Szyjewski - Po co religioznawstwu etnologia religii.pdf

(279 KB) Pobierz
Microsoft Word - Szyjewski - Po co religioznawstwu etnologia
Nomos15A.Szyjewskl"Poco
religioznawstwuetnologiareligii”
ANTROPOLOGIARELIGII
Tylor:Cywilizacjapierwotna1
rozdział.„Animizm”
AndrzejSzyjewski
NOMOS
15(1996)
POCORELIGIOZNAWSTWU
ETNOLOGIARELIGII?
1.WPROWADZENIE
BIBLIOTEKA INSTYTUTU RELIGIOZNAWSTWA
Naukowa refleksja nad religiami liczy sobie, pomijając oświeceniowe
„korzenie", około stu kilkudziesięciu lat. PoniewaŜ obecna postać religio
znawstwacorazbardziejstajesięwizjązespołudyscyplinreligioznawczych,
skupionychwokółproblematykianalizyrelacjimiędzyczłowiekiemasacrum
idysponującychodmiennymimetodami,pojawiająsięoskarŜeniaoeklektyzm
ibrakwłasnegooblicza.Krytycytwierdzą,Ŝereligioznawstwotonicinnego
jak zlepek tych dziedzin historii (historia religii), socjologii (socjologia
religii)ipsychologii(psychologiareligii),któreobrałysobiezaprzedmiot
badańreligię.
ZjednejstronymoŜnaimodpowiedziećsłowamiTadeuszaMarguła:
„...naszczęście,obokowegoswoistegopluralizmumetodologicznegomamy
dodyspozycjimetodywyłączniereligioznawcze,którewarunkująsensowność
szkoleniareligioznawcówjakotakich.Inaczejwypadałobyprzenosićjedynie
słuŜbowo fachowców innych dyscyplin na sezonową pracę nad religiami.
Próbytakiejpolitykibadawczej,stosowaneunaswlatachsiedemdziesiątych,
niedałydobrychrezultatów” 1 .ZdrugiejłatwozauwaŜyć,Ŝedyscyplinytakie
Nr.inw.
SYGN
1 T.Margul,Metodyikierunkiwbadaniachnadreligiami;Kraków1982,s.35.
691949713.003.png
jakpsychologiareligii(wobrębiepsychologii)czysocjologiareligii(jako
dziedzinasocjologiirównowaŜnanaprzykładsocjologiipracy)i,wnajwię
kszymstopniu,filozofiareligiizregułyzajmująsiętym,cozareligięuwaŜa
macierzystanauka,tzn.religiąspołeczeństwaZachodu(chrześcijaństwem),
nie interesując się innymi przejawami Ŝycia religijnego aniprzeŜywaniem
sacrumwinnychspołeczeństwach.Psychologia,którawszakzaczynałaswój
ŜywotodpracWundta,niedawnoponownieodkryłainnekulturyipowołała
stosownądyscyplinępodnazwą„psychologiamiędzykulturowa"albo„kul
turowapsychologiareligii".
Kiedyzakładasię,Ŝeprzedmiotbadawczy,jakimjestludzkiedoświad
czaniesacrumwczasieiprzestrzeniobejmujewięcejniŜwłasnąspołeczność
ikulturę,wartoprzyjrzećsiętejdyscyplinienaukowej,którazzałoŜeniama
zajmowaćsięinnyminiŜwłasnapostaciamikultury,mianowicieetnologiiczy
teŜantropologiikulturowejijejmiejscomstykuzreligioznawstwem.Artykuł
tenjestwięcanaliząrelacjimiędzyreligioznawstwemaetnologią,wwyniku
którychwykształciłasięswoistadyscyplinareligioznawcza,jakąjestetnologia
religii,ipróbujerozwaŜyćmiejscetejdyscyplinyzwłaszczawrealiachpol
skich.
2.PROBLEMETNOLOGIICZYLIDLACZEGOLUDZIEMAJĄ
KULTURY
Formującasięnakontynencieeuropejskimnaukawniemieckim,fran
cuskimirosyjskimkręgukulturowymzostałaokreślonajakoetnologia(wkrót
cezresztąnastąpiłrozdziałnaVolkskundeiVölkerkunde,czylibadanialudu
ibadanialudów„pierwotnych").Wkręguanglosaskimfunkcjonowałapopie
ranaprzezTyloranazwaantropologia,ztym,ŜewWielkiejBrytanii,gdzie
podporządkowanabyłabadaniomsocjologicznym,nosiłaonanazwęantropo
logiispołecznej.WAmeryce,gdziepodstawowymproblemem,zjakimbo
rykalisiębadacze,byławielokulturowośćspołeczeństwa,zwanojąantropo
logiąkulturową.NaStarymKontynencieterminantropologianieprzyjąłsię,
gdyŜistniałatradycjawiąŜącagoztakądyscyplinąjakantropologiafizyczna,
badającaczłowiekajakofenomenbiologiczny,izantropologiąfilozoficzną,
zajmującąsięwsposóbspekulatywnyustalaniemistotyczłowieczeństwa.
WewspółczesnychdystynkcjachprzewaŜapogląd,ŜekaŜdezrozpatry
wanychwyŜejpojęćjesthistorycznymwariantemrozwojudyscypliny,która
obecniecorazbardziejprzybierapostaćantropologiijakoogólnejwiedzy
oludzkości,którejzadaniemjestsystematyzowaniehumanistyki.JuŜClyde
NawstępienaleŜyjednakdokonaćkrótkiejanalizyzakresupojęciowego
ibadawczegoetnologii.
Podręczniki zwracają uwagę na fakt, Ŝe do określania tej samej (lub
podobnej) dziedziny uŜywa się róŜnych terminów, takich jak etnografia,
etnologia,antropologiakulturowa,antropologiaspołeczna.Relacjemiędzy
niminiesąnadaljasne,choćczęstotraktujesięjejakosynonimy.Dotego
dodaćmoŜnagrosinnychnaukpoświęconychanalogicznemuprzedmiotowi:
folklorystyka,ludoznawstwo,mitoznawstwoitp.
E.Nowickasporządzajączestawdyscyplinantropologicznych 2 dokonuje
następującegowyodrębnienia:
2 E.Nowicka,Światczłowiekaiświatkultury;systematycznywykładproblemówantro
pologiikulturowej,Warszawa1991,s.42.
691949713.004.png 691949713.005.png
Kluckhohnpisałw1949roku,Ŝe„antropologiatobadaniałączącewsobie
naukifizyczne,biologiczneispołecznezhumanistyką" 3 .WPolscerzeczni
kamitegostanowiskasąMichałBuchowskiiWojciechBurszta 4 .Istotąetno
logiiczyantropologii,jakstwierdziłI.M.Lewis,jesttoŜebadabardziejludy
niŜ ludzi. Oznacza to, Ŝe jej odrębność polega na specyficznie określonym
przedmiocie badań, jakim jest człowiek nie jako zjawisko jednostkowe czy
nawet gatunek biologiczny, lecz człowiek rozpatrywany w aspekcie swej
kultury. Warunek konieczny badania antropologicznego stanowi przyjęcie
załoŜenia o kulturowym zróŜnicowaniu w obrębie jednolitych moŜliwości
gatunkowychczłowieka.Takieokreślenieprzedmiotuzmuszadozastanowie
niasię,czymjestkulturaijakąjakościąjestczłowiekkulturowy.
Wiodącarolaantropologiiwhumanistycepolegaćmawłaśnienapodejściu
pluralistycznym,objęciurefleksjąbadawcząwszelkichrodzajówodmiennych
kulturowychwzorcówizachowaństanowiącychokondycji,istocieisposobie
myśleniaczłowieka.JakpiszeKluckhohn„Antropologiatrzymawielkielustro
przedczłowiekiemipozwalamuspojrzećnasiebiewnieskończonejilości
wariantów" 5 .Antropologiaodsamegoswegopowstanianastawionabyłana
róŜnorodnośćkulturowąirozpoczynałaodtropieniaodmiennościwstosunku
docywilizacjiZachodu.Poetapiekręceniagłowaminad„ignorancją",napa
waniasięegzotykąizdumiewaniasięodmiennością„dzikich"przyszłapora
na z r o z u m i e n i e ich dziwnych zachowań i instytucji. W tym
momenciemoŜemymówićonarodzinachwspółczesnejantropologii.
Antropologowietwierdzą,Ŝetylkodziękibadaniukulturobcych,histo
rycznie,geograficznieigenetycznieodległychodkulturybadaczaiwzajemnie
od siebie niezaleŜnych w rozwoju, moŜna poznać mechanizmy działania
kulturyiŜyciazbiorowego.Tym,cołączyróŜnorodnestrategiebadawcze
iszkołyetnologiczne,jestpojęcie kulturyuznanej,posługującsiędefinicją
Czarnowskiego 6 ,zacałośćzbiorowegodorobkuczłowieka.Dlareligioznawcy
waŜnejestzkolei,ŜejednąznajwaŜniejszychinstytucjikulturowychjest
religiaiŜezgodniezzałoŜeniamietnologiiczyantropologiijestonatworem
społecznymidlategoobiektywnym.
PozatymwaŜnejestto,iŜdziedzinaokreślanajakoantropologiakultu
rowakilkakrotniezmieniałaswójprzedmiotbadańwsensieskupieniasięna
tychanieinnychtypachkulturludzkichizachodzącychwnichprocesach.
Zaczęła od „dzikich" czyli tych ludów, do których przylgnęły określenia
„prymitywne"i„pierwotne".Dziękiewolucjonistycznemuznakowirówności
między tym co „prymitywne", a tym co „prehistoryczne", próbowano zre
konstruowaćwiedzęoprehistoriiczłowiekajakogatunkukulturowego.Z
drugiej strony pod wpływem idei romantycznych zajmowano się równieŜ
własnymispołeczeństwami,aleseparującsięodjegoelitkoncentrowanosię
natzw.,Judzie"czylispołecznościachwiejskich.Potem,częściowozbraku
pierwotnych,nietkniętychwpływemZachodukultur,działaniaantropologów
zwróciłysięwstronęzjawiskazmianykulturowejiwszelkichprocesówz
nią związanych. Tym samym obiektem zainteresowania stały się kultury
mieszańców,Metysów,któreutraciływprocesiepostkolonialnegozderzenia
kulturowegoswojeodrębnewzory 7 .Wreszcie,zatoczywszypełny„krągher
meneutyczny",antropologiazwracasiękuwłasnejspołecznościidysponując
aparatem badawczym, wypracowanymi metodami, teoriami i słownictwem,
poczynarozkładaćinstytucjespołeczneiodnajdywaćwzorykulturowewspół
czesnychAmerykanów,EuropejczykówczyEurazjatów.
3.PROBLEMETNOLOGIIRELIGII
Odsamegopoczątkukształtującesięreligioznawstwoobszernieczerpało
zdorobkuidoświadczeńetnologii.M.Skrzypekpodsumowującyznaczenie
Oświeceniadlagenezybadańreligioznawczychstwierdza,Ŝe„wiekXVIII
3 C.Kluckhohn,MirrorforMan;AnthropologyandModemLife,NewYork1949,s.26.
4 Zob.M.Buchowski,W.J.Burszta : OzałoŜeniachinterpretacjiantropologicznej,
Warszawa1992;W.J.Burszta,Wymiaryantropologicznegopoznaniakultury,Poznań1992.
5 C.Kluckhohn,op.cit.,s.11.
6 Kulturąjest„całokształtzobiektywizowanychelementówdorobkuspołecznego,wspólnych
szeregowigrupizracjiswejobiektywnościustalonychizdolnychrozszerzaćsię
przestrzennie"(S.Czarnowski,Kultura,Warszawa1958,s.12).
7 PiszącotymprocesieR.BenedictodwołujesiędoopowieściRamona,Indianinaz
Kalifornii,mówiącego,Ŝe„napoczątkuBógdałkaŜdemuludowipoglinianymkubku,aby
piłzniegowodęŜycia...Wszyscyzanurzalikubkiwwodzie,alekubkibyłyróŜne.Nasz
kubekrozbiłsię.naszegokubkajuŜniema*'.(R.Benedict,Wzorykultury.Warszawa1966,
s.8687).CytującjejsłowaMCarrithierszauwaŜa,ŜestarakulturaIndiannietylezniknęła,
coprzekształciłasięwnową,zupełnieodrębnąjakość.
691949713.006.png
 
odkrył dla religioznawstwa następujące formy wierzeń prymitywnych: fety
szyzm, szamanizm, totemizm, kult przodków, kulty płodności (albo kulty
falliczne).Formyteopisał,zdefiniowałiwtensposóbprzygotowałaparaturę
pojęciowądlaprzyszłegoreligioznawstwa” 8 .Oświeceniowepoczątkizwiązały
tworzące się w następnym stuleciu nauki z paradygmatem ewolucjonizmu.
Pytanieoistotędanegozjawiskauznawanozapytanieojegogenezę,początek.W
przypadkureligiiposzukiwanowięcodpowiedzinapytanieskądwzięłasięna
świecie,jakiesąjejnajpierwotniejszeformy.Oodpowiedźzwróconosiędo
społeczeństw uznanych za pierwotne na mocy prostej zasady: im
prymitywniejsze dane społeczeństwo w rozwoju materialnym i społecznym,
tymprymitywniejszepowinnobyćjegoŜyciereligijneitymbliŜszejestono
religii pierwotnej”. Ten tok rozumowania stał się początkiem naukowej
refleksjietnologicznejjakonurtewolucjonistyczny.Zajegonajwybitniejszego
przedstawiciela uwaŜa się Anglika, Edwarda Burnetta Tylora (18321913),
twórcę teorii animizmu, którego moŜna by nazwać teŜ ojcem etnologii
religii.
Wtymmiejscupojawiasiępodstawowawątpliwość:czyetnologzaj
mujący się religią (jako jedną z instytucji kulturowych, systemów symboli
cznych,faktówspołecznychitd.)jestetnologiemreligii,tzn.czyjestwstanie
pomócreligioznawstwuwjegorozterkachmetodologicznychiczyjegoana
lizy, które, jeśli nie posiada on wykształcenia religioznawczego i nie ma
specyficznego„wyczulenia”nasacrum,mająwartośćpoznawczą?Odpowie
dzimogąbyćróŜne.Pierwszypolskipodręczniketnologiireligii,autorstwa
ŁukaszaTrzcińskiegoiJolantySwolkień 9 mówi,Ŝetak.Jegoczęśćpierwsza
jestprzeglądemklasycznychszkółetnologicznychireligioznawczych,których
przedstawiciele wypowiadali się na temat religii społeczności tradycyjnych
(ewolucjonizm,dyfuzjonizm,francuskaszkołasocjologiczna,funkcjonalizm,
psychoanaliza,strukturalizm,fenomenologiaisymbolizm).Zdaniemautorów
„etnologiareligiistanowiintegralnączęśćetnologii,takjaksferawierzeńjest
integralnączęściąkulturypierwotnejspołeczności” 10 .Ztegopunktuwidzenia
antropologowieznaturyrzeczysąreligioznawcami,gdyŜzajmująsięinnymi
systemamireligijnymi,sąnainnośćwyczuleni.
OdmiennegozdaniajestnaprzykładGünterLanczkowski.„Etnologiareligii
jest bardzo młodą gałęzią badań religioznawczych, jeśli nie uwaŜa się za nią
religioznawczychwynikówantropologiiietnologii,leczdyscyplinę,któraprzy
bierawyraźniereligioznawczypunktwidzenia 11 ...Jakodyscyplinazajmującasię
konsekwentniebadaniemreligiipierwotnychetnologiareligiijestwzbogaceniem
badań religioznawczych” 12 . Z tej perspektywy etnologiem religii jest np. Åke
Hultkrantz,autorznanejpracyConcepiionsofiheSoulamongNorthAmerican
Indians(1953),natomiastniejestnimRuthBenedict,nawetjeślinapisałaThe
ConceptoftheGuardianSpiritinNorthAmerica(1923).Tensamtonpobrzmiewa
choćby w Religion in Primitive Cultures filozofa religii W. Dupré 13 , którego
podstawowezałoŜeniegłosi,Ŝepewnerezultatybadańantropologiikulturowej
nie mogą być w pełni pojęte bez poznania ich filozoficznego znaczenia.
Antropologia kulturowa jako dyscyplina „empiryczna” nie jest w stanie roz
wiązaćtychproblemów,dlategoniezbędnejestpowstanieswoistej„etnofilo
zofii”. Analogicznie zdaje się twierdzić socjolog William Goody w pracy
ReligionamongthePrimitives 14 .WprzedmowiepióraAndrewWaydypracata
zostajeuznanazadziełoniezwykłe,gdyŜbadaczeodczasówewolucjonizmu
omijajątentemat,ijakdotądniewieledokonanodlasystematyzacjizagadnienia.
WartotutajprzytoczyćteŜzdaniesamychantropologów.Wswymiro
nicznym przeglądzieTheoriesofPrimitiveReligionE. E. EvansPritchard l:i
próbujepodsumowaćwszystkoto,codopowiedzeniaoreligiispołeczności
11 DotychczasowewynikizebranesąwpracyzbiorowejCarlaAugustaSchmitza(Hrsg.),
ReligionsEthnologie,Frankfurta.M.1964.Znakomitąprezentacjęreligiipierwotnych
woparciuoetnologięreligiizawierapracaTheoldoraPetrusavanBaarena,Menschenwie
wir.ReligionundKulturderschrifllosenVólker,Güttersloh1964[zaG.Lanczkowskim].
12 G.Lanczkowski,Wprowadzeniedoreligioznawstwa,Warszawa1986,s.7374.
13 W.Dupré,ReligioninPrimilheCultures;aStudyinEthnophilosophy,HagueParis
1975.PracataukazałasięwramachprestiŜowejseriireligioznawczej.ReligionandReason".
14 W.J.Goody,ReligionamongthePrimitives,NewYork1951.
15 Autortenznanyjestprzedewszystkimjakobadaczmagicznoreligijnejstronykulturafrykańskich.
JakskarŜąsięantropologowie,jegoWitchcraft,OraclesandMagieamongiheAzande(1937,wyd.
skrócone1976)jest,sądzączwywołanychprzezniądyskusji,jedynąpracąantropologicznąznaną
filozofom.
8 M.Skrzypek.Oświeceniefrancuskieapoczątkireligioznawstwa,Wrocław1989,s.396.
9 Ł.Trzciński,J.Swolkień,Wprowadzeniedoetnologiireligii,cz.I,Kraków1987;cz.II,Kraków1990.
10 Op.cit.,s.6.
691949713.001.png
tradycyjnychmielidotychczasowibadacze,czytoantropologowieczyfilo
zofowie.Autoruznajereligieprymitywneza„gatunkinaleŜącedorodzaju
religiaikaŜdyzainteresowanyreligiąmusizrozumieć,Ŝebadanieideireli
gijnychiwielkiejróŜnorodnościpraktykprymitywnychludówmoŜepomóc
w osiągnięciu konkretnych wniosków dotyczących natury religii jako
takiej
[...]jestemtakŜeoczywiścieświadomy.,Ŝeteologowie,historycyklasyczni,
uczenisemityściiinnibadaczereligiiczęstoignorująprymitywnereligiejako
posiadająceniewielkieznaczenie” 16 .KiedyEvansPritchardpisałswojąpracę,
stwierdził,Ŝecoprawdawłonieantropologiirodziłysięwielkieiwpływowe
koncepcjedotycząceistotyipochodzeniareligii,leczdotyczytookresu,kiedy
etnologiabyłabardziejnaukąspekulatywnąniŜempiryczną.Stwierdzaprzy
tymznacząceodsunięcieodsiebieproblematykireligiiwterenowychbadaniach
antropologicznychnarzeczinnychinstytucjispołecznych 17 .Wewnioskachswej
krytykizastanawiasięnadprzydatnościąreligioznawstwadlabadańnadreligiami
prymitywnymi,jednakoceniająnegatywnie.Religioznawstwo,bazujenaanalizie
hermeneutycznej tekstów, „dla antropologa czy socjologa jest to najmniej
znaczącaczęśćreligii,zwłaszcza,Ŝe,jakwykazująfakty,naukowcypiszącyprace
ohistorycznychreligiachczęstosąniepewniznaczenianawetsłówkluczowych
dlaautoratekstusakralnego” 18 .Antropologowie,mówiEvansPritchard,są
raczejzainteresowanisposobemitreściąmyślenia„zwykłychludzi”.Wskazuje
teŜ,Ŝereligioznawstwojestznaturyswojejporównawcze,zaśantropologo
wietaknaprawdęniewielezrobilidlaporównaniawynikówswoichprac.
Praca EvansPritcharda powstała w 1965 r., moŜna więc spytać, czy
sceptycyzmautorabyłuzasadniony,czynicniezmieniłosięnastykutych
dwóch dyscyplin w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Czas ten
nazwanookresemkryzysuwantropologiiopętanej,jaktwierdząJamesA.Boon
iErnestGellner„fetyszyzmemterenu” 19 narzuconymprzezMalinowskiego,
awcałejrozciągłościpopartymdlabadańetnoreligioznawczychprzezEvans
Pritcharda 20 . Jednak w tym właśnie okresie powstają bardzo wartościowe
pracepozwalającenazłapaniedrugiegooddechuipowtórneprzeanalizowanie
zebranychmateriałów.Zjednejstronywybuchastrukturalizm,któregotwórca
naterenieantropologii,ClaudeLéviStrauss,specjalnieistotnychbadańtere
nowychnieprzeprowadził.NatomiastjegokrytycznestudiumTotemizmi
Myśl nieoswojona uzupełniająca go jako pars construens są wskazaniem
drogi, jak do materiałów terenowych dotyczących religii podejść moŜe ba
daczantropolog 21 .RozwijasięteŜsymbolicznepodejściedoreligii,zapocząt
kowaneprzezCliffordaGeertza.Wswoimszkicuz1966r.Geertzpisze:
„Gdymyślęoantropologicznychstudiachnadreligiąpowstałychpodrugiej
wojnieświatowejiporównujęjeztymi,którepowstałytuŜprzedpierwszą
wojnąświatową,dwieichcechywydająmisięzastanawiające.Pierwszącechą
jestto,ŜeniewidaćwnichŜadnegoteoretycznegopostępu.IchautorzyŜyją
zpojęciowegokapitałuswoichpoprzedników,dodającdoniegobardzomało,
jeśli nie liczyć jawnego wzbogacenia empirycznego. Drugą jest czerpanie
pojęć z bardzo wąskiej tradycji intelektualnej, do której naleŜą Durkheim,
Weber,FreudiMalinowski” 22 .Wbardzoostrychsłowach(„kompletnastag
nacja”,„strupieszałydurkheimizm”)odrzucadotychczasoweinterpretacje
i proponuje w zamian podejście symboliczne (religia jako system symboli).
NiezaleŜnieodróŜnicmiędzysymbolicznąinterpretacjąGeertzaaanalizami
LéviStraussa,widaćjakwielełączytychbadaczywmomencieporównania
opisanegoprzez„papieŜastrukturalizmu"leczniczegoseansuszamańskiegou
panamskich Indian Kuna 23 z analizą Geertza skutków pieśni uzdrowienia u
Nawahów 24 .Aczkolwiekpodejście„symboliczne"niejestszkołąsensustrictow
antropologii, jednak pozwala wydobyć się z kryzysu interpretacyjnego. Do
pracznaczącychdlaetnologareligiimoŜnatudołączyć
16 E.E.EvansPritchard,TheoriesofPńmitiveReligion,Oxford1977,s.2.
17 „ByćmoŜebadaniaterenowewtymzwłaszczaprzedmiociewymagająpoetyckiegoumysłu,
obdarzonegołatwościąporuszaniasięwśródwyobraŜeńisymboli"(op.cit.,s.112).
18 Op.cit.,s.119.
19 Ernest Gellner pisze o „kulcie badań terenowych, epistemologii baptystycznej, kładącej
nacisk na WiedzępoprzezCałkowiteZanurzenie, która niemalŜe zdefiniowała całą dyscy
plinę”(E.Gellner,Pojęciepokrewieństwaiinneszkiceometodzieiwyjaśnianiuantropolo
gicznym,Kraków1995,s.12[wyd.oryg.1973]).
20 Por.tegoŜNuerReligionOxford1956.
21 C.LéviStrauss,Totemizm,Warszawa1968(wyd.oryg.1962);tenŜe,Myślnieoswo
jona.Warszawa1969(wyd.oryg.1962).
22 C.Geertz,Religiajakosystemkulturowy,[w:]Racjonalnośćistylmyśleniapodred.
E.Mokrzyckiego,Warszawa1992,s.498[wyd.oryg.1966].
23 C.LéviStrauss,Antropologiastrukturalna,Warszawa1970,rozdział:„Skuteczność
symboliczna"(wyd.oryg.1958).
24 C.Geertz,op.cit.,s.522.
691949713.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin