Fundusz pracy pomorskie 2005.pdf

(1233 KB) Pobierz
Strona tytułowa:
WOJEWÓDZKI URZĄ D PRACY w GDAŃ SKU
WYDATKI Z FUNDUSZU PRACY
NA AKTYWNE FORMY PRZECIWDZIAŁANIA BEZROBOCIU
ORAZ ICH EFEKTYWNOŚĆ
W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
W 2005 ROKU
Gdańsk, 2007 r.
212028652.001.png
WSTĘP
Fundusz Pracy utworzony został 1 stycznia 1990 roku jako państwowy fundusz celowy. Podstawowym
zadaniem Funduszu Pracy jest finansowanie świadczeń przysługujących bezrobotnym oraz finansowanie
programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu. W związku z tym, decydujący wpływ na skalę i strukturę
wydatków Funduszu ma sytuacja na rynku pracy, a w szczególności poziom bezrobocia oraz liczba osób
uprawnionych do pobierania zasiłków i świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy.
Dysponentem Funduszu Pracy jest minister właściwy do spraw pracy. Środki Funduszu Pracy wydatkowane są
przez Wojewódzkie Urzędy Pracy, Powiatowe Urzędy Pracy, Urzędy Wojewódzkie oraz Komendy OHP.
Podstawowymi przychodami Funduszu Pracy są:
-
-
-
obowiązkowe składki na Fundusz Pracy,
dotacje z budżetu państwa,
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.
Od momentu utworzenia Funduszu Pracy, tj. od 1990 r., przepisy dotyczące programów
i form przeciwdziałania bezrobociu oraz sposobów i środków finansowania jego skutków ulegały zmianom.
Aktualne uregulowania zawarte są w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.).
Niniejsze opracowanie dotyczy łącznych wydatków Funduszu Pracy realizowanych przez powiatowe urzędy
pracy województwa pomorskiego oraz Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku. Opracowanie składa się z części
opisowej oraz tabelarycznej, prezentującej dane statystyczne dla województwa pomorskiego ogółem oraz dla
powiatów (PUP). W opracowaniu opierano się na danych zawartych w sprawozdaniach o przychodach i wydatkach
Funduszu Pracy (MGiP-02, MPiPS-02 ) oraz aktywnych programach rynku pracy (MPiPS-01, załącznik nr 6)
sporządzanych przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. Korzystano ponadto z informacji i opracowań
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
W opracowaniu prezentowana jest efektywność wybranych aktywnych programów rynku pracy.
W roku 2005 po raz pierwszy w ramach programu badań statystycznych statystyki publicznej, badaniem objęto
aktywne programy rynku pracy.
Badanie aktywnych programów rynku pracy jest badaniem rocznym. Z uwagi na przyjętą metodologię dane
dotyczące roku 2005 przekazane zostały do wojewódzkich urzędów pracy/właściwych terytorialnie urzędów
statystycznych w kwietniu 2006 r. Sprawozdaniem objęte są osoby poszukujące pracy i bezrobotne zgodnie
z cytowaną wyżej ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dane zawarte w sprawozdaniu
o aktywnych programach rynku pracy obejmują m.in. informacje o liczbie osób, które w okresie sprawozdawczym
rozpoczęły udział w danym programie (formie aktywizacji) i które w okresie sprawozdawczym zakończyły udział
w danej formie aktywizacji, uczestnicząc we wszystkich przewidzianych programem zajęciach. Dane sprawozdania
obejmują również informacje o liczbie osób, które w trakcie lub w okresie do 3 miesięcy po zakończeniu udziału
w programie podjęły zatrudnienie. Dla programów zakończonych 31 grudnia danego roku, za które sporządzane jest
sprawozdanie, okres do 3 miesięcy upływa 31 marca roku następnego. Uzyskane w ten sposób dane wynikowe,
umożliwiające obliczenie wskaźników efektywności zatrudnieniowej i ekonomicznej, pozwalają na ocenę
poszczególnych programów.
1
Wskaźnik 1 - przeciętny koszt uczestnictwa w programie na 1 osobę - jest to stosunek kwoty poniesionych
wydatków na dany program do liczby osób, które rozpoczęły uczestnictwo w programie (podawany w zł).
Wskaźnik 2 – koszt ponownego zatrudnienia, czyli efektywność ekonomiczna – jest to stosunek kwoty
poniesionych wydatków na dany program do liczby osób, które uzyskały zatrudnienie w trakcie lub w okresie
do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w programie (podawany w zł).
Wskaźnik 3 – efektywność zatrudnieniowa – jest to stosunek liczby osób, które uzyskały zatrudnienie w trakcie
lub w okresie do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w programie do liczby osób, które zakończyły uczestnictwo
w tym programie (podawany w %).
Materiał ten prezentuje efektywność następujących programów (form aktywizacji): szkoleń, staży,
przygotowania zawodowego w miejscu pracy, prac interwencyjnych i robót publicznych, których źródłem są dane
sprawozdania MPiPS-01 załącznik nr 6. Przyjęto, że w przypadku podjęć działalności gospodarczej i refundacji
wyposażania i doposażania stanowisk pracy efektywność zatrudnieniowa równa się 100%. Wynika to z tego, że
osoby bezrobotne, którym przyznano środki na podjęcie działalności gospodarczej są traktowane jako osoby, które
jednocześnie wzięły udział w programie, zakończyły udział w programie i podjęły pracę; natomiast liczba miejsc
pracy określona w umowie z pracodawcą dotyczącą refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy
jest równa liczbie osób, które podjęły pracę w ramach tej refundacji.
2
1. WYDATKI Z FUNDUSZU PRACY REALIZOWANE PRZEZ URZĘDY PRACY
Wydatki z Funduszu Pracy w 2005 roku realizowane przez urzędy pracy województwa pomorskiego wyniosły
361 721,4 tys. zł i były niższe o 170 804,5 tys. zł, tj. o 32,1% od wydatków poniesionych w 2004 r. Zmniejszenie
wydatków wynikało przede wszystkim z przejęcia od 1 sierpnia 2004 r. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych od
powiatowych urzędów pracy zadań związanych z przyznawaniem i wypłatą świadczeń przedemerytalnych oraz
wypłatą zasiłków przedemerytalnych (podst. prawna: Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach
przedemerytalnych – Dz. U. z dnia 28 maja 2004 r., Nr 120, poz. 1252).
Wydatki Funduszu Pracy
realizowane przez urzędy pracy województwa pomorskiego
Wyszczególnienie
2004 r.
2005 r.
Wzrost/spadek
(tys. zł)
( %)
(tys. zł)
( %)
(tys. zł)
Zasiłki dla bezrobotnych
235 057,3
44,1% 222 235,5
61,4%
-12 821,8
Zasiłki i świadczenia
przedemerytalne
193 504,6
36,3%
X
X
-193 504,6
Aktywne formy przeciwdziałania
bezrobociu
82 709,9
15,5% 119 578,8
33,1%
36 868,9
Dodatki aktywizacyjne
X
X
2 595,8
0,7%
2 595,8
Pozostałe wydatki
w tym:
21 254,1
4,0% 17 311,3
4,8%
-3 942,8
Przygotowanie zawodowe
młodocianych
12 221,7
2,3%
4 338,1
1,2%
-7 883,6
Wydatki ogółem
532 525,9
100% 361 721,4
100,0%
-170 804,5
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdań MPiPS- 02 i MGiP–02
Na zmniejszenie wydatków ogółem wpłynął również spadek wydatków na zasiłki dla bezrobotnych
z 235 057,3 tys. w 2004 r. zł do 222 235,5 tys. zł w roku 2005, tj. o 5,5%. Niższy poziom wydatków na zasiłki dla
bezrobotnych spowodowany był spadkiem liczby bezrobotnych posiadających prawo do zasiłku. Według stanu na
31 grudnia 2005 r. prawo do zasiłku posiadało 26 402 osoby bezrobotne, tj. 16,5% ogółu bezrobotnych.
W analogicznym okresie roku 2004 prawo do zasiłku posiadało 30 053 osoby, tj. 16,7% ogółu bezrobotnych.
Zwiększeniu uległy natomiast wydatki na aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu z 82 709,9 tys. zł
w 2004 roku do 119 578,8 tys. zł w roku 2005, tj. o 44,6%.
Nową pozycją w wydatkach Funduszu Pracy w 2005 r. były dodatki a ktywizacyjne, które wyniosły 2 595,8 tys. zł.
Dodatki wprowadzone zostały Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.) jako instrument rynku pracy wspierający podstawowe usługi rynku pracy.
Dodatki aktywizacyjne wypłacane są osobie, która będąc bezrobotnym posiadającym prawo do zasiłku, podjęła
samodzielnie lub w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy zatrudnienie lub inną pracę zarobkową.
3
212028652.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin