poradnik_mikina_zajc.pdf

(1510 KB) Pobierz
387955839 UNPDF
387955839.027.png 387955839.028.png 387955839.029.png 387955839.030.png 387955839.001.png 387955839.002.png 387955839.003.png 387955839.004.png 387955839.005.png 387955839.006.png 387955839.007.png 387955839.008.png 387955839.009.png
 
387955839.010.png
 
387955839.011.png
 
387955839.012.png
 
387955839.013.png
 
387955839.014.png 387955839.015.png 387955839.016.png 387955839.017.png
 
 
 
387955839.018.png 387955839.019.png
 
387955839.020.png
 
387955839.021.png 387955839.022.png 387955839.023.png 387955839.024.png 387955839.025.png 387955839.026.png
METODA PROJEKTÓW
PORADNIK DLA NAUCZYCIELI I DYREKTORÓW GIMNAZJÓW
AGNIESZKA MIKINA
BOŻENAZAJĄC
Szanowni Państwo, Dyrektorzy i Nauczyciele Gimnazjów
Przekazujemy Wam materiały informacyjne dotyczące pracy z uczniami w gimnazjum metodą projektów.
Nowa podstawa programowa stawia przed szkołą zadanie rozwijania umiejętności i postaw, warunkujących
sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Wyrażają to zarówno zapisy dotyczące
głównych celów edukacyjnych, jak i wymagań ogólnych oraz szczegółowych związanych z poszczególnymi
przedmiotami.
Zgodnie z nową podstawą programową szkoła między innymi ma uczyć:
– umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania pro-
blemów,
– tworzenia wypowiedzi: jej przygotowania i publicznego wygłaszania.
Uczniowie mają:
– poznać i zrozumieć zjawiska spotykane w otaczającym szkołę świecie, sprawnie komunikować się z innymi
ludźmi i umieć wspólnie działać,
– przygotować się do wykonywania różnych zadań, które życie osobiste, uczestnictwo obywatelskie i praca
zawodowa stawiają przed dorosłym człowiekiem.
Obecny system sprawdzania osiągnięć uczniów opiera się na systemie egzaminów zewnętrznych. W przypad-
ku gimnazjum, poza możliwościami tego systemu znajduje się sprawdzenie wielu kompetencji, które szkoła
ma kształcić. Szczególnie dotyczy to kształtowania umiejętności i postaw związanych z pracą zadaniowo‑pro-
jektową, umiejętnościami współdziałania i pracy zespołowej, inicjatywnością i kreatywnością.
Realizacja nowej podstawy programowej wymaga wprowadzenia do systemu edukacyjnego elementów, któ-
re wpłyną na osiągnięcie wskazanych w podstawie programowej celów.
Skuteczną metodą kształcenia kompetencji, potrzebnych do pełnienia w przyszłości pożądanych ról osobi-
stych, społecznych i zawodowych jest realizowanie przez zespół uczniów projektu edukacyjnego opisanego
jako systematyczne, długoterminowe przedsięwzięcie prowadzone przez zespół uczniów pod opieką nauczy-
ciela, na które składają się planowanie, wykonanie i publiczna prezentacja osiągniętych efektów.
Wprowadzenie metody projektu, umocowanej w prawie oświatowym jako obowiązkowej i powszechnej, wy-
maga ustalenia w szkole odpowiednich sposobów organizacji pracy. Pomocne w sprostaniu temu wyzwaniu
powinny być dwa poradniki, które powstały w ramach projektu Wdrożenie podstawy programowej kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego. Zawierają one
praktyczne wskazówki dotyczące organizacji i prowadzenia projektów edukacyjnych w szkołach oraz propo-
zycje dokumentacji szkolnej napisane przez autorów specjalizujących się w tematyce projektów uczniowskich
i konsultowane z dyrektorami szkół mających duże doświadczenie w pracy tą metodą.
Wielu nauczycieli, w dużej liczbie szkół pracowało z uczniami metodą projektów, również podczas realizowa-
nia poprzednio obowiązującej podstawy programowej, zarówno podczas realizowania programów poszcze-
gólnych przedmiotów, jak w ramach pracy wychowawcy klasy. Chodzi jednak o to, aby metoda ta stała się
powszechna. Dlatego informacja o pracy projektowej ma znaleźć się na świadectwie każdego ucznia. Jeśli tak
się zdarzy, że konkretny uczeń podczas swojej nauki w gimnazjum będzie uczestniczył w większej liczbie pro-
jektów, możemy pozwolić mu wybrać, który – jako najlepiej odpowiadający jego zainteresowaniom, najbar-
dziej interesujący – ma być wymieniony na jego świadectwie.
Każde gimnazjum otrzyma dwa komplety poradników, kolejne egzemplarze będzie można pobrać ze stron
Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Będą tam także zamieszczane inne opracowania wspomagające na-
uczycieli i dyrektorów szkół, w tym przykłady dobrych praktyk.
Liczę, że materiały, które zostały przygotowane, okażą się pomocne i ułatwią wprowadzenie projektu eduka-
cyjnego szerzej do praktyki szkolnej.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin