflikt
Bohater którym nie targa wewnętrzny konflikt który nie odczuwa żadnych obaw ani lęku wcale nie
jest interesujący Nie idziemy przez życie w ten sposób W rzeczywistości wszyscy mamy
wątpliwości Wyciągnięcie wątpliwości twojego bohatera na powierzchnię pociągnie czytelnika
gębiej do twojej fabuy Najczęściej bohater obawia się podjąć jakąś akcję Konflikt wewnętrzny jest
rozwiązany kiedy bohater suchając drugiego gosu – obowiązku honoru zasad i innych –
przezwycięża wątpliwości i zaczyna dziaać odpowiednio.
U.G.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin