Szyjewski - Po co religioznawstwu etnologia religii.pdf
(
279 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Szyjewski - Po co religioznawstwu etnologia
Nomos15A.Szyjewskl"Poco
religioznawstwuetnologiareligii”
ANTROPOLOGIARELIGII
Tylor:Cywilizacjapierwotna1
rozdział.„Animizm”
AndrzejSzyjewski
NOMOS
15(1996)
POCORELIGIOZNAWSTWU
ETNOLOGIARELIGII?
1.WPROWADZENIE
BIBLIOTEKA INSTYTUTU RELIGIOZNAWSTWA
Naukowa refleksja nad religiami liczy sobie, pomijając oświeceniowe
„korzenie", około stu kilkudziesięciu lat. PoniewaŜ obecna postać religio
znawstwacorazbardziejstajesięwizjązespołudyscyplinreligioznawczych,
skupionychwokółproblematykianalizyrelacjimiędzyczłowiekiemasacrum
idysponującychodmiennymimetodami,pojawiająsięoskarŜeniaoeklektyzm
ibrakwłasnegooblicza.Krytycytwierdzą,Ŝereligioznawstwotonicinnego
jak zlepek tych dziedzin historii (historia religii), socjologii (socjologia
religii)ipsychologii(psychologiareligii),któreobrałysobiezaprzedmiot
badańreligię.
ZjednejstronymoŜnaimodpowiedziećsłowamiTadeuszaMarguła:
„...naszczęście,obokowegoswoistegopluralizmumetodologicznegomamy
dodyspozycjimetodywyłączniereligioznawcze,którewarunkująsensowność
szkoleniareligioznawcówjakotakich.Inaczejwypadałobyprzenosićjedynie
słuŜbowo fachowców innych dyscyplin na sezonową pracę nad religiami.
Próbytakiejpolitykibadawczej,stosowaneunaswlatachsiedemdziesiątych,
niedałydobrychrezultatów”
1
.ZdrugiejłatwozauwaŜyć,Ŝedyscyplinytakie
Nr.inw.
SYGN
1
T.Margul,Metodyikierunkiwbadaniachnadreligiami;Kraków1982,s.35.
jakpsychologiareligii(wobrębiepsychologii)czysocjologiareligii(jako
dziedzinasocjologiirównowaŜnanaprzykładsocjologiipracy)i,wnajwię
kszymstopniu,filozofiareligiizregułyzajmująsiętym,cozareligięuwaŜa
macierzystanauka,tzn.religiąspołeczeństwaZachodu(chrześcijaństwem),
nie interesując się innymi przejawami Ŝycia religijnego aniprzeŜywaniem
sacrumwinnychspołeczeństwach.Psychologia,którawszakzaczynałaswój
ŜywotodpracWundta,niedawnoponownieodkryłainnekulturyipowołała
stosownądyscyplinępodnazwą„psychologiamiędzykulturowa"albo„kul
turowapsychologiareligii".
Kiedyzakładasię,Ŝeprzedmiotbadawczy,jakimjestludzkiedoświad
czaniesacrumwczasieiprzestrzeniobejmujewięcejniŜwłasnąspołeczność
ikulturę,wartoprzyjrzećsiętejdyscyplinienaukowej,którazzałoŜeniama
zajmowaćsięinnyminiŜwłasnapostaciamikultury,mianowicieetnologiiczy
teŜantropologiikulturowejijejmiejscomstykuzreligioznawstwem.Artykuł
tenjestwięcanaliząrelacjimiędzyreligioznawstwemaetnologią,wwyniku
którychwykształciłasięswoistadyscyplinareligioznawcza,jakąjestetnologia
religii,ipróbujerozwaŜyćmiejscetejdyscyplinyzwłaszczawrealiachpol
skich.
2.PROBLEMETNOLOGIICZYLIDLACZEGOLUDZIEMAJĄ
KULTURY
Formującasięnakontynencieeuropejskimnaukawniemieckim,fran
cuskimirosyjskimkręgukulturowymzostałaokreślonajakoetnologia(wkrót
cezresztąnastąpiłrozdziałnaVolkskundeiVölkerkunde,czylibadanialudu
ibadanialudów„pierwotnych").Wkręguanglosaskimfunkcjonowałapopie
ranaprzezTyloranazwaantropologia,ztym,ŜewWielkiejBrytanii,gdzie
podporządkowanabyłabadaniomsocjologicznym,nosiłaonanazwęantropo
logiispołecznej.WAmeryce,gdziepodstawowymproblemem,zjakimbo
rykalisiębadacze,byławielokulturowośćspołeczeństwa,zwanojąantropo
logiąkulturową.NaStarymKontynencieterminantropologianieprzyjąłsię,
gdyŜistniałatradycjawiąŜącagoztakądyscyplinąjakantropologiafizyczna,
badającaczłowiekajakofenomenbiologiczny,izantropologiąfilozoficzną,
zajmującąsięwsposóbspekulatywnyustalaniemistotyczłowieczeństwa.
WewspółczesnychdystynkcjachprzewaŜapogląd,ŜekaŜdezrozpatry
wanychwyŜejpojęćjesthistorycznymwariantemrozwojudyscypliny,która
obecniecorazbardziejprzybierapostaćantropologiijakoogólnejwiedzy
oludzkości,którejzadaniemjestsystematyzowaniehumanistyki.JuŜClyde
NawstępienaleŜyjednakdokonaćkrótkiejanalizyzakresupojęciowego
ibadawczegoetnologii.
Podręczniki zwracają uwagę na fakt, Ŝe do określania tej samej (lub
podobnej) dziedziny uŜywa się róŜnych terminów, takich jak etnografia,
etnologia,antropologiakulturowa,antropologiaspołeczna.Relacjemiędzy
niminiesąnadaljasne,choćczęstotraktujesięjejakosynonimy.Dotego
dodaćmoŜnagrosinnychnaukpoświęconychanalogicznemuprzedmiotowi:
folklorystyka,ludoznawstwo,mitoznawstwoitp.
E.Nowickasporządzajączestawdyscyplinantropologicznych
2
dokonuje
następującegowyodrębnienia:
2
E.Nowicka,Światczłowiekaiświatkultury;systematycznywykładproblemówantro
pologiikulturowej,Warszawa1991,s.42.
Kluckhohnpisałw1949roku,Ŝe„antropologiatobadaniałączącewsobie
naukifizyczne,biologiczneispołecznezhumanistyką"
3
.WPolscerzeczni
kamitegostanowiskasąMichałBuchowskiiWojciechBurszta
4
.Istotąetno
logiiczyantropologii,jakstwierdziłI.M.Lewis,jesttoŜebadabardziejludy
niŜ ludzi. Oznacza to, Ŝe jej odrębność polega na specyficznie określonym
przedmiocie badań, jakim jest człowiek nie jako zjawisko jednostkowe czy
nawet gatunek biologiczny, lecz człowiek rozpatrywany w aspekcie swej
kultury. Warunek konieczny badania antropologicznego stanowi przyjęcie
załoŜenia o kulturowym zróŜnicowaniu w obrębie jednolitych moŜliwości
gatunkowychczłowieka.Takieokreślenieprzedmiotuzmuszadozastanowie
niasię,czymjestkulturaijakąjakościąjestczłowiekkulturowy.
Wiodącarolaantropologiiwhumanistycepolegaćmawłaśnienapodejściu
pluralistycznym,objęciurefleksjąbadawcząwszelkichrodzajówodmiennych
kulturowychwzorcówizachowaństanowiącychokondycji,istocieisposobie
myśleniaczłowieka.JakpiszeKluckhohn„Antropologiatrzymawielkielustro
przedczłowiekiemipozwalamuspojrzećnasiebiewnieskończonejilości
wariantów"
5
.Antropologiaodsamegoswegopowstanianastawionabyłana
róŜnorodnośćkulturowąirozpoczynałaodtropieniaodmiennościwstosunku
docywilizacjiZachodu.Poetapiekręceniagłowaminad„ignorancją",napa
waniasięegzotykąizdumiewaniasięodmiennością„dzikich"przyszłapora
na z r o z u m i e n i e ich dziwnych zachowań i instytucji. W tym
momenciemoŜemymówićonarodzinachwspółczesnejantropologii.
Antropologowietwierdzą,Ŝetylkodziękibadaniukulturobcych,histo
rycznie,geograficznieigenetycznieodległychodkulturybadaczaiwzajemnie
od siebie niezaleŜnych w rozwoju, moŜna poznać mechanizmy działania
kulturyiŜyciazbiorowego.Tym,cołączyróŜnorodnestrategiebadawcze
iszkołyetnologiczne,jestpojęcie kulturyuznanej,posługującsiędefinicją
Czarnowskiego
6
,zacałośćzbiorowegodorobkuczłowieka.Dlareligioznawcy
waŜnejestzkolei,ŜejednąznajwaŜniejszychinstytucjikulturowychjest
religiaiŜezgodniezzałoŜeniamietnologiiczyantropologiijestonatworem
społecznymidlategoobiektywnym.
PozatymwaŜnejestto,iŜdziedzinaokreślanajakoantropologiakultu
rowakilkakrotniezmieniałaswójprzedmiotbadańwsensieskupieniasięna
tychanieinnychtypachkulturludzkichizachodzącychwnichprocesach.
Zaczęła od „dzikich" czyli tych ludów, do których przylgnęły określenia
„prymitywne"i„pierwotne".Dziękiewolucjonistycznemuznakowirówności
między tym co „prymitywne", a tym co „prehistoryczne", próbowano zre
konstruowaćwiedzęoprehistoriiczłowiekajakogatunkukulturowego.Z
drugiej strony pod wpływem idei romantycznych zajmowano się równieŜ
własnymispołeczeństwami,aleseparującsięodjegoelitkoncentrowanosię
natzw.,Judzie"czylispołecznościachwiejskich.Potem,częściowozbraku
pierwotnych,nietkniętychwpływemZachodukultur,działaniaantropologów
zwróciłysięwstronęzjawiskazmianykulturowejiwszelkichprocesówz
nią związanych. Tym samym obiektem zainteresowania stały się kultury
mieszańców,Metysów,któreutraciływprocesiepostkolonialnegozderzenia
kulturowegoswojeodrębnewzory
7
.Wreszcie,zatoczywszypełny„krągher
meneutyczny",antropologiazwracasiękuwłasnejspołecznościidysponując
aparatem badawczym, wypracowanymi metodami, teoriami i słownictwem,
poczynarozkładaćinstytucjespołeczneiodnajdywaćwzorykulturowewspół
czesnychAmerykanów,EuropejczykówczyEurazjatów.
3.PROBLEMETNOLOGIIRELIGII
Odsamegopoczątkukształtującesięreligioznawstwoobszernieczerpało
zdorobkuidoświadczeńetnologii.M.Skrzypekpodsumowującyznaczenie
Oświeceniadlagenezybadańreligioznawczychstwierdza,Ŝe„wiekXVIII
3
C.Kluckhohn,MirrorforMan;AnthropologyandModemLife,NewYork1949,s.26.
4
Zob.M.Buchowski,W.J.Burszta
:
OzałoŜeniachinterpretacjiantropologicznej,
Warszawa1992;W.J.Burszta,Wymiaryantropologicznegopoznaniakultury,Poznań1992.
5
C.Kluckhohn,op.cit.,s.11.
6
Kulturąjest„całokształtzobiektywizowanychelementówdorobkuspołecznego,wspólnych
szeregowigrupizracjiswejobiektywnościustalonychizdolnychrozszerzaćsię
przestrzennie"(S.Czarnowski,Kultura,Warszawa1958,s.12).
7
PiszącotymprocesieR.BenedictodwołujesiędoopowieściRamona,Indianinaz
Kalifornii,mówiącego,Ŝe„napoczątkuBógdałkaŜdemuludowipoglinianymkubku,aby
piłzniegowodęŜycia...Wszyscyzanurzalikubkiwwodzie,alekubkibyłyróŜne.Nasz
kubekrozbiłsię.naszegokubkajuŜniema*'.(R.Benedict,Wzorykultury.Warszawa1966,
s.8687).CytującjejsłowaMCarrithierszauwaŜa,ŜestarakulturaIndiannietylezniknęła,
coprzekształciłasięwnową,zupełnieodrębnąjakość.
odkrył dla religioznawstwa następujące formy wierzeń prymitywnych: fety
szyzm, szamanizm, totemizm, kult przodków, kulty płodności (albo kulty
falliczne).Formyteopisał,zdefiniowałiwtensposóbprzygotowałaparaturę
pojęciowądlaprzyszłegoreligioznawstwa”
8
.Oświeceniowepoczątkizwiązały
tworzące się w następnym stuleciu nauki z paradygmatem ewolucjonizmu.
Pytanieoistotędanegozjawiskauznawanozapytanieojegogenezę,początek.W
przypadkureligiiposzukiwanowięcodpowiedzinapytanieskądwzięłasięna
świecie,jakiesąjejnajpierwotniejszeformy.Oodpowiedźzwróconosiędo
społeczeństw uznanych za pierwotne na mocy prostej zasady: im
prymitywniejsze dane społeczeństwo w rozwoju materialnym i społecznym,
tymprymitywniejszepowinnobyćjegoŜyciereligijneitymbliŜszejestono
religii pierwotnej”. Ten tok rozumowania stał się początkiem naukowej
refleksjietnologicznejjakonurtewolucjonistyczny.Zajegonajwybitniejszego
przedstawiciela uwaŜa się Anglika, Edwarda Burnetta Tylora (18321913),
twórcę teorii animizmu, którego moŜna by nazwać teŜ ojcem etnologii
religii.
Wtymmiejscupojawiasiępodstawowawątpliwość:czyetnologzaj
mujący się religią (jako jedną z instytucji kulturowych, systemów symboli
cznych,faktówspołecznychitd.)jestetnologiemreligii,tzn.czyjestwstanie
pomócreligioznawstwuwjegorozterkachmetodologicznychiczyjegoana
lizy, które, jeśli nie posiada on wykształcenia religioznawczego i nie ma
specyficznego„wyczulenia”nasacrum,mająwartośćpoznawczą?Odpowie
dzimogąbyćróŜne.Pierwszypolskipodręczniketnologiireligii,autorstwa
ŁukaszaTrzcińskiegoiJolantySwolkień
9
mówi,Ŝetak.Jegoczęśćpierwsza
jestprzeglądemklasycznychszkółetnologicznychireligioznawczych,których
przedstawiciele wypowiadali się na temat religii społeczności tradycyjnych
(ewolucjonizm,dyfuzjonizm,francuskaszkołasocjologiczna,funkcjonalizm,
psychoanaliza,strukturalizm,fenomenologiaisymbolizm).Zdaniemautorów
„etnologiareligiistanowiintegralnączęśćetnologii,takjaksferawierzeńjest
integralnączęściąkulturypierwotnejspołeczności”
10
.Ztegopunktuwidzenia
antropologowieznaturyrzeczysąreligioznawcami,gdyŜzajmująsięinnymi
systemamireligijnymi,sąnainnośćwyczuleni.
OdmiennegozdaniajestnaprzykładGünterLanczkowski.„Etnologiareligii
jest bardzo młodą gałęzią badań religioznawczych, jeśli nie uwaŜa się za nią
religioznawczychwynikówantropologiiietnologii,leczdyscyplinę,któraprzy
bierawyraźniereligioznawczypunktwidzenia
11
...Jakodyscyplinazajmującasię
konsekwentniebadaniemreligiipierwotnychetnologiareligiijestwzbogaceniem
badań religioznawczych”
12
. Z tej perspektywy etnologiem religii jest np. Åke
Hultkrantz,autorznanejpracyConcepiionsofiheSoulamongNorthAmerican
Indians(1953),natomiastniejestnimRuthBenedict,nawetjeślinapisałaThe
ConceptoftheGuardianSpiritinNorthAmerica(1923).Tensamtonpobrzmiewa
choćby w Religion in Primitive Cultures filozofa religii W. Dupré
13
, którego
podstawowezałoŜeniegłosi,Ŝepewnerezultatybadańantropologiikulturowej
nie mogą być w pełni pojęte bez poznania ich filozoficznego znaczenia.
Antropologia kulturowa jako dyscyplina „empiryczna” nie jest w stanie roz
wiązaćtychproblemów,dlategoniezbędnejestpowstanieswoistej„etnofilo
zofii”. Analogicznie zdaje się twierdzić socjolog William Goody w pracy
ReligionamongthePrimitives
14
.WprzedmowiepióraAndrewWaydypracata
zostajeuznanazadziełoniezwykłe,gdyŜbadaczeodczasówewolucjonizmu
omijajątentemat,ijakdotądniewieledokonanodlasystematyzacjizagadnienia.
WartotutajprzytoczyćteŜzdaniesamychantropologów.Wswymiro
nicznym przeglądzieTheoriesofPrimitiveReligionE. E. EvansPritchard
l:i
próbujepodsumowaćwszystkoto,codopowiedzeniaoreligiispołeczności
11
DotychczasowewynikizebranesąwpracyzbiorowejCarlaAugustaSchmitza(Hrsg.),
ReligionsEthnologie,Frankfurta.M.1964.Znakomitąprezentacjęreligiipierwotnych
woparciuoetnologięreligiizawierapracaTheoldoraPetrusavanBaarena,Menschenwie
wir.ReligionundKulturderschrifllosenVólker,Güttersloh1964[zaG.Lanczkowskim].
12
G.Lanczkowski,Wprowadzeniedoreligioznawstwa,Warszawa1986,s.7374.
13
W.Dupré,ReligioninPrimilheCultures;aStudyinEthnophilosophy,HagueParis
1975.PracataukazałasięwramachprestiŜowejseriireligioznawczej.ReligionandReason".
14
W.J.Goody,ReligionamongthePrimitives,NewYork1951.
15
Autortenznanyjestprzedewszystkimjakobadaczmagicznoreligijnejstronykulturafrykańskich.
JakskarŜąsięantropologowie,jegoWitchcraft,OraclesandMagieamongiheAzande(1937,wyd.
skrócone1976)jest,sądzączwywołanychprzezniądyskusji,jedynąpracąantropologicznąznaną
filozofom.
8
M.Skrzypek.Oświeceniefrancuskieapoczątkireligioznawstwa,Wrocław1989,s.396.
9
Ł.Trzciński,J.Swolkień,Wprowadzeniedoetnologiireligii,cz.I,Kraków1987;cz.II,Kraków1990.
10
Op.cit.,s.6.
tradycyjnychmielidotychczasowibadacze,czytoantropologowieczyfilo
zofowie.Autoruznajereligieprymitywneza„gatunkinaleŜącedorodzaju
religiaikaŜdyzainteresowanyreligiąmusizrozumieć,Ŝebadanieideireli
gijnychiwielkiejróŜnorodnościpraktykprymitywnychludówmoŜepomóc
w osiągnięciu konkretnych wniosków dotyczących natury religii jako
takiej
[...]jestemtakŜeoczywiścieświadomy.,Ŝeteologowie,historycyklasyczni,
uczenisemityściiinnibadaczereligiiczęstoignorująprymitywnereligiejako
posiadająceniewielkieznaczenie”
16
.KiedyEvansPritchardpisałswojąpracę,
stwierdził,Ŝecoprawdawłonieantropologiirodziłysięwielkieiwpływowe
koncepcjedotycząceistotyipochodzeniareligii,leczdotyczytookresu,kiedy
etnologiabyłabardziejnaukąspekulatywnąniŜempiryczną.Stwierdzaprzy
tymznacząceodsunięcieodsiebieproblematykireligiiwterenowychbadaniach
antropologicznychnarzeczinnychinstytucjispołecznych
17
.Wewnioskachswej
krytykizastanawiasięnadprzydatnościąreligioznawstwadlabadańnadreligiami
prymitywnymi,jednakoceniająnegatywnie.Religioznawstwo,bazujenaanalizie
hermeneutycznej tekstów, „dla antropologa czy socjologa jest to najmniej
znaczącaczęśćreligii,zwłaszcza,Ŝe,jakwykazująfakty,naukowcypiszącyprace
ohistorycznychreligiachczęstosąniepewniznaczenianawetsłówkluczowych
dlaautoratekstusakralnego”
18
.Antropologowie,mówiEvansPritchard,są
raczejzainteresowanisposobemitreściąmyślenia„zwykłychludzi”.Wskazuje
teŜ,Ŝereligioznawstwojestznaturyswojejporównawcze,zaśantropologo
wietaknaprawdęniewielezrobilidlaporównaniawynikówswoichprac.
Praca EvansPritcharda powstała w 1965 r., moŜna więc spytać, czy
sceptycyzmautorabyłuzasadniony,czynicniezmieniłosięnastykutych
dwóch dyscyplin w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Czas ten
nazwanookresemkryzysuwantropologiiopętanej,jaktwierdząJamesA.Boon
iErnestGellner„fetyszyzmemterenu”
19
narzuconymprzezMalinowskiego,
awcałejrozciągłościpopartymdlabadańetnoreligioznawczychprzezEvans
Pritcharda
20
. Jednak w tym właśnie okresie powstają bardzo wartościowe
pracepozwalającenazłapaniedrugiegooddechuipowtórneprzeanalizowanie
zebranychmateriałów.Zjednejstronywybuchastrukturalizm,któregotwórca
naterenieantropologii,ClaudeLéviStrauss,specjalnieistotnychbadańtere
nowychnieprzeprowadził.NatomiastjegokrytycznestudiumTotemizmi
Myśl nieoswojona uzupełniająca go jako pars construens są wskazaniem
drogi, jak do materiałów terenowych dotyczących religii podejść moŜe ba
daczantropolog
21
.RozwijasięteŜsymbolicznepodejściedoreligii,zapocząt
kowaneprzezCliffordaGeertza.Wswoimszkicuz1966r.Geertzpisze:
„Gdymyślęoantropologicznychstudiachnadreligiąpowstałychpodrugiej
wojnieświatowejiporównujęjeztymi,którepowstałytuŜprzedpierwszą
wojnąświatową,dwieichcechywydająmisięzastanawiające.Pierwszącechą
jestto,ŜeniewidaćwnichŜadnegoteoretycznegopostępu.IchautorzyŜyją
zpojęciowegokapitałuswoichpoprzedników,dodającdoniegobardzomało,
jeśli nie liczyć jawnego wzbogacenia empirycznego. Drugą jest czerpanie
pojęć z bardzo wąskiej tradycji intelektualnej, do której naleŜą Durkheim,
Weber,FreudiMalinowski”
22
.Wbardzoostrychsłowach(„kompletnastag
nacja”,„strupieszałydurkheimizm”)odrzucadotychczasoweinterpretacje
i proponuje w zamian podejście symboliczne (religia jako system symboli).
NiezaleŜnieodróŜnicmiędzysymbolicznąinterpretacjąGeertzaaanalizami
LéviStraussa,widaćjakwielełączytychbadaczywmomencieporównania
opisanegoprzez„papieŜastrukturalizmu"leczniczegoseansuszamańskiegou
panamskich Indian Kuna
23
z analizą Geertza skutków pieśni uzdrowienia u
Nawahów
24
.Aczkolwiekpodejście„symboliczne"niejestszkołąsensustrictow
antropologii, jednak pozwala wydobyć się z kryzysu interpretacyjnego. Do
pracznaczącychdlaetnologareligiimoŜnatudołączyć
16
E.E.EvansPritchard,TheoriesofPńmitiveReligion,Oxford1977,s.2.
17
„ByćmoŜebadaniaterenowewtymzwłaszczaprzedmiociewymagająpoetyckiegoumysłu,
obdarzonegołatwościąporuszaniasięwśródwyobraŜeńisymboli"(op.cit.,s.112).
18
Op.cit.,s.119.
19
Ernest Gellner pisze o „kulcie badań terenowych, epistemologii baptystycznej, kładącej
nacisk na WiedzępoprzezCałkowiteZanurzenie, która niemalŜe zdefiniowała całą dyscy
plinę”(E.Gellner,Pojęciepokrewieństwaiinneszkiceometodzieiwyjaśnianiuantropolo
gicznym,Kraków1995,s.12[wyd.oryg.1973]).
20
Por.tegoŜNuerReligionOxford1956.
21
C.LéviStrauss,Totemizm,Warszawa1968(wyd.oryg.1962);tenŜe,Myślnieoswo
jona.Warszawa1969(wyd.oryg.1962).
22
C.Geertz,Religiajakosystemkulturowy,[w:]Racjonalnośćistylmyśleniapodred.
E.Mokrzyckiego,Warszawa1992,s.498[wyd.oryg.1966].
23
C.LéviStrauss,Antropologiastrukturalna,Warszawa1970,rozdział:„Skuteczność
symboliczna"(wyd.oryg.1958).
24
C.Geertz,op.cit.,s.522.
Plik z chomika:
wiaroznawstwo
Inne pliki z tego folderu:
Marcin-Wiercinski--Kainowo-nimrodyczne-sciezki-kultury-czyli-zarys-koncepcji-Rewolucji-Magicznej.pdf
(9457 KB)
Andre Leroi Gourhan - Religie prehistoryczne Notatki.doc
(938 KB)
Podroze do piekiel Rzecz o misteriach szamanskich Jerzy Wasilewski NOTATKI.doc
(62 KB)
Frazer-Złota gałąź rozdziały 3-4 Magia Sympatyczna Magia i Religia.pdf
(413 KB)
Szyjewski - Po co religioznawstwu etnologia religii.pdf
(279 KB)
Inne foldery tego chomika:
Archeoastronomia. Świątynia jako model uniwersum
Buddyzm
Chrześcijaństwo nowożytne
Chrześcijaństwo starożytne
Cywilizacje nowożytne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin