ow62.pdf

(6220 KB) Pobierz
okrety62
Vol. XIII, Nr 62 (6/2003)
ISSN-1231-014X
Drodzy Czytelnicy
Oddajemy w Wasze r´ce kolejny, tym razem ju˝ cz´Êciowo w kolorze, numer
„OW”. Pociàgnie to zasobà drobnà podwy˝k´ ceny, sàdzimy jednak, ˝e zostanie ona
zrekompensowana jakoÊcià iró˝norodnoÊcià prezentowanych artyku∏ów, fotografii
iplanów. Wdzi´czni b´dziemy jednak zawszelkie uwagi isugestie.
˚yczymy wszystkim Czytelnikom orazSympatykom Weso∏ych Âwiàt Bo˝ego Na-
rodzenia oraz Szcz´Êliwego Nowego Roku.
Redaktor naczelny
Jaros∏aw Malinowski
Redakcja
Kolegium redakcyjne
Rafa∏ Ciechanowski, Micha∏ Jarczyk
W NUMERZE
Wspó∏pracownicy w kraju
Mariusz Borowiak, Grzegorz Buka∏a,
Przemys∏aw Federowicz, Maciej K. Franz, Jan Front,
Tomasz Grotnik, Krzysztof Hanuszek, Marek Herma,
Krzysztof Kubiak, Piotr Kubiszewski, Jerzy Lewandowski,
Andrzej Nitka, Grzegorz Nowak, Jaros∏aw Palasek,
Radomir Pyzik,Jan Radziemski, Marcin Schiele,
Maciej S. Sobaƒski, Marek Sup∏at, Tomasz Walczyk,
Piotr Kubiszewski
2
Z ˝ycia flot
Wspó∏pracownicy zagraniczni
BIA¸ORUÂ
Igor G. Ustimienko
BELGIA
Leo van Ginderen, Jasper van Raemdonck,
CZECHY
René Greger, Ota Janeçek
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Pierre Hervieux
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
HOLANDIA
Robert F. van Oosten
IZRAEL
Aryeh Wetherhorn
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko, Hartmut Ehlers,
Jürgen Eichardt, Zvonimir Freivogel, Bodo Herzog,
Werner Globke, Reinhard Kramer, Peter Schenk,
Hans Lengerer
ROSJA
Siergiej Ba∏akin, Borys Lemaczko, Niko∏aj W. Mitiuckow,
Konstantin B. Strelbickij
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III, William J. Veigele
SZWECJA
Lars Ahlberg, Curt Borgenstam
UKRAINA
Anatolij N. Odajnik, W∏adymir P. Zab∏ockij
WIELKA BRYTANIA
Ralph Edwards
W¸OCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
5
Przemys∏aw Federowicz
Norweskie pancerniki
obrony wybrze˝a, cz´Êç II
Karl Schrott
11
Flotylla WiÊlana monarchii
austro-w´gierskiej
w latach 1914-1918, cz´Êç II
17
Maciej K. Franz
Rosyjskie okr´ty lotnicze do 1941 r.
cz´Êç III
Przemys∏aw Federowicz
22
Niemieckie tra∏owce, cz´Êç IV
29
Grzegorz Buka∏a
Dwa japoƒskie soko∏y, cz´Êç III
W∏adimir Zab∏ockij
40
„Trzydziestki” z lat trzydziestych...
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 (032) 384-48-61
www.okretywojenne.pl
e-mail: okrety@ka.home.pl
50
Jan Radziemski
„Hiroszima” i jej siostry
Sk∏ad, druk i oprawa:
DRUKPOL Sp. J.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. (032) 285-40-35 e-mail: drukpol@pnet.pl
Jaros∏aw Palasek
62
Amerykaƒskie Êmig∏owce
desantowe typu Iwo Jima, cz´Êç II
© by Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne” 2003
Wszelkie prawa zastrze˝one. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodà wydawnictwa
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i adjustacji
tekstów. Materia∏ów nie zamówionych nie zwracamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialnoÊci za treÊç
publikowanych artyku∏ów, które prezentujà wy∏àcznie
opinie i punkt widzenia ich autorów.
69
Jaros∏aw Malinowski
Morskie nowoÊci z Chin, cz´Êç I
Nak∏ad: 1400 egz.
Maciej S. Sobaƒski
77
Marynarka Wojenna Belgii
Na ok∏adce:
Norweski pancernik obrony wybrze˝a Norge
podczas prób pr´dkoÊciowych w 1900 roku.
fot. zbiory Jaros∏aw Malinowski
80
Recenzje
16082345.015.png 16082345.016.png 16082345.017.png 16082345.018.png 16082345.001.png 16082345.002.png 16082345.003.png 16082345.004.png 16082345.005.png 16082345.006.png 16082345.007.png
Z ˝ycia flot
AZERBEJD˚AN
Patrolowiec z USA
Rozpad ZSRR zmieni∏ uk∏ad si∏
m.in. w rejonie Morza Kaspijskiego.
Os∏abienie wp∏ywów rosyjskich za-
owocowa∏o wzrostem znaczenia
w tym regionie islamskiego Iranu,
spierajàcego si´ z Azerbejd˝anem
o prawa do eksploatacji z∏ó˝ ropy naf-
towej znajdujàcych si´ pod dnem
Morza Kaspijskiego. Na tym tle do-
sz∏o nawet w lipcu 2001 roku do in-
cydentu, w którym iraƒski okr´t wo-
jenny star∏ si´ z poszukujàcà z∏ó˝ ro-
py jednostkà azerskà (której za∏og´
stanowili specjaliÊci brytyjskiego BP).
W takiej sytuacji nie ma si´ co dzi-
wiç, ˝e od kilku lat Amerykanie
wspierajà militarnie Azerbejd˝an. Tyl-
ko w 2003 r. wartoÊç pomocy woj-
skowej udzielonej przez USA wynie-
sie 12,5 mln dolarów. W ramach tej
wspó∏pracy 20 wrzeÊnia w sk∏ad flo-
ty azerskiej wszed∏ piàty ju˝ okr´t
przekazany przez Stany Zjednoczone
od 2000 roku. Do nowych zadaƒ ku-
tra Point Brower, przemianowanego
na „S-201”, nale˝eç b´dzie patrolo-
wanie wód terytorialnych, zwalczanie
terroryzmu oraz zapobieganie prze-
mytowi i k∏usownictwu.
Point Brower nale˝y do serii ku-
trów patrolowych zbudowanych ory-
ginalnie dla U.S. Coast Guard, który
od 1991 r. pe∏ni∏ s∏u˝b´ w U.S. Navy.
Jednostka ma wymiary 7,5 x 2,45 x
0,41 m, pe∏nà wypornoÊç 3 t i rozwi-
ja pr´dkoÊç 40 w. Uzbrojona jest
w jeden w-km 12,7 mm oraz 2 km
7,62 mm. Za∏oga sk∏ada si´ z 3 lub 4
osób.
koÊç maks. na 12 w. na powierzchni
i 20 w. pod wodà, zaÊ zasi´g na 6 500
Mm/8 w. przy p∏ywaniu na chrapach
i 750 Mm/4 w. przy wykorzystaniu
nap´du AIP. Ich autonomicznoÊç ma
wynosiç 50 dni, zaÊ za∏oga sk∏adaç
si´ b´dzie z ok. 32 – 40 osób.
Jednostki typu S-80 budowane sà
z myÊlà o zastàpieniu czterech okr´-
tów podwodnych typu Daphne
(S-60), zbudowanych w latach 1968-
75. Cztery nowe hiszpaƒskie okr´ty
podwodne zostanà zbudowane we-
d∏ug zmodyfikowanego projektu typu
Scorpene.
Najwi´kszy okr´t w historii
Równie˝ we wrzeÊniu Izar rozpo-
czà∏ budow´ najwi´kszej jednostki,
jaka kiedykolwiek powsta∏a dla hisz-
paƒskiej marynarki wojennej. Jak in-
formowaliÊmy w 58 numerze „OW”,
b´dzie to uniwersalny okr´t desanto-
wy (LHD). Przy okazji poinformowa-
nia opinii publicznej o tym fakcie po-
dano kilka nowych danych dotyczà-
cych tej ciekawej jednostki. Ostatecz-
nie okr´t b´dzie mia∏ wypornoÊç pe∏-
nà 27 082 t, d∏ugoÊç ca∏kowità
230,82 m (mi´dzy pionami –
205,7 m) i szerokoÊç maks. – 32 m
(na linii wodnej – 29,5 m). Pr´dkoÊç
maksymalna ma wynosiç 21 w´z∏ów.
Z pok∏adu lotniczego o wymiarach
202,3 x 32,0 m jednoczeÊnie b´dà
mog∏y operowaç 4 ci´˝kie Êmig∏owce
armii CH-47 „Chinook” lub 6 Êrednich
helikopterów floty (NH-90 lub SH3D).
Pod pok∏adem znajdowaç si´ b´dà
dwa hangary: lotniczy o powierzchni
ok. 1 000 m 2 , mieszczàcy 12 Êredniej
wielkoÊci Êmig∏owców, i drugi o po-
wierzchni 2 000 m 2 , przeznaczony
dla sprz´tu wojsk desantowych. Znaj-
dujàcy si´ tradycyjnie na rufie dok ma
z kolei wymiary 69,3 x 16 m. W sk∏ad
za∏ogi wejdzie ostatecznie 243 osoby,
a nie 175 czy 110, jak dotàd podawa-
no. Jednostka przewoziç b´dzie mak-
symalnie ok. 1 200 ˝o∏nierzy.
Stoczni Pó∏nocnej kilkanaÊcie 38-me-
trowych okr´tów patrolowych typu
IIB. Wed∏ug „Raportu” spore sà tez
szanse na zwyci´stwo w przetargu
na kilkanaÊcie mniejszych, 28-metro-
wych patrolowców. Jednostki oby-
dwu typów dostarczone majà byç bez
uzbrojenia, ale za to wyposa˝one
w specjalne ∏odzie dla si∏ interwencyj-
nych. Oprócz tego w najbli˝szym cza-
sie Indonezja zamierza zamówiç czte-
ry niszczyciele rakietowe, dwa nisz-
czyciele min i francuskie rakiety
„Exocet”.
INDONEZJA
Rozbudowa floty
Najwi´ksze paƒstwo wyspiarskie
na Êwiecie planuje unowoczeÊnienie
swych starzejàcych si´ si∏ morskich.
Dowódca floty, adm. Kent Sondakh,
stwierdzi∏, ˝e obecnie w sk∏ad mary-
narki wojennej wchodzi 117 jedno-
stek, co jego zdaniem stanowi zaled-
wie po∏ow´ jednostek, które powinny
liczyç si∏y morskie, by dobrze wywià-
zywaç si´ z zadaƒ patrolowania archi-
pelagu. Na dodatek tylko 30% spo-
Êród tych jednostek posiada jakàÊ
wartoÊç bojowà. W tej sytuacji oraz
bioràc pod uwag´ ostatnie ataki terro-
rystyczne w tym regionie rzàd indone-
zyjski zdecydowa∏ si´ na przyznanie
1,95 mld dolarów na rozbudow´ floty.
Plany obejmujà powi´kszenie si∏
podwodnych z obecnie znajdujàcych
si´ w s∏u˝bie 2 jednostek niemieckie-
go typu „209/1300” (Cakrai Nangga-
la, zbud. 1977-81; 1 100 t std, 8 wt
533 mm, 11/21,5 w) do – wedle de-
klaracji – przynajmniej 20 (!). Wedle
zapowiedzi lada moment zostanà za-
kupione dwa okr´ty podwodne zbli˝o-
nego typu („209/1200”) w Korei Po-
∏udniowej za ∏àcznà sum´ 540 mln
dolarów, z których pierwszy ma trafiç
w szeregi floty ju˝ w 2005 r. lub 2008
r. (êród∏a podajà sprzeczne daty). Ko-
lejne pojawià si´ w marynarce Indo-
nezji do 2013 r.
Ponadto indonezyjskie minister-
stwo ds. rybo∏ówstwa i zasobów
morskich zamówi∏o w gdaƒskiej
JAPONIA
Przebudowa
niszczycieli typu Kongo
Ze wzgl´du na rosnàce zagro˝enie
ze strony Korei Pó∏nocnej, rzekomo
posiadajàcej (lub mogàcej posiadaç
w najbli˝szym czasie) rakiety bali-
styczne z g∏owicami jàdrowymi, Kraj
Kwitnàcej WiÊni rozwa˝a stworzenie
w∏asnego parasola przeciwatomowe-
go. Jego pierwszym sk∏adnikiem
mia∏yby byç cztery niszczyciele typu
Kongo(w s∏. 1993-98), wyposa˝one
w system AEGIS, a drugim làdowe
wyrzutnie pocisków przeciwbali-
stycznych. Zadaniem okr´tów by∏oby
zestrzelenie jak najwi´kszej liczby ra-
kiet nied∏ugo po ich wystrzeleniu,
funkcja instalacji làdowych sprowa-
dza∏aby si´ natomiast do zniszczenia
tych pocisków, które przedar∏yby si´
przez parasol ochronny niszczycieli.
Pierwszym krokiem w celu realiza-
cji tego pionierskiego projektu by∏o
˝àdanie japoƒskiego Ministerstwa
Obrony przydzielenia w bud˝ecie
na lata 2004-7 134,1 mld jenów (ok.
1,24 mld dolarów) na prace zmierza-
jàce do uruchomienia pilota˝owej
cz´Êci systemu ju˝ w 2006 roku.
Szacuje si´, ˝e koszt budowy ca∏ego
systemu, który ma powstaç
do 2011 r., osiàgnie ok. 500 mld je-
nów, czyli 4,63 mld dolarów. Ju˝
w 2004 r. mia∏aby si´ rozpoczàç
przebudowa pierwszego niszczycie-
la, która polega∏aby na przystosowa-
niu okr´tu do zwalczania pocisków
balistycznych za pomocà rakiet prze-
chwytujàcych „Standard” SM-3.
Przebudowa mia∏aby potrwaç kilka
miesi´cy, a polega∏aby m.in. na zmo-
dernizowaniu radarów SPY-1D i insta-
lacji wyrzutni dla rakiet SM-3. Koszt
modernizacji jednego niszczyciela
ocenia si´ na 54,2 mld jenów (ok.
500 mln dolarów). Kolejne jednostki
majà byç przebudowywane w tempie
po jednej rocznie.
HISZPANIA
Zamówienie
okr´tów podwodnych
We wrzeÊniu podano do wiadomo-
Êci, ˝e flota zamówi∏a cztery okr´ty
podwodne zmodyfikowanego typu
Scorpene(S-80). Ca∏kowity koszt bu-
dowy jednostek, których g∏ównym
wykonawcà b´dzie konsorcjum Izar,
oceniany jest na 1,7 mld euro. Po d∏u-
gotrwa∏ych analizach ostatecznie zde-
cydowano si´ na wariant z nap´dem
niezale˝nym od powietrza (AIP).
Przy d∏ugoÊci 71,05 m jednostki b´dà
mieç wypornoÊç 1 465 t std, 1 670 t
pe∏nà i 1 815 t pe∏nà w zanurzeniu.
Na uzbrojenie sk∏adaç si´ ma 6 wt
533 mm przystosowanych do wy-
strzeliwania torped i rakiet przeciwo-
kr´towych „Harpoon” lub „Exocet”.
G∏´bokoÊç zanurzenia okr´tów oce-
niana jest na 300-350 metrów, pr´d-
Wizja artystyczna oferowanych Indonezji patrolowców 38 i 28-
metrowych.
fot. NED via „Raport”
2
Nr 62 (6/2003) OKR¢TY WOJENNE
16082345.008.png 16082345.009.png
Z ˝ycia flot
Ju˝ nied∏ugo niszczyciel Kongostanie si´ cz´Êcià japoƒskiego systemu obrony przeciwrakietowej.
fot. „Ships of the World”
temu AEGIS. (okr´t jest pierwszym
spoÊród 22 niszczycieli, na których
zainstalowana b´dzie siódma genera-
cja systemu AEGIS). Próby obejmo-
wa∏y Êledzenie przeciwnika za pomo-
cà nowego radaru SPY-1D (V), strze-
lanie rakietami „Standard” SM-2
i çwiczenia artyleryjskie. NajÊwie˝sza
odmiana wspomnianego trójwymia-
rowego radaru z antenami fazowany-
mi ma sobie lepiej radziç na wodach
przybrze˝nych i w warunkach prze-
ciwdzia∏ania elektronicznego ze stro-
ny przeciwnika.
Tymczasem Lockheed Martin
opracowa∏ w ciàgu ostatnich trzech
lat kosztem 130 mln dolarów nast´p-
c´ SPY-1. SBAR (S-Band Advanced
Radar) zosta∏ oficjalnie zaprezentowa-
ny 29 maja tego roku w Moorestown.
W porównaniu ze swymi poprzedni-
kami z rodziny SPY-1 charakteryzuje
si´ on lepszà odpornoÊcià na zak∏ó-
cenia elektroniczne oraz zwi´kszony-
mi mo˝liwoÊciami w zakresie wykry-
wania i Êledzenia manewrujàcych ra-
kiet przeciwokr´towych oraz celów
zbudowanych przy wykorzystaniu
technik „stealth”. Ponadto radar ma
znacznie wi´kszy zasi´g, dzi´ki cze-
mu za jego pomocà mo˝liwe b´dzie
Êledzenie i zwalczanie rakiet balistycz-
nych. Jest to szczególnie istotne ze
wzgl´du na wymogi stawiane aktual-
nie projektowanym niszczycielom DD
(X), z myÊlà o których nowy radar by∏
tworzony.
W zwiàzku z rozwojem przeciwo-
kr´towych kierowanych pocisków
manewrujàcych szczególnego zna-
czenia nabra∏o szybkie rozpoznanie
nisko lecàcych obiektów w celu ich
ew. jak najszybszego namierzenia
i zniszczenia. W lipcu na pok∏adzie
niszczyciela Ramage (DDG-61) zain-
stalowano prototypowy system
wczesnego ostrzegania IROS3, które-
go zadaniem jest zgadywanie „inten-
cji” obiektów znajdujàcych si´
w pewnej odleg∏oÊci od okr´tu.
W tym celu system u˝ywa radaru do-
zoru nawodnego, dwóch czujników
elektrooptycznych, mogàcych wyko-
rzystywaç zarówno Êwiat∏o dzienne,
jak i podczerwone, dwóch reflekto-
rów, dwóch dzia∏ek o szybkostrzelno-
Êci 3000 strza∏ów na minut´ i dwóch
konsol wyÊwietlajàcych obraz wideo
przekazywany przez radar i czujniki.
Zadaniem testów przeprowadzonych
przez Ramage by∏o sprawdzenie
funkcjonowania IROS3 w warunkach
morskich. Wszystkie przeprowadzo-
ne çwiczenia zakoƒczy∏y si´ sukce-
POLSKA
Bielikw s∏u˝bie
Czwarty przekazany przez Norwe-
gi´ okr´t podwodny typu Kobben –
Svenner – otrzyma∏ 24 paêdziernika
w Gdyni nazw´ Bielik (296). Matkà
chrzestnà jednostki zosta∏a Jolanta
Banach z Ministerstwa Gospodarki,
Pracy i Polityki Spo∏ecznej, ˝ona ofi-
cera Polskiej Marynarki Wojennej.
Dowódcà drugiego w historii Bielika
(poprzedni s∏u˝y∏ w latach 1965-88)
jest kmdr ppor. S∏awomir WiÊniewski.
17-osobowa za∏oga jednostki
szkoli∏a si´ w Norwegii od sierpnia te-
go roku. Po raz pierwszy bia∏o-czer-
wona bandera podniesiona zosta∏a
na okr´cie 8 wrzeÊnia br. w Bergen.
14 paêdziernika Bielik opuÊci∏ wody
norweskie i uda∏ si´ w swà pierwszà
podró˝ do Polski.
Przypomnijmy, ˝e w s∏u˝bie ju˝
od roku znajdujà si´ pierwsze dwie
jednostki tego typu, nazwane Sokó∏
i S´p, trzecia zaÊ (Jastrzàb/Kobben)
s∏u˝y jako baza szkoleniowa i rezerwa
cz´Êci zamiennych. Wszystkie okr´ty
flota otrzyma∏a jako dar Rzàdu Króle-
stwa Norwegii.
Pi´ç skreÊleƒ
Dwa tygodnie przed wcieleniem
Bielika– 10 paêdziernika – zakoƒczy∏
swà 16-letnià s∏u˝b´ Wilk(641) typu
Foxtrot. Okr´t przep∏ynà∏ pod polskà
banderà 47 tys. mil morskich, z cze-
go 15 tys. pod wodà. Jego bliêniaka,
Dzika, spotka∏ ten sam los 7 listopa-
da. 27 paêdziernika z kolei wycofano
dwa wys∏u˝one Êcigacze okr´tów
podwodnych – Zwrotny (355, w s∏.
1971) i Nieugi´ty (357, w s∏. 1972)
typu Ob∏u˝e M (projekt 912 M). Tym
samym we flocie pozosta∏o jeszcze 6
jednostek tego typu. B´dà one wyco-
fywane stopniowo – po dwie rocznie
– do 2006 r. W grudniu br. planowa-
ne jest te˝ zakoƒczenie s∏u˝by przez
niszczyciel Warszawa.
stosowane na aktualnie budowanym
atomowym okr´cie podwodnym Jurij
Do∏gorukij (patrz: „OW” 61). Rakiet´
wystrzelono jednak nie z pok∏adu jed-
nostki podwodnej, lecz z krà˝ownika
Floty Pó∏nocnej operujàcego na Mo-
rzu Bia∏ym. Pocisk trafi∏ w cel w Zato-
ce Kamczackiej odleg∏y o 6 000 km.
USA
Testy nowych systemów
U.S. Navy pracuje nad wieloma
nowatorskimi systemami uzbrojenia
i wyposa˝enia okr´towego. Jednym
z najbardziej spektakularnych i intere-
sujàcych projektów jest dzia∏o elek-
tromagnetyczne, które b´dzie zdolne
do strzelania na odleg∏oÊç przekra-
czajàcà 200 mil morskich! Dystans
ten pociski przelatywaç b´dà w cza-
sie mniejszym ni˝ 6 minut. Odpalane
z dzia∏a pociski b´dà zdalnie kierowa-
ne, co zdecydowanie wp∏ynie na ich
skutecznoÊç. Wadà nowej broni jest
natomiast koniecznoÊç dostarczenia
ogromnej iloÊci energii niezb´dnej
do nadania pociskowi pr´dkoÊci po-
czàtkowej 2 500 m/s (dla osiàgni´cia
szybkostrzelnoÊci równej 6-12 strza-
∏ów na minut´ niezb´dne b´dzie ok.
15-30 MW). Mimo to jest prawdopo-
dobne, ˝e dzia∏a elektromagnetyczne
wejdà w sk∏ad uzbrojenia aktualnie
projektowanych niszczycieli DD (X),
które b´dà dysponowa∏y elektrownia-
mi okr´towymi o wystarczajàcej mo-
cy. Prezentacji strzelajàcego modelu
dzia∏a wykonanego w skali 1: 8 doko-
nano 24 kwietnia br.
Z kolei w sierpniu na pok∏adzie
przechodzàcego próby morskie nisz-
czyciela Pinckney(DDG-91) przepro-
wadzono testy siódmej generacji sys-
ROSJA
Testy rakiety balistycznej
Jak poda∏a rosyjska agencja pra-
sowa Interfax, 15 paêdziernika br.
mia∏ miejsce pierwsze wystrzelenie
mi´dzykontynentalnej rakiety bali-
stycznej nowego typu. Rozpocz´∏y
si´ wi´c ju˝ zapowiadane testy poci-
sków „Bu∏awa 30”, które majà byç
Bielik jest ju˝ czwartym okr´tem podwodnym typu Kobben
przekazanym Polsce przez Królestwo Norwegii.
fot. MW RP
OKR¢TY WOJENNE Nr 62 (6/2003)
3
16082345.010.png 16082345.011.png
Z ˝ycia flot
sem – system poprawnie klasyfiko-
wa∏ rozpoznane obiekty, w razie
potrzeby uruchamiajàc procedury
naprowadzania dzia∏ek na zbli˝ajàcy
si´ cel.
W tym roku przeprowadzono
pierwsze nawodne i podwodne strze-
lania rakietami manewrujàcymi „Tac-
tical Tomahawk”, które wejdà
na uzbrojenie U.S. Navy w po∏owie
2004 roku. Nowe pociski majà znacz-
nie udoskonalone parametry u˝ytko-
we w porównaniu z poprzednià ich
wersjà i sà dwukrotnie taƒsze ni˝ wer-
sja Block III. Podj´to równie˝ decyzj´
o przyj´ciu na uzbrojenie rakiet „Evo-
lved Sea Sparrow” (ESSM). W po-
równaniu ze swymi poprzednikami –
pociskami „Sea Sparrow” RIM-7 –
majà one si´ charakteryzowaç dwu-
krotnie wi´kszà pr´dkoÊcià, wyd∏u˝o-
nym zasi´giem i zwi´kszonymi mo˝li-
woÊciami manewrowymi, co u∏atwi
im niszczenie rakiet przeciwokr´to-
wych. B´dà one wykorzystywane
na niszczycielach typu Arleigh Burke
Flight IIa, krà˝ownikach typu Ticonde-
roga, lotniskowcach oraz planowa-
nych niszczycielach DD (X).
Amerykaƒska marynarka wojen-
na prowadzi te˝ intensywne prace
nad bezza∏ogowymi pojazdami pod-
wodnymi przeznaczonymi do wykry-
wania i zwalczania min. 6 paêdzierni-
ka br. w Zatoce Meksykaƒskiej zakoƒ-
czono wst´pne próby pojazdu RMV
(Remote Minehunting System), prze-
prowadzone na pok∏adzie wspomnia-
nego ju˝ niszczyciela Pinckney. Testy
b´dà kontynuowane przez ca∏y 2004
rok, zaÊ w 2005 r. pojazdy majà osta-
tecznie trafiç na pierwsze niszczycie-
le. Zamiar instalacji RMV na okr´tach
tej klasy oznacza, ˝e Amerykanie dà-
˝à do posiadania zdalnie sterowanych
systemów przeciwminowych bezpo-
Êrednio w sk∏adzie lotniskowcowych
i ekspedycyjnych grup uderzenio-
wych, a nie tylko w wyspecjalizowa-
nych zespo∏ach niszczycieli min.
RMV jest cz´Êcià AN/WLD 1 (V),
wchodzàcego w sk∏ad systemu walki
podwodnej AN/SQQ-89 (V) 15 sk∏ad-
nika siódmej generacji AEGIS-a. Po-
jazd jest wyposa˝ony w sonar holo-
wany o zmiennej g∏´bokoÊci zanurze-
nia. Jego zadaniem jest wykrywanie
i klasyfikowanie napotkanych min.
Zdalnie sterowane pojazdy b´dà mo-
g∏y si´ komunikowaç z jednostkà ma-
cierzystà w czasie rzeczywistym.
Z kolei 10 czerwca na niszczycielu
min Falcon (MHC-59) typu Osprey
zademonstrowano bezza∏ogowy po-
Pojazd podwodny BPAUV.
fot. U.S. Navy
klas Swiftsure i Trafalgar, b´dàcego
w istocie rozwini´ciem tego pierw-
szego typu. Na razie jednak zamówio-
no tylko trzy jednostki nowego typu
(nazwa ostatniej to Artful). Na pewno
nie wystarczy to do zastàpienia
wszystkich okr´tów obydwu wymie-
nionych klas, których ∏àcznie p∏ywa
12 (5 typu Swiftsurei7 – Trafalgar).
Na razie nie wiadomo jeszcze, ile jed-
nostek zamówi ostatecznie Royal Na-
vy, zw∏aszcza po zwi´kszeniu kosz-
tów realizacji programu. Ponadto wej-
Êcie do s∏u˝by prototypowego Astute
spodziewane jest dopiero w roku
2008, wi´kszoÊç okr´tów obydwu
eksploatowanych obecnie typów cze-
ka zatem jeszcze d∏ugi ˝ywot.
Remont Trenchant
Poniewa˝ jednostki typu Astuteza-
st´powaç b´dà najpierw starsze
okr´ty typu Swiftsure, dlatego te˝
sukcesywnie przeprowadzane sà wy-
d∏u˝ajàce ˝ycie modernizacje jedno-
stek serii Trafalgar. We wrzeÊniu
w stoczni Devonport w Plymouth za-
koƒczy∏a si´ modernizacja ju˝ piàtego
atomowego okr´tu podwodnego tego
typu – Trenchanta(S 91). Przebudo-
wa mia∏a jednak tym razem nieco in-
ny charakter, ni˝ w przypadku po-
przednich jednostek tego typu. W ra-
mach programu okreÊlanego jako
Long Overhaul Period (Refuel)
na okr´cie zainstalowano najnowo-
czeÊniejszy sonar oraz przystosowa-
no go do odpalania pocisków ma-
newrujàcych „Tomahawk”, zdolnych
do ra˝enia celów w g∏´bi làdu. Oprócz
tego zainstalowano najnowoczeÊniej-
szy cyfrowy system komunikacji we-
wn´trznej, uzupe∏niono paliwo nukle-
arne i poprawiono charakterystyki
jednostki, zmniejszajàc szanse na jej
wykrycie.
Enterprisew s∏u˝bie
Nowozbudowany okr´t hydrogra-
ficzny Enterprise(H 88) zosta∏ oficjal-
nie wcielony w sk∏ad floty 17 paêdzier-
nika br. WczeÊniej, 7 marca 2003,
brytyjskà bander´ podnios∏a prototy-
powa jednostka Echo(H 87). Obydwa
„hydrografy” zast´pujà a˝ cztery okr´-
ty typów: zmodyfikowanego Hecla
(Herald), Roebuck (Roebuck), Bulldog
(Bulldogi Beagle). W porównaniu jed-
nak z wycofywanymi jednostkami
okr´ty typu Echob´dà mog∏y sp´dzaç
w morzu a˝ 334 dni w roku, tj. o 50%
wi´cej, ni˝ wymieniana czwórka. We-
d∏ug informacji podawanych przez
Royal Navy jednostki b´dà te˝ zdolne
do wykonywania swych zadaƒ
przy znacznie gorszej pogodzie.
Oprócz zadaƒ typowych dla jednostek
tej typu Echoi Enterprisemogà pe∏niç
zadania okr´tów oceanograficznych.
W razie potrzeby b´dà równie˝ zdolne
do wspierania akcji przeciwminowych
oraz desantowych.
Podstawowe dane techniczne
okr´tów typu Echo sà wg rocznika
Combat Fleets 2002-3 nast´pujàce:
3 500 t; 90,0 x 16,0 x 5,5 m; 15 w.,
9 000 Mm/12 w.; 4 x 20 L/90 mm
Oerlikon GAM-B01 AA; za∏oga 46
osób. G∏ównym wykonawcà obu hy-
drografów by∏a brytyjska stocznia Vo-
sper Thornycroft, która b´dzie te˝
Êwiadczyç us∏ugi serwisowe przez
pierwsze 15 lat s∏u˝by okr´tów.
èród∏a:
defense-aerospace. com, AFP, Izar, Combat
Fleets 2002-03, Izar, Combat Fleets 2002-03,
Radio Wolna Europa, Raport 10/2003, The
Jakarta Post, Polska Marynarka Wojenna, Se-
aWaves, The Japan Times, Interfax, Royal
Navy, Lockheed Martin, PhillyBurbs. com,
U.S. Navy, NASSCO, GlobalSecurity. org, Ray-
theon
jazd podwodny (tzw. BPAUV – Battle-
space Preparation Autonomous Un-
derwater Vehicle) firmy Bluefin Robo-
tics. Prezentacj´ przeprowadzono,
korzystajàc z okazji, jakà by∏y odby-
wajàce si´ na pok∏adzie Falcona 11-
miesi´czne testy sprawdzajàce mo˝-
liwoÊci wspó∏pracy czujników zain-
stalowanych na pok∏adzie okr´tu
z pojazdem podwodnym. Jednocze-
Ênie na pok∏adzie bliêniaczego Pelican
(MHC-53) przeprowadzane by∏y testy
nieco mniejszego pojazdu REMUS
(Remote Environmental Measure-
ment Units Suport), który wkrótce
potem przeszed∏ swój chrzest bojowy
na wodach irackich.
BPAUV wa˝y 363 kg, ma d∏ugoÊç
0,31 m i Êrednic´ 533 mm. Nap´dza-
ny jest za pomocà ogniw litowo-poli-
merowych, które pozwalajà uzyski-
waç pr´dkoÊç operacyjnà równà 3
w´z∏y. Pojazd wyposa˝ony jest
w boczny sonar, dzi´ki czemu jest
w stanie samodzielnie wykrywaç
i klasyfikowaç napotkane miny.
WIELKA BRYTANIA
St´pka pod drugi okr´t
typu Astute
22 paêdziernika 2003 po∏o˝ono
st´pk´ pod drugi okr´t podwodny ty-
pu Astute (patrz: OW 59) – Ambush
(S 21). Przypomnijmy, ˝e jednostki tej
klasy majà zastàpiç w s∏u˝bie okr´ty
Brytyjski atomowy okr´t podwodny Trenchantna fotografii sprzed modernizacji.
fot. Leo van Ginderen
4
Nr 62 (6/2003) OKR¢TY WOJENNE
16082345.012.png 16082345.013.png
cz´Êç II
Przemys∏aw Federowicz
Kalendarium s∏u˝by
Tordenskjold
16 maja 1898 r. Tordenskjoldznalaz∏ si´
na wodach norweskich. Rok 1898 up∏ynà∏
dla jego za∏ogi na ˝mudnym szkoleniu i po-
znawaniu nowego sprz´tu. Wraz z bliênia-
czym pancernikiem Harald Haarfagre
stworzy∏ eskadr´ szkolnà. W 1899 r. pancer-
nik odby∏ zagraniczny szkoleniowy rejs
do Jekatrinahavn 1 . W nast´pnym roku
wraz z Harald Haarfagreodwiedzi∏ Kiloni´
i Marstrand (ko∏o Göteborga). Kolejny za-
graniczny rejs szkoleniowy Tordenskjold
odby∏ wraz z nowym pancernikiem Eid-
svoldw roku 1901. Wówczas okr´ty odwie-
dzi∏y Marstrand. i Nyborg. Jesienià 1904 r.
oba okr´ty odby∏y dwa rejsy szkoleniowe.
Podczas pierwszego odwiedzi∏y Inverness,
natomiast podczas drugiego wp∏yn´∏y
do Hamburga. W tym samym roku Tor-
denskjoldpop∏ynà∏ jeszcze w rejs szkolenio-
wy do Plymouth i do Cherbourga. Zimà
1905 r. pancernik odby∏ rejs zagraniczny
do Kopenhagi, póêniej do Brestu oraz
do Gibraltaru. Kolejnymi etapami podró˝y
by∏y le˝àce nad Morzem Âródziemnym
porty w Marsylii i Algierze. Ostatnim miej-
scem kurtuazyjnej wizyty by∏ portugalski
port w Lizbonie. W 1909 r. z∏o˝y∏ kurtuazyj-
nà wizyt´ w holenderskim porcie Den Hel-
der. Zimà prze∏omu 1917 i 1918 r. odbywa∏
szkoleniowe rejsy po w∏asnych wodach te-
rytorialnych wraz z okr´tem szkolnym Fri-
dhjof oraz pancernikiem Harald Haarfa-
gre. W 1920 r. Tordenskjoldwyruszy∏ w ko-
lejny rejs szkolny do portu w Amsterdamie,
Rotterdamie i na koƒcu do Antwerpii. Ko-
lejne rejsy szkoleniowe tym razem na Ba∏-
tyk okr´t odby∏ w 1923 r. odwiedzajàc
Sztokholm, Helsinki (wówczas Helsing-
fors), Ryg´ i Göteborg. W nast´pnym roku
wszed∏ do portów w BreÊcie, Lizbonie, Fe-
rolu, Santander i Sheerness.
W tym˝e roku na pancerniku rozpocz´to
próby z u˝yciem dwup∏atowców typu So-
pwith „Baby”. Nale˝y tutaj zaznaczyç, ˝e
ju˝ rok wczeÊniej przeprowadzono próby
z u˝yciem lotnictwa na pok∏adzie jednostki
p∏ywajàcej podczas tzw. morskiej ekspedy-
cji do Svalbard. G∏ówne próby odby∏ si´ po-
mi´dzy 28 a 31 lipca 1924 r. z udzia∏em
wodnosamolotów o numerach F. 114 i F.
118. Pancernik wówczas kotwiczy∏ w bazie
morskiej w Horten. Podczas tych dni testo-
wano podnoszenie oraz opuszczanie wod-
nosamolotów na wod´, a tak˝e ich magazy-
nowanie na rufowym pok∏adzie. Po tych te-
stach trzy samoloty zaokr´towane na pan-
cerniku Tordenskjold uczestniczy∏y aktyw-
nie w manewrach floty s∏u˝àc jako samolo-
ty rozpoznawcze.
W 1926 r. pancernik odby∏ rejs szkole-
niowy do Leith, Cherbourga i St. Nazaire
a rok póêniej do Gravesend, Gibraltaru,
Bordeaux i do innych mniejszych portów.
DoÊwiadczenia wyniesione z prób nad lot-
nictwem pok∏adowym przyda∏y si´ w ju˝
w 1928 r. Wówczas to dwa samoloty typu
Sopwith „Baby” z pok∏adu Tordenskjold
uczestniczy∏y w s∏ynnej wyprawie poszuku-
jàcej Roalda Amundsena 2 latem 1928 r.
W 1929 r. pancernik odby∏ kolejny, dale-
ki rejs szkoleniowy odwiedzajàc kolejno
Plymouth, Gibraltar, Barcelon´, Porto oraz
Vigo. W 1930 r. zawinà∏ do Reykjaviku, An-
twerpii i Newcastle. Rok póêniej do Am-
sterdamu, Kilonii i do Sztokholmu. Ostatni
(?) zagraniczny rejs szkoleniowy przepro-
wadzi∏ w 1932 r. do Cherbourga, Belfastu
i do Kirkwall.
Pokojowa s∏u˝ba pancernika nie odby∏a
si´ bez strat. 29 sierpnia 1933 r. podczas
strzelania artyleryjskiego amunicjà bojowà,
w skutek nie prawid∏owego zamkni´cia ko-
mory zamka 120 mm dzia∏a, wybuch zabi∏ 4
marynarzy z jego obs∏ugi 3 .
Pod koniec lat trzydziestych zdemonto-
wano z pancernika Tordenskjold artyleri´
g∏ównego kalibru i wycofano ze sk∏adu jed-
nostek bojowych. Okr´t spe∏nia∏ odtàd po-
mocnicze zadania m.in. jako p∏ywajàcy ma-
gazyn tymczasowej bazy lotnictwa morskie-
go (Marinens flystasjon) w Aunøy (Trønde-
lag) w Trondheim, a tak˝e jako p∏ywajàcy
1. Wi´kszoÊç informacji o rejsach zagranicznych
za Sjomiltare Samfunds Marinekalender 1814-1934
Oslo 1934.
2. Roald Amundsen (1872-1928) norweski badacz
polarny zdobywca tzw. przejÊcia pó∏nocno-zachodniego
Bieguna Po∏udniowego.
3. Co ciekawe podobny wypadek wydarzy∏ si´ z tymi
samymi dzia∏ami 120 mm z pancernika Tordenskjold
w baterii nadbrze˝nej Sognefjord. W dniu 28 czerwca
1941 r. zgin´∏o w wypadku 14 niemieckich artylerzystów.
OKR¢TY WOJENNE Nr 62 (6/2003)
5
16082345.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin