plan pracy wychowawcy gimnazjum.pdf
(
717 KB
)
Pobierz
?
Literka.pl - Plan pracy wychowawcy gimnazjum
Plan pracy wychowawcy gimnazjum
Data dodania: 2009-07-13 19:53:09
Autor:
Agnieszka Matyszczak
Plan pracy wychowawcy gimnazjum obejmuje niezbędne aspekty pracy wychowawczej
wraz z celami i zadaniami. Prezentuję również propozycje tematów godzin z
wychowawcą na trzy lata gimnazjum.
I ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO
CELE:
Tworzenie właściwych stosunków koleżeńskich i wyrabianie umiejętności
znalezienia się w zespole.
Wyrabianie odpowiedzialności za siebie innych uczniów w klasie.
ZADANIA:
1. Wybór Samorządu Klasowego.
2. Troska o estetyczny wygląd klasy.
3. Planowanie i organizowanie imprez klasowych (Dzień Chłopca, Mikołajki, Walentynki
itp.).
4. Przydział obowiązków– dyżury, gazetka ścienna, opieka nad roślinami i biblioteczką.
5. Tematyka godzin wychowawczych — propozycje uczniów.
6. Wspólne rozwiązywanie problemów klasowych.
7. Wspólne wystawianie ocen z zachowania.
8. Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów mających problemy w nauce.
II WYCHOWANIE SPOŁECZNE, WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I REGIONALNE.
CELE:
Uwrażliwienie na zasady właściwego współżycia z ludźmi i kształtowanie
właściwego stosunku do norm kultury i form towarzyskich..
Uwrażliwienie na wartości w życiu najważniejsze: miłość, rodzina, małżeństwo.
Kształtowanie poglądów i postaw wobec bieżących problemów społecznych.
Wyrabianie szacunku dla polskiej tradycji i obrzędowości.
Kształtowanie uczucia umiłowania wolności i Ojczyzny.
Budzenie zainteresowań przeszłością naszego regionu, dorobkiem kulturalnym.
ZADANIA:
1. Prawa i obowiązki ucznia– przypomnienie.
2. Tworzenie atmosfery życzliwości i przyjaźni oraz ustalenie jednolitych norm i ocen
postępowania.
3. Angażowanie uczniów do pracy na rzecz klasy i szkoły. Praca w organizacjach
szkolnych.
4. Rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron..
5. Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach– agresja,
asertywność.
6. Kształtowanie umiejętności samooceny, podstawowych zasad i reguł
obowiązujących w relacjach międzyludzkich..
7. Kształtowanie postaw tolerancji i wrażliwości społecznej.
8. Przyjęcie właściwej hierarchii wartości w życiu.
9. Rozwijanie poczucia więzi narodowej i szacunku do tradycji oraz symboli
narodowych.
10. Udział w obchodach świąt zgodnie z kalendarzem imprez.
11. Poszerzenie wiedzy o regionie.
III NAUKA I ZACHOWANIE UCZNIÓW.
CELE:
Analiza wyników nauczania i zachowania.
Podejmowanie działań zaradczych w przypadku niewłaściwych zachowań uczniów.
Opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce.
ZADANIA:
1. Zapoznanie uczniów z przedmiotowymi systemami oceniania i ocenianiem
zachowania.
2. Bieżąca kontrola pracy ucznia w szkole oraz jego zachowania.
3. Analizowanie przyczyn niepowodzeń i podejmowanie środków zaradczych.
4. Mobilizowanie do osiągania lepszych wyników w nauce i zachowaniu, tworzenie
zespołów pomocy koleżeńskiej.
IV WYCHOWANIE PROZDROWOTNE.
CELE:
Kształtowanie nawyków związanych z higienicznym trybem życia.
Utrwalenie zasad bezpieczeństwa w domu, szkole i poza nimi.
ZADANIA:
1. Znajomość i wdrażanie w życie zasad bezpieczeństwa w szkole, w drodze i w domu.
2. Bezpieczne poruszanie się po drogach, umiejętność korzystania z zasad ruchu
drogowego.
3. Kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole (również w
czasie przerw, wycieczek i uroczystości).
4. Umiejętność organizacji czasu wolnego, aktywny wypoczynek.
5. Profilaktyka i szkodliwość nałogów.
6. Związek odżywiania z funkcjonowaniem organizmu.
7. Wdrażanie uczniów do dbania o higienę osobistą.
V WYCHOWANIE PROEKOLOGICZNE.
CELE:
Uwrażliwienie na problemy ochrony przyrody.
ZADANIA:
1. Kształtowanie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
2. Udział w akcji Sprzątanie Świata.
3. Ochrona najbliższego środowiska– konieczność zachowania czystości w miejscu
nauki, zamieszkania oraz miejscach użyteczności publicznej.
4. Łączenie wiedzy ekologicznej z działalnością praktyczną.
VI PREORIENTACJA ZAWODOWA.
CELE:
Zapoznanie ze specyfiką niektórych zawodów
Budzenie zainteresowań związanych z własną przyszłością zawodową.
ZADANIA:
1. Rozszerzanie kontaktów z przedstawicielami wybranych zawodów.
2. Gromadzenie materiałów ilustrujących pracę w przyszłym zawodzie.
3. Analiza własnych predyspozycji do wykonywania danego zawodu.
VII WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI.
CELE:
Włączenie rodziców do pracy szkoły.
Włączenie rodziców do współpracy z wychowawcą i szkołą w celu kształtowaniu
właściwych postaw i właściwego stosunku do nauki.
ZADANIA:
1. Wybór Rady Klasowej Rodziców.
2. Przekazanie informacji o wymaganiach w zakresie nauki i zachowania (WSO) i pracy
wychowawczej (Plan pracy wychowawcy).
3. Ustalenie programu dyscyplinarnego– reagowanie na spóźnienia, nieobecności;
ustalenie formy usprawiedliwień.
4. Organizacja spotkań z rodzicami (wywiadówki, spotkania indywidualne, dyżury
wychowawcze, kontakty telefoniczne)– wymiana informacji o postępach w nauce i
zachowaniu.
5. Pomoc rodziców w organizowaniu imprez klasowych, wycieczek.
6. Udział rodziców w sprawowaniu opieki podczas zaplanowanych imprez.
7. Rozmowy i pogadanki z rodzicami z zakresu psychologii i pedagogiki.
8. Wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych; zapobieganie
niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji.
9. Organizowanie pomocy dzieciom będących w trudnej sytuacji materialnej.
Tematyka godzin wychowawczych dla klas I-III gimnazjum
I Organizacja i zespołu klasowego.
1. Wybór Samorządu klasowego. kl. I, II, III
2. Wspólnie odpoczywamy i bawimy się– ustalenie imprez. kl. I, II, III
3. O czym chcielibyśmy rozmawiać na lekcjach wychowawczych? Wspólnie ustalamy
plan pracy i dzielimy obowiązki. kl. I
4. Prowadzimy kronikę klasową (2). kl. I, II, III
5. Dzień Chłopca w naszej klasie. kl. I, II, III
6. Dzień Kobiet w naszej klasie. kl. I, II, III
7. Mikołajki w naszej klasie. organizacja akcji„I ty możesz zostać Św. Mikołajem”. kl. I,
II, III
8. Wspólnie wystawiamy oceny z zachowania (2). kl. I, II, III
II Wychowanie społeczne, wychowanie patriotyczne i regionalne.
1. Normy i reguły obowiązujące w klasie– kontrakt. kl. I
2. Jestem indywidualnością– poznajemy swoje mocne i słabe strony. kl. I
3. Jak widzą mnie inni. kl. I
4. Jesteśmy dobrym zespołem klasowym. Koleżeństwo, współżycie w grupie,
akceptacja innych poglądów. kl. I
5. Koleżeństwo a przyjaźń. Cechy prawdziwego przyjaciela. kl. I
6. Jakie są moje cele życiowe. Mój system wartości. kl. II
7. Człowiek którego chciałbym naśladować. Prezentacja wzorców osobowych. kl. II
8. Moja rola w rodzinie: prawa i obowiązki w rodzinie. kl. I
9. Praca moich rodziców. Obowiązki rodziców wobec dzieci i dzieci wobec rodziców. kl.
I
10. Za co kochamy nasze mamy? kl. I
11. Śpieszmy się kochać ludzi. Wspominamy tych, którzy odeszli. kl. II
12. Nasze zainteresowania– ich rola w naszej karierze zawodowej. kl. III
13. Nauczyciel– 100 pytań do wychowawcy. Rozmowy o pracy nauczyciela. kl. II
14. Jesteśmy w kontakcie z innymi, słuchamy innych. kl. I
15. Rola komunikacji niewerbalnej. kl. II
16. Grupa daje mi siłę. Moje miejsce w grupie. kl. II
17. Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć. kl. II
18. Jestem potrzebny w grupie. kl. II
19. Poznajemy siebie– asertywność, uległość, agresja w zachowaniu. kl. II
20. Jestem asertywny, uległy czy agresywny w zachowaniu? kl. II
21. Blokady komunikacyjne– kiedy ludzie nie chcą kontynuować z nami rozmowy.kl. II
22. Wyrażanie uczuć. kl. III
23. Co to jest złość? Wyrażanie złości. kl. III
24. Jak powstaje agresja. Dlaczego zachowujemy się agresywnie? kl. III
25. Jak sobie radzić z agresją i przemocą? kl. III
26. Uzależnienie od mediów. Sposoby racjonalnego korzystania z mediów. kl. III
27. Komputer– przyjaciel czy wróg? kl. III
28. Narodowe Święto Niepodległości– historia i tradycja. kl. III
29. Wigilia w naszej klasie. Tradycje bożonarodzeniowe w mojej rodzinie. kl. I
30. Tradycje wielkanocne. kl. I
31. Moja miejscowość– co mi się podoba a co chciałbym zmienić. kl. II
32. Ciekawe miejsca w naszym regionie. Planujemy trasę wycieczki. kl. II
33. Co wiem o swoich przodkach. kl. III
34. Znani i nieznani. Sylwetki osób związanych z naszym regionem. kl. III
III Wychowanie prozdrowotne.
1. Bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą. Bezpieczna droga do domu. kl. I, II, III
2. Bezpieczeństwo w czasie zabaw zimowych. kl. I, II, III
3. Bezpieczne wakacje poza domem. kl. I, II
4. Wakacje bez rodziców– jakie zagrożenia na mnie czyhają? kl. III
5. Higiena osobista warunkiem zdrowia. kl. I
6. Jakie zmiany zachodzą w skórze w okresie dojrzewania. Trądzik– zapobieganie i
leczenie. kl. I
7. Mój jadłospis. Prawidłowa dieta człowieka. kl. I
8. Moje miejsce nauki. kl. I
9. Mój plan dnia. Strategia umiejętnego gospodarowania czasem. kl. I
10. Jak spędzam czas wolny. kl. I
11. Aktywność fizyczna warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. kl.
12. Czy znasz znaki i przepisy drogowe? kl. II
13. Jak zachować się w czasie przeziębienia czy choroby zakaźnej. Jak im zapobiegać?
kl. I
14. Co to jest stres? Oznaki stresu. kl. II
15. Sposoby radzenia sobie ze stresem. kl. II
16. Substancje szkodliwe dla zdrowia: nikotyna. kl. II
Plik z chomika:
film2012
Inne pliki z tego folderu:
adamek-kliczko walka 10.09.2011.avi
(391997 KB)
instalacja neostrady z telewizją.pdf
(4666 KB)
lame_enc.dll
(134 KB)
wniosek o nadanie numeru NIP.pdf
(115 KB)
securew2_eap_suite_113.exe
(561 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Jak zainstalować Windows 8 z pendrive USB
! ♥ Windows 8 Developer Preview 32 BIT _iso
(1)
(2)
(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin