MACIERZ ATRAKCYJNOŚCI RYNKOWEJ.doc

(25 KB) Pobierz
MACIERZ ATRAKCYJNOŚCI RYNKOWEJ

MACIERZ ATRAKCYJNOŚCI RYNKOWEJ

macierz opracowana przez agencję McKinsey\'a.
Składa się z czterech czynników charakterystyki ich atrakcyjności rynkowej i cech określających pozycję firmy:

1. Atrakcyjność rynkową czynników rynku określa: - wielkość rynku i zróżnicowanie jego segmentów - wskaźnik wzrostu sprzedaży, - wrażliwość nabywców na ceny i promocję. Pozycja firmy zależy od: udziału w rynku, wskaźnika wzrostu tego udziału oraz od zgodności polityki cen i promocji z wrażliwością nabywców.

2. Czynniki konkurencji określają rodzaje konkurentów i sposób, w jaki firma nadąża za konkurencją i przeciwstawia się sile jej oddziaływania.

3. Atrakcyjność rynkowa czynników finansowych i ekonomicznych zależy od: - wysokości marży, - barier wejścia i - rentowności. Pozycje firmy wyznacza poziom osiąganej marży, koszty wejścia i poziom rentowności.

4. Atrakcyjność rynkowa czynników technologicznych i pozycja firmy zależy od: - wymaganego poziomu technologii, pożądanych zmian, - posiadanych patentów i licencji.

MACIERZ ALTERNATYWNYCH DRÓG WZROSTU

macierz produkt-rynek zaprojektowana przez H. Igora Ansoffa.
Zgodnie z nią przedsiębiorstwo musi brać pod uwagę cztery strategie: - przedaż obecnie produkowanych wyrobów na dotychczasowych rynkach, np. zagęszczenie sieci dystrybucji, wzmocnienie promocji, zwiększenie opakowań jednostkowych; - przedaż dotychczasowych produktów na nowych rynkach, np. szukanie nowych rynków dla starych produktów, co robi firma Mc Donald\'s w krajach Europy Wschodniej; - przedaż nowych wyrobów na dotychczasowych rynkach, np. rozszerzenie cech produktu, programowanie nowych możliwości zastosowania produktu, lepsze przystosowanie produktu do zróżnicowanych segmentów rynku; - przedaż nowych wyrobów na nowych rynkach, np. nowa technologia na nowym rynku, produkty pokrewne.

 

MACIERZ BCG

matryca wzrostu rynku i udziałów w rynku opracowana przez Bostońską Grupę Konsultingową.
Najbardziej popularna i najprostsza do stosowania metoda portfelowa ułatwiająca wykreślanie względnej pozycji jednostek organizacyjnych wchodzących w skład portfela. Aby posłużyć się tą macierzą należy wykreślić tempo wzrostu rynku danej jednostki organizacyjnej (oś pionowa) względem udziału, który ma w tym rynku rozpatrywana jednostka (oś pozioma). Macierz ta zawiera cztery charakterystyczne kwadraty: - w pierwszym kwadracie (od góry) mieszczą się jednostki organizacyjne, które mają duży udział w powiększającym się rynku w przodujących sektorach i odznaczające się wysokim wzrostem, zwane \"gwiazdami\"; - w drugim kwadracie plasują się jednostki organizacyjne mające wysokie udziały w rynku i dostarczające dużo gotówki (wynika to z korzyści skali) zwane \"dojnymi krowami\". Są one źródłem kapitału dla innych domen; - w trzecim kwadracie grupują się jednostki organizacyjne mające niewielki udział w rozrastającym się rynku, ale charakteryzujące się dużym wzrostem, zwane \"znakami zapytania\" lub \"trudnymi dziećmi\", czy też \"niewiadomymi\"; - w czwartym kwadracie pozostają jednostki organizacyjne mające niski udział w słabo rozwijającym się rynku i charakteryzujace się niskim wzrostem, zwane \"psami\" bądź \"kulami u nogi\". Z powodu małej lub ujemnej rentowności ich działania nie da się usprawiedliwić. Przedsiębiorstwo umieściwszy swoje biznesy w matrycy wzrostu i udziału, może określić czy jego portfel biznesów jest zdrowy.

 

 

MACIERZ STRATEGICZNA

siatka umożliwiająca ocenę pozycji różnych dziedzin działalności przedsiębiorstwa według dwóch zmiennych np. udziału w rynku i wzrostu sprzedaży.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin