11-Style kierowania [tryb zgodnoci].pdf
(
407 KB
)
Pobierz
Style kierowania
zespołami
pracowniczymi
Dwie funkcje kierownika
Definicja stylu kierowania
styl kierowania
styl kierowania
jest to względnie trwałe zachowanie
przełożonego wobec podwładnego
(-nych)
Aby grupa mogła efektywnie działać
potrzebuje osoby, która będzie
wypełniała
dwie
podstawowe funkcje:
Istota stylu kierowania
1.
Systematyzacje stylów
kierowania
2.
związaną z
zadaniami i
ukierunkowaną na
rozwiązywanie problemów
1.
Efektywność stylów kierowania
3.
społeczną
, polegającą na zapewnieniu
trwałości grupy
2.
Współczesna dyskusja o
stylach kierowania
4.
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Bardziej i mniej efektywne
style kierowania wg R. Likerta
Szkoła Uniwersytetu w Michigan
Klasyfikacja R.Lippitta
i R.White’a
Poglądy o efektywności
stylów kierowania
Jedynym efektywnym stylem
kierowania jest
styl demokratyczny
Style autokratyczne
Style demokratyczne
styl autokratyczny
styl
demokratyczny
styl nieingerujący
Styl
opresyjny
Styl
paternalistyczny
Styl
konsultacyjny
Styl
partycypacyjny
Dowód:
badania 5-osobowych kółek zainteresowań
prowadzonych przez przeszkolonych instruktorów
(instruktorzy odgrywali role autokraty, demokraty i
leseferysty, każdorazowo najlepsze efekty uzyskiwał
zespół kierowany demokratycznie)
efektywność
efektywność
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Współczesna kontynuacja
dyskusji
Ocena efektywności stylów
w siatce kierowania
Styl autorytarny
– dość wysoki poziom realizacji
zadania, przy niskim zadowoleniu i morale
podwładnych
Styl klubowy
– dość wysoki poziom zadowolenia i
morale podwładnych, przy niskiej skuteczności
działań
Styl zespołowy
– wysoki poziom skuteczności
działań oraz zadowolenia i morale podwładnych
Styl zubożony
– niskie poziomy skuteczności
działalności, morale i zadowolenia podwładnych
Siatka kierownicza wg R.Blake’a i J.Mouton
Szkoła Uniwersytetu w Ohio
(1,9)
Kierowanie klubowe
(9,9)
Kierowanie zespołowe
9
8
Kierownik – lider
prowadzi dialog i
popiera inicjatywy
świeci przykładem
kładzie nacisk na
autokontrolę
zachęca do pracy na
rzecz interesu
ogólnego
Kierownik
–
boss
narzuca zadania i
normy
wydaje polecenia a nie
demonstruje sposobu
wykonawstwa
przede wszystkim
kontroluje
wymusza
posłuszeństwo karami
7
6
(5,5)
Kierowanie
zrównoważone
5
4
3
2
(9,1)
Kierowanie autorytarne
(1,1)
Kierowanie zubożone
1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Troska o produkcję
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
mała
duża
1
STYL AUTOKRATYCZNY
STYL DEMOKRATYCZNY
Sytuacyjna teoria
efektywności stylów
kierowania wg F.Fiedlera
Sytuacyjna teoria efektywności
stylów kierowania
wg F.Fiedlera
1. Wszyscy ludzie odczuwają potrzeby
fizjologiczne i bezpieczeństwa,
zagrożenie karami ich zaspokajania jest
łatwe i skuteczne.
1. Potrzeby niższego rzędu nie muszą być
zaspokajane w wyniku pracy w jednym
zespole. Niektórzy pracownicy mogą
pracować jeszcze gdzie indziej, stąd
relatywnie mniejsze zagrożenie karami.
2. Wszyscy ludzie bywają ambitni, jeśli
praca ich interesuje. Należy zatem
pozostawić im wiele swobody
decyzyjnej, by ich działalność miała
twórczy i ciekawy charakter.
2. Wiele prac jest nieprzyjemnych, a
dość dużo ludzi jest leniwych.
Autokratyzm pozwala przezwyciężyć te
niedogodności.
3. Autokratyzm pozwala szybciej
podejmować decyzje. Konsultacje
z podwładnymi przedłużają
wykonanie pracy.
pozytywna
ocena najmniej lubianego
współpracownika świadczy o orientacji na
ludzi
wysoki NLW i styl demokratyczny
negatywna
opinia o najmniej lubianym
współpracowniku świadczy o orientacji na
zadania
niski wskaźnik NLW i styl autokratyczny
3. Udział w decyzjach kierowniczych
wyzwala automotywację i prowadzi do
lepszych wyników jakościowych i
efektywnościowych.
instrument pomiaru stylu kierowania :
NLW (LPC) pozytywna lub negatywna ocena
najmniej lubianego pracownika
ocena pracownika, z którym najtrudniej się
współpracuje
4. Współcześni kierownicy są coraz
lepiej wykształcenie, dlatego
wgłębianie się w tajniki osobowości
podwładnych nie jest dzisiaj dla nich
trudne.
4. Autokratyzm jest łatwiejszy,
bowiem nie wymaga
skomplikowanych analiz
osobowości podwładnych.
5. Autokratyzm jest stylem uczciwym,
bowiem jego podstawą są obiektywne
rezultaty pracy nie wymaga mieszania
się do cudzych spraw osobistych.
5. Demokratyzm jest uczciwy, bowiem
kierownicy i podwładni wzajemnie
informują się o swych oczekiwaniach.
6. Podwładni oczekują stanowczości i
twardości od swych kierowników.
Odejście od takiego modelu jest
przyczyną bałaganu.
6. Podwładni są zainteresowani
szerszymi sprawami niż tylko ich
praca, chcą brać udział także w
określaniu swej dalszej przyszłości.
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Sytuacyjna teoria
efektywności stylów
kierowania wg F.Fiedlera
Silne strony koncepcji
Fiedlera
Sytuacyjna teoria efektywności
stylów kierowania wg F.Fiedlera
Style kierowania
efektywność stylów kierowania wiąże
jednoznacznie z konkretną
sytuacją kierowniczą
sytuacją kierowniczą
– zerwanie z uniwersalizmem w ocenie stylów
kierowania
może stać się instrumentem
ocen i decyzji
ocen i decyzji
Linia efektywności
Style demokrat.
sytuacja kierownicza
:
stosunki międzyludzkie (zaufanie, szacunek,
sympatia, poparcie
;
dobre – złe)
struktura zadania (szczegółowość procedur i
instrukcji, jednoznaczność metod, mierzalność
wyników;
określona – nieokreślona)
pozycja władcza kierownika (karanie, nagradzanie,
zwalnianie, zatrudnianie;
silna – słaba)
Style autokrat.
0
Skrajnie
dobre
przeciętne
Skrajnie
złe
Sytuacje kierownicze
kadrowych
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Słabe strony koncepcji
Fiedlera
Ewolucyjna koncepcja
efektywności stylów kierowania
wg P. Herseya i K.Blancharda
Ewolucyjna koncepcja efektywności
stylów kierowania
wg P. Herseya i K.Blancharda
dotyczy tylko dwóch typów stylów
kierowania
nie bierze pod uwagę cech podwładnych w
różnicowaniu stylów kierowania
postrzega rzeczywistość w „czarno –
białych” barwach
zakłada niezmienność zachowań
kierowniczych
dojrzałość funkcjonalna:
zdolności, wiedza, doświadczenie potrzebne
pracownikowi do wykonania zadania
dojrzałość psychologiczna:
samozaufanie, samoszacunek, dojrzałość do
osiągnięcia dobrych wyników i ponoszenia
odpowiedzialności
4 style kierowania (orientacja na osoby i
orientacja na zadania)
sytuacja kierowania wyznaczona przez
dojrzałość
podwładnych
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
2
Ewolucyjna koncepcja
efektywności stylów kierowania
wg P. Herseya i K.Blancharda
Ewolucyjna koncepcja
efektywności stylów kierowania
wg P. Herseya i K.Blancharda
M 1
niedojrzali
pracownicy
Konsekwencje koncepcji
ewolucyjnej
Nastawienie na ludzi
Wysoki stopień
ukierunkowania na
zadania, niski na
współpracę
kierownik winien wczuwać się w rolę i wobec podwładnych
o różnym stopniu dojrzałości stosować
inne style
kierowania
(
indywidualne traktowanie podwładnych)
poziom dojrzałości zmienia się
i jest zależny od
charakteru kierowania
wraz ze zmieniająca się dojrzałością tego samego
podwładnego,
kierownik powinien zmieniać swój styl
kierowania
S 1
styl autorytarny
9
S3
S2
Krzywa efektywności
S 2 i S 3
styl integrujący
i
styl
partycypacyjny
S4
S1
M 2 i M 3
wzrost
dojrzałości
pracowników
Słabnie
ukierunkowanie na
zadania, coraz
ważniejsza
orientacja na
współpracę
styl delegujący
Styl autorytarny
0
9
Nastawienie na zadania
M4
M3
M2
M1
Dojrzałość podwładnych
Szeroki zakres
delegowania
uprawnień,
akcentowanie
samodzielności
M 4
dojrzali
pracownicy
S 4
styl delegujący
wysoka
niska
średnia
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Teoria ścieżki do celu
R.J. House’a
Teoria ścieżki do celu
R.J. House’a
Teoria ścieżki do celu
R.J. House’a
kierownicy
są elastyczni
ten sam kierownik w zależności od
sytuacji może zachowywać się w różny
sposób
zależność pomiędzy zachowaniem
kierownika z wynikami regulują:
wykorzystanie wyników badań z Ohio State
University („
inicjowanie struktury” oraz
„przychylność”
) a także wniosków z tzw. teorii
oczekiwań
zadanie kierownika to
pomoc podwładnym w osiągnięciu celów
wskazywanie podwładnym kierunków działania
wspomaganie podwładnych i harmonizowanie ich
wysiłków z wysiłkami innych pracowników
skuteczni kierownicy wskazują pracownikom
drogę do celu
4 rodzaje zachowań
przywódczych/kierowniczych
:
przywódca
dyrektywny
1.
przywódca
wspomagający
2.
zmienne środowiska (pod kontrolą pracownika)
przywódca
partycypacyjny
1.
3.
zmienne opisujące cechy osobiste pracownika
przywódca
nastawiony na osiągnięcia
2.
4.
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Cechy przywódców
charyzmatycznych
R. House, W. Bennis, J. Conger, R. Kanungo
Przywódca transakcyjny
i
przywódca transformacyjny
Teoria ścieżki do celu
R.J. House’a
Sytuacyjne czynniki środowiskowe
•
struktura zadania
•
system autorytetu formalnego
•
grupa robocza
Wiara w siebie
1.
Przywódca transakcyjny
:
prowadzą swoich
stronników, motywują ich do osiągnięcia ustalonych
celów poprzez wyjaśnianie wymagań roli i zadań
Wizja
2.
Zdolność do wyrażania wizji
3.
Zachowania przywódcy
•
dyrektywne
•
wspomagające
•
partycypacyjne
•
nastawione na osiągnięcia
Skutki
•
efektywność
•
zadowolenie
Silne przekonanie do wizji
4.
Przywódca transformacyjny:
inspiruje swoich
stronników do wychodzenia poza ich interes własny
dla dobra organizacji; potrafią wywrzeć głęboki i
niezwykły wpływ na swoich podwładnych (np. Jim
Clark w Netscape)
Zachowanie odbiegające od przeciętnego
5.
Występowanie w roli agenta zmian
6.
Sytuacyjne czynniki dotyczące
podwładnych
•
poczucie umiejscowienia kontroli
•
doświadczenie
•
postrzegane uzdolnienia
Wrażliwość na otoczenie
7.
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
3
Coaching
, czyli zasady i zachowania
doskonałych przywódców
wg Jamesa Kouzesa i Barry’ego Posnera
Wytyczne współczesne
Przywództwo w zespole
KWESTIONUJ PROCES
1.
Dyrektywa upełnomocnienia
(
empowerment
):
swobodą decyzji i działania dysponuje ten, kto jest
najbliżej klienta i realizuje operacje wymagające
takich decyzji
Kierownik jako
coach
:
dążący do zasilania
organizacji profesjonalnymi i umotywowanymi
ludźmi
Kierownik jako
mentor
: dbający o karierę i
nauczający konkretnego pracownika
poszukuj okazji
łącznicy z kręgami
zewnętrznymi
•
trenerzy
eksperymentuj i podejmuj ryzyko
•
INSPIRUJ WSPÓLNĄ WIZJĘ
2.
dostrzegaj przyszłość
•
skuteczne role
przywódców
w zespole
wciągaj innych
•
UMOŻLIWIAJ INNYM DZIAŁANIE
3.
zachęcaj do współpracy
•
umacniaj innych
•
WYZNACZAJ DROGĘ
4.
rozwiązujący
konflikty
usuwający
kłopoty
dawaj przykład
•
planuj małe zwycięstwa
•
ZAGRZEWAJ INNYCH
5.
wyrażaj uznanie za indywidualny wkład
•
R. Fimińska-Banaszyk
celebruj osiągnięcia
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
•
4
Plik z chomika:
asia0491
Inne pliki z tego folderu:
00 Podstawy zarzdzania SS i SN Konin [tryb zgodnoci].pdf
(98 KB)
1-Istota zarzdzania i rola kierownictwa [tryb zgodnoci].pdf
(295 KB)
2- Kulturowy kontekst zarzdzania [tryb zgodnoci].pdf
(150 KB)
3- Etyczny kontekst zarzdzania [tryb zgodnoci].pdf
(177 KB)
4- Otoczenie organizacji [tryb zgodnoci].pdf
(119 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ćwiczenia
Egzamin
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin