92199510.pdf

(261 KB) Pobierz
SZT
SZTANDAR
ANDAR
BIBLIJNY
BIBLIJNY — NASZYM
NASZYM
JEDYNYM
JEDYNYM
SZT
SZTANDAREM
ANDAREM
„Podnie´cie
chora˛giew
do
narodów”
Izajasz
62:10;
Izajasz 8:20; Łukasz 11:28.
„Tedy wyszedł głos z stolicy, mówia˛cy: Chwalcie Boga
naszego wszyscy słudzy jego, i którzy si ˛ go boicie, i mali i
wielcy. I słyszałem głos jako ludu wielkiego, i jako głos wielu
wód, i jako głos mocnych gromów, mówia˛cych: Halleluja! i ˙
uja˛ł Królestwo Pan Bóg wszechmoga˛cy” — Obj. 19:5,6.
„Dzi ˛ kujemy tobie, Panie Bo ˙ e wszechmoga˛cy, który´
jest, i który´ był, i który masz przyj´´! ˙e´ wzia˛ł moc swoja˛
wielka ,iuj ˛łe´ królestwo; I rozgniewały si˛ narody, i
przyszedł gniew twój i czas umarłych, aby byli sa˛dzeni, i
aby´ oddał zapłat ˛ sługom twoim, prorokom i ´wi˛ tym, i
boja˛cym si˛ imienia twego, małym i wielkim, i aby´ wytracił
tych, co psuja˛ ziemi ˛” — Obj. 11:17,18.
„Bo tak mówi Pan zast ˛ pów: Oto Ja jeszcze raz, a to po
małym czasie, porusz ˛ niebem i ziemia˛, i morzem i sucha˛;
Porusz ˛, mówi˛ , wszystkie narody, i przyjda˛doPo ˙ ˛danego
od wszystkich narodów; i napełni ˛ ten dom chwała˛, mówi
Pan zast ˛ pów” — Agg. 2:7,8.
„Albowiem oto Ja tworz ˛ niebiosa nowe, i ziemi ˛ nowa˛,
a
nie
b˛da˛
wspominane
rzeczy
pierwsze,
ani
wsta˛pia˛na
serce” — Izaj. 65:17.
„Lecz nowych niebios i nowej ziemi według obietnicy
jego
oczekujemy,
w
których
sprawiedliwo´´
mieszka”
— 2 Piotra 3:13.
„I zatra˛bił Anioł siódmy, i stały si˛ głosy wielkie na niebie mówia˛ce: Królestwa ´wiata stały si˛ królestwami
Pana
naszego i Chrystusa jego, i królowac´b˛dzie na wieki wieków” — Obj. 11:15.
Rok XIII, Nr 10
P A ´ DZIERNIK , 1995
Nr 92
911582055.015.png 911582055.016.png
 
i
Zwiastun
Chrystusowego
Królestwa
MIESI ˛ CZNIK . Wydawany przez ´ WIECKI RUCH MISYJNY „EPIFANIA” w Nowym Dworze Mazowieckim. Redaktor: Bernard Hedman ,
Chester Springs, Pa. 19425, USA. Redaktor odpowiedzialny w Polsce: Piotr Wo´nicki , ul. Zdobywców Kosmosu 17, 05–100 Nowy Dwór Maz.
STRESZCZENIE NUMERU
TEN NUMER poświęcony jest pewnym wydarzeniom z życia młodego króla Joaza (w Starym
Testamencie jest osiem osób o imieniu Joaz). Joaz był ósmym królem Judy, jedynym synem
króla Ochozjasza (2 Król. 11:2) i Sebiji z Beersaby (2 Król. 12:1). Joaz został królem w wieku 7
lat, a panował w Jeruzalem 40 lat (2 Kron. 24:1). Ponieważ Joaz był jedynym żyjącym
potomkiem Salomona, dlatego Bóg cudownie go zachował, aby kontynuować panowanie
potomków z jego linii.
Gdy Ochozjasz został zabity, jego matka Atalija zamordowała wszystkich królewskich
następców tronu. Lecz Bóg zachował Joaza przez jego ciotkę Josabę, która przez 6 lat ukrywała
go w domu Pańskim (2 Król. 11:2-3). Gdy Joaz osiągnął wiek 7 lat, kapłan Jojada przygotował
jego koronację na króla (2 Król. 11:4-16).
Na początku swego panowania Joaz naprawił świątynię i przywrócił w Judzie prawdziwą religię,
niszcząc kult Baala (2 król. 11:18-21). Przez 23 lata Joazowi dobrze się powodziło, czyli tak
długo, jak długo trwał w „przymierzu między Panem i między królem, i między ludem, aby byli
ludem Pańskim”. Lud kierowany przez Jojadę zniszczył przede wszystkim dom Baala, ołtarze i
obrazy. Matan, kapłan Baala, został zabity (2 Kron. 23:17; 2 Król. 11:17-19). Zachowano jedynie
wyżyny na których lud składał ofiary i kadził.
Lecz król, który rozpoczął tak dobrze, zaczął błądzić po stracie swego doradcy i najwyższego
kapłana, Jojady. Po jego śmierci Joaz pozwolił na rozwój bałwochwalstwa (2 Kron. 24:18).
Posunął się nawet do tego, że ukamienował Zachariasza, syna Jojady, który go skarcił (2 Kron.
24:20-22). Boski wyrok nastąpił bardzo szybko w postaci najazdu wojsk syryjskich, który
zakończył się zranieniem Joaza (2 Kron. 24:23-24). Potem został on zamordowany przez
własnych sług.
Król Joaz, pomimo późniejszego odstępstwa, dostarczył nam kilku wspaniałych lekcji.
Proponujemy, by nasi czytelnicy przeczytali i przestudiowali teksty podane w nagłówku każdego
artykułu i w ten sposób przypomnieli sobie bardzo znamienną historię tego interesującego króla.
JOAZ, CHŁOPIEC KRÓL
2 Król 11: 1 - 16; 2
„Gdy się rozmnażają sprawiedliwi,
HISTORYCZNE fragmenty Pisma Świętego (takie jak
zostały użyte w tym artykule) zajmują szczególne
miejsce i służą ogólnej sprawie. Ogniwa historyczne są
tak niezbędne dla Biblii, jak kości dla żywego
organizmu. Dlatego zwróćmy szczególną uwagę na
podaną historię, abyśmy przed naszymi umysłami mieli
ogólny pogląd na warunki w Izraelu i wydarzenia w
badanym przez nas okresie.
Wracając do 1 Król. 18, przypominamy sobie
wielkie dzieło Eliasza jako proroka walczącego z
wpływami króla Achaba, jego pogańskiej królowej
Izabeli i z wprowadzonym przez nich kultem Baala.
Chociaż Eliaszowi nie udało się dokonać w Izraelu
całkowitej reformy, to jednak
Kron. 22: 10 - 23: 21.
weseli się lud" (Przyp. Sal. 29: 2)
udało mu się skutecznie ograniczyć zasięg kultu Baala.
Prawdziwa religia nie tylko cieszyła się powodzeniem w
królestwie Judy, lecz także w królestwie Izraela i była
szanowana w okresie następującym po działalności
Eliasza jako proroka Pańskiego. Była to religia
prawdziwych Izraelitów, chociaż nie była religią dworu.
W międzyczasie wpływ kultu Baala przeszedł z dworu
Izraela, szczególnie za pośrednictwem pogańskiej
królowej, na dwór królewski w Judzie, a syn króla Judy
poślubił córkę pogańskiej królowej, która w charakterze
widocznie była bardzo podobna do swej matki Izabeli.
Od czasu pojawienia się jej w królestwie Judy zaczęły
tam znajdować silne oparcie bałwochwal-
911582055.017.png 911582055.001.png 911582055.002.png
 
S ZTANDAR B IBLIJNY
75
Październik, 1995
Zakonu (od Mojżesza do Chrystusa) został
wprowadzony w tym okresie, w którym nic innego
nie mogło się stać. Nie można było w tym czasie
głosić Ewangelii, ponieważ nie podłożono pod nią
fundamentu, którym było odkupienie dokonane przez
śmierć Chrystusa. Nie mogła też wcześniej nastąpić
śmierć Chrystusa, ani rozpocząć się wiek Ewangelii i
jego dzieło — ponieważ w Boskim planie i
wszechwiedzy to wielkie wydarzenie zostało
zaplanowane na czas dostatecznie długi przed
królestwem
cze wpływy. Zbudowano świątynię Baala, a pod
królewską protekcją popularnością wśród wielu
w narodzie cieszył się rozwiązły kult Astarot.
Po śmierci swego męża, króla Judy, jego żona
królowa Atalija (córka Izabeli) dalej wywierała
swe wpływy w królestwie wraz ze swoim synem
Ochozjaszem, który wówczas został królem, i po
jego śmierci postanowiła (niezgodnie z przyjętym
wśród Żydów zwyczajem) wynieść siebie na
stanowisko królowej. Ażeby tego dokonać,
kazała uśmiercić wszystkich swoich wnuków. To
znaczy, że sądziła, iż osiągnęła cel, lecz jej
córka, która wyszła za mąż za najwyższego
kapłana (i najwyraźniej pozostawała pod jego
wpływem), ocaliła życie najmłodszego z
królewskich synów — swego bratanka Joaza —
ukrywając go wraz z niańką w jednym z po-
mieszczeń przyległych do świątyni, przeznaczo-
nym do użytku dla kapłanów.
JOAZ ZOSTAŁ WŁADCĄ
Nasza lekcja dotyczy tego chłopca, Joaza,
następcy tronu Judy, który w wieku siedmiu lat,
pod kierunkiem swego wuja Jojady, najwyższego
kapłana, został pomazany i ogłoszony ósmym
królem Judy. Lekcja podaje szczegóły transakcji,
dzięki której strażnik świątyni stał się
strażnikiem króla — jak babka króla, Atalija,
królowa uzurpator, najpierw została zwabiona do
świątyni z powodu zamieszania wśród ludu, a
następnie szybko zdając sobie sprawę z sytuacji,
krzyknęła: Zdrada, zdrada, i uciekła do pałacu,
gdzie została stracona.
Kilka lat przed wyżej wspomnianymi wyda-
rzeniami naszego tekstu, Jehu pod Boskim kie-
rownictwem został pomazany na króla w sio-
strzanym królestwie Izraela. I chociaż pod wie-
loma względami sam był złym człowiekiem, słu-
żył jako miecz Pana, wykonujący pomstę na
królu Achabie i królowej Izabeli, którzy tyle zła
wyrządzili sprawie prawdziwej religii w królest-
wie Izraela. Teraz, dzięki śmierci uzurpatorki,
królowej Ataliji, córki Izabeli ten zgubny wpływ
został obalony w królestwie Judy, to znaczy, że
panowanie Jehu w Izraelu i Joaza w Judzie za-
znaczyło się upadkiem kultu Baala.
Badacze historii, niedostrzegający Boskiego
planu wieków, są zaskoczeni powodzeniem czy-
niących zło zarówno w sprawach jednostkowych,
jak i narodowych, ich zdziwienie zaś wzrasta,
gdy biorą pod uwagę fakt, iż pokolenia Izraela i
Judy były narodami, z którymi Bóg zawarł
szczególne przymierze i nad którymi w pewnej
mierze miał władzę zwierzchnią. Jeśli pogańskim
narodom wolno było popadać w bałwochwalstwo
itp., dlaczego czyniący zło, złe praktyki i
fałszywy kult mogły kwitnąć w narodach, nad
którymi Bóg sprawował nadzór, władzę?
Odpowiedzią (jedyną odpowiedzią) jest, że nie
nadszedł jeszcze czas przejęcia przez Boga czynnej
władzy nad sprawami świata, ujarzmienia
zła i podniesienia sprawiedliwości. Cały wiek
Tysiąclecia,
aby
umożliwić
zgromadzenie
Kościoła
pierworodnych,
klasy
Oblubienicy,
współdziedziców
Chrystusa
w
królestwie.
ZAKON DODANY Z POWODU GRZECHU
Bóg, jak oznajmia Apostoł, wprowadził dys-
pensację Zakonu z następujących powodów: Zakon
z powodu „przestępstwa przydany jest, ażby
przyszło ono nasienie”. Przymierze Zakonu zawarte
z Izraelem służyło dwóm szczególnym celom:
(1) W ustawach i ofiarach dnia pojednania,
typicznych jubileuszach itd. stanowiło cień
lub było typem wspaniałych i wielkich rzeczy,
jakie miały się wypełnić w obecnym
wieku Ewangelii, a niektóre z nich podczas
wieku Tysiąclecia.
(2) Miało wykazywać stale degradujące
skutki grzechu oraz to, jak niemożliwe było-
by dla świata podniesienie się z obecnej de-
gradacji, grzechu i słabości, nawet gdyby Bóg
uwolnił cały świat od pierwotnego grzechu i
pierwotnej kary śmierci.
Ponadto powinniśmy pamiętać, że chociaż Izrael i
Juda okazywały wielką słabość do bałwochwalstwa,
to jednak nie były pod tym względem tak zepsute,
jak narody wokół nich — reszta świata. Wszelka ich
wyjątkowość polegała na fakcie, że wciąż
zachowywali pewną cześć dla niewidzialnego
Jehowy, jakąś formę czci dla Tego, którego inne
narody w ogóle nie uznawały.
Cała historia Judy i Izraela wykazuje, że pomimo
tendencji większości w stronę grzechu i
bałwochwalstwa, wciąż byli wśród nich prawdziwi
Izraelici, których serca były szczere wobec Boga.
Mamy tego przykłady w Eliaszu i Elizeuszu, synach
prorockich, Sunamitce i innych. Myśląc o tym
wszystkim, powinniśmy jednak pamiętać, że
pozostawali oni w ciemności co się tyczy
znajomości Boskiego planu. Nie było jeszcze
żadnego objawienia o wielkim Boskim zbawieniu:
nawet do tych najmądrzejszych i najlepszych z nich
dotarło zaledwie mgliste światełko nadziei
zmartwychwstania umarłych i wiecznego życia dla
posłusznych Bogu. Zgodne z tym pozostaje
oświadczenie Apostoła: „Albowiem zakon przez
Mojżesza jest dany, a łaska i prawda przez Jezusa
Chrystusa stała się” (Jan 1:17) i także jego słowa, że
Chrystus
„żywot
na
jaśnie
wywiódł
i
nieśmiertelność przez
911582055.003.png 911582055.004.png 911582055.005.png 911582055.006.png
76
S ZTANDAR B IBLIJNY
Październik, 1995
Ewangelię” (2 Tym. 1:10), jak również oświad-
czenie, że to „wielkie zbawienie [którym obecnie
się radujemy] wzięło początek opowiadania przez
samego Pana” (Żyd. 2:3).
Dlatego nie powinniśmy porównywać dzisiej-
szych warunków, jakie panują pośród tych, którzy
utrzymują, że są duchowymi Izraelitami, z
dawnymi warunkami, do których odnosimy się w
niniejszej lekcji, ponieważ w międzyczasie na
świat przyszło prawdziwe Światło, Pan Jezus
przyszedł na świat, i chociaż świat jako całość Go
nie uznał, oczy zrozumienia prawdziwych
Izraelitów zostały otworzone, są błogosławieni i
korzystają z tego prawdziwego Światła, które w
odpowiednim czasie oświeci każdego człowieka
przychodzącego na ten świat — gdy zabłyśnie
dzień Tysiąclecia, i Słońce sprawiedliwości
wzejdzie, a zdrowie będzie na skrzydłach jego
(Mal. 4:2). Wtedy, w najpełniejszym znaczeniu
tego słowa, sprawiedliwi będą mieli władzę —
Chrystus, wielki Król, i Kościół, Jego Oblubienica
i współdziedzice w królestwie. Wówczas ludzie
będą się radować. Będą się radować w sposób
obecnie niemożliwy, gdyż teraz (jak oświadcza
Apostoł), nawet przy najlepszych władcach, gdy
szatan stoi u steru, „wszystko stworzenie wespół
wzdycha i wespół boleje” (Rzym. 8:22).
BS '94,73.
REMONT ŚWIĄTYNI
2 Król. 12:4-15; 2 Kron. 24:4-14
„Abyśmy nie opuszczali domu Boga naszego” (Neh. 10:39)
ŚMIERĆ Ataliji, królowej uzurpatorki, nastąpiła
wkrótce po pomazaniu i proklamowaniu królem
jej wnuka Joaza na prawowitego następcę tronu
Judy, jako ósmego króla Judzkiego. Joaz, nowy
król, miał w tym czasie zaledwie osiem lat i
dlatego znajdował się pod opieką wuja,
najwyższego kapłana Jojady, który ukrywał i
chronił go od dzieciństwa.
Sądzimy, że najwyższy kapłan Jojada
wykorzystał koronację jako okazję do ogólnego
zainteresowania się odrodzeniem prawdziwej
religii i odpowiedniej opozycji wobec
bałwochwalczego kultu Baala (wprowadzonego
przez pseudokrólową). Natchniony, przez radę
kapłana oraz okoliczności towarzyszące koronacji
na dziedzińcu świątyni, lud przypomniał sobie o
Jehowie jako o prawdziwym Bogu swej dawnej
historii jako narodu pod Jego opieką. Zebrany lud
osiągnął stan takiej gorliwości dla Pana, a
przeciwko bałwochwalstwu, że tłumnie rzucił się
na sąsiadującą świątynię Baala i zburzył ją,
zabijając jej głównego urzędującego kapłana,
łamiąc rzeźby itp.
Tłumu nie należy za często, jeśli w ogóle,
zachęcać, lecz w tym przypadku powinniśmy
pamiętać, że w wyniku Boskiego zarządzenia
takie postępowanie przeciwko bałwochwalstwu
było bezpośrednio zalecane. Poza tym, lud był
posłuszny poleceniu prawnie ustanowionego
rządu Pana, znajdującego się w rękach Jego
przedstawicieli — króla i kapłana, których rzą-
dzenie było przez długi czas nielegalnie tłumione,
a teraz jedynie odzyskiwało właściwe sobie
miejsce, obalając nielegalnego przeciwnika.
PROPOZYCJA REMONTU ŚWIĄTYNI
Nowy rząd, korzystając z niedawno przebu-
dzonej gorliwości religijnej ludu, zaproponował
Na wybór tego właśnie momentu na wypro-
wadzenie króla Joaza niewątpliwie miała wpływ
sytuacja w sąsiednich dziesięciu pokoleniach
królestwa Izraela. W tym ostatnim, z nakazu
Pana na króla pomazany został Jehu, który miał
zająć miejsce słabego i niegodziwego Achaba,
ukarać podłą i bezbożną Izabelę, jego żonę, i w
ten sposób usunąć z dziesięciopokoleniowego
królestwa niegodziwych władców (których
wpływ stale wydawał się zły w zależności od
nadarzających się okazji). Z pewnością
powodzenie Jehu zachęciło najwyższego kapłana
Jojadę do obalenia dynastii uzurpującej władzę,
córki Izabeli, i przywrócenia na tron linii
Dawida. Co więcej, możemy słusznie
przypuszczać, że tak jak Pan kierował
pomazaniem Jehu na następcę Achaba, tak
kierował pomazaniem Joaza, aby objął tron po
Ataliji, a najwyższy kapłan był prowadzony w
tej sprawie przez Pana, choć być może nie był
tego świadomy.
911582055.007.png 911582055.008.png 911582055.009.png 911582055.010.png
 
S ZTANDAR B IBLIJNY
77
Październik, 1995
natychmiastowy remont świątyni i przywrócenie w
niej służby spełnianej przez prawdziwych kapłanów
Boga, którzy w czasie kultu Baala nie mogli
poświęcać swego czasu i uwagi religijnej posłudze
w świątyni ani nauczaniu ludu w sprawach Zakonu,
ponieważ z powodu opozycji uzurpującego rządu
oraz kierowaniu przychodów pochodzących od ludu
dla wspierania kultu Baala, prawdziwi kapłani Boga
i usługa w świątyni zostały zaniedbane i praktycznie
nie istniały.
Wszystko to miało się teraz zmienić. Rząd wydał
polecenie zebrania niezbędnych środków:
(1) Miał zostać wprowadzony podatek zalecany
przez Zakon Mojżeszowy, pół sykla od głowy
(2 Moj. 30:13);
(2) „Pieniądze każdego z osobna według sza-
cunku jego”, prawdopodobnie dziesięciny — jedna
dziesiąta wszystkich dochodów w roku;
(3) „Pieniądze, które ktokolwiek dobrowolnie
znosi” — dobrowolne składki poza tymi wyma-
ganymi przez Zakon.
Kapłani mieli zbierać pieniądze, każdy w swojej
okolicy i od osób, które znał.
Dobre intencje króla i najwyższego kapłana nie
ziściły się, ponieważ piętnaście lat później, gdy król
liczył już 23 lata, świątynia wciąż jeszcze nie była
wyremontowana, o czym donosi nasz werset.
Powodów możemy się jedynie domyślać, lecz
wydaje się, że albo lud nie ufał kapłanom w kwestii
pieniędzy, obawiając się, że wydadzą je na swoje
potrzeby, a nie na świątynię, lub że wpłacone i
ofiarowane pieniądze zostały w dużej mierze zużyte
(być może całkiem właściwie) na utrzymanie
kapłanów, ich rodzin itp. Tak czy inaczej, we
wspomnianym czasie król wezwał najwyższego
kapłana i podkapłanów do złożenia raportu,
dlaczego polecenie wydane im piętnaście lat
wcześniej nie zostało zrealizowane.
Wynikiem tej narady było uzgodnienie przez
kapłanów, że sprawa remontu powinna być zabrana
z ich rąk i pozostawiona całkowicie w rękach
Jojady, najwyższego kapłana. Ten ostatni znalazł
sposób, dzięki któremu lud Izraela mógł dowiedzieć
się, czy pieniądze przekazane przez nich na remont
świątyni nie zostały zużyte na inne cele, gdyż
przygotował dokładnie zamkniętą skrzynię z „dziurą
w wieku jej”, do której można było wrzucać składki
na remont świątyni.
Ten plan był bardzo skuteczny, a prace wokół
świątyni posuwały się naprzód w rękach kompe-
tentnych pracowników i wiernych nadzorców.
Remont i jego koszty musiały być znaczne, po-
nieważ świątynia już wtedy liczyła 150 lat i przez
długi czas nie była używana. Sądzi się, że wiele z jej
kamieni zostało zabranych i wykorzystanych do
budowy pobliskiej świątyni Baala. Wiersz 13
wzmiankuje jedynie, że pieniądze te nie zostały
wydane na sprzęty świątynne, dopóki sama
świątynia nie została całkowicie wyremontowana,
ponieważ 2 Kron. 24:14 wskazuje, że ostatecznie
ofiarowano wystarczająco dużo pieniędzy, by
zabezpieczyć świątynne naczynia.
WYDARZENIA TRAKTOWANE
JAKO ILUSTRACJE
Powyższe wydarzenia są dla nas bardzo in-
teresujące pod względem historycznym oraz jako
ilustracja podobieństwa ludzkiej natury we
wszystkich okresach i narodach. Zwróćmy jednak
uwagę na to, jakie lekcje możemy wyciągnąć z tych
doświadczeń cielesnego Izraela, korzystne dla nas
jako duchowych Izraelitów.
Jedną z tych lekcji jest to, że chociaż naszemu
najwyższemu kapłanowi, naszemu Panu Jezusowi,
możemy całkowicie w związku z całą pracą ufać, to
jednak niektórzy podkapłani mają nieco mniej ducha
samoofiarowania i mniej lub bardziej są skłonni do
wykorzystywania dla swoich wygód i przyjemności
środków, które w przeciwnym razie mogłyby być
lepiej wykorzystane do naprawienia domu Bożego
— prawdziwej świątyni, prawdziwego kościoła.
Duchowa świątynia i jej doktryny, nadzieje,
praktyki itp. zostały poważnie wypaczone podczas
ciemnych wieków, w okresie długiego tryumfu
grzechu, „tajemnicy nieprawości”, „matki
cudzołożnic”. Ruch reformacji w szesnastym wieku
był śmiały i odważny, obiecywał wielkie rzeczy w
zakresie niezbędnych napraw w duchowej świątyni.
Lecz niestety, kler protestancki wykorzystał środki i
sposobności reformacji dla własnej osobistej
korzyści. Uczyniono rzeczywiście sporo,
zamieszanie wśród ludzi powstało znaczne i zebrano
niemałe pieniądze. Jednak stosunkowo niewiele
zrobiono w naprawieniu wiary, nadziei i miłości
kościoła,
prawdziwej świątyni
usunięto
stosunkowo niewiele poważnych błędów.
Lecz teraz, tak jak w tej lekcji, świątynia zostanie
naprawiona — Najwyższy Kapłan wziął pełną
odpowiedzialność za tę sprawę. Gdy lud Boży raz
dostrzeże potrzebę naprawy i to, że może na Nim
polegać, będzie się czuł zachęcony do uczynienia
wszystkiego, co niezbędne, aby wykonać tę robotę.
W pracy tej kler nominalnego chrześcijaństwa, który
powinien być aktywny w służbie, jest pomijany —
nasz Wielki Najwyższy Kapłan może tę pracę
wykonać bez niego.
WIERNOŚĆ W SŁUŻBIE
Inną lekcją, jakiej możemy się nauczyć, jest
związek między wiernością Panu a służbą dla Pana.
Gdy tylko lud Izraela poświęcił się Panu i to
proporcjonalnie do stopnia poświęcenia, jego każde
źródło dochodu chętnie współpracowało w
odbudowywaniu sprawy Pańskiej. Podobnie z
duchowymi Izraelitami: Proporcjonalnie do tego, jak
w naszych sercach uświadamiamy sobie pełnię
poświęcenia się Panu, wszystko co posiadamy
podlega podobnej odpowiedzialności. ;
Są słuszne podatki, czyli domaganie się naszego
czasu, talentów, wpływu i środków składanych w
służbie Panu, a poza tym każdy może dać coś
dodatkowego, ponad obowiązek — ofiarę
dobrowolną Panu, zależną od obfitości swojej
miłości, zależną od gorliwości swego serca. Ta
miłość — ta gorliwość i samoofiara jaka z niej
wypływa — mierzy nasze oddanie się Panu. W
911582055.011.png 911582055.012.png 911582055.013.png 911582055.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin