wkregu0203.pdf
(
426 KB
)
Pobierz
116782383 UNPDF
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
W krêgu przemocy
Naukowcy oceniaj¹, ¿e stopieñ zachodzenia na
siebie zjawisk doros³ej przemocy domowej i fi-
zycznego lub seksualnego napastowania dzieci
waha siê od 30 do 50%. Badania Pescotta i Lesko
wskazuj¹, ¿e 43% kobiet ze schroniska dla bitych
kobiet mia³o dzieci, które pad³y ofiar¹ przemocy
ze strony sprawcy. Roy stwierdza, ¿e 45% dzieci
maltretowanych kobiet by³o napastowanych. Praw-
dopodobieñstwo seksualnego molestowania dziew-
czynek przez ojców, którzy dopuszczaj¹ siê prze-
mocy domowej, jest 5-6-krotnie wiêksze ni¿ dla
córek, których ojcowie nie maltretuj¹ matki.
4
Dzieci cierpi¹ nie tylko w sytuacjach, gdy
same s¹ ofiarami przemocy, ale tak¿e wówczas
gdy s¹ wiadkami aktów agresji wystêpuj¹cych
pomiêdzy doros³ymi, zw³aszcza rodzicami.
Magda Wójcik
W poprzednich odcinkach omówilimy problemy zwi¹zane z psycho-
logicznym funkcjonowaniem dziecka z rodziny alkoholowej oraz wska-
zówki pomagaj¹ce opiekunom i pedagogom rozpoznawaæ takie dzieci
w grupie. Podkrelilimy tak¿e, ¿e obok problemów natury psycholo-
gicznej, dzieci te maj¹ powa¿ne k³opoty zdrowotne oraz zwi¹zane z po-
czuciem bezpieczeñstwa. Doniesienia kliniczne potwierdzaj¹, ¿e dzie-
ci alkoholików w porównaniu ze zdrowymi, maj¹ o wiele wiêcej proble-
mów zdrowotnych w tym choroby psychosomatyczne i zachowania
kompulsywne. Doznaj¹ tak¿e wielu szkód w zwi¹zku z faktem, i¿ w swo-
ich domach bardzo czêsto staj¹ siê ofiarami przemocy psychicznej,
fizycznej oraz nadu¿yæ seksualnych.
Czym jest przemoc?
Jak pisz¹ specjalici, przemoc w rodzinie to
zamierzone i wykorzystuj¹ce przewagê si³ dzia-
³anie przeciw cz³onkowi rodziny, naruszaj¹ce
prawa i dobra osobiste, powoduj¹ce cierpienie
i szkody. Charakteryzuje siê tym, ¿e:
F
Jest intencjonalna jest zamierzonym
dzia³aniem cz³owieka i ma na celu kontrolo-
wanie i podporz¹dkowanie ofiary.
F
Si³y s¹ nierównomierne w relacji jed-
na ze stron ma przewagê nad drug¹. Ofiara jest
s³absza a sprawca silniejszy.
F
Narusza prawa i dobra osobiste
sprawca wykorzystuje przewagê si³y narusza
podstawowe prawa ofiary (np. prawo do niety-
kalnoci fizycznej, godnoci, szacunku itd.).
F
Powoduje cierpienie i ból sprawca na-
ra¿a zdrowie i ¿ycie ofiary na powa¿ne szkody.
Dowiadczanie bólu i cierpienia sprawia, ¿e ofia-
ra ma mniejsz¹ zdolnoæ do samoobrony.
1
Nale¿y podkreliæ, i¿ w ka¿dej sytuacji
pe³n¹ odpowiedzialnoæ za przemoc wobec
dzieci ponosz¹ doroli.
Troska o bezpieczeñstwo dzieci ¿yj¹cych
w rodzinach alkoholowych jest niezwykle istot-
nym problemem, przed którym, obok innych
instytucji, staje tak¿e szko³a. Przemoc w domach
alkoholików mo¿e narastaæ i powodowaæ u dzie-
ci obra¿enia fizyczne oraz nieobecnoæ w szkole.
Jak podaj¹ statystyki amerykañskie, co roku ofiar¹
przemocy pada 2-3 mln dzieci. Oszacowanie to
jest z pewnoci¹ zani¿one. Rocznie z tego powo-
du umiera oko³o 2 tys. dzieci.
Sporód przebadanych w badaniach amerykañ-
skich 409 doros³ych dzieci alkoholików, 95% po-
dawa³o, ¿e najczêciej obydwoje rodzice dopusz-
czali siê przemocy za 56% badanych mówi³o, ¿e
rodzice stosowali przemoc tylko po alkoholu. Oj-
cowie dopuszczali siê nadu¿yæ 10 razy czêciej.
2
Wed³ug Bylesa
3
prawdopodobieñstwo wyst¹-
pienia aktów przemocy w rodzinach z problemem
alkoholowym jest ponaddwukrotnie wiêksze ni¿
w pozosta³ych. Hanks i Rosenbaum stwierdzili, ¿e
w przypadku kobiet maltretowanych przez mê¿-
czyzn nadu¿ywaj¹cych alkoholu, wyrana jest ten-
dencja do powtarzania w ich ma³¿eñstwie sytuacji
rodzinnej z okresu dzieciñstwa. Kobiety maj¹ce
brutalnych, nadu¿ywaj¹cych alkoholu ojców, de-
cydowa³y siê na ma³¿eñstwo z mê¿czyznami pre-
zentuj¹cymi te same cechy lub sk³onnoci.
Co siê dzieje z dzieckiem, gdy jest wiadkiem
przemocy w rodzinie?
5
L Strach i niepokój
Dzieci obawiaj¹ siê o zdrowie i ¿ycie swoich
rodziców, a tak¿e o swoje.
L Poczucie winy
Dzieci czuj¹ siê odpowiedzialne za przemoc.
Myl¹, ¿e s¹ przyczyn¹ agresywnego zachowa-
nia swoich rodziców.
L Ambiwalencja uczuæ
Dzieci odczuwaj¹ zarówno mi³oæ, jak i niena-
wiæ do rodzica, który stosuje przemoc. ¯yj¹
w chaosie emocjonalnym.
L Brak zaufania
Dzieci, które dowiadczaj¹ przemocy, maj¹
trudnoci w nawi¹zywaniu bliskich kontaktów
z rówienikami. Nie potrafi¹ zaufaæ.
L Agresywnoæ
Wiele dzieci odreagowuje agresj¹ to, co dzieje
siê w ich domach. Ucz¹ siê, ¿e przemoc jest
jedynym sposobem rozwi¹zywania konfliktów.
L Biernoæ
Niektóre dzieci gotowe s¹ zrobiæ wiele, by
wszystkich zadowoliæ. Ulegaj¹ wszelkim pro-
bom, naciskom ze strony otoczenia. Czasami
mog¹ pod wp³ywem innych, robiæ rzeczy, któ-
re s¹ dla nich niebezpieczne.
L Zamiana ról
Dzieci czêsto s¹ zmuszane do pe³nienia roli
osoby doros³ej. Rodzice s¹ zbyt zajêci swoimi
konfliktami, by spe³niaæ rodzicielskie obowi¹z-
ki. Dzieci pozbawione s¹ swojego dzieciñstwa.
L K³opoty w szkole
Dzieci chc¹ pozostawaæ w domu, poniewa¿
myl¹, ¿e w ten sposób mog¹ kontrolowaæ prze-
moc. Dziecko opuszcza zajêcia w szkole, ma
Pod pojêciem przemocy wobec dziecka
kryj¹ siê takie zachowania jak:
Bicie, popychanie, szarpanie;
Wymiewanie, obra¿anie;
U¿ywanie w stosunku do dziecka wulgarnych s³ów;
Nie zapewnienie jedzenia, ubrania, miejsca
do spania;
Zamykanie dziecka wbrew jego woli w jakim
pomieszczeniu;
Dotykanie intymnych miejsc dziecka albo
zmuszanie do dotykania przez nie intymnych
miejsc osoby doros³ej.
Jak pokazuj¹ badania prowadzone w
Polsce, liczba osób uzale¿nionych od al-
koholu to ok. 2% populacji. Dzieci wy-
chowuj¹ce siê w rodzinach alkoholików
stanowi¹ oko³o 4% populacji tj. 1,5 mln.
Ofiary przemocy to 2/3 osób doros³ych
oraz 2/3 dzieci z tych rodzin. Razem jest
to ok. 2 mln osób: doros³ych i dzieci.
20
Remedium LUTY 2003
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
coraz gorsze wyniki w nauce, k³opoty z ucze-
niem siê i koncentracj¹.
L Smutek
Dziecko czuje siê przygniecione ciê¿arem swojej
bezradnoci wobec przemocy w domu. W niektó-
rych przypadkach podejmuj¹ próby samobójcze
jako ostateczne rozwi¹zanie swoich problemów.
L Opóniony rozwój
Dzieci, które nie maj¹ zapewnionej w³aciwej
opieki, gorzej siê rozwijaj¹ od swoich rówie-
ników.
L Zaburzenia mowy
Konsekwencj¹ ¿ycia w ci¹g³ym stresie mog¹
byæ zaburzenia mowy.
L Dolegliwoci zwi¹zane ze stresem
Dzieci czêsto odczuwaj¹ dolegliwoci soma-
tyczne, takie jak: bóle g³owy, ¿o³¹dka, mocze-
nie nocne. Ich ogólny stan zdrowia jest z³y.
L Fizyczne urazy
Dzieci czêsto doznaj¹ powa¿nych urazów fi-
zycznych w wyniku przemocy.
z otoczeniem. Mo¿liwoæ tworzenia takich wiêzi
jest fundamentem zdrowego rozwoju. Przemoc
domowa nie tylko zrywa wiê niemowlêcia ze
sprawc¹, ale mo¿e te¿ przerwaæ jego wiê z mat-
k¹. Sprawca mo¿e bezporednio ingerowaæ
w opiekê sprawowan¹ przez ofiarê nad dziec-
kiem. Przemoc mo¿e uniemo¿liwiæ dziecku wiê
z obojgiem rodziców. Skutkiem tego bêd¹ trud-
noci w nawi¹zywaniu póniejszych zwi¹zków
oraz zablokowanie rozwoju w³aciwych dla
wieku zdolnoci i umiejêtnoci.
6
G³ównym zadaniem rozwojowym dzieci
w wieku od 5 do 10 lat jest rozwój rozumienia
ról spo³ecznych i rodzinnych oraz rozwój po-
znawczy. Stosowana przez sprawcê przemoc
i narzucony wzorzec kontroli hamuje lub wy-
pacza oba te cele. Dziecko mo¿e mieæ np.
k³opoty z opanowaniem podstawowej wie-
dzy w szkole z powodu trapi¹cych je lêków
o to, co siê dzieje w domu.
Podstawowym zadaniem rozwojowym u na-
stolatków jest rozwój poczucia odrêbno-
ci i to¿samoci. Czêciowo zachodzi to wte-
dy, kiedy nastolatki odrywaj¹ siê od rodzi-
ców i nawi¹zuj¹ zwi¹zki z rówienikami.
Czêsto to, czego nauczy³y siê ze zwi¹zków
rodzinnych, replikowane jest w relacjach ró-
wieniczych.
St¹d te¿, nastolatki, które borykaj¹ siê z pro-
blemem maltretowania matki przez ojca, nie
maj¹ ¿adnego, pozytywnego modelu dla wyro-
bienia w sobie umiejêtnoci niezbêdnych dla usta-
nowienia zasad wzajemnoci w zdrowym doro-
s³ym zwi¹zku (np. umiejêtnoci s³uchania,
wspierania, rozwi¹zywania problemów, kom-
promisu).
Dowiadczenie przemocy domowej w dzie-
ciñstwie powoduje równie¿ zmiany w postrze-
ganiu i umiejêtnociach rozwi¹zywania proble-
mów, takie jak b³êdne postrzeganie siebie jako
przyczyny przemocy wobec matki, u¿ywanie
zachowañ pasywnych (np. zamykanie siê w so-
bie, uleg³oæ) albo agresywnych (np. ataki wer-
balne i/lub fizyczne).
7
S¹ równie¿ skutki d³ugotrwa³e, przejawia-
j¹ce siê w ¿yciu doros³ym. Poniewa¿ wa¿ne
cele rozwojowe zosta³y zaburzone, spowodo-
wane tym ubytki przenoszone s¹ w doros³oæ.
Dzieci takie mog¹ nigdy nie nadrobiæ zaleg³o-
ci w nauce lub umiejêtnociach kszta³towa-
nia stosunków miêdzyludzkich. Ubytki te wp³y-
waæ bêd¹ na zdolnoæ utrzymania pracy i pod-
trzymywania zwi¹zków. Szczególnie negatyw-
ne skutki dotycz¹ dzieci p³ci mêskiej wzorce
wyniesione z domu sprawiaj¹, ¿e w doros³ych
zwi¹zkach czêsto maltretuj¹ oni swoje partner-
ki. Bywa te¿, ¿e dzieci nie czekaj¹ z u¿yciem
przemocy na wkroczenie w wiek doros³y i sto-
suj¹ j¹ wobec ofiary, sprawcy, swoich rówie-
ników lub innych osób doros³ych.
W wielu przypadkach mo¿na zatrzymaæ
proces uszkadzania psychiki dziecka. Troskli-
wa, wspieraj¹ca siatka opiekuñcza mo¿e os³a-
biæ wp³yw przemocy na dziecko, a dzieci potra-
fi¹ odbudowaæ swoje poczucie wartoci i wra¿-
liwoci. Kiedy zapewni siê im bezpieczeñstwo,
mog¹ powróciæ do normalnych zadañ rozwo-
jowych.
Jeli dziecko przejawia, jeden z poni¿-
szych objawów, potrzebuje interwencji i po-
mocy:
Brak apetytu lub nadmierne objadanie siê
Zaburzenia snu (np. koszmary senne, trud-
noci w zasypianiu)
Moczenie nocne
Trudnoci z koncentracj¹
Agresjê wobec innych dzieci
Niechêæ do zabawy
Uporczywy smutek
K³opoty w nauce
Jednym z celów interwencji na rzecz
ofiary z dzieæmi jest zapewnienie jej wspar-
cia i tworzenie rozwi¹zañ organizacyjnych
koniecznych dla zapewnienia skutecznej
ochrony dzieciom. Czêsto najlepszym spo-
sobem, jaki mo¿e zastosowaæ pracownik
pomocy spo³ecznej, pedagog lub pediatra
dla zapewnienia bezpieczeñstwa dzieciom,
jest zapewnienie ochrony i wsparcia dla
ofiary.
Skutki przemocy
Przemoc domowa mo¿e wyrz¹dziæ dziec-
ku szkody fizyczne, emocjonalne i poznaw-
cze. Z badañ wynika, ¿e skutki przemocy do-
mowej s¹ zarówno krótkoterminowe, jak i d³u-
gotrwa³e.
Negatywne skutki uszkodzenia
przez sprawcê procesu rozwojowego
dziecka zaobserwowaæ mo¿na natych-
miast (skutki krótkoterminowe) w po-
staci ró¿nych objawów psychicznych
i fizycznych, takich jak: lêk, zaburze-
nia ³aknienia i snu, zaburzenia zwi¹-
zane z nastrojem (np. depresja i nad-
mierna potrzeba uczuæ), nadmiernie
akcentowane pos³uszeñstwo lub za-
mkniêcie w sobie, agresywne zachowa-
nia (np. destrukcyjne napady furii), od-
izolowywanie siê i unikanie (tworzenie
sugestywnych fantazji obrazuj¹cych
nierzeczywiste ¿ycie rodzinne), skargi so-
matyczne, obgryzanie paznokci, niepo-
kój, dr¿enie, j¹kanie, problemy w szko-
le, myli samobójcze itd.
Rodzaj i zasiêg szkód zale¿eæ bêdzie
przede wszystkim od trzech czynników:
rodzaju wymuszonej kontroli u¿ywanej przez
sprawcê i wydarzeñ z tym zwi¹zanych;
wieku, p³ci i stadium rozwojowego dziecka;
czynników sytuacyjnych, takich jak rodzaje
spo³ecznego wsparcia.
Skutki przemocy stosowanej przez spraw-
cê zale¿¹ od wieku i stadium rozwojowego
dziecka. W okresie niemowlêctwa najistotniej-
sz¹ spraw¹ jest rozwój wiêzi emocjonalnych
Zaniedbywanie
Wiele dzieci alkoholików jest zaniedbywa-
nych przez swoich rodziców i faktycznie po-
zostaje bez opieki. Czêsto musz¹ same sta-
wiaæ czo³a wielu okolicznociom towarzysz¹-
cym nieobecnoci rodziców w domu, np.
strach przed intruzami, stres zwi¹zany z ewen-
tualnoci¹ nieszczêliwego zdarzenia, z któ-
rym trzeba bêdzie sobie poradziæ oraz poczu-
LUTY 2003 Remedium
21
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
cie ograniczenia i odosobnienia. Badania po-
kazuj¹, ¿e w okresie niemowlêctwa i wcze-
snego dzieciñstwa dzieci alkoholików mia³y
wiêcej wypadków i powa¿nych chorób ni¿
dzieci z rodzin niepij¹cych.
Takim dzieciom bardzo potrzebne jest opa-
nowanie umiejêtnoci i strategii s³u¿¹cych
dbaniu o w³asne bezpieczeñstwo. Powinny te¿
robiæ pozytywne rzeczy dla samych siebie, np.
poprzez uczestnictwo w zajêciach pozalekcyj-
nych. Rol¹ nauczyciela jest zachêcenie dziec-
ka do takiej aktywnoci poprzez chwalenie go
i docenianie jego najdrobniejszych postêpów
i osi¹gniêæ. Warto wiêc wzmacniaæ pozytyw-
ne strony dziecka, a tak¿e wprowadzaæ do
szkó³ programy ucz¹ce samodzielnoci. Dzie-
ci, które wiedz¹, ¿e s¹ w stanie poradziæ so-
bie w trudnych sytuacjach, maj¹ lepsz¹ zdol-
noæ do koncentracji i osi¹gaj¹ lepsze wyniki
w nauce, ni¿ te, które skupiaj¹ siê na swoich oba-
wach. Wa¿na jest tak¿e pomoc dziecku w ³ago-
dzeniu stresu.
Niezwykle istotn¹ kwesti¹ w pracy z dzieæ-
mi alkoholików, zw³aszcza tych, które s¹ ofia-
rami przemocy, jest wiadomoæ momentu, kie-
dy nasze w³asne dzia³ania oka¿¹ siê niewystar-
czaj¹ce i konieczna stanie siê konsultacja ze
specjalist¹.
Osoby, które chc¹ dowiedzieæ siê, jak zna-
leæ miejsce, które pomaga ofiarom przemo-
cy w rodzinie na danym terenie i w jaki spo-
sób zawiadomiæ o tej sytuacji stosowne in-
stytucje, powinny skontaktowaæ siê z Nie-
biesk¹ Lini¹.
P³atny pierwszy impuls: 0 801 1200 02 pn-
sob: 10:00-22:00; nd i wiêta: 10:00-16:00
Po³¹czenie p³atne: (0-22) 666 00 60 pn-pt:
10:00-22:00. q
Pozytywna rola
negatywnych emocji
Marta Taracha
Adaptacyjne schematy reakcji emocjonalnych s¹ przekazywane z poko-
lenia na pokolenie. Jeli kto reaguje nieprawid³owo, ma mniejsze szan-
se przetrwania. Kto, kto nie odczuwa strachu w sytuacjach, które wiêk-
szoæ ludzi uznaje za niebezpieczne, nara¿a siê na niebezpieczeñstwo,
utratê zdrowia lub nawet ¿ycia. Pojawieniu siê ka¿dej emocji towarzysz¹
odpowiednie zmiany fizjologiczne przygotowuj¹ce organizm do konkret-
nego dzia³ania w sytuacji uznanej za zagra¿aj¹c¹. Jeli wiêc wszystkim
zdarza siê prze¿ywaæ lêk, gniew, strach, zazdroæ czy z³oæ, musimy
zaakceptowaæ celowoæ pojawiania siê tych emocji w okrelonych sy-
tuacjach. Tymczasem wielu z nas d¹¿y do wyeliminowania ich ze swoje-
go ¿ycia, traktuj¹c jak nieproszonych, k³opotliwych goci.
Wiele badañ dowodzi, ¿e negatywne emo-
cje s¹ znacznie silniejsze ni¿ uczucia pozytyw-
ne. Szybciej i silniej reagujemy na grony wy-
raz twarzy ni¿ na umiech, ³atwiej rozpoznaje-
my w t³umie osobê rozz³oszczon¹ ni¿ radosn¹.
Wrogo wygl¹daj¹ca twarz mo¿e byæ zapowie-
dzi¹ ataku, co sugeruje koniecznoæ natychmia-
stowej oceny sytuacji i podjêcia decyzji wal-
czyæ lub uciekaæ. Zbyt opiesza³e pojawienie siê
emocji strachu zmniejsza szanse prze¿ycia.
Podobnie jak rodzimy siê wyposa¿eni w zdol-
noæ wyra¿ania wielu emocji, tak w naturalny
sposób niektóre sytuacje powoduj¹ pojawienie
siê okrelonych odczuæ. Nie musimy siê ich
uczyæ, reakcje te s¹ wbudowane w nasz system
nerwowy jako wa¿ne zdobycze ewolucji.
Negatywne stany emocjonalne pojawiaj¹ siê
jako pierwsze w rozwoju ontogenetycznym.
Noworodek wykrzywiaj¹c twarz i wydaj¹c
dwiêki, które z czasem przybieraj¹ formê
krzyku po³¹czonego z p³aczem, sygnalizuje
prze¿ywanie negatywnego stanu afektywnego.
W nied³ugim czasie mo¿na te¿ zaobserwowaæ
reakcje mimiczne charakterystyczne dla prze-
¿ywania wstrêtu i obrzydzenia. Z ewolucyjne-
go punktu widzenia interpretowana jest ona
jako reakcja na niew³aciwy, truj¹cy pokarm.
Dopiero w trzecim miesi¹cu ¿ycia niemowlê
mo¿e umiechem poinformowaæ otoczenie, ¿e
czuje siê zadowolone.
Pierwotnoæ negatywnych emocji to kolej-
na, obok ich si³y, wskazówka, ¿e nie tylko na-
le¿y je akceptowaæ jako wa¿n¹ i konieczn¹ sfe-
rê ludzkiego ¿ycia, ale tak¿e dok³adnie prze-
analizowaæ, by móc jak najskuteczniej je wy-
korzystaæ.
Józef Kozielecki dowodzi, ¿e emocje nega-
tywne wyzwalaj¹ przede wszystkim tzw. dzia-
³ania ochronne, skoncentrowane na obronie ist-
niej¹cego status quo. Ich pojawienie siê wiad-
czy o tym, ¿e zagro¿one zosta³y podstawo-
we (fizyczne lub psychiczne) potrzeby lub
wartoci cz³owieka. Pe³ni¹ wiêc donios³¹ rolê
w przetrwaniu, s¹ konieczne, by unikn¹æ za-
gro¿eñ i prze¿yæ we wrogim czy niebezpiecz-
nym rodowisku.
Mo¿liwe jest jednak tak¿e ich twórcze wy-
korzystanie. Ka¿da negatywna emocja niesie
ze sob¹ informacjê o tym, co z³ego dzieje siê
w naszym ¿yciu, jaka dziedzina lub aktywnoæ
powinna ulec zmianie, a zawarta w niej ener-
gia jest potê¿n¹ si³¹ motywacyjn¹, co pozwala
podj¹æ odpowiednie dzia³ania. Dziêki temu jest
szansa na przyjêcie postawy zadaniowej, sprzy-
jaj¹cej rozwi¹zaniu problemu i przezwyciê¿e-
niu trudnoci.
Autorka jest dziennikarzem, realizatorem
programów telewizyjnych o tematyce spo³ecz-
nej i historycznej.
1
Patrz: www.niebieskalinia.pl
Amputacja z powodu bólu
2
B. Robinson i J. Rhoden Pomoc psychologiczna
dla dzieci alkoholików, PARPA 2000, str. 90
Wymarzone, szczêliwe dzieciñstwo
ka¿dy rodzic chcia³by je ofiarowaæ swojemu
dziecku. Czêsto wiêc chronimy je przed
wszelkimi przykrymi doznaniami, pragniemy,
by unika³o rozczarowañ, nie prze¿ywa³o bólu
przegranej. Z ró¿nych powodów hamujemy
wyra¿anie przez dzieci z³oci, agresji, strachu
czy smutku. Owszem, prawdopodobnie nikt,
ani rodzice, ani dzieci nie lubi byæ opanowa-
3
U¿ywanie alkoholu a przemoc w spo³eczeñstwie
RAPORT nr 9 PARPA, 1994.
4
www.parpa.pl
5
ród³o: Przewodnik dla ofiar przemocy, www.nie-
bieskalinia.pl
6
O przemocy domowej poradnik dla lekarza
pediatry (pod red.) J. Mellibrudy, R. Durdy, D.
Sasal.
7
Tam¿e.
22
Remedium LUTY 2003
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
ny przez tak nieprzyjemne uczucia. le siê
wtedy czujemy, nie dajemy sobie rady w trak-
cie ich prze¿ywania i chcielibymy jak naj-
szybciej siê ich pozbyæ lub w ogóle unikn¹æ
i wyeliminowaæ ze swojego ¿ycia. Na szczê-
cie rzadko siê to udaje. Niestety, skutecznoæ
takiej emocjonalnej amputacji jest szczegól-
nie wysoka w przypadku oddzia³ywañ rodzi-
ców na dzieci, czyli w okresie, kiedy ich mózg
siê kszta³tuje i jest najbardziej ch³onny i pla-
styczny. Bardzo ³atwo wówczas uwolniæ
dziecko od wszelkich trudnoci i przykroci
zwi¹zanych z prze¿ywaniem negatywnych
emocji, pozbawiaj¹c je jednoczenie mo¿li-
woci odbierania cennych sygna³ów o w³a-
snym postêpowaniu, czy koniecznoci doko-
nania zmian w otoczeniu lub sposobie dzia³a-
nia. Negatywne emocje podkrelaj¹ znacze-
nie sytuacji i zwracaj¹ uwagê na koniecznoæ
podjêcia dzia³añ. S¹ sygna³em, ¿e czas za-
troszczyæ siê o siebie.
spektywie przynosi fatalne skutki. Negatywne
emocje to twoi prawdziwi przyjaciele. Mo¿e
nie zawsze ci z nimi dobrze, ale maj¹ szczere
intencje i twoje dobro na celu. Zaufaj im.
Odczytanie sygna³u informacji, jak¹ nie-
sie pojawiaj¹ce siê przykre uczucie, mo¿e staæ
siê problemem zarówno dla dzieci, jak i rodzi-
ców. Przyjrzyjmy siê, co ka¿dy z naszych przy-
jació³ ma nam do powiedzenia.
je siê jak dziecko. Oprócz ewidentnej w tym
przypadku korzyci dla rodziców (mniejsze na-
ciski na kupowanie reklamowanych zabawek),
dziecko dowiaduje siê, co oznacza powiedzenie
nie wszystko z³oto, co siê wieci.
Poczucie winy to znak, ¿e sprzeciwi³e
siê w³asnej, zaakceptowanej wczeniej normie.
Jak wygl¹da³oby nasze ¿ycie spo³eczne, gdy-
by przekraczanie zasad nie wywo³ywa³o nega-
tywnych, przykrych emocji i ka¿de zachowa-
nie naruszaj¹ce normy mo¿na by³o skwitowaæ
zwyk³ym no i co z tego? Nie odczuwaj¹c
winy po skrzywdzeniu siostry, ch³opiec móg³-
by uznaæ, ¿e takie zachowanie jest nie tylko
najprostszym, ale równie¿ w³aciwym sposo-
bem roz³adowania z³oci.
Niepokój to emocja odnosz¹ca siê do
przysz³oci. Zwraca uwagê na sytuacje, do któ-
rych byæ mo¿e trzeba solidniej siê przygoto-
waæ.
¯al pokazuje, ¿e mog³e lub powiniene
zrobiæ co, czego nie zrobi³e, albo, ¿e trzeba
by³o zrobiæ to w inny sposób. Tylko wtedy, gdy
twój ¿al informuje ciê o pope³nionym b³êdzie,
mo¿esz wykorzystaæ tê sytuacjê jako lekcjê na
przysz³oæ. Dziecko mo¿e np. ¿a³owaæ, ¿e za-
brak³o mu odwagi, by wzi¹æ udzia³ w konkur-
sie, który innym przyniós³ ciekawe nagrody.
Wa¿ne jest, aby w takiej sytuacji rozpoznaæ
pojawiaj¹c¹ siê emocjê jako ¿al, a nie uogól-
nion¹ z³oæ na inne dzieci, czy zazdroæ, gdy¿
te emocje prowokuj¹ inn¹ reakcjê.
Strach powstrzymuje przed zaanga¿owa-
niem siê w potencjalnie niebezpieczn¹ sytuacjê.
Nie odczuwaj¹c strachu przed obcymi dziecko
z ³atwoci¹ ulega³oby namowom osób, które
chcia³yby je skrzywdziæ. Strach wyzwala
ostro¿noæ i ogranicza zaufanie do obcych lu-
dzi. Dowiadczenie strachu nie pozwala te¿
dzieciom oddalaæ siê od rodziców w niezna-
nym miejscu.
Kalectwo z powodu amputacji
¯ycie ludzi niepe³nosprawnych jest w pe-
wien sposób ograniczone, musz¹ szukaæ sub-
stytutów, które pozwoli³yby im w miarê nor-
malnie funkcjonowaæ. Wspó³czujemy im i nie
chcielibymy znaleæ siê w ich skórze. Z ca³¹
pewnoci¹ te¿ ¿aden rodzic nie pragnie, by jego
dziecko zosta³o kalek¹, nie mówi¹c o tym, ¿e
mia³by siê do tego przyczyniæ. T³umienie, za-
przeczanie, odcinanie siê od prze¿ywania ne-
gatywnych emocji prowadzi do swego rodzaju
emocjonalnego kalectwa. Tym bardziej, ¿e je-
li nawet próbujemy je wyeliminowaæ, nasze
cia³o reaguje na poziomie fizjologicznym, co
przynosi nie tylko okrelone straty, ale równie¿
powa¿ne zagro¿enia dla zdrowia. Szereg ba-
dañ wskazuje bowiem, ¿e zaprzeczanie nega-
tywnym uczuciom, t³umienie ich, prowadzi do
niebezpiecznej kumulacji w organizmie sub-
stancji produkowanych w momencie wzbudze-
nia emocjonalnego.
Rozczarowanie pojawia siê, kiedy rze-
czywistoæ zdecydowanie ró¿ni siê od naszych
o niej wyobra¿eñ, gdy kto lub co nie spe³nia
oczekiwañ. Dziewczynka mo¿e poczuæ siê roz-
czarowana, gdy oka¿e siê, ¿e udaj¹ca niemowlê
lalka z reklamy w rzeczywistoci nie zachowu-
Z³oæ pojawia siê, gdy kto lub co prze-
kracza twoje granice. Mo¿e to byæ wskazów-
k¹, ¿e kto krzywdzi lub le traktuje ciebie lub
twoich bliskich. Sygnalizuje, ¿e trzeba dzia³aæ,
by powstrzymaæ ten proces. Naturaln¹ rzecz¹
jest odczuwanie z³oci przez dziecko, gdy kto
Troskliwi przyjaciele
Prawdziwy przyjaciel nigdy ciê nie ok³amie.
Mia³by uzasadnione pretensje, gdyby nie po-
wiedzia³ ci prawdy o tobie, czy nie ostrzeg³
przed gro¿¹cym niebezpieczeñstwem. Prawda
bywa niewygodna, przykra czy bolesna, ale jej
ignorowanie, choæ mo¿e wydawaæ siê dobrym
rozwi¹zaniem w danej chwili, w d³u¿szej per-
LUTY 2003 Remedium
23
Inteligencja emocjonalna
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
odbiera mu jego zabawkê, czy niesprawiedli-
wie ocenia pracê w szkole.
dopiero po ich pojawieniu siê umys³ racjonal-
ny ma szansê oceniæ relacjê poziomu mobili-
zacji organizmu do rzeczywistego zagro¿enia
i wybraæ najlepsz¹ reakcjê. Najsilniejsze re-
akcje towarzysz¹ce emocjom powstaj¹ bez
udzia³u naszej wiadomoci.
Nie wszystkie reakcje emocjonalne s¹ zdo-
bycz¹ ewolucji, wiele z nich utrwala siê w roz-
woju ontogenetycznym, na podstawie dowiad-
czeñ. Wspomnienia emocjonalne o niezwyk³ej
Szczepionka emocjonalna
Smutek pojawia siê, gdy nasza aktyw-
noæ prowadzi do znacznego wydatkowania
energii, a jednak nie przynosi zamierzonych re-
zultatów. Towarzyszy mu apatia, biernoæ, któ-
ra u³atwia zaprzestanie nieefektywnego dzia-
³ania i oszczêdza energiê na dochodzenie do
siebie po stracie. Oznacza koniecznoæ zmia-
ny kierunku lub formy dzia³ania.
Smutek sk³ania nas ku bardziej kry-
tycznemu i analitycznemu myle-
niu, dziêki czemu mo¿emy dok³ad-
niej rozwa¿yæ zaistnia³¹ sytuacjê.
Nie znaj¹c uczucia zazdroci
moglibymy traktowaæ swoje
zwi¹zki z innymi jako nietrwa³e,
przelotne i ulegaj¹ce ró¿nym prze-
mianom. Dla dziecka, niezwykle
trudnym dowiadczeniem wywo³u-
j¹cym uczucie zazdroci jest poja-
wienie siê m³odszego rodzeñstwa,
które odbiera dotychczasow¹ wy-
³¹cznoæ uczuæ rodzicielskich. To
sytuacja prowokuj¹ca do walki o
swoje zwi¹zki emocjonalne. Nie
mo¿na jej zaprzeczaæ czy lekcewa-
¿yæ. Dziecko dziêki temu mo¿e na-
uczyæ siê w³aciwej relacji do uczuæ
rodzicielskich i zacz¹æ budowaæ po-
trzebê innego zwi¹zku opartego na
wy³¹cznoci.
Nie ulega w¹tpliwoci, ¿e nie mo¿na trzy-
maæ dziecka pod kloszem i ochraniaæ przed
wszelkimi negatywnymi przejawami ¿ycia,
w tym przed prze¿ywaniem przykrych emo-
cji. Wczeniej lub póniej bêdzie musia³o
stawiæ czo³a swoim problemom, a nie maj¹c
¿adnych dowiadczeñ z negatywnymi emo-
cjami nie bêdzie przygotowane na ich kon-
trolowanie. Ka¿de negatywne
prze¿ycie uodparnia je na wypa-
dek koniecznoci poradzenia sobie
w przysz³oci ze znacznie powa¿-
niejszymi sytuacjami.
Bilans emocjonalny
Prze¿ywanie wy³¹cznie pozytyw-
nych emocji mo¿e wydawaæ siê fa³-
szywe. W prawdziwym wiecie mu-
sz¹ byæ obecne równie¿ negatywne
stany emocjonalne. Ich prze¿ywanie
zwiêksza poczucie realnoci, pozwa-
la te¿ bardziej doceniæ chwile szczê-
cia i radoci. Specyfik¹ pozytyw-
nych emocji jest zmniejszanie siê ich
intensywnoci wraz z up³ywem cza-
su. Stan taki sta³by siê norm¹, a¿
w koñcu szar¹ codziennoci¹. Ka¿de
dziecko cieszy siê otrzymuj¹c pre-
zent. Gdybymy jednak codziennie
kupowali mu now¹ zabawkê, pocz¹t-
kowa euforia ust¹pi³aby miejsca znu-
dzeniu, a zaprzestanie tej procedury
mog³oby wywo³aæ z³oæ, poczucie
skrzywdzenia czy ukarania.
Istnieje wiele form powiedzenia,
¿e po nocy nadchodzi dzieñ, a po
burzy spokój, co sugeruje silnie za-
korzenione przekonanie o nieuchron-
nej zmiennoci pozytywnych i nega-
tywnych stanów emocjonalnych i swoistej rów-
nowadze obu rodzajów emocji. Prze¿ywanie bo-
lesnych, przykrych chwil logicznie wiêc ³¹czy
siê z nadziej¹ na szczêliwsz¹ przysz³oæ.
Powinnimy przekazaæ tê wiedzê naszym
dzieciom, by mog³y ¿yæ pe³ni¹ ¿ycia. By cieszy-
³y siê s³oñcem, ale by mog³y równie¿ dowiad-
czyæ deszczu, by w koñcu zobaczyæ têczê. q
Tej wiedzy nie sposób ignoro-
waæ. Pierwszym krokiem jest jej
zrozumienie, drugim w³aciwe za-
reagowanie. Informacja i energia
pochodz¹ca z negatywnej emocji
powinny wzbudzaæ dzia³anie w
okrelonym kierunku.
Alarm
sile oddzia³ywania kszta³tuj¹ siê w dzieciñ-
stwie. Pierwsze negatywne dowiadczenia
emocjonalne dotycz¹ce zw³aszcza wa¿nej re-
lacji z opiekunami powstaj¹, gdy dziecko nie
ma jeszcze mo¿liwoci u¿ycia s³ów na ich okre-
lenie, st¹d zapisane s¹ w pamiêci w postaci
schematów reakcji emocjonalnych. Dlatego tak
trudno w póniejszym wieku zrozumieæ nie-
które lêki czy wybuchy z³oci. Towarzysz¹ one
zwykle sytuacjom, które w sposób niewia-
domy wywo³uj¹ emocjonalne wspomnienia
z dzieciñstwa.
Negatywne emocje (np.strach) pe³ni¹
przede wszystkim funkcjê ostrzegawcz¹. Sy-
gna³y wiadcz¹ce o nadchodz¹cych k³opotach
s¹ wychwytywane przez odpowiedni¹ czêæ
mózgu ze szczególn¹ dok³adnoci¹ i natych-
miast przekazywane do w³aciwych orodków
reagowania. Tam uruchamiane s¹ procesy od-
powiedzialne za aktywizacjê organizmu i
przygotowanie go do walki lub ucieczki.
Zmiany fizjologiczne nastêpuj¹ tak szybko, ¿e
Autorka jest psychologiem, pracownikiem
naukowym w Instytucie Psychologii UMCS w
Lublinie.
24
Remedium LUTY 2003
Inteligencja emocjonalna
Plik z chomika:
WTSKA
Inne pliki z tego folderu:
TATO, mamo nie rób tego!.doc
(25 KB)
Niebieska Linia PATRIARCHAT JAKO ŹRÓDŁO PRZEMOCY.doc
(48 KB)
Niebieska Linia ZA ZAMKNIETYMI DRZWIAMI- Katarzyna Kurza.doc
(87 KB)
Niebieska Linia NĘKACZ - NIE DAJ SIĘ POCHŁONĄĆ.doc
(48 KB)
Niebieska Linia W KĄCIE.doc
(58 KB)
Inne foldery tego chomika:
► AUDIOBOOKI
► NAPISY DO REKLAMY
► CIEKAWOSTKI
►Adobe Photoshop CS5
►Animowane Tapety i wygaszacze ekranu
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin