AvtVgaFpga1.2.pdf
(
425 KB
)
Pobierz
PROJEKTY
Tester monitorów VGA
Tester monitorów VGA,
część 1
AVT–979
W dobie powszechnego
korzystania z komputerów PC
równie powszechne stało się
użycie współpracujących z nimi
monitorów VGA. Podczas
wszelkich prac serwisowych
związanych z ich naprawą
i regulacją, zarówno tradycyjnych
CRT, jak i LCD, szczególnie
przydatny może być specjalny
tester. Przedstawiona niżej
konstrukcja takiego przyrządu
zwraca uwagę m.in. ze względu
na wykorzystanie układów
programowalnych i języków opisu
sprzętu.
Rekomendacje:
tester trudno jest polecić
komuś, kto chce jednorazowo
wykonać naprawę monitora
komputerowego, dla serwisantów
robiących to na co dzień będzie
natomiast cennym wyposażeniem
stanowiska pracy.
Przedstawiony tutaj tester umoż-
liwia uzyskanie 7 rodzajów obra-
zów testowych wyświetlanych w 5
różnych trybach pracy. Możliwe
jest uzyskanie obrazu kolorowych
pasów (8 kolorów) z możliwością
zmiany kolejności kolorów, obrazu
kraty o regulowanej gęstości węzłów,
obrazu kropek oraz obrazu jednoli-
tego tła o trzech kolorach podsta-
wowych oraz w kolorze białym. Te-
ster obsługuje rozdzielczości obrazu
640x480 (VGA), 800x600 (SVGA)
oraz 1024x768 (XGA) dla często-
tliwości odświeżania 60 i 85 Hz.
Oprócz sygnalizacji bieżącego trybu
pracy w postaci zapalonych diod
LED obok odpowiedniego opisu na
płytce drukowanej, tester umożliwia
również wyświetlanie tej informa-
cji w postaci tekstowej na ekranie
monitora (funkcja OSD). Dostępny
jest również specjalny tryb pracy,
w którym poszczególne rodzaje ob-
razów testowych dla różnych roz-
dzielczości obrazu i częstotliwości
odświeżania powtarzane są kolejno
w pętli.
Projekt testera zrealizowano
w oparciu o układy
Xilinx
FPGA
z rodziny
Spartan 3
i środowisko
projektowe
WebPack ISE
dostępne
bezpłatnie na stronie producenta.
Jako język opisu sprzętu wybrano
Verilog. Pomimo, że do budowy te-
stera użyto układy
Xilinx
FPGA, to
udostępnione opisy w języku Verilog
poszczególnych bloków funkcjonal-
nych testera (wirtualne komponen-
ty) w większości (tj. tam gdzie nie
odwołują się one do specyficznych
właściwości architektury wybranej
rodziny układów PLD) można bez-
pośrednio wykorzystać dla układów
CPLD i FPGA innych producentów.
W dalszej części artykułu krót-
ko opisano budowę sygnału VGA,
następnie przedstawiono ideę kon-
strukcji testera z podziałem na po-
szczególne bloki funkcjonalne i ich
opisem w języku Verilog, omówiono
układ elektryczny testera i opisano
sposób obsługi urządzenia.
Sygnał VGA
Sygnał wizji w standardzie VGA,
podobnie jak np. sygnał telewizyj-
ny, składa się z szeregu kolejnych
ramek obrazu. Każda ramka jest
złożona z ciągu poziomych linii,
a każda linia składa się z szere-
gu punktów. Linie w każdej ramce
są przesyłane w porządku od góry
do dołu, a punkty w linii od lewej
strony do prawej. W standardzie
VGA wykorzystuje się wybieranie
progresywne (
non–interlaced
). W ce-
lu określenia zakończenia transmi-
sji każdej linii i każdej ramki sto-
suje się dwa niezależne sygnały
synchronizacji poziomej i synchro-
nizacji pionowej. Dodatkowo złożo-
ny sygnał synchronizacji, powstały
w wyniku operacji logicznej XOR
obydwu wymienionych wyżej sy-
gnałów synchronizacji, zazwyczaj
jest kodowany również w zielonej
(G) składowej sygnału kolorów pod-
stawowych RGB.
Każda linia obrazu rozpoczyna
się od aktywnego obszaru, w któ-
rym trzy sygnały barw podstawo-
wych RGB, przesyłane na wyjście,
określają wypadkowy kolor dla każ-
dego punktu w linii (przedział A,
na
rys.
1
). Za obszarem aktywnym
następuje obszar wygaszania (suma
przedziałów B, C i D na rys. 1),
w którym przesyłane są punkty
o kolorze czarnym. Wewnątrz ob-
szaru wygaszania
przesyłany jest
impuls synchro-
nizacji poziomej
(aktywny poziom
niski). Impuls ten
jest poprzedzony
tzw. przednim
PODSTAWOWE PARAMETRY
• Płytka o wymiarach 95x74 mm
• Zasilanie: 6...8 VDC
• Pobór prądu: 118 mA/6 V
• Obrazy testowe: kolorowe pasy (8 kolo-
rów), krata, kropki, tło: czerwone, zielone,
niebieski, białe
• Rozdzielczości obrazu: 640x480, 800x600,
1024x768
• Częstotliwości odświeżania: 60 i 85 Hz
• Wyświetlanie dodatkowych informacji na
ekranie (OSD)
• Możliwość zmiany kolejności kolorów
w obrazie pasów
• Regulowana gęstość węzłów kraty
• Możliwość zmiany koloru obrazu kraty
i kropek (czerwony, zielony, niebieski, biały)
• Automatyczny tryb pracy (sekwencyjna
zmiana poszczególnych obrazów testowych)
A
B C D
A-liniaobrazu
B-przedniprzedziałwyrównawczy
C-impulssynchronizacji
D-tylnyprzedziałwyrównawczy
G
HSync
Rys. 1. Budowa linii obrazu VGA
24
Elektronika Praktyczna 4/2007
Tester monitorów VGA
Tab. 1. Zestawienie parametrów czasowych sygnału VGA dla kilku wybranych rozdzielczości obrazu i częstotliwości odświe-
żania
Poziomo [punkty]
Pionowo [linie]
Częstotliwość
punktu
[MHz]
przedni
przedział
wyrównaw-
czy
przedni
przedział
wyrównaw-
czy
obszar
aktywny
tylny prze-
dział wyrów-
nawczy
Tylny prze-
dział wyrów-
nawczy
impuls syn-
chronizacji
obszar
aktywny
impuls syn-
chronizacji
Format
f
p
A
H
F
H
S
H
B
H
A
V
F
V
S
V
B
V
640x480, 60Hz
25,175
640
16
96
48
480
11
2
31
640x480, 72Hz
31,500
640
24
40
128
480
9
3
28
640x480, 75Hz
31,500
640
16
96
48
480
11
2
32
640x480, 85Hz
36,000
640
32
48
112
480
1
3
25
800x600, 56Hz
38,100
800
32
128
128
600
1
4
14
800x600, 60Hz
40,000
800
40
128
88
600
1
4
23
800x600, 72Hz
50,000
800
56
120
64
600
37
6
23
800x600, 75Hz
49,500
800
16
80
160
600
1
2
21
800x600, 85Hz
56,250
800
32
64
152
600
1
3
27
1024x768, 60Hz
65,000
1024
24
136
160
768
3
6
29
1024x768, 70Hz
75,000
1024
24
136
144
768
3
6
29
1024x768, 75Hz
78,750
1024
16
96
176
768
1
3
28
1024x768, 85Hz
94,500
1024
48
96
208
768
1
3
36
przedziałem wyrównawczym (
front
porch
). Z kolei przedział czasu na-
stępujący za impulsem synchroniza-
cji określa się jako tylny przedział
wyrównawczy (
back porch
).
Budowa ramki obrazu (
rys.
2
)
jest analogiczna do budowy poje-
dynczej linii. Początek ramki obrazu
(obszar aktywny) zawiera wszyst-
kie linie obrazu, które powinny
zostać wyświetlone na ekranie. Za
obszarem aktywnym następuje rów-
nież obszar wygaszania (wszystkie
punkty w transmitowanych liniach
mają kolor czarny), składający się
z przedniego przedziału wyrów-
nawczego, impulsu synchronizacji
pionowej oraz tylnego przedziału
wyrównawczego. Złożony sygnał
synchronizacji przesyłany w kana-
le zielonym ma postać z
anegowaną
w czasie trwania impulsu synchro-
nizacji pionowej (działanie funkcji
XOR dla obydwu sygnałów syn-
chronizacji).
W
tab.
1
podano parametry cza-
sowe sygnału wizyjnego VGA dla
kilku popularnych rozdzielczości
ekranu i częstotliwości odświeżania
ramki (źródło: http://www–mtl.mit.
edu/Courses/6.111/labkit/vga.shtml).
W praktyce różni producenci mo-
nitorów podają nieco różniące się
wartości niektórych parametrów
czasowych. Podane w tab. 1 war-
tości nie są jednak krytyczne. Dla
przykładu, szerokość przedniego
i tylnego przedziału wyrównawcze-
go związana jest z położeniem ob-
razu na ekranie. Obraz na ekranie
monitora można przesuwać w lewo
lub w prawo oraz w górę lub w dół
właśnie poprzez zmianę szerokości
odpowiednich przedziałów wyrów-
nawczych zarówno dla linii jak
i dla ramki obrazu.
Dysponując danymi zawartymi
w tab. 1 dla danej rozdzielczości
obrazu i częstotliwości odświeżania
ramki
f
V
, nominalną częstotliwość
punktu
f
p
(czyli częstotliwość z ja-
ką powinny być wybierane kolejne
punkty w transmitowanej linii obra-
zu) można wyznaczyć z zależności:
odświeżania ramki, którą można wy-
znaczyć na podstawie zależności (1).
Taka sytuacja zachodzi w przypadku
danych w tab. 1, gdzie wartości czę-
stotliwości punktu (druga kolumna)
są podane w sposób przybliżony po
odpowiednim zaokrągleniu (lub też
inaczej można powiedzieć, że to
częstotliwość odświeżania, widniejąca
obok rozdzielczości obrazu, podana
jest w sposób przybliżony). Dodatko-
wym skutkiem (nieznacznej) zmiany
częstotliwości punktu, przy niezmie-
nionych pozostałych parametrach,
może być zmiana rozmiarów wyświe-
tlanego na ekranie obrazu.
Od strony elektrycznej w standar-
dzie VGA sygnały barw podstawo-
wych RGB są sygnałami analogowy-
mi o amplitudzie 0,7 V
pp
i impedancji
charakterystycznej 75 V, zaś sygnały
synchronizacji poziomej i pionowej to
typowe sygnały o poziomach TTL.
f
�
(
A
�
F
�
S
�
B
)
�
p
H
H
H
H
(1)
Z kolei częstotliwość linii (czę-
stotliwość impulsów synchronizacji
poziomej) określa zależność:
�
(
A
�
F
�
S
�
B
)
�
f
V
V
V
V
V
f
p
f
�
H
A
�
F
�
S
�
B
(2)
W przypadku, gdy rzeczywista
częstotliwość punktu jest zadana
z góry (np. poprzez zastosowanie re-
zonatora kwarcowego o wybranej war-
tości w generatorze taktującym) i róż-
ni się od częstotliwości nominalnej,
wówczas zmianie ulega częstotliwość
H
H
H
H
Budowa testera
Schemat blokowy testera przed-
stawiono na
rys.
3
. Układy logicz-
ne urządzenia zostały zgrupowane
w kilku blokach funkcjonalnych,
przedni
przedział
wyrównawczy
tylny
przedział
wyrównawczy
aktywny
obszarobrazu
impuls
synchronizacji
kolejna
ramkaobrazu
G
HSync
VSync
Rys. 2. Budowa ramki obrazu VGA
Elektronika Praktyczna 4/2007
25
Tester monitorów VGA
z których każdy został opisany
w języku opisu sprzętu Verilog. Są
to następujące bloki: blok elimina-
cji drgań zestyków klawiatury (
de-
bouncer
), blok sterowania (
cu
), blok
wytwarzania częstotliwości punktu
(
vga_clk
), blok wytwarzania impul-
sów synchronizacji (
vga_sync
), blok
generatora obrazu kraty (
cross_
hatch
), blok generatora obrazu ko-
lorowych pasów (
bars
) oraz blok
wyświetlania informacji na ekranie
(
osd
). Poniżej zostaną krótko omó-
wione funkcje poszczególnych blo-
ków wraz z ich opisem w języku
Verilog. Pełne kody źródłowe opisu-
jące poszczególne bloki dostępne są
w materiałach dodatkowych.
Blok eliminacji drgań zestyków
klawiatury. Zadaniem tego bloku
jest dostarczenie do bloku steru-
jącego niezakłóconego, stabilnego
sygnału pochodzącego z klawiatury
służącej do wyboru poszczególnych
funkcji testera. Sygnał pochodzący
bezpośrednio z klawiszy może za-
wierać oscylacje powstałe w wyni-
ku mechanicznych drgań zestyków
podczas naciskania klawiszy. Oscy-
lacje te mogą powodować niepożą-
dane działanie układu sterującego.
Dodatkowo w tym bloku zaimple-
mentowano automat sekwencyjny,
który symuluje naciskanie przez
użytkownika odpowiedniej sekwen-
cji klawiszy, w wyniku czego w pę-
tli powtarzane są kolejne obrazy te-
stowe, zmieniana jest rozdzielczość
obrazu, częstotliwość odświeżania
i inne parametry.
Na
list.
1
przedstawiono frag-
ment opisu omawianego bloku w ję-
zyku Verilog (pominięty został opis
wspomnianego automatu – pełny
kod znajduje się w materiałach do-
datkowych). W celu realizacji zada-
nia eliminacji drgań zestyków wy-
korzystano prosty pomysł polegający
na kolejnym próbkowaniu w odpo-
wiednich odstępach czasowych sta-
nu poszczególnych klawiszy i prze-
pisaniu go na wyjście modułu
wówczas, gdy wartości kilku kolej-
nych próbek będą identyczne.
Blok wytwarzania częstotliwo-
ści punktu. Blok ten ma kluczo-
we znaczenie z punktu widzenia
liczby trybów pracy (rozdzielczości
obrazu, częstotliwości odświeżania)
obsługiwanych przez tester. W teste-
rze przyjęto założenie, że możliwy
do wykorzystania jest tylko jeden
sygnał zegarowy pochodzący z ze-
wnętrznego generatora kwarcowego.
Rys. 3. Schemat blokowy testera VGA
26
Elektronika Praktyczna 4/2007
Tester monitorów VGA
niem instancji) układu zarządzania
sygnałem zegarowym DCM, które-
go działanie jest określone poprzez
wartości parametrów podanych jako
wymuszenia projektanta w kolejnych
liniach, rozpoczynających się od
zapisu
// synthesis attribute
. Przy-
kładowo dla instancji o nazwie
pi-
xel_clk_36M
częstotliwość wejściowa
z zewnętrznego generatora o wartości
40 MHz (sygnał
clk
) jest mnożona
przez współczynnik
CLKFX_MUL-
TIPLY
(tutaj równy 9) i dzielona
przez współczynnik
CLKFX_DIVIDE
(tutaj równy 10), dając w rezulta-
cie częstotliwość wypadkową (sy-
gnał
clk_36M
) o wartości 36 MHz,
co odpowiada częstotliwości punk-
tu dla trybu pracy 640x480, 85 Hz
(por. tab. 1).
Blok wytwarzania sygnałów syn-
chronizacji. Blok ten, oprócz impul-
sów synchronizacji poziomej (
sync_h
)
i pionowej (
sync_v
), wytwarza rów-
nież impuls wygaszania (
BLANK
)
informujący o tym, że wybierany ak-
tualnie punkt znajduje się poza ob-
szarem aktywnym obrazu. Na wyj-
ściach bloku oznaczonych
counterX
i
counterY
dostępna jest współrzędna
pozioma i pionowa (numer punktu
w linii i numer linii) aktualnie wy-
bieranego punktu. Jak wiemy tester
obsługuje kilka trybów pracy VGA,
a każdy tryb charakteryzuje się róż-
nymi długościami przedziałów cza-
sowych, na podstawie których wy-
twarzane są impulsy synchronizacji,
stąd też potrzebna jest dodatkowa
List. 1. Opis modułu eliminacji drgań zestyków klawiatury
module debouncer(input clk,k1,k2,k3,k4,k5,
output key1,key2,key3,key4,key5);
reg [4:0] m_in,out;
wire [4:0] in;
reg [2:0] cnt;
wire clk2;
reg kk1,kk2,kk3,kk4,kk5;
assign in={k5,k4,k3,k2,k1};
always @(posedge clk) div<=div+1;
//realizacja dzielnika częstotliwości wejściowej
assign clk2=div[14];
//clk2 – częstotliwość próbkowania stanu klawiszy
always @(posedge clk2) m_in<=in;
//zapamiętanie stanu klawiatury
always @(posedge clk2)
begin
if (in==m_in)
//jeżeli brak zmiany stanu wejścia
begin
cnt<=cnt+1;
//zwiększ cnt o 1
if(cnt==3'd3) out<=m_in;
//jeżeli w ciągu 3 taktów clk2 brak zmiany stanu klawiatury
//zapamiętaj ten stan
end
else cnt<=0;
//jeżeli zmiana stanu klawiatury – wyzeruj cnt
end
assign {key5,key4,key3,key2,key1}=~out;
//przepisz na wyjście – aktywny poziom wysoki
endmodule
Wynika z tego, że odpowiednią czę-
stotliwość punktu dla danych pa-
rametrów obrazu testowego należy
wytworzyć w układzie testera. Takie
właśnie zadanie należy do oma-
wianego bloku. Ze względu na to,
że częstotliwości punktu są dość
znaczne (powyżej 25 MHz – por.
tab. 1) oraz wymagają stosunko-
wo dużej dokładności, nie można
ich uzyskać poprzez prosty podział
częstotliwości wejściowej, która
dodatkowo musiałaby być bardzo
duża. Z pomocą przychodzą tutaj,
wykorzystywane w projekcie teste-
ra, układy
Xilinx
FPGA z rodziny
Spartan 3, które integrują w swojej
strukturze syntezery częstotliwości,
będące częścią składową układów
zarządzania sygnałem zegarowym
(DCM –
Digital Clock Manager
).
Na wyjściu syntezera dostępna jest
częstotliwość będąca iloczynem czę-
stotliwości wejściowej i zadanej jako
parametr pewnej liczby wymiernej.
Liczba ta musi być określona już
podczas kompilacji projektu (konfi-
guracji układu FPGA) i nie da się
jej zmienić podczas normalnej pra-
cy układu. W wykorzystywanym do
budowy testera układzie XC3S200
dostępne są 4 niezależne układy
DCM, dlatego też – łącznie z czę-
stotliwością wejściową z zewnętrzne-
go generatora zegara – można uzy-
skać 5 częstotliwości punktu, czyli
możliwa jest obsługa pięciu trybów
pracy w standardzie VGA.
Na
list.
2
pokazano kod w języ-
ku Verilog opisujący blok genero-
wania częstotliwości punktu. Linie
rozpoczynające się od identyfikatora
DCM
są konkretyzacjami (utworze-
List. 2. Opis bloku wytwarzania częstotliwości punktu
odule vga_clock( input clk,
input [3:0] Mode,
output reg vga_clk);
wire clk36M,clk56M,clk65M,clk25M;
DCM pixel_clk_36M (.CLKIN(clk),.CLKFX(clk56M6M));
// synthesis attribute CLKFX_DIVIDE of pixel_clk_36M is 10
// synthesis attribute CLKFX_MULTIPLY of pixel_clk_36M is 9
// synthesis attribute CLK_FEEDBACK of pixel_clk_36M is NONE
DCM pixel_clk_25M (.CLKIN(clk),.CLKFX(clk25M));
// synthesis attribute CLKFX_DIVIDE of pixel_clk_25M is 16
// synthesis attribute CLKFX_MULTIPLY of pixel_clk_25M is 10
// synthesis attribute CLK_FEEDBACK of pixel_clk_25M is NONE
DCM pixel_clk_56M (.CLKIN(clk),.CLKFX(clk56M));
// synthesis attribute CLKFX_DIVIDE of pixel_clk_56M is 10
// synthesis attribute CLKFX_MULTIPLY of pixel_clk_56M is 14
// synthesis attribute CLK_FEEDBACK of pixel_clk_56M is NONE
DCM pixel_clk_65M (.CLKIN(clk),.CLKFX(clk65M));
// synthesis attribute CLKFX_DIVIDE of pixel_clk_65M is 16
// synthesis attribute CLKFX_MULTIPLY of pixel_clk_65M is 26
// synthesis attribute CLK_FEEDBACK of pixel_clk_65M is NONE
always @(Mode)
case(Mode)
4'b1001: vga_clk=clk36M; //640x480 (VGA), 85Hz
4'b0010: vga_clk=clk; //800x600 (SVGA), 60Hz
4'b1010: vga_clk=clk56M; //800x600 (SVGA), 85Hz
4'b0100: vga_clk=clk65M; //1024x768 (XGA), 60Hz
4'b1100: vga_clk=clk65M; //1024x768 (XGA), 60Hz
default: vga_clk=clk25M; //640x480 (VGA), 60Hz
endcase
endmodule
Elektronika Praktyczna 4/2007
27
Tester monitorów VGA
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
(0805)
R1, R3, R5: 270
V
R2, R4, R6...R8, R22...R24: 100
V
R9...R13, R25, R26: 4,7 k
V
R14...R21: 360
V
Kondensatory
C1: 100
m
F/25 V
C2...C7, C11...C14, C16...C21:
100 nF (0805)
C8...C10, C15: 10
m
F/10 V tantal
(SMD–A)
Półprzewodniki
D1: 1N4007
D2...D9: LED (0805)
U1: XC3S200 (VQ100)
U2: XCF01S (VO20)
U3: generator kwarcowy 40 MHz
U4: SPX1117–3.3 (TO252)
U5: SPX1117–2.5 (TO252)
U6: SPX1117–1.2 (TO252)
Inne
J1: DB15F trójrzędowe
J2: gniazdo zasilające
J3: goldpin 5x2
J4: goldpin 12x2
List. 3. Opis modułu wytwarzania impulsów synchronizacji
module vga_sync(input vga_clk,
output sync_h, sync_v, BLANK,
output [10:0] counterX,counterY,
input [10:0] TMaxX,TMaxY,HsLow,HsHigh,VsLow,VsHigh,MaxX,MaxY);
reg [10:0] cntx,cnty;
wire cntxMax=(cntx==TMaxX),cntyMax=(cnty==TMaxY);
always @(posedge vga_clk)
begin
if(cntxMax) cntx<=0;
else cntx<=cntx+1;
//jeżeli osiągnięto całkowitą liczbę punktów – wyzeruj licznik punktów
//w przeciwnym przypadku zwiększ zawartość licznika o 1
if(cntxMax)
if(!cntyMax) cnty<=cnty+1;
else cnty<=0;
//jeżeli osiągnięto maksymalną współrzędną punktu, sprawdź numer linii
//jeżeli osiągnięto również maksymalna liczbę linii – wyzeruj licznik linii
//w przeciwnym przypadku zwiększ licznik linii
end
assign BLANK=((cntx>MaxX)|(cnty>MaxY));
//definicja przedziału wygaszania
assign sync_h=~((cntx>HsLow)&&(cntx<HsHigh));
assign sync_v=~((cnty>VsLow)&&(cnty<VsHigh));
//definicja przedziałów dla impulsów synchronizacji
assign counterX=cntx;
assign counterY=cnty;
endmodule
informacja o parametrach czasowych
charakterystycznych dla danego try-
bu pracy. Informacja ta dostarczana
jest z układu sterującego w postaci
11–bitowych sygnałów o następu-
jącym znaczeniu:
TMaxX
– pozio-
ma współrzędna punktu odpowia-
dająca całkowitej liczbie punktów
w linii (
TMaxX=A
H
+F
H
+S
H
+B
H
–1
),
TMaxY
– numer linii wyznaczający
całkowitą liczbę linii (
TMaxY=A-
V
+F
V
+S
V
+B
V
–1
),
HsLow
– pozioma
współrzędna punktu, od której roz-
poczyna się impuls synchroniza-
cji poziomej (
HsLow= A
H
+F
H
–1
),
HsHigh
– pozioma współrzęd-
na punktu wyznaczająca koniec
impulsu synchronizacji poziomej
(
HsHigh= A
H
+F
H
+S
H
–1
),
VsLow
– numer linii określający początek
impulsu synchronizacji pionowej
(
VsLow= A
V
+F
V
–1
),
VsHigh
– numer
linii wyznaczający koniec impulsu
synchronizacji pionowej (
VsHigh=
A
V
+F
V
+S
V
–1
),
MaxX
– pozioma
współrzędna punktu odpowiadająca
liczbie aktywnych punktów obrazu
(
MaxX=A
H
–1
),
MaxY
– numer linii
odpowiadający liczbie aktywnych li-
nii obrazu (
MaxY=A
V
–1
).
Na
list. 3
przedstawiono kod
w języku Verilog opisujący działanie
bloku wytwarzania sygnałów syn-
chronizacji.
Pozostałe bloki testera oraz uwa-
gi dotyczące montażu przedstawimy
w 2 części artykułu.
Zbigniew Hajduk
Politechnika Rzeszowska
arm.ep.com.pl
arm.ep.com.pl
arm.ep.com.pl
arm.ep.com.pl
arm.ep.com.pl
28
Elektronika Praktyczna 4/2007
Plik z chomika:
umts
Inne pliki z tego folderu:
Sygnaly.xls
(37 KB)
The Rf And Microwave Handbook.pdf
(57200 KB)
dsp10-2.pdf
(1273 KB)
filterek.pdf
(126 KB)
QAM.pdf
(3264 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Krutkofalarskie
Muzyczne
Naukawe
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin