KONSPEKTY ZAJĘĆ KOREKCYJNO – WYRÓWNAWCZYCH
Opracowanie: Marzena Muszyńska
I
Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.
Lp.
Rodzaj
ćwiczenia
Cel
Przebieg
Pomoce
1.
Śpiewanie
piosenki
z interpretacją
ruchową.
Sprawdzenie
rozumienia
określeń
słownych
dotyczących
stosunków
przestrzennych
Dzieci śpiewają piosenkę i wykonują ruchy zgodne z poleceniami zawartymi w tekście:
„Gimnastyka to podstawa
Sport dla dzieci – ważna sprawa
Ręce w górę , w przód w bok
Skłon do przodu, przysiad, skok”
Podkład muzyczny
2.
Wykonywanie zadań na polecenie.
Utrwalenie różnicowania prawej i lewej strony.
Dziecko otrzymuje polecenie: pokaż prawą rękę, weź piłkę do prawej ręki, podnieś lewą nogę, połóż woreczek na prawą stopę, itp.
Piłki, woreczki
3.
Śledzenie przedmiotu.
Ćwiczenie kierunku zgodnego z kierunkiem pisania.
Prowadzący przesuwa przedmiot od lewej do prawej strony. Dziecko śledzi przedmiot i na sygnał dotyka.
Klocki, bębenek
4.
Rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej.
Dzieci otrzymują plansze, na której narysowane są szlaczki oraz kalkę techniczną. Zadaniem dziecka jest przekalkowanie szlaczków.
Plansze ze szlaczkami, kalka techniczna, kartki
5.
Rozróżnianie dźwięków upuszczanych przedmiotów.
Różnicowanie słuchowe dźwięków.
Prowadzący demonstruje dzieciom dźwięki wydawane przez upuszczane przedmioty. Potem dzieci odwracają się tyłem i zgadują, co wydało usłyszany dźwięk.
Klucz, gumka, guzik, klocek,
piłka lekarska, zeszyt, widelec, itp.
6.
Układanki.
Odtwarzanie układów przestrzennych.
Dzieci układają konstrukcje z zapałek wg modelu.
Zapałki, plansze ze wzorami z zapałek
7.
Zabawa ruchowa.
Utrwalenie określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych i orientacji własnego ciała.
Dzieci śpiewają piosenką „Pingwin”
I I
Usprawnienie motoryki ręki prawej
Chwytanie i rzucanie prawą ręką.
Usprawnienie motoryki prawej ręki.
Dzieci stoją parami naprzeciw siebie, rzucają na hasło raz prawą , raz lewą ręką, na zmianę.
Woreczki, piłeczki
Malowanie linii farbą.
Usprawnienie motoryki palców i utrwalenie kierunku od lewej strony do prawej.
Dzieci, stając malują linie proste, równoległe, trzymając duży pędzel bardzo wysoko w prawej dłoni chwytem pęsetkowym.
Arkusze, papier, pędzle
Układanie obrazków po prawej i lewej stronie.
Kształtowanie orientacji przestrzennej.
Dzieci mają komplety obrazków ,układają po prawej i lewej stronie na zasadzie – kto pierwszy ten lepszy
4 komplety obrazków, np. zwierzęta i rośliny.
Kto szybciej usłyszy głoskę.
Usprawnienie analizy słuchowej i koordynacji słuchowo – ruchowej.
Dzieci otrzymują pałeczki. Reedukator wymawia kilka głosek. W momencie usłyszenia określonej głoski stukają pałeczką w stół. Za najszybsze prawidłowe stuknięcie dzieci otrzymują po jednym punkcie.
Pałeczki
Nawlekanka – kolorowe koraliki.
Usprawnienie manualne i prawidłowe rozróżnianie kolorów – rozwój analizy wzrokowej.
Wg wzoru dzieci nawlekają koraliki na żyłkę z uwzględnieniem kolejności kolorów.
Komplety koralików, żyłki
Malowanie kółek w liniach.
Usprawnienie drobnych ruchów ręki, utrwalenie kierunku ruchu od lewej do prawej, ćwiczenia pamięci wzrokowej.
Pomiędzy malowanymi liniami dzieci malują kredkami kółka, odtwarzając dwa wzory koralików.
Arkusze papieru, kredki
Omijanie przeszkód w marszu.
Ćwiczenie orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo- słuchowo – ruchowej.
Na wytyczonej trasie ustawia się różne przeszkody. Dzieci pokonują drogę, omijając przeszkody po prawej lub lewej stronie na określony sygnał dźwiękowy.
Piłki, kręgle, woreczki, grzechotka, gwizdek
margaritta_mg