59199301.pdf

(317 KB) Pobierz
i
Zwiastun
Chrystusowego
Królestwa
PL ISSN 1230–1086
CZASOPISMO wolne od wpływu jakichkolwiek wyzna ´, partii, organizacji i wie-
rze ´ ludzkich, zwia˛zane jest z Bogiem w takim stopniu, w jakim rozumie Jego Sło-
wo. Jest ono wydawane w obronie Prawdy paruzyjnej, udzielanej przez Pana za po-
´rednictwem „onego Sługi”, jako podstawy wszelkiego dalszego rozwoju Prawdy, w
obronie zarza˛dze´, statutu i testamentu równiez˙ danych przez Pana za pos´rednictwem
„onego Sługi” i w celu przedstawiania oraz bronienia rozwijaja˛cej si ˛ Prawdy epifa-
niczno–bazylejskiej, b ˛d ˛cej pokarmem na czasie dla ludu Pana, zgodnie z Jego wola˛.
Miesie˛cznik. Wydawany przez Świecki Ruch Misyjny
„EPIFANIA” w Warszawie.
Redaktor: Bernard Hedman, Chester Springs, Pa. 19425, USA.
Redaktor odpowiedzialny w Polsce: Piotr Woźnicki,
skrytka pocztowa nr 102.00-961 WARSZAWA 42
,Pan strzec będzie wyjścia twego i wejścia twego, odtąd aż na wieki'
(Psalm 121 : 8)
ICZNI nasi Czytelnicy dają świadectwo błogosła-
wieństwom jakie otrzymują z rozważania wersetów
naszych rocznych godeł. I dlatego mamy podstawę do
przedstawienia naszym drogim braciom kolejnego godła na
ten rok.
Naszym wersetem jest Psalm 121:8: „Pan strzec będzie
wyjścia twego i wejścia twego, odtąd aż na wieki". Nacisk
jest położony na słowa Pan strzec będzie wyjścia twego i
wejścia twego.
Psalm 121 jest jednym z piętnastu Psalmów Stopni
(Psalmów Spinających od 120 do 134, czasem mówi się o
nich jako o Psalmach Wstępujących). Jest to wspaniały
Psalm, zachęta dla całego ludu Bożego, szczególnie dla
żyjących przy końcu tego wieku. Psalm 121 wyraża pokój,
bezpieczeństwo i pokładanie zaufania w Jehowie z
pozyskania zapewnienia o Jego opiekuńczej trosce.
„WYJŚCIE I WEJŚCIE" JEST
IDIOMEM HEBRAJSKIM
Co pisarze Biblii rozumieli przez „wyjście i wejście"?
Ażeby to pojaśnić, cytujemy liczne ustępy zawierające ten
zwrot:
• Joz. 14:1] „A jako moc moja była na on czas, tak jest moc
moja i teraz ku bojowaniu, i ku wychodzeniu i
przychodzeniu".
L
gosławiony i wychodząc".
• 1 Sam. 18:13 „ ... uczynił go [Dawida] hetmanem nad
tysiącem, i wychadzał a wchadzał przed ludem" (Zobacz też
werset 16)".
• 1 Sam. 29:6 „Żeś ty szczery i dobry jest w oczach moich, a
podoba mi się wyjście twoje, i wejście twoje ze mną do
obozu".
• 2 Sam. 3:25 „Żeby wiedział wyjście twoje, i wejście
twoje, aby się wywiedział o wszystkim, co ty czynisz".
• 2 Król. 11:8 „A wy będziecie przy królu, gdy wychodzić i
wchodzić będzie" (w 2 Kron. 23:7 jest podobny zwrot).
• Jer. 17:19 „Idź, a stań w bramie synów ludu tego, którą
wchodzą (i wychodzą — według innych wersji biblijnych)
królowie Judzcy".
• Jer. 37:4 „Bo Jeremiasz jeszcze wolno chodził
(wchodził i wychodził) między ludem i jeszcze go nie
wsadzono do więzienia".
• Ezech. 43:11 „Oznajmij wizerunek domu tego, i wymiar
jego, wyjście jego, i wejście jego."
• Dz.Ap. 1:21 „ ... po wszystek czas, który Pan Jezus
przebywał (wchodził i wychodził — wg innych wersji
biblijnych) między nami."
• Dz.Ap. 9:28 „I mieszkał z nimi w Jeruzalemie" (w KJV: „I
przebywał z nimi wchodząc i wychodząc z Jerozolimy").
5 Moj. 28:6 „Błogosławiony będziesz wchodząc, bło-
Rok XI, Nr 1
S TYCZEŃ ,1993
Nr 59
911576692.041.png 911576692.042.png 911576692.043.png 911576692.044.png 911576692.001.png 911576692.002.png 911576692.003.png 911576692.004.png 911576692.005.png 911576692.006.png 911576692.007.png 911576692.008.png 911576692.009.png 911576692.010.png 911576692.011.png 911576692.012.png 911576692.013.png 911576692.014.png 911576692.015.png 911576692.016.png 911576692.017.png
 
S ZTANDAR B IBLIJNY
2
Styczeń, 1993
Wyrażenie „wchodzić i wychodzić" może mieć wyż-
szą moc w języku hebrajskim niż przetłumaczone na ję-
zyk polski, angielski i inne języki. Jest to widocznie w
języku hebrajskim idiom, niekiedy zwany hebraizmem.
Powyższe wersety Pisma Świętego wskazują, że to
wyrażenie było używane przez Hebrajczyków do okre-
ślenia różnych funkcji, wydarzeń i okoliczności, przed-
stawiających w ten sposób ogólne czynności ich codzien-
nych zajęć [zarówno zewnętrznych (cielesnych, material-
nych), jak i wewnętrznych (duchowych)].
Przypominamy, że br. Johnson omawiał różne wyra-
żenia znajdujące się w Biblii. Jest jeden lub dwa zwroty
retoryczne powszechnie używane. Ogółem br. Johnson
omówił dwadzieścia zwrotów retorycznych w E 12, po-
cząwszy od 43 strony.
Dwa zwroty retoryczne są nazwane metonimia i sy-
nekdocha. Metonimia (oznacza zmianę nazwy) jest zastą-
pieniem nazwy rzeczy przez nazwę innej, kojarzącej się
z nią. Między dwiema nazwami wchodzącymi w grę ist-
nieje zawsze jakiś związek — taki jak między pojemni-
kiem i rzeczą w nim umieszczoną; przyczyną i skutkiem
lub odwrotnie; jak przedmiot zastąpiony czymś należą-
cym do niego lub odwrotnie itd. Zwrot ten często wy-
stępuje w Biblii.
Tak więc u Łuk. 22:20, między innymi zwrotami re-
torycznymi, Jezus użył metonimii w sensie pojemnika
dla rzeczy w nim zawartej: „Ten kielich [jego zawartość]
jest [przedstawia; występuje tu przenośnia] nowy testa-
ment [metonimia, skutek występuje w miejsce przyczyny,
dzięki krwi wchodzi w życie, przypieczętowane nią,
Przymierze Nowe]".
Łuk. 16:29 jest innym przykładem metonimii: Moj-
żesz i prorocy to nie osoby, lecz to co oni napisali,
Pismo Święte Starego Testamentu — przyczyna zamiast
skutku.
W 1 Moj. 25:23 dostrzegamy liczne metonimie, w
których skutki występują w miejsce przyczyny: „Dwa
narody są w żywocie twoim, i dwojaki lud ..." — za-
równo dwa narody jak i dwa ludy w swoim zarodku
wzięły początek od Ezawa i Jakuba.
W pierwszej części Dziejów Apostolskich 1:18 wi-
dzimy, że występuje inicjator zamiast pośrednika, to zna-
czy, iż w rzeczywistości nie Judasz, lecz kapłani (jako
jego przedstawiciele) zakupili pole krwi w nagrodę za
niegodziwość Judasza.
Metonimia, która wskazuje na związek z podmiotem,
jest użyta w 1 Moj. 41:13. W rzeczywistości Józef nie
był czynny w przywróceniu podczaszego na jego stano-
wisko i powieszeniu piekarza, z tym wyjątkiem, że dał
wyjaśnienie ich snów.
I ponownie w 5 Mojż. 28:5 nie kosz i dzieża miały
być błogosławione, lecz ich zawartość oraz właściciel z
nimi związany. Stąd 'metonimia obejmująca podmiot i
wzajemny związek.
U Ijoba 32:7, rzeczywiście nie dni miały mówić i
długi wiek uczyć mądrości, lecz ci, którzy te atrybuty
posiadali. Ponownie występuje tu związek z podmiotem
w formie metonimii. Te przykłady biblijne, między in-
nymi, dowodzą o występowaniu metonimii.
SYNEKDOCHA POŚRÓD BIBLIJNYCH
ZWROTÓW RETORYCZNYCH
Synekdocha jest zwrotem bardzo podobnym do me-
tonimii, lecz różni się tym, że nie zastępuje jednej naz-
zwy drugą, ale określa całość przez część lub część rzez
całość. Na przykład moglibyśmy powiedzieć „Dwadzieś-
cia żagli w rzędzie", myśląc o okrętach — część za ca-
łość. Mówimy też „naród amerykański wybrał go na pre-
zydenta", gdy tymczasem tylko część (większa część)
Amerykanów to uczyniła. Tak więc, kiedykolwiek część
zastępuje całość lub całość zastępuje część, spotykamy
to, co nauka o literaturze nazywa synekdocha.
To, co następuje, posłuży za przykłady Biblii, w
których całość zastępuje część: 1 Moj. 6:12 powiada
„albowiem zepsowało było wszelkie ciało drogę swoją
na ziemi". Jest to prawdą o wszystkich, za wyjątkiem
kilku sprawiedliwych, takich jak Noe i siedmiu członków
jego rodziny.
Mat. 3:5 jest następną znakomitą ilustracją o synek-
dochalnym zarysie całości zastępującej część: „Tedy
wchodziło do niego Jeruzalem [również metonimia; w
formie pojemnika za rzecz mieszczącą się w nim] i
wszystka Judzka ziemia [pojemnik zamiast tego co w
nim się mieści] i wszystka kraina około Jordanu [jak
poprzednio pojemnik i zawartość]". Wprawdzie nie
wszyscy, lecz wielu z mieszkańców tego regionu przy-
szło do Jana.
Następujące przykłady wskazują na synekdochę w
formie części zastępującej całość: „Boś proch i w proch
się obrócisz" (1 Moj. 3:19). Oczywiście Adam był
czymś więcej niż tylko prochem, jednakże Bóg wyjaśnił,
że jego ciało zostało uformowane z materii nieożywionej
(z prochu) i gdy Adam umrze powróci do tego samego
stanu.
„Chleba powszedniego daj nam dzisiaj" (Mat. 6:11).
W tym wersecie, mimo iż odnosi się do wypieczonego
chleba, „chleb" zastępuje tu pożywienie, napój i na ogół
to wszystko, co nam jest potrzebne do podtrzymania na-
szego ziemskiego i duchowego życia.
Kiedy więc Judasz potwierdził niewinność naszego
Pana (Mat. 27:4), odniósł się do Niego za pomocą wy-
rażenia, w którym wymienił tylko część naszego Pana:
„Zgrzeszyłem, wydawszy krew niewinną". Te przykłady
wystarczą, aby zilustrować i dowieść, że Biblia, między
innymi, używa zwrotu synekdochalnego jako jednego z
jej literackich składników.
Gdy my staramy się powiedzieć, że werset naszego
godła jest metonimia bądź synekdocha, jego interpretacja
składa się z więcej niż ścisłego znaczenia słów „wyjścia
twego i wejścia twego". Widocznie słowa te mają do
czynienia z różnymi elementami naszego każdodziennego
chodzenia z Chrystusem.
BÓG STRZEŻE NAS WE WSZYSTKICH
SPRAWACH NASZEGO ŻYCIA
Jeszcze jedną myśl w związku z tym można rozwa-
żyć, mianowicie tę, iż zacytowany werset ogólnie może
oznaczać nasze życie, „nasze wejścia i wyjścia" — zwy-
kłe określenie dla wszystkich spraw i zajęć życiowych.
911576692.018.png 911576692.019.png 911576692.020.png 911576692.021.png
S ZTANDAR B IBLIJNY
3
Styczeń, 1993
Czasem wyrażenie to wskazuje, że jesteśmy pod Boską
ochroną, gdy udajemy się w podróż lub wracamy do do
mu. Teraźniejsza Prawda '71, str. 66 objaśnia ten werset
mówiąc, iż w naszym codziennym postępowaniu, w na-
szych działalnościach zewnętrznych i wewnętrznych, w
naszych wyjściach i wejściach, jesteśmy obficie błogosła-
wieni przez Boga, gdy On nas zabezpiecza.
niu odwołania się do samego Boga, np. „Opatrzność
czuwała nad nami".
(3) Opatrzność może mieć związek ze zmianą wy-
darzeń, które mają wpływ na naszą wiarę w danej chwili
lub później, np. „Musiała to być opatrzność, że mój
samochód się zepsuł, ponieważ ktoś mi pomógł, komu
mogłem głosić Prawdę".
(4) Zaleta, lub czyn, która nabywa i zachowuje środki,
w celu zaspokojenia natychmiastowych lub przyszłych
potrzeb naszych własnych, osób pozostających na
naszym utrzymaniu i ubogich. W tym znaczeniu jest
kuzynką zachłanności zdobywającej i zachowującej to,
co jest wartościowe. Stąd, myślimy o Boskiej czujności
w naszej sprawie.
BÓG JEST NASZYM SPRAWCĄ
Ponadto pamiętajmy też o tym, że Bóg, jako nasz dobry
Pasterz, zaspokaja wszystkie nasze potrzeby. Obiecuje On
czynić to przez Jezusa jako swego przedstawiciela, gdyż Bóg
jest zarówno sprawcą chcenia, jak i działania swego ludu,
według upodobania swego (Filip. 2:13).
Po pierwsze, On zaopatruje nas w odzież, żywność i daje
nam potrzebne schronienie, co oczywiście sprawia, że
radujemy się z Jego szczególnej troski, okazywanej nie tylko
nam, lecz powszechnie stworzeniu. Czy nasz Pan nie
powiedział, iż Ojciec „czyni, że słońce jego wschodzi na
złych i na dobrych, i deszcz spuszcza na sprawiedliwych i
niesprawiedliwych" (Mat. 5:45). Że żaden z dwu wróbelków
„nie upadnie na ziemię bez woli Ojca waszego". „Nie bójcie
się tedy; nad wiele wróbelków wy zacniejszymi jesteście"
(Mat. 10:29-31)? Wiele wersetów Pisma Świętego mówi o
trosce Ojca o wszystkie nasze potrzeby, przez naszego Pana.
Oto kilka przykładów:
1 Moj. 1:29,30; 8:22; 9:3; 28:20; 3 Moj. 26:4,5; 5 Moj.
7:13; Izaj. 30:23; Mat. 6:25-34; Łuk. 12:24-30.
Po drugie, nasz Ojciec (przez naszego Pana Jezusa) stara
się nie tylko o nasze doczesne, fizyczne potrzeby, lecz
również o nasze duchowe potrzeby — umysłowe, moralne,
uczuciowe — oraz o naszą potrzebę wiedzy, która wiedzie do
mądrości. On zaopatrzy nas w sprawiedliwość jako szatę
zbawienia, kiedy okażemy posłuszeństwo wobec Jego woli i
Jego prawa, by w ten sposób upiększyć naszą symboliczną
szatę przez rozwój Chrystusowego charakteru.
Zaopatruje On nas również w niezbędne pożywienie,
pożywienie potrzebne dla głowy i pożywienie potrzebne dla
serca — które wzmocni głowę w każdej dobrej myśli wszelką
prawdą jaką On ma dla nas, i które wzmocni serce w każdym
dobrym słowie i pracy nad rozwijaniem łask Ducha Świętego,
by pomóc nam w naszej podróży do symbo icznego
Chanaanu.
Bóg jako nasz Sprawca daje nam również nieodzowne
schronienie przed sztormami jakie powstają w naszym życiu.
Fale utrapień często zalewają barkę naszej wiary, lecz On nas
chroni i tym samym nie dopuści żadnego doświadczenia,
jakie okazałoby się zbyt ciężkie do udźwignięcia przez nas,
jeśli w dalszym ciągu jesteśmy wierni. Jest On bowiem
wiernym Rafinerem, który nie pozwoli abyśmy byli kuszeni
ponad to, co jesteśmy w stanie udźwignąć, ale wraz z pokusą
dostarcza również drogi ucieczki, abyśmy mogli
doświadczenie znieść.
y
'
Salomon w 1 Król. 3:7 wyraża się bardzo uprzejmie:
„Jam jest dziecię małe, i nie umiem wychodzić ani wcho-
dzić", to znaczy, że potrzebuje doświadczenia, które da mu
mądrość w ważnych sprawach, bo on nie wie jak „wychodzić
i wchodzić". Oczywiście, Salomon chciał przez to
powiedzieć, że nie chodzi tylko o otwieranie i zamykanie
drzwi. 1 Król. 3:9 rejestruje jego modlitwę: „Przetoż daj
słudze twemu serce rozumne, aby sądził lud twój, i aby
rozeznawał między dobrem i złem". W 2 Kron. 1:10 powiada
„Przetoż daj mi mądrość i umiejętność, abym wychodził i
wchodził przed tym ludem" — Salomon modlił się, że
chciałby służyć Bogu w sposób nadający się do przyjęcia
przez Niego. Pan odpowiedział dając mu wiedzę, mądrość i
zrozumienie, dzięki którym mógł tak postępować.
Zwrot „Pan strzec będzie wyjścia twego i wejścia twego"
wersje angielskie tłumaczą: Leeser — guard — strzec, inne
tłumaczenia keep — chronić, protect — ochraniać, preserve
— zachować. We wszystkich jednak myśl jest podobna, że
Bóg rzeczywiście będzie strzegł swój lud w jego wyjściach i
wejściach. Pod tym względem Psalm 121 powinien być
postrzegany jako całość. Rozpoczynając od wersetu 1 (przez
tych, którzy kierują prośbę): „Oczy moje podnoszę na góry,
skąd by mi pomoc przyszła" i werset 2: „Pomoc moja jest od
Pana" itd. będzie on (Psalm 121) szczególnie wyrażał uczucia
tych, którzy przywiązują się do Boskiej pomocy, którzy
korzystają z różnych form pomocy, jaką Bóg im zapewnia.
Tym osobom, które zachowują Boskie przykazania (5
Moj. 28:1,2), jest dana Boska obietnica. Tak długo jak
pozostajemy pośród ludzi opisanych w tym Psalmie, bę-
dziemy błogosławieni wypełnianiem się obietnicy nam danej.
Nasi Czytelnicy przypomną sobie, że br. Johnson kładł nacisk
na ów pogląd, iż obietnica dana Nasieniu Abrahamowemu
była bezwarunkowa — że tak długo jak Kościół przede
wszystkim oraz inne klasy ludu Bożego pozostają częściami
Nasienia Abrahamowego, są pod wpływem tej
bezwarunkowej obietnicy. Dlatego mamy prawo ogłaszania
tej wspaniałej obietnicy jaką Bóg nam dał — obietnicy, iż On
będzie nas strzegł, będzie nas zachowywał, będzie nas
ochraniał we wszystkich sprawach naszego życia; we
wszystkim, co będziemy czynili i we wszystkim, co ma
związek z nami. Jeśli zarządzamy właściwie sprawami swego
życia, zgodnie z Boską wolą, On będzie nas chronił i strzegł.
STRZEŻENIE NAS ILUSTRACJĄ
BOŻEJ OPATRZNOŚCI
Drodzy Braterstwo, przypominamy, iż słowo
opatrzność
występuje w licznych związkach w Biblii:
(1) Boska czujna troska o nas strzeże nas,
zachowuje przed wszelkim złem i, oczywiście, po
maga nam czynić dobrze w Jego sprawie. Widocznie
taki jest sens użyty w naszym tekście.
(2) Czasem słowo opatrzność jest użyte w znacze-
911576692.022.png 911576692.023.png 911576692.024.png 911576692.025.png
S ZTANDAR B IBLIJNY
4
Styczeń, 1993
W taki sposób chroni nas przed przemagającymi atakami
grzechu, błędu, samolubstwa i światowości, gdy szatan
usiłuje nimi manipulować przeciw nam.
I tak, jeśli dowodzimy wierności, Pan ochroni Prawdę
jaką już pozyskaliśmy oraz łaski jakie już rozwinęliśmy przed
zadaniem nam klęski przez podstępne zamysły przeciwnika.
Zachowuje nas On w domu Bożym, którego odrzwia i
nadproże zostały pokropione cenną krwią naszej Paschy,
natomiast przez pozostawanie w tym domu bywamy
chronieni. Tak więc dostarcza On nam wszystkiego, co
potrzebujemy w zakresie ubioru, pożywienia i ochrony,
zabezpieczając przed upadkiem i zachowując nas w łasce
Bożej, aż do końca naszej drogi.
Prócz tego, Bóg przygotuje naszego Pana Jezusa
Chrystusa, aby był sprawcą i protektorem dla całej rodziny
ludzkiej w Królestwie, gdy posłuszni będą się starać być
wiernymi. Nawet teraz każdy poświęcony może opowiadać o
indywidualnych doświadczeniach, o licznych
błogosławieństwach jakie Bóg dał nam w przeszłości i daje
obecnie oraz ufności, „iż Bóg nadal będzie czynił to w
przyszłości".
Nasz Ojciec Niebiański czuwa nad każdym krokiem jaki
podejmujemy, strzegąc nas na tej drodze, na której sami nie
bylibyśmy w stanie się utrzymać. On „strzec będzie [słowo
strzec lub strzegący w języku hebrajskim występuje sześć razy
w tym Psalmie, ale nasza polska wersja oraz angielska KJV
podają to słowo trzy razy w wersetach 7 i 8] wyjścia twego i
wejścia twego" (w.8), tzn. w naszym codziennym życiu, w
naszej zewnętrznej i we-wwnętrznej działalności, w naszym
wychodzeniu i wchodzeniu stajemy się bogatszymi w łasce,
wiedzy i służbie (porównaj 5 Moj. 28:6; 1 Sam. 29:6; 2 Sam.
3:25; IKról. 3:7; Jan 10:9; Dz.Ap. 1:21). Nikt nie jest tak
bezpieczny jak ci, których strzeże Jehowa, nikt nie jest w
większym niebezpieczeństwie jak ci, którzy sami siebie
strzegą.
Troska Jehowy o Jego własnych nie jest tylko na krótki
czas. Ona trwa „odtąd aż na wieki". On będzie twoim
przewodnikiem aż do śmierci, „boć sam powiedział: Nie
zaniecham cię, ani cię opuszczę; Tak abyśmy śmiele mówić
mogli; Pan mi jest pomocnikiem, nie będę się bał, aby mi co
miał uczynić człowiek" (Żyd. 13:5,6). Jego czujność nigdy się
nie skończy, gdyż w naszym zmartwychwstałym życiu będzie
trwała wiecznie. Prawdziwe dziecko Boże pewnie może
powiedzieć o Jehowie, swoim stróżu: On z pewnością nie
prowadził mnie dotąd tak czule, aby teraz mnie opuścił.
Pomimo słabości ciała, może ono powiedzieć z Dawidem:
„Pan jest pasterzem moim, na niczym mi nie zejdzie ... Nadto
dobrodziejstwo i miłosierdzie twe pójdą za mną po wszystkie
dni żywota mego, a będę mieszkał w domu Pańskim na długie
czasy" [Psalm 23].
Więcej na temat Psalmu 121 można znaleźć w Tera-
źniejszej Prawdzie z 1971 roku, str. 66. Niechaj Pan udzieli
nam pomocy w 1993 roku w miarę jak my zastanawiamy się
nad obietnicami tego pięknego wersetu. Jako hymn rocznego
godła zalecamy pieśń 257, „Błogi Jezu! Dusz pasterzu".
Ufamy, że ona również pomoże nam w rozważaniu tekstu
naszego godła.
JEZUS JEST DRZWIAMI
Ma się rozumieć, że my myślimy o naszym Panu Jezusie
(będącym przedstawicielem Boga) jako dobrym Pasterzu
Boskich owiec. U Jana 10:9 Jezus mówi, że On jest
Drzwiami: „Jeśli kto przeze mnie wnijdzie zbawiony będzie,
a wnijdzie i wynijdzie, a pastwisko znajdzie". Pod tym
względem Jego owce wchodzą, mając udział i stając się
udziałowcami Boskiej troski i protekcji, do stanu, w którym
znajdują się pod Boską opatrznością przedstawioną w
wyrażeniu „wejście i wyjście" z pastwiska.
BS, '93, 2-5.
H Jezu,
myśmy Twoje owce,
Tyś Pasterzem owiec Swych;
Nie daj zbłądzić na manowce,
I od wilków ochroń złych. Na
kwiecistych łąk kobiercu,
Paś owieczki wierne Swe;
Mając czystą wiarę w sercu,
Trzódka Ciebie słuchać chce.
A w modlitwie i w pokorze,
U Jezusa leżąc stóp. Stadko
Pańskie ufać może,
Że zwycięsko wyjdzie z prób.
Pamiętamy o Przymierzu,
By w ofierze życie nieść;
Błogi Jezu! dusz Pasterzu!
Chwała Tobie, Cwała cześć!
911576692.026.png 911576692.027.png 911576692.028.png 911576692.029.png 911576692.030.png 911576692.031.png 911576692.032.png 911576692.033.png
S ZTANDAR B IBLIJNY 5
Sty cz eń, 1993
MOC Z
GÓRY
„A iżbym się zacnością objawienia nader nie wynosił, dany mi jest bodziec ciała, anioł szatan,
aby mię policzkował, żebym się nad miarę nie wynosił. Dlategom trzykroć Pana prosił, aby
odstąpił ode mnie. Ale mi rzekł: Dosyć masz na łasce mojej; albowiem moc moja wykonywa się w
słabości. Raczej się tedy więcej chlubić będę z krewkości moich, aby we mnie mieszkała moc Chrystusowa.
Dlatego się kocham w krewkościach, w potwarzach, w niedostatkach, w prześladowaniach i w uciskach dla
Chrystusa; bo gdym jest słaby, tedym jest mocny" (2 Kor. 12 : 7 - 10).
P
OCZĄTEK ROKU to stosowny okres, by poważnie
zastanowić się zarówno nad przeszłością, jak i
przyszłością.
Gdy sięgniemy pamięcią w przeszłość, każdy z nas
może skonstatować, jeżeli jesteśmy szczerzy wobec Bo-
ga, że mimo naszych pewnych dobrych uczynków i
osiągnięcia pewnego postępu dopuściliśmy się grzechu,
zarówno skutkiem popełnienia jak i zaniechania
pewnych uczynków. Dokonaliśmy wielu rzeczy do
czego nie powinniśmy dopuścić i zaniechaliśmy wielu
rzeczy, których powinniśmy dokonać (Rzym. 7:15). Jeśli
nigdy nie przyszliśmy do Boga w sposób przez Niego
ustalony, lub jeśli po przyjściu do Niego w mniejszym
lub większym stopniu zboczyliśmy z drogi, to obecnie
jest właściwa pora, by rozpocząć nowe życie.
Powinniśmy przyjść do
Boga przez Jezusa Chrystusa,
który umarł za nas, by uwolnić
nas od Adamowego potępienia.
„Jeźlibyśmy wyznali grzechy
nasze, wiernyć jest Bóg i
sprawiedliwy, aby nam odpuścił
grzechy, i oczyścił nas od
wszelkiej nieprawości." (1 Jana
1:9; Rzym. 8:1 . Z caą
pewnością, sięgając pamięcią
w przeszłość, możemy
dziękować Bogu za udzielone
nam przez Niego obfite dobro-
dziejstwa i opatrzności i wraz z
Psalmistą możemy szczerze
powiedzieć „... Chciałlibym je
wypowiedzieć i wymówić, da-
leko ich więcej, niżby wypo-
wiedziane być mogły" (Ps.
40:6).
Myśląc o przyszłości, zda-
jemy sobie sprawę z naszego
upadłego stanu, naszych
niedoskonałości, słabości, wad i niedostatków, by
własnymi siłami przeciwstawić się nadchodzącym
doświadczeniom. Niekiedy pragniemy zawołać:
„Nędznyż ja człowiek! Któż mię wybawi z tego ciała
śmierci?" (Rzym. 7:24). Gdy odczuwamy potrzebę
fizycznego uzdrowienia lub mamy słabości,
które powstrzymują nas od służenia Panu, to być może
pełniej odpoczniemy w sferze Jego opatrzności i
odniesiemy korzyści, gdy zastanowimy się nad Jego
postępowaniem względem Apostoła Pawła. To pomoże
nam wyjść z kotliny słabości, odnaleźć klucz i otworzyć
drzwi prowadzące na wyższy poziom naszego
chrześcijańskiego rozwoju.
Doświadczenia Apostoła Pawła są krótko wzmian-
kowane w naszym przewodnim tekście. Są to słowa
zwycięskiego świętego, w cichości uginającego się pod
Boską wolą. Szlachetny, lojalny, szczery i silny w
charakterze Apostoł, zdawał sobie jednak sprawę, że jest
członkiem upadłej rasy ludzkiej i że wraz z całą
ludzkością podlega słabościom. Bóg wezwał go do
najdonioślejszej, najchwalebniejszej pracy — niesienia
poselstwa Ewangelii po-
ganom. Dla dobra całego
Kościoła, zostały mu u-
dzielone szczególne i cu-
downe objawienia, wznio-
ślejsze od tych udzielo-
nych innym poważnym i
umiłowanym Apostołom.
Doznał on wizji i był
„zachwycony aż do trze-
ciego nieba" — nowej
Boskiej ery (2 Piotra 3:
6,7; Iz. 65:17), Tysiąclet-
niego panowania Chry-
stusa — i zostały mu ob-
jawione sprawy (niewąt-
pliwie Plan i zamiar Boży,
podobnie jak zostały one
nam objawione, głównie
p z e o p sm , w
świetle okresu tego żniwa,
lecz), które musiały
pozostać skryte, gdyż
wówczas nie można ich
było wyjaśnić Kościołowi (2 Kor. 12:4). Jemu został
powierzony nadzór nad wszystkimi zborami
rekrutującymi się z pogan i na nim spoczęła wielka
odpowiedzialność. Jego stanowisko, mimo że trudne i
związane z ogromną pracą oraz wymagające od niego
wielkiej odwagi, gorliwości, siły i
911576692.034.png 911576692.035.png 911576692.036.png 911576692.037.png 911576692.038.png 911576692.039.png 911576692.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin