wkregu0203.pdf

(426 KB) Pobierz
116782383 UNPDF
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
W krêgu przemocy
Naukowcy oceniaj¹, ¿e stopieñ zachodzenia na
siebie zjawisk doros³ej przemocy domowej i fi-
zycznego lub seksualnego napastowania dzieci
waha siê od 30 do 50%. Badania Pescotta i Lesko
wskazuj¹, ¿e 43% kobiet ze schroniska dla bitych
kobiet mia³o dzieci, które pad³y ofiar¹ przemocy
ze strony sprawcy. Roy stwierdza, ¿e 45% dzieci
maltretowanych kobiet by³o napastowanych. Praw-
dopodobieñstwo seksualnego molestowania dziew-
czynek przez ojców, którzy dopuszczaj¹ siê prze-
mocy domowej, jest 5-6-krotnie wiêksze ni¿ dla
córek, których ojcowie nie maltretuj¹ matki. 4
Dzieci cierpi¹ nie tylko w sytuacjach, gdy
same s¹ ofiarami przemocy, ale tak¿e wówczas
gdy s¹ wiadkami aktów agresji wystêpuj¹cych
pomiêdzy doros³ymi, zw³aszcza rodzicami.
Magda Wójcik
W poprzednich odcinkach omówilimy problemy zwi¹zane z psycho-
logicznym funkcjonowaniem dziecka z rodziny alkoholowej oraz wska-
zówki pomagaj¹ce opiekunom i pedagogom rozpoznawaæ takie dzieci
w grupie. Podkrelilimy tak¿e, ¿e obok problemów natury psycholo-
gicznej, dzieci te maj¹ powa¿ne k³opoty zdrowotne oraz zwi¹zane z po-
czuciem bezpieczeñstwa. Doniesienia kliniczne potwierdzaj¹, ¿e dzie-
ci alkoholików w porównaniu ze zdrowymi, maj¹ o wiele wiêcej proble-
mów zdrowotnych w tym choroby psychosomatyczne i zachowania
kompulsywne. Doznaj¹ tak¿e wielu szkód w zwi¹zku z faktem, i¿ w swo-
ich domach bardzo czêsto staj¹ siê ofiarami przemocy psychicznej,
fizycznej oraz nadu¿yæ seksualnych.
Czym jest przemoc?
Jak pisz¹ specjalici, przemoc w rodzinie to
zamierzone i wykorzystuj¹ce przewagê si³ dzia-
³anie przeciw cz³onkowi rodziny, naruszaj¹ce
prawa i dobra osobiste, powoduj¹ce cierpienie
i szkody. Charakteryzuje siê tym, ¿e:
F Jest intencjonalna jest zamierzonym
dzia³aniem cz³owieka i ma na celu kontrolo-
wanie i podporz¹dkowanie ofiary.
F Si³y s¹ nierównomierne w relacji jed-
na ze stron ma przewagê nad drug¹. Ofiara jest
s³absza a sprawca silniejszy.
F Narusza prawa i dobra osobiste
sprawca wykorzystuje przewagê si³y narusza
podstawowe prawa ofiary (np. prawo do niety-
kalnoci fizycznej, godnoci, szacunku itd.).
F Powoduje cierpienie i ból sprawca na-
ra¿a zdrowie i ¿ycie ofiary na powa¿ne szkody.
Dowiadczanie bólu i cierpienia sprawia, ¿e ofia-
ra ma mniejsz¹ zdolnoæ do samoobrony. 1
Nale¿y podkreliæ, i¿ w ka¿dej sytuacji
pe³n¹ odpowiedzialnoæ za przemoc wobec
dzieci ponosz¹ doroli.
Troska o bezpieczeñstwo dzieci ¿yj¹cych
w rodzinach alkoholowych jest niezwykle istot-
nym problemem, przed którym, obok innych
instytucji, staje tak¿e szko³a. Przemoc w domach
alkoholików mo¿e narastaæ i powodowaæ u dzie-
ci obra¿enia fizyczne oraz nieobecnoæ w szkole.
Jak podaj¹ statystyki amerykañskie, co roku ofiar¹
przemocy pada 2-3 mln dzieci. Oszacowanie to
jest z pewnoci¹ zani¿one. Rocznie z tego powo-
du umiera oko³o 2 tys. dzieci.
Sporód przebadanych w badaniach amerykañ-
skich 409 doros³ych dzieci alkoholików, 95% po-
dawa³o, ¿e najczêciej obydwoje rodzice dopusz-
czali siê przemocy za 56% badanych mówi³o, ¿e
rodzice stosowali przemoc tylko po alkoholu. Oj-
cowie dopuszczali siê nadu¿yæ 10 razy czêciej. 2
Wed³ug Bylesa 3 prawdopodobieñstwo wyst¹-
pienia aktów przemocy w rodzinach z problemem
alkoholowym jest ponaddwukrotnie wiêksze ni¿
w pozosta³ych. Hanks i Rosenbaum stwierdzili, ¿e
w przypadku kobiet maltretowanych przez mê¿-
czyzn nadu¿ywaj¹cych alkoholu, wyrana jest ten-
dencja do powtarzania w ich ma³¿eñstwie sytuacji
rodzinnej z okresu dzieciñstwa. Kobiety maj¹ce
brutalnych, nadu¿ywaj¹cych alkoholu ojców, de-
cydowa³y siê na ma³¿eñstwo z mê¿czyznami pre-
zentuj¹cymi te same cechy lub sk³onnoci.
Co siê dzieje z dzieckiem, gdy jest wiadkiem
przemocy w rodzinie? 5
L Strach i niepokój
Dzieci obawiaj¹ siê o zdrowie i ¿ycie swoich
rodziców, a tak¿e o swoje.
L Poczucie winy
Dzieci czuj¹ siê odpowiedzialne za przemoc.
Myl¹, ¿e s¹ przyczyn¹ agresywnego zachowa-
nia swoich rodziców.
L Ambiwalencja uczuæ
Dzieci odczuwaj¹ zarówno mi³oæ, jak i niena-
wiæ do rodzica, który stosuje przemoc. ¯yj¹
w chaosie emocjonalnym.
L Brak zaufania
Dzieci, które dowiadczaj¹ przemocy, maj¹
trudnoci w nawi¹zywaniu bliskich kontaktów
z rówienikami. Nie potrafi¹ zaufaæ.
L Agresywnoæ
Wiele dzieci odreagowuje agresj¹ to, co dzieje
siê w ich domach. Ucz¹ siê, ¿e przemoc jest
jedynym sposobem rozwi¹zywania konfliktów.
L Biernoæ
Niektóre dzieci gotowe s¹ zrobiæ wiele, by
wszystkich zadowoliæ. Ulegaj¹ wszelkim pro-
bom, naciskom ze strony otoczenia. Czasami
mog¹ pod wp³ywem innych, robiæ rzeczy, któ-
re s¹ dla nich niebezpieczne.
L Zamiana ról
Dzieci czêsto s¹ zmuszane do pe³nienia roli
osoby doros³ej. Rodzice s¹ zbyt zajêci swoimi
konfliktami, by spe³niaæ rodzicielskie obowi¹z-
ki. Dzieci pozbawione s¹ swojego dzieciñstwa.
L K³opoty w szkole
Dzieci chc¹ pozostawaæ w domu, poniewa¿
myl¹, ¿e w ten sposób mog¹ kontrolowaæ prze-
moc. Dziecko opuszcza zajêcia w szkole, ma
Pod pojêciem przemocy wobec dziecka
kryj¹ siê takie zachowania jak:
Bicie, popychanie, szarpanie;
Wymiewanie, obra¿anie;
U¿ywanie w stosunku do dziecka wulgarnych s³ów;
Nie zapewnienie jedzenia, ubrania, miejsca
do spania;
Zamykanie dziecka wbrew jego woli w jakim
pomieszczeniu;
Dotykanie intymnych miejsc dziecka albo
zmuszanie do dotykania przez nie intymnych
miejsc osoby doros³ej.
Jak pokazuj¹ badania prowadzone w
Polsce, liczba osób uzale¿nionych od al-
koholu to ok. 2% populacji. Dzieci wy-
chowuj¹ce siê w rodzinach alkoholików
stanowi¹ oko³o 4% populacji tj. 1,5 mln.
Ofiary przemocy to 2/3 osób doros³ych
oraz 2/3 dzieci z tych rodzin. Razem jest
to ok. 2 mln osób: doros³ych i dzieci.
20 Remedium LUTY 2003
116782383.049.png
 
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
coraz gorsze wyniki w nauce, k³opoty z ucze-
niem siê i koncentracj¹.
L Smutek
Dziecko czuje siê przygniecione ciê¿arem swojej
bezradnoci wobec przemocy w domu. W niektó-
rych przypadkach podejmuj¹ próby samobójcze
jako ostateczne rozwi¹zanie swoich problemów.
L Opóniony rozwój
Dzieci, które nie maj¹ zapewnionej w³aciwej
opieki, gorzej siê rozwijaj¹ od swoich rówie-
ników.
L Zaburzenia mowy
Konsekwencj¹ ¿ycia w ci¹g³ym stresie mog¹
byæ zaburzenia mowy.
L Dolegliwoci zwi¹zane ze stresem
Dzieci czêsto odczuwaj¹ dolegliwoci soma-
tyczne, takie jak: bóle g³owy, ¿o³¹dka, mocze-
nie nocne. Ich ogólny stan zdrowia jest z³y.
L Fizyczne urazy
Dzieci czêsto doznaj¹ powa¿nych urazów fi-
zycznych w wyniku przemocy.
z otoczeniem. Mo¿liwoæ tworzenia takich wiêzi
jest fundamentem zdrowego rozwoju. Przemoc
domowa nie tylko zrywa wiê niemowlêcia ze
sprawc¹, ale mo¿e te¿ przerwaæ jego wiê z mat-
k¹. Sprawca mo¿e bezporednio ingerowaæ
w opiekê sprawowan¹ przez ofiarê nad dziec-
kiem. Przemoc mo¿e uniemo¿liwiæ dziecku wiê
z obojgiem rodziców. Skutkiem tego bêd¹ trud-
noci w nawi¹zywaniu póniejszych zwi¹zków
oraz zablokowanie rozwoju w³aciwych dla
wieku zdolnoci i umiejêtnoci. 6
G³ównym zadaniem rozwojowym dzieci
w wieku od 5 do 10 lat jest rozwój rozumienia
ról spo³ecznych i rodzinnych oraz rozwój po-
znawczy. Stosowana przez sprawcê przemoc
i narzucony wzorzec kontroli hamuje lub wy-
pacza oba te cele. Dziecko mo¿e mieæ np.
k³opoty z opanowaniem podstawowej wie-
dzy w szkole z powodu trapi¹cych je lêków
o to, co siê dzieje w domu.
Podstawowym zadaniem rozwojowym u na-
stolatków jest rozwój poczucia odrêbno-
ci i to¿samoci. Czêciowo zachodzi to wte-
dy, kiedy nastolatki odrywaj¹ siê od rodzi-
ców i nawi¹zuj¹ zwi¹zki z rówienikami.
Czêsto to, czego nauczy³y siê ze zwi¹zków
rodzinnych, replikowane jest w relacjach ró-
wieniczych.
St¹d te¿, nastolatki, które borykaj¹ siê z pro-
blemem maltretowania matki przez ojca, nie
maj¹ ¿adnego, pozytywnego modelu dla wyro-
bienia w sobie umiejêtnoci niezbêdnych dla usta-
nowienia zasad wzajemnoci w zdrowym doro-
s³ym zwi¹zku (np. umiejêtnoci s³uchania,
wspierania, rozwi¹zywania problemów, kom-
promisu).
Dowiadczenie przemocy domowej w dzie-
ciñstwie powoduje równie¿ zmiany w postrze-
ganiu i umiejêtnociach rozwi¹zywania proble-
mów, takie jak b³êdne postrzeganie siebie jako
przyczyny przemocy wobec matki, u¿ywanie
zachowañ pasywnych (np. zamykanie siê w so-
bie, uleg³oæ) albo agresywnych (np. ataki wer-
balne i/lub fizyczne). 7
S¹ równie¿ skutki d³ugotrwa³e, przejawia-
j¹ce siê w ¿yciu doros³ym. Poniewa¿ wa¿ne
cele rozwojowe zosta³y zaburzone, spowodo-
wane tym ubytki przenoszone s¹ w doros³oæ.
Dzieci takie mog¹ nigdy nie nadrobiæ zaleg³o-
ci w nauce lub umiejêtnociach kszta³towa-
nia stosunków miêdzyludzkich. Ubytki te wp³y-
waæ bêd¹ na zdolnoæ utrzymania pracy i pod-
trzymywania zwi¹zków. Szczególnie negatyw-
ne skutki dotycz¹ dzieci p³ci mêskiej wzorce
wyniesione z domu sprawiaj¹, ¿e w doros³ych
zwi¹zkach czêsto maltretuj¹ oni swoje partner-
ki. Bywa te¿, ¿e dzieci nie czekaj¹ z u¿yciem
przemocy na wkroczenie w wiek doros³y i sto-
suj¹ j¹ wobec ofiary, sprawcy, swoich rówie-
ników lub innych osób doros³ych.
W wielu przypadkach mo¿na zatrzymaæ
proces uszkadzania psychiki dziecka. Troskli-
wa, wspieraj¹ca siatka opiekuñcza mo¿e os³a-
biæ wp³yw przemocy na dziecko, a dzieci potra-
fi¹ odbudowaæ swoje poczucie wartoci i wra¿-
liwoci. Kiedy zapewni siê im bezpieczeñstwo,
mog¹ powróciæ do normalnych zadañ rozwo-
jowych.
Jeli dziecko przejawia, jeden z poni¿-
szych objawów, potrzebuje interwencji i po-
mocy:
Brak apetytu lub nadmierne objadanie siê
Zaburzenia snu (np. koszmary senne, trud-
noci w zasypianiu)
Moczenie nocne
Trudnoci z koncentracj¹
Agresjê wobec innych dzieci
Niechêæ do zabawy
Uporczywy smutek
K³opoty w nauce
Jednym z celów interwencji na rzecz
ofiary z dzieæmi jest zapewnienie jej wspar-
cia i tworzenie rozwi¹zañ organizacyjnych
koniecznych dla zapewnienia skutecznej
ochrony dzieciom. Czêsto najlepszym spo-
sobem, jaki mo¿e zastosowaæ pracownik
pomocy spo³ecznej, pedagog lub pediatra
dla zapewnienia bezpieczeñstwa dzieciom,
jest zapewnienie ochrony i wsparcia dla
ofiary.
Skutki przemocy
Przemoc domowa mo¿e wyrz¹dziæ dziec-
ku szkody fizyczne, emocjonalne i poznaw-
cze. Z badañ wynika, ¿e skutki przemocy do-
mowej s¹ zarówno krótkoterminowe, jak i d³u-
gotrwa³e.
Negatywne skutki uszkodzenia
przez sprawcê procesu rozwojowego
dziecka zaobserwowaæ mo¿na natych-
miast (skutki krótkoterminowe) w po-
staci ró¿nych objawów psychicznych
i fizycznych, takich jak: lêk, zaburze-
nia ³aknienia i snu, zaburzenia zwi¹-
zane z nastrojem (np. depresja i nad-
mierna potrzeba uczuæ), nadmiernie
akcentowane pos³uszeñstwo lub za-
mkniêcie w sobie, agresywne zachowa-
nia (np. destrukcyjne napady furii), od-
izolowywanie siê i unikanie (tworzenie
sugestywnych fantazji obrazuj¹cych
nierzeczywiste ¿ycie rodzinne), skargi so-
matyczne, obgryzanie paznokci, niepo-
kój, dr¿enie, j¹kanie, problemy w szko-
le, myli samobójcze itd.
Rodzaj i zasiêg szkód zale¿eæ bêdzie
przede wszystkim od trzech czynników:
rodzaju wymuszonej kontroli u¿ywanej przez
sprawcê i wydarzeñ z tym zwi¹zanych;
wieku, p³ci i stadium rozwojowego dziecka;
czynników sytuacyjnych, takich jak rodzaje
spo³ecznego wsparcia.
Skutki przemocy stosowanej przez spraw-
cê zale¿¹ od wieku i stadium rozwojowego
dziecka. W okresie niemowlêctwa najistotniej-
sz¹ spraw¹ jest rozwój wiêzi emocjonalnych
Zaniedbywanie
Wiele dzieci alkoholików jest zaniedbywa-
nych przez swoich rodziców i faktycznie po-
zostaje bez opieki. Czêsto musz¹ same sta-
wiaæ czo³a wielu okolicznociom towarzysz¹-
cym nieobecnoci rodziców w domu, np.
strach przed intruzami, stres zwi¹zany z ewen-
tualnoci¹ nieszczêliwego zdarzenia, z któ-
rym trzeba bêdzie sobie poradziæ oraz poczu-
LUTY 2003 Remedium
21
116782383.070.png
 
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
cie ograniczenia i odosobnienia. Badania po-
kazuj¹, ¿e w okresie niemowlêctwa i wcze-
snego dzieciñstwa dzieci alkoholików mia³y
wiêcej wypadków i powa¿nych chorób ni¿
dzieci z rodzin niepij¹cych.
Takim dzieciom bardzo potrzebne jest opa-
nowanie umiejêtnoci i strategii s³u¿¹cych
dbaniu o w³asne bezpieczeñstwo. Powinny te¿
robiæ pozytywne rzeczy dla samych siebie, np.
poprzez uczestnictwo w zajêciach pozalekcyj-
nych. Rol¹ nauczyciela jest zachêcenie dziec-
ka do takiej aktywnoci poprzez chwalenie go
i docenianie jego najdrobniejszych postêpów
i osi¹gniêæ. Warto wiêc wzmacniaæ pozytyw-
ne strony dziecka, a tak¿e wprowadzaæ do
szkó³ programy ucz¹ce samodzielnoci. Dzie-
ci, które wiedz¹, ¿e s¹ w stanie poradziæ so-
bie w trudnych sytuacjach, maj¹ lepsz¹ zdol-
noæ do koncentracji i osi¹gaj¹ lepsze wyniki
w nauce, ni¿ te, które skupiaj¹ siê na swoich oba-
wach. Wa¿na jest tak¿e pomoc dziecku w ³ago-
dzeniu stresu.
Niezwykle istotn¹ kwesti¹ w pracy z dzieæ-
mi alkoholików, zw³aszcza tych, które s¹ ofia-
rami przemocy, jest wiadomoæ momentu, kie-
dy nasze w³asne dzia³ania oka¿¹ siê niewystar-
czaj¹ce i konieczna stanie siê konsultacja ze
specjalist¹.
Osoby, które chc¹ dowiedzieæ siê, jak zna-
leæ miejsce, które pomaga ofiarom przemo-
cy w rodzinie na danym terenie i w jaki spo-
sób zawiadomiæ o tej sytuacji stosowne in-
stytucje, powinny skontaktowaæ siê z Nie-
biesk¹ Lini¹.
P³atny pierwszy impuls: 0 801 1200 02 pn-
sob: 10:00-22:00; nd i wiêta: 10:00-16:00
Po³¹czenie p³atne: (0-22) 666 00 60 pn-pt:
10:00-22:00. q
Pozytywna rola
negatywnych emocji
Marta Taracha
Adaptacyjne schematy reakcji emocjonalnych s¹ przekazywane z poko-
lenia na pokolenie. Jeli kto reaguje nieprawid³owo, ma mniejsze szan-
se przetrwania. Kto, kto nie odczuwa strachu w sytuacjach, które wiêk-
szoæ ludzi uznaje za niebezpieczne, nara¿a siê na niebezpieczeñstwo,
utratê zdrowia lub nawet ¿ycia. Pojawieniu siê ka¿dej emocji towarzysz¹
odpowiednie zmiany fizjologiczne przygotowuj¹ce organizm do konkret-
nego dzia³ania w sytuacji uznanej za zagra¿aj¹c¹. Jeli wiêc wszystkim
zdarza siê prze¿ywaæ lêk, gniew, strach, zazdroæ czy z³oæ, musimy
zaakceptowaæ celowoæ pojawiania siê tych emocji w okrelonych sy-
tuacjach. Tymczasem wielu z nas d¹¿y do wyeliminowania ich ze swoje-
go ¿ycia, traktuj¹c jak nieproszonych, k³opotliwych goci.
Wiele badañ dowodzi, ¿e negatywne emo-
cje s¹ znacznie silniejsze ni¿ uczucia pozytyw-
ne. Szybciej i silniej reagujemy na grony wy-
raz twarzy ni¿ na umiech, ³atwiej rozpoznaje-
my w t³umie osobê rozz³oszczon¹ ni¿ radosn¹.
Wrogo wygl¹daj¹ca twarz mo¿e byæ zapowie-
dzi¹ ataku, co sugeruje koniecznoæ natychmia-
stowej oceny sytuacji i podjêcia decyzji wal-
czyæ lub uciekaæ. Zbyt opiesza³e pojawienie siê
emocji strachu zmniejsza szanse prze¿ycia.
Podobnie jak rodzimy siê wyposa¿eni w zdol-
noæ wyra¿ania wielu emocji, tak w naturalny
sposób niektóre sytuacje powoduj¹ pojawienie
siê okrelonych odczuæ. Nie musimy siê ich
uczyæ, reakcje te s¹ wbudowane w nasz system
nerwowy jako wa¿ne zdobycze ewolucji.
Negatywne stany emocjonalne pojawiaj¹ siê
jako pierwsze w rozwoju ontogenetycznym.
Noworodek wykrzywiaj¹c twarz i wydaj¹c
dwiêki, które z czasem przybieraj¹ formê
krzyku po³¹czonego z p³aczem, sygnalizuje
prze¿ywanie negatywnego stanu afektywnego.
W nied³ugim czasie mo¿na te¿ zaobserwowaæ
reakcje mimiczne charakterystyczne dla prze-
¿ywania wstrêtu i obrzydzenia. Z ewolucyjne-
go punktu widzenia interpretowana jest ona
jako reakcja na niew³aciwy, truj¹cy pokarm.
Dopiero w trzecim miesi¹cu ¿ycia niemowlê
mo¿e umiechem poinformowaæ otoczenie, ¿e
czuje siê zadowolone.
Pierwotnoæ negatywnych emocji to kolej-
na, obok ich si³y, wskazówka, ¿e nie tylko na-
le¿y je akceptowaæ jako wa¿n¹ i konieczn¹ sfe-
rê ludzkiego ¿ycia, ale tak¿e dok³adnie prze-
analizowaæ, by móc jak najskuteczniej je wy-
korzystaæ.
Józef Kozielecki dowodzi, ¿e emocje nega-
tywne wyzwalaj¹ przede wszystkim tzw. dzia-
³ania ochronne, skoncentrowane na obronie ist-
niej¹cego status quo. Ich pojawienie siê wiad-
czy o tym, ¿e zagro¿one zosta³y podstawo-
we (fizyczne lub psychiczne) potrzeby lub
wartoci cz³owieka. Pe³ni¹ wiêc donios³¹ rolê
w przetrwaniu, s¹ konieczne, by unikn¹æ za-
gro¿eñ i prze¿yæ we wrogim czy niebezpiecz-
nym rodowisku.
Mo¿liwe jest jednak tak¿e ich twórcze wy-
korzystanie. Ka¿da negatywna emocja niesie
ze sob¹ informacjê o tym, co z³ego dzieje siê
w naszym ¿yciu, jaka dziedzina lub aktywnoæ
powinna ulec zmianie, a zawarta w niej ener-
gia jest potê¿n¹ si³¹ motywacyjn¹, co pozwala
podj¹æ odpowiednie dzia³ania. Dziêki temu jest
szansa na przyjêcie postawy zadaniowej, sprzy-
jaj¹cej rozwi¹zaniu problemu i przezwyciê¿e-
niu trudnoci.
Autorka jest dziennikarzem, realizatorem
programów telewizyjnych o tematyce spo³ecz-
nej i historycznej.
1
Patrz: www.niebieskalinia.pl
Amputacja z powodu bólu
2
B. Robinson i J. Rhoden Pomoc psychologiczna
dla dzieci alkoholików, PARPA 2000, str. 90
Wymarzone, szczêliwe dzieciñstwo
ka¿dy rodzic chcia³by je ofiarowaæ swojemu
dziecku. Czêsto wiêc chronimy je przed
wszelkimi przykrymi doznaniami, pragniemy,
by unika³o rozczarowañ, nie prze¿ywa³o bólu
przegranej. Z ró¿nych powodów hamujemy
wyra¿anie przez dzieci z³oci, agresji, strachu
czy smutku. Owszem, prawdopodobnie nikt,
ani rodzice, ani dzieci nie lubi byæ opanowa-
3
U¿ywanie alkoholu a przemoc w spo³eczeñstwie
RAPORT nr 9 PARPA, 1994.
4
www.parpa.pl
5
ród³o: Przewodnik dla ofiar przemocy, www.nie-
bieskalinia.pl
6
O przemocy domowej poradnik dla lekarza
pediatry (pod red.) J. Mellibrudy, R. Durdy, D.
Sasal.
7
Tam¿e.
22 Remedium LUTY 2003
116782383.001.png
 
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
ny przez tak nieprzyjemne uczucia. le siê
wtedy czujemy, nie dajemy sobie rady w trak-
cie ich prze¿ywania i chcielibymy jak naj-
szybciej siê ich pozbyæ lub w ogóle unikn¹æ
i wyeliminowaæ ze swojego ¿ycia. Na szczê-
cie rzadko siê to udaje. Niestety, skutecznoæ
takiej emocjonalnej amputacji jest szczegól-
nie wysoka w przypadku oddzia³ywañ rodzi-
ców na dzieci, czyli w okresie, kiedy ich mózg
siê kszta³tuje i jest najbardziej ch³onny i pla-
styczny. Bardzo ³atwo wówczas uwolniæ
dziecko od wszelkich trudnoci i przykroci
zwi¹zanych z prze¿ywaniem negatywnych
emocji, pozbawiaj¹c je jednoczenie mo¿li-
woci odbierania cennych sygna³ów o w³a-
snym postêpowaniu, czy koniecznoci doko-
nania zmian w otoczeniu lub sposobie dzia³a-
nia. Negatywne emocje podkrelaj¹ znacze-
nie sytuacji i zwracaj¹ uwagê na koniecznoæ
podjêcia dzia³añ. S¹ sygna³em, ¿e czas za-
troszczyæ siê o siebie.
spektywie przynosi fatalne skutki. Negatywne
emocje to twoi prawdziwi przyjaciele. Mo¿e
nie zawsze ci z nimi dobrze, ale maj¹ szczere
intencje i twoje dobro na celu. Zaufaj im.
Odczytanie sygna³u informacji, jak¹ nie-
sie pojawiaj¹ce siê przykre uczucie, mo¿e staæ
siê problemem zarówno dla dzieci, jak i rodzi-
ców. Przyjrzyjmy siê, co ka¿dy z naszych przy-
jació³ ma nam do powiedzenia.
je siê jak dziecko. Oprócz ewidentnej w tym
przypadku korzyci dla rodziców (mniejsze na-
ciski na kupowanie reklamowanych zabawek),
dziecko dowiaduje siê, co oznacza powiedzenie
nie wszystko z³oto, co siê wieci.
Poczucie winy to znak, ¿e sprzeciwi³e
siê w³asnej, zaakceptowanej wczeniej normie.
Jak wygl¹da³oby nasze ¿ycie spo³eczne, gdy-
by przekraczanie zasad nie wywo³ywa³o nega-
tywnych, przykrych emocji i ka¿de zachowa-
nie naruszaj¹ce normy mo¿na by³o skwitowaæ
zwyk³ym no i co z tego? Nie odczuwaj¹c
winy po skrzywdzeniu siostry, ch³opiec móg³-
by uznaæ, ¿e takie zachowanie jest nie tylko
najprostszym, ale równie¿ w³aciwym sposo-
bem roz³adowania z³oci.
Niepokój to emocja odnosz¹ca siê do
przysz³oci. Zwraca uwagê na sytuacje, do któ-
rych byæ mo¿e trzeba solidniej siê przygoto-
waæ.
¯al pokazuje, ¿e mog³e lub powiniene
zrobiæ co, czego nie zrobi³e, albo, ¿e trzeba
by³o zrobiæ to w inny sposób. Tylko wtedy, gdy
twój ¿al informuje ciê o pope³nionym b³êdzie,
mo¿esz wykorzystaæ tê sytuacjê jako lekcjê na
przysz³oæ. Dziecko mo¿e np. ¿a³owaæ, ¿e za-
brak³o mu odwagi, by wzi¹æ udzia³ w konkur-
sie, który innym przyniós³ ciekawe nagrody.
Wa¿ne jest, aby w takiej sytuacji rozpoznaæ
pojawiaj¹c¹ siê emocjê jako ¿al, a nie uogól-
nion¹ z³oæ na inne dzieci, czy zazdroæ, gdy¿
te emocje prowokuj¹ inn¹ reakcjê.
Strach powstrzymuje przed zaanga¿owa-
niem siê w potencjalnie niebezpieczn¹ sytuacjê.
Nie odczuwaj¹c strachu przed obcymi dziecko
z ³atwoci¹ ulega³oby namowom osób, które
chcia³yby je skrzywdziæ. Strach wyzwala
ostro¿noæ i ogranicza zaufanie do obcych lu-
dzi. Dowiadczenie strachu nie pozwala te¿
dzieciom oddalaæ siê od rodziców w niezna-
nym miejscu.
Kalectwo z powodu amputacji
¯ycie ludzi niepe³nosprawnych jest w pe-
wien sposób ograniczone, musz¹ szukaæ sub-
stytutów, które pozwoli³yby im w miarê nor-
malnie funkcjonowaæ. Wspó³czujemy im i nie
chcielibymy znaleæ siê w ich skórze. Z ca³¹
pewnoci¹ te¿ ¿aden rodzic nie pragnie, by jego
dziecko zosta³o kalek¹, nie mówi¹c o tym, ¿e
mia³by siê do tego przyczyniæ. T³umienie, za-
przeczanie, odcinanie siê od prze¿ywania ne-
gatywnych emocji prowadzi do swego rodzaju
emocjonalnego kalectwa. Tym bardziej, ¿e je-
li nawet próbujemy je wyeliminowaæ, nasze
cia³o reaguje na poziomie fizjologicznym, co
przynosi nie tylko okrelone straty, ale równie¿
powa¿ne zagro¿enia dla zdrowia. Szereg ba-
dañ wskazuje bowiem, ¿e zaprzeczanie nega-
tywnym uczuciom, t³umienie ich, prowadzi do
niebezpiecznej kumulacji w organizmie sub-
stancji produkowanych w momencie wzbudze-
nia emocjonalnego.
Rozczarowanie pojawia siê, kiedy rze-
czywistoæ zdecydowanie ró¿ni siê od naszych
o niej wyobra¿eñ, gdy kto lub co nie spe³nia
oczekiwañ. Dziewczynka mo¿e poczuæ siê roz-
czarowana, gdy oka¿e siê, ¿e udaj¹ca niemowlê
lalka z reklamy w rzeczywistoci nie zachowu-
Z³oæ pojawia siê, gdy kto lub co prze-
kracza twoje granice. Mo¿e to byæ wskazów-
k¹, ¿e kto krzywdzi lub le traktuje ciebie lub
twoich bliskich. Sygnalizuje, ¿e trzeba dzia³aæ,
by powstrzymaæ ten proces. Naturaln¹ rzecz¹
jest odczuwanie z³oci przez dziecko, gdy kto
Troskliwi przyjaciele
Prawdziwy przyjaciel nigdy ciê nie ok³amie.
Mia³by uzasadnione pretensje, gdyby nie po-
wiedzia³ ci prawdy o tobie, czy nie ostrzeg³
przed gro¿¹cym niebezpieczeñstwem. Prawda
bywa niewygodna, przykra czy bolesna, ale jej
ignorowanie, choæ mo¿e wydawaæ siê dobrym
rozwi¹zaniem w danej chwili, w d³u¿szej per-
LUTY 2003 Remedium
23
Inteligencja emocjonalna
116782383.002.png 116782383.003.png 116782383.004.png 116782383.005.png 116782383.006.png 116782383.007.png 116782383.008.png 116782383.009.png 116782383.010.png 116782383.011.png 116782383.012.png 116782383.013.png 116782383.014.png 116782383.015.png 116782383.016.png 116782383.017.png 116782383.018.png 116782383.019.png 116782383.020.png 116782383.021.png 116782383.022.png 116782383.023.png 116782383.024.png 116782383.025.png 116782383.026.png 116782383.027.png 116782383.028.png 116782383.029.png 116782383.030.png 116782383.031.png 116782383.032.png 116782383.033.png 116782383.034.png 116782383.035.png 116782383.036.png 116782383.037.png 116782383.038.png 116782383.039.png 116782383.040.png 116782383.041.png 116782383.042.png 116782383.043.png 116782383.044.png
 
MIÊDZY NAMI RODZICAMI
Dziecko w rodzinie alkoholowej
odbiera mu jego zabawkê, czy niesprawiedli-
wie ocenia pracê w szkole.
dopiero po ich pojawieniu siê umys³ racjonal-
ny ma szansê oceniæ relacjê poziomu mobili-
zacji organizmu do rzeczywistego zagro¿enia
i wybraæ najlepsz¹ reakcjê. Najsilniejsze re-
akcje towarzysz¹ce emocjom powstaj¹ bez
udzia³u naszej wiadomoci.
Nie wszystkie reakcje emocjonalne s¹ zdo-
bycz¹ ewolucji, wiele z nich utrwala siê w roz-
woju ontogenetycznym, na podstawie dowiad-
czeñ. Wspomnienia emocjonalne o niezwyk³ej
Szczepionka emocjonalna
Smutek pojawia siê, gdy nasza aktyw-
noæ prowadzi do znacznego wydatkowania
energii, a jednak nie przynosi zamierzonych re-
zultatów. Towarzyszy mu apatia, biernoæ, któ-
ra u³atwia zaprzestanie nieefektywnego dzia-
³ania i oszczêdza energiê na dochodzenie do
siebie po stracie. Oznacza koniecznoæ zmia-
ny kierunku lub formy dzia³ania.
Smutek sk³ania nas ku bardziej kry-
tycznemu i analitycznemu myle-
niu, dziêki czemu mo¿emy dok³ad-
niej rozwa¿yæ zaistnia³¹ sytuacjê.
Nie znaj¹c uczucia zazdroci
moglibymy traktowaæ swoje
zwi¹zki z innymi jako nietrwa³e,
przelotne i ulegaj¹ce ró¿nym prze-
mianom. Dla dziecka, niezwykle
trudnym dowiadczeniem wywo³u-
j¹cym uczucie zazdroci jest poja-
wienie siê m³odszego rodzeñstwa,
które odbiera dotychczasow¹ wy-
³¹cznoæ uczuæ rodzicielskich. To
sytuacja prowokuj¹ca do walki o
swoje zwi¹zki emocjonalne. Nie
mo¿na jej zaprzeczaæ czy lekcewa-
¿yæ. Dziecko dziêki temu mo¿e na-
uczyæ siê w³aciwej relacji do uczuæ
rodzicielskich i zacz¹æ budowaæ po-
trzebê innego zwi¹zku opartego na
wy³¹cznoci.
Nie ulega w¹tpliwoci, ¿e nie mo¿na trzy-
maæ dziecka pod kloszem i ochraniaæ przed
wszelkimi negatywnymi przejawami ¿ycia,
w tym przed prze¿ywaniem przykrych emo-
cji. Wczeniej lub póniej bêdzie musia³o
stawiæ czo³a swoim problemom, a nie maj¹c
¿adnych dowiadczeñ z negatywnymi emo-
cjami nie bêdzie przygotowane na ich kon-
trolowanie. Ka¿de negatywne
prze¿ycie uodparnia je na wypa-
dek koniecznoci poradzenia sobie
w przysz³oci ze znacznie powa¿-
niejszymi sytuacjami.
Bilans emocjonalny
Prze¿ywanie wy³¹cznie pozytyw-
nych emocji mo¿e wydawaæ siê fa³-
szywe. W prawdziwym wiecie mu-
sz¹ byæ obecne równie¿ negatywne
stany emocjonalne. Ich prze¿ywanie
zwiêksza poczucie realnoci, pozwa-
la te¿ bardziej doceniæ chwile szczê-
cia i radoci. Specyfik¹ pozytyw-
nych emocji jest zmniejszanie siê ich
intensywnoci wraz z up³ywem cza-
su. Stan taki sta³by siê norm¹, a¿
w koñcu szar¹ codziennoci¹. Ka¿de
dziecko cieszy siê otrzymuj¹c pre-
zent. Gdybymy jednak codziennie
kupowali mu now¹ zabawkê, pocz¹t-
kowa euforia ust¹pi³aby miejsca znu-
dzeniu, a zaprzestanie tej procedury
mog³oby wywo³aæ z³oæ, poczucie
skrzywdzenia czy ukarania.
Istnieje wiele form powiedzenia,
¿e po nocy nadchodzi dzieñ, a po
burzy spokój, co sugeruje silnie za-
korzenione przekonanie o nieuchron-
nej zmiennoci pozytywnych i nega-
tywnych stanów emocjonalnych i swoistej rów-
nowadze obu rodzajów emocji. Prze¿ywanie bo-
lesnych, przykrych chwil logicznie wiêc ³¹czy
siê z nadziej¹ na szczêliwsz¹ przysz³oæ.
Powinnimy przekazaæ tê wiedzê naszym
dzieciom, by mog³y ¿yæ pe³ni¹ ¿ycia. By cieszy-
³y siê s³oñcem, ale by mog³y równie¿ dowiad-
czyæ deszczu, by w koñcu zobaczyæ têczê. q
Tej wiedzy nie sposób ignoro-
waæ. Pierwszym krokiem jest jej
zrozumienie, drugim w³aciwe za-
reagowanie. Informacja i energia
pochodz¹ca z negatywnej emocji
powinny wzbudzaæ dzia³anie w
okrelonym kierunku.
Alarm
sile oddzia³ywania kszta³tuj¹ siê w dzieciñ-
stwie. Pierwsze negatywne dowiadczenia
emocjonalne dotycz¹ce zw³aszcza wa¿nej re-
lacji z opiekunami powstaj¹, gdy dziecko nie
ma jeszcze mo¿liwoci u¿ycia s³ów na ich okre-
lenie, st¹d zapisane s¹ w pamiêci w postaci
schematów reakcji emocjonalnych. Dlatego tak
trudno w póniejszym wieku zrozumieæ nie-
które lêki czy wybuchy z³oci. Towarzysz¹ one
zwykle sytuacjom, które w sposób niewia-
domy wywo³uj¹ emocjonalne wspomnienia
z dzieciñstwa.
Negatywne emocje (np.strach) pe³ni¹
przede wszystkim funkcjê ostrzegawcz¹. Sy-
gna³y wiadcz¹ce o nadchodz¹cych k³opotach
s¹ wychwytywane przez odpowiedni¹ czêæ
mózgu ze szczególn¹ dok³adnoci¹ i natych-
miast przekazywane do w³aciwych orodków
reagowania. Tam uruchamiane s¹ procesy od-
powiedzialne za aktywizacjê organizmu i
przygotowanie go do walki lub ucieczki.
Zmiany fizjologiczne nastêpuj¹ tak szybko, ¿e
Autorka jest psychologiem, pracownikiem
naukowym w Instytucie Psychologii UMCS w
Lublinie.
24 Remedium LUTY 2003
Inteligencja emocjonalna
116782383.045.png 116782383.046.png 116782383.047.png 116782383.048.png 116782383.050.png 116782383.051.png 116782383.052.png 116782383.053.png 116782383.054.png 116782383.055.png 116782383.056.png 116782383.057.png 116782383.058.png 116782383.059.png 116782383.060.png 116782383.061.png 116782383.062.png 116782383.063.png 116782383.064.png 116782383.065.png 116782383.066.png 116782383.067.png 116782383.068.png 116782383.069.png 116782383.071.png 116782383.072.png 116782383.073.png 116782383.074.png 116782383.075.png 116782383.076.png 116782383.077.png 116782383.078.png 116782383.079.png 116782383.080.png 116782383.081.png 116782383.082.png 116782383.083.png 116782383.084.png 116782383.085.png 116782383.086.png 116782383.087.png 116782383.088.png 116782383.089.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin