artykul_delegowanie.pdf

(104 KB) Pobierz
ZUS wyjaśnia
Podleganie ubezpieczeniom społecznym podczas wykonywania pracy w
innym państwie członkowskim UE, EOG i Szwajcarii.
Wraz z wejściem Polski z dniem 01.05.2004 r. do Unii Europejskiej, powstały
nowe możliwości przemieszczania się w celu wykonywania aktywności
zawodowej na obszarze innych państw członkowskich. Jednakże swoboda ta
stwarza również zagrożenia dla osób, które przed wyjazdem nie zapoznały się
z przepisami unijnymi obowiązującymi w dziedzinie zabezpieczenia
społecznego. Często zdarza się, że dopiero w sytuacji kierowania roszczenia
do ZUS o wypłatę jakiegoś świadczenia okazuje się, że składki były
odprowadzane do niewłaściwego systemu, ponieważ zainteresowany
powinien podlegać ubezpieczeniom społecznym w innym państwie. Z naszej
praktyki wynika, że zwłaszcza pracownicy nie interesują się tą kwestią,
chociaż takie przypadki nie są rzadkie także wśród pracodawców i osób
prowadzących działalność na własny rachunek.
W Rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w
sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników
najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do
członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie, została
uregulowana sytuacja różnych grup, jak na przykład marynarzy czy osób
zatrudnionych w transporcie. Jednakże podstawowe znaczenie ma
unormowanie dotyczące pracowników delegowanych oraz osób
prowadzących działalność na własny rachunek, które na jakiś czas przenoszą
ją za granicę. Szczegółowe postanowienia dotyczące ustalania właściwego
ustawodawstwa są zawarte w Tytule II obejmującym artykuły od 13 do 17
Rozporządzenia 1408/71. Warto zaznaczyć, że dla celów Tytułu II
rozporządzenia, osoba wykonująca pracę na podstawie umowy-zlecenia jest
traktowana jak pracownik zatrudniony na umowę o pracę. Czyli zleceniobiorca
może również zostać wysłany za granicę i nadal podlegać polskim przepisom
z zakresu zabezpieczenia społecznego.
Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w wyżej wymienionym rozporządzeniu,
osoby podlegają ustawodawstwu tylko jednego państwa członkowskiego (art.
13 ust. 1), a obowiązek ubezpieczeń społecznych pracowników powstaje w
miejscu wykonywania zatrudnienia (art. 13 ust. 2 lit. a). Pracownik najemny
zatrudniony na terytorium jednego państwa członkowskiego podlega
ustawodawstwu tego państwa, nawet jeżeli zamieszkuje na terytorium innego
państwa członkowskiego lub jeżeli przedsiębiorstwo lub pracodawca, który go
zatrudnia ma swoją zarejestrowaną siedzibę lub miejsce prowadzenia
działalności na terytorium innego państwa członkowskiego. Zatem nie ma
znaczenia miejsce siedziby firmy macierzystej ani miejsce zamieszkania
zainteresowanego, ale to gdzie pracownik wykonuje pracę. Jednak istnieją
określone w rozporządzeniu wyjątki od stosowania reguły miejsca pracy.
Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy polskie firmy, w ramach umów
zawieranych z zagranicznymi kontrahentami, czasowo delegują pracowników
z Polski do realizacji kontraktów za granicą. W takim przypadku pracownik
delegowany przez polskiego pracodawcę podlega w okresie wysłania polskim
przepisom ubezpieczeniowym, mimo że wykonuje pracę w innym państwie
www.zus.pl
www.zus.pl
909832006.008.png 909832006.009.png
 
ZUS wyjaśnia
członkowskim. Istotne jest, aby przewidywany okres pracy nie był dłuższy niż
12 miesięcy i pracownik nie został wysłany w celu zastąpienia innego
pracownika, którego okres skierowania już upłynął. Stosowanie polskiego
ustawodawstwa jest wówczas dokumentowane poprzez wydanie dla
pracownika formularza E 101 w trybie art. 14 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia
1408/71. O poświadczenie tego formularza polski pracodawca powinien
zwrócić się do oddziału ZUS lub upoważnionego inspektoratu właściwego ze
względu na siedzibę płatnika, u którego osoba delegowana jest zatrudniona.
Niemniej jednak nie zawsze istnieje możliwość dokonania potwierdzenia
formularza
E 101 dla pracownika delegowanego. Decyzja Nr 181 Komisji Administracyjnej
z dnia 13.12.2000 r. dotycząca interpretacji art. 14 ust. 1, art. 14a ust. 1 oraz
art. 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie
ustawodawstwa, które ma zastosowanie do pracowników najemnych oraz
osób pracujących na własny rachunek tymczasowo pracujących poza
państwem właściwym oraz wydany na jej podstawie „Praktyczny przewodnik
dotyczący oddelegowania pracowników w państwach członkowskich Unii
Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii” określają,
kiedy w stosunku do skierowanych za granicę pracowników można
zastosować odstępstwo od zasady ogólnej. Po stronie pracownika powinny
być spełnione takie warunki jak istnienie stosunku pracy w państwie
wysyłającym, wykonywanie czynności za granicą na rzecz pracodawcy
polskiego i kierowanie roszczenia o wynagrodzenie bezpośrednio do
wysyłającego pracodawcy. Oznacza to, że pracownik w czasie wykonywania
pracy w innym państwie
UE/ EOG czy Szwajcarii, musi być podporządkowany poleceniom pracodawcy
co do czasu, miejsca i rodzaju świadczonej pracy.
Zazwyczaj nie ma problemów ze spełnieniem powyższych kryteriów wobec
pracowników. Inaczej jest w przypadku wymogów po stronie delegującego
przedsiębiorstwa. Niezbędny warunek to prowadzenie znaczącej działalności
na terenie Polski. Poprzez pojęcie „znaczącej działalności” należy rozumieć,
że przedsiębiorstwo posiada na terenie państwa delegującego nie tylko
siedzibę, ale też osiąga obroty z tytułu działalności prowadzonej w Polsce,
zatrudnia tu pracowników oraz realizuje kontrakty. W Praktycznym
przewodniku stanowiącym dodatkową interpretację przepisów z dziedziny
delegowania stwierdza się, że ok. 25 % całości obrotów realizowanych na
terenie państwa wysyłającego mogłoby stanowić wystarczający wskaźnik
prowadzenia znaczącej działalności. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo osiąga
niższe obroty, to należy uwzględnić także inne czynniki zgodnie z
indywidualnym przypadkiem. Ponadto istotne jest, aby przed rozpoczęciem
delegowania pracowników firma działała w Polsce od co najmniej 4 miesięcy.
Gdy kryterium to nie jest spełnione, pod uwagę bierze się inne okoliczności,
które pozwolą na ocenę czy w przyszłości działalność na terenie Polski się
rozwinie (np. ile osób będzie wykonywało pracę w kraju w stosunku do liczby
pracowników delegowanych). Powyższe uregulowania mają zapobiec
nadużyciom przez pracodawców, którzy nie wykonują działalności na terenie
państwa wysyłającego, ale ich aktywność w Polsce sprowadza się jedynie do
prowadzenia wewnętrznej administracji, a większość lub wszystkich
pracowników wysyłają do pracy za granicę. W celu zweryfikowania
www.zus.pl
www.zus.pl
909832006.010.png 909832006.001.png
 
ZUS wyjaśnia
omówionych kryteriów opieramy się na oświadczeniu pracodawcy składanym,
pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, na
opracowanym przez ZUS wzorze kwestionariusza, który jest dołączany do
wniosku o poświadczenie formularza E 101. Jeżeli podane informacje nie
budzą wątpliwości, jednostka terenowa ZUS dokonuje potwierdzenia
formularza E 101 i w stosunku do ubezpieczonego zastosowanie ma polskie
ustawodawstwo.
Przykład
W kwestionariuszu „Informacje w celu poświadczenia formularza E 101 dla
pracownika delegowanego na terytorium innego Państwa Członkowskiego
UE/EOG na podstawie art. 14.1.a Rozporządzenia EWG 1408/71” delegujący
pracodawca podaje następujące dane:
- średnie obroty (w %) osiągane w okresie ostatnich 12 miesięcy prowadzenia
działalności w Polsce: 28%, w innych państwach: 72%
-
liczba pracowników wykonujących pracę w Polsce (oprócz administracji): 80,
liczba pracowników delegowanych: 100
-
liczba umów/ zleceń realizowanych w Polsce: 2, za granicą: 3
Powyższe dane są wiarygodne, zatem Oddział ZUS dokonuje poświadczenia
formularza E 101.
Należy jednak pamiętać, że nawet jeżeli dane wskazują na zwykłe
prowadzenie zasadniczej działalności w Polsce, w przyszłości podczas kontroli
w siedzibie płatnika może okazać się, że podane informacje nie były zgodne
ze stanem faktycznym. Wówczas konsekwencją będzie wycofanie formularzy
E 101, pracownicy zostaną wyłączeni z ubezpieczeń społecznych, również za
okres obejmujący wiele lat wstecz i zgodnie z zasadą ogólną powinni zostać
zgłoszeni do systemu ubezpieczeniowego właściwego ze względu na miejsce
wykonywania pracy.
Natomiast jeśli opisane warunki nie są spełnione, nie ma możliwości
poświadczenia formularza E 101. Wówczas zgodnie z zasadą miejsca
wykonywania pracy właściwe są obce przepisy ubezpieczeniowe i dany
pracownik nie podlega polskim ubezpieczeniom społecznym. W takiej sytuacji
pracodawca jest zobowiązany do odprowadzania składek za tego pracownika
za granicę.
Przykład
W kwestionariuszu „Informacje w celu poświadczenia formularza E 101 dla
pracownika delegowanego na terytorium innego Państwa Członkowskiego
UE/EOG na podstawie art. 14.1.a Rozporządzenia EWG 1408/71” delegujący
pracodawca podaje następujące dane:
- średnie obroty (w %) osiągane w okresie ostatnich 12 miesięcy prowadzenia
działalności w Polsce: 7%, w innych państwach: 93%
www.zus.pl
www.zus.pl
909832006.002.png 909832006.003.png
 
ZUS wyjaśnia
-
liczba pracowników wykonujących pracę w Polsce (oprócz administracji): 3,
liczba pracowników delegowanych: 54
-
liczba umów/ zleceń realizowanych w Polsce: 1, za granicą:4
Zdarza się również, że informacje przedstawione przez wnioskodawcę
wymagają sprawdzenia, ponieważ ich zgodność ze stanem faktycznym jest
wątpliwa.
Przykład
W kwestionariuszu „Informacje w celu poświadczenia formularza E 101 dla
pracownika delegowanego na terytorium innego Państwa Członkowskiego
UE/EOG na podstawie art. 14.1.a Rozporządzenia EWG 1408/71” delegujący
pracodawca podaje następujące dane:
- średnie obroty (w %) osiągane w okresie ostatnich 12 miesięcy prowadzenia
działalności w Polsce: 100%, w innych państwach: 0%
-
liczba pracowników wykonujących pracę w Polsce (oprócz administracji): 55,
liczba pracowników delegowanych: 32
-
liczba umów/ zleceń realizowanych w Polsce: 4, za granicą: 3
Podane informacje budzą wątpliwości. Jeżeli firma deleguje pracowników za granicę
i realizuje tam kontrakty, to powinna osiągać obroty również z działalności
realizowanej w innym państwie. W takiej sytuacji Oddział ZUS nawiązuje kontakt z
płatnikiem w celu wyjaśnienia rozbieżności.
Jeżeli delegowanie przedłuża się poza początkowo zakładany okres 12
miesięcy z powodu okoliczności, których wcześniej nie przewidziano, istnieje
możliwość utrzymania stosowania w dalszym ciągu polskiego ustawodawstwa
przez kolejne 12 miesięcy. Przedłużenia utrzymania polskich przepisów
dokonuje się na formularzu E 102. W tym celu pracodawca wypełnia, w części
A, 4 egzemplarze formularza E 102 dla jednego pracownika i przesyła je
bezpośrednio do instytucji łącznikowej kraju przejściowego zatrudnienia.
Ustawodawstwo polskie będzie mogło być utrzymane, jeśli wyrazi na to zgodę
zagraniczna instytucja. Należy przy tym pamiętać, że o zgodę trzeba wystąpić
przed upływem początkowego okresu dwunastu miesięcy, a więc zanim minie
okres, na jaki został poświadczony formularz E 101.
Odnośnie okresów wysłania i związanych z tym przerw, przepisy wspólnotowe
stanowią, że krótka pauza w wykonywaniu pracy za granicą nie przerywa
oddelegowania. Dopiero co najmniej 2-miesięczna przerwa powoduje
rozpoczęcie na nowo biegu delegowania. Jednakże przerwy te nie mogą być
nadużywane. Nieuzasadnione przedłużanie okresu oddelegowania za pomocą
powtarzających się tymczasowych przerw jest niedozwolone. Przerwa w
wykonywaniu pracy za granicą powinna mieć charakter wyjątkowy, być
spowodowana szczególnymi okolicznościami. Niedopuszczalne jest
przerywanie okresu delegowania tylko w celu uzyskania kolejnego formularza
E 101. Oddział ZUS powinien badać każdy przypadek indywidualnie i oceniać
www.zus.pl
www.zus.pl
909832006.004.png 909832006.005.png
 
ZUS wyjaśnia
czy można na nowo rozpocząć bieg delegowania, biorąc pod uwagę charakter
pracy, okres oddelegowania i przerwy, a także w jaki sposób pauza została
wykorzystana. Jednakże często zdarza się, że w tym czasie pracownik
przebywa na urlopie bezpłatnym, świadczeniu chorobowym lub tzw.
postojowym. Zatem 2-miesięczna przerwa jest wykorzystana tylko w celu
zliczania na nowo okresu delegowania i uzyskania następnego formularza E
101 na mocy art. 14.1.a) Rozporządzenia 1408/71. Tymczasem takie
postępowanie doprowadziłoby do sytuacji wykonywania pracy za granicą
przez daną osobę przez wiele lat, co stoi w sprzeczności z zasadą
tymczasowości utrzymania ubezpieczeń społecznych państwa wysłania
podczas oddelegowania do świadczenia pracy za granicą, wynikającą z
Rozporządzenia 1408/71. Bowiem zgodnie z duchem rozporządzenia
delegowanie jest ograniczone w czasie do 12 miesięcy. By móc utrzymać
przepisy państwa wysyłającego przez dłuższy okres, należy uzyskać zgodę
państwa przyjmującego. Omijanie tego wymogu poprzez stosowanie
nieuzasadnionych przerw doprowadza do pozbawienia drugiego państwa
możliwości decydowania w kwestii podlegania ubezpieczeniom społecznym.
Podkreślenia wymaga fakt, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmawiając
poświadczenia formularza E 101 nie blokuje wysłania pracownika do pracy za
granicą, ale delegowany pracownik powinien podlegać ubezpieczeniom w
innym państwie. Nie można doprowadzić do sytuacji długotrwałego
wykonywania pracy w jednym państwie i bycia ubezpieczonym w drugim bez
zgody instytucji łącznikowej państwa zatrudnienia.
Ponadto ważne jest, że sumowania okresów delegowania dokonuje się w
ramach tego samego kraju. Pod uwagę bierze się również tzw. „życiorys
pracownika”, a więc delegowanie przez dotychczasowych pracodawców, nie
tylko przez obecnego.
Przykład
Pracownik, w ramach umowy o pracę zawartej z polskim przedsiębiorstwem,
został oddelegowany do pracy w Austrii na 8 miesięcy. Oddział ZUS
poświadczył na podstawie art. 14.1.a) Rozporządzenia 1408/71 formularz E
101 zaświadczający, że w okresie wykonywania pracy na terenie Austrii
zastosowanie mają polskie przepisy ubezpieczeniowe. Następnie pracownik
został oddelegowany do Czech na okres 12 miesięcy. Również w tym
przypadku jednostka terenowa ZUS poświadczy formularz E 101 w trybie tego
samego przepisu, ponieważ pracownik był wysłany do dwóch różnych państw.
Zatem nie ma znaczenia okoliczność, że dany pracownik łącznie wykonywał
pracę za granicą dłużej niż 12 miesięcy.
Przykład
Pracownik, w ramach umowy o pracę zawartej z polskim przedsiębiorstwem,
został oddelegowany do pracy w Austrii na 12 miesięcy. Na ten okres miał
formularz E 101 poświadczony przez właściwy Oddział ZUS w trybie art.
14.1.a) Rozporządzenia 1408/71. Następnie pracownik ten został wysłany
również do Austrii na 2 miesiące. W tej sytuacji Oddział ZUS nie może
dokonać poświadczenia formularza E 101. W celu utrzymania stosowania
polskich przepisów o zabezpieczeniu społecznym przez kolejny okres,
www.zus.pl
www.zus.pl
909832006.006.png 909832006.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin