Koleżeństwo podstawą dobrej atmosfery w świetlicy.odt

(26 KB) Pobierz

Koleżeństwo podstawą dobrej atmosfery w świetlicy

Propozycja innowacji pedagogicznej z zakresu wychowania,

Cele:

·  głębsze poznanie siebie i innych

·  budowanie więzi między dziećmi w świetlicy

·  kształtowanie właściwego stosunku do siebie i innych ludzi

·  rozwijanie empatii

·  wdrażanie do dbania o własne zdrowie

·  umiejętność rozpoznawania, nazywania i wyrażania swoich emocji,  

   uczuć

·  umiejętność werbalnego i niewerbalnego wyrażania siebie w kontaktach

    z innymi

·  kształtowanie umiejętności odmawiania (asertywność).

 

 

TREŚCI - TEMATYKA ZAJĘĆ

 

                     Określenie zasad pracy. Zawarcie kontraktu. Przedstawiamy się w różny sposób (za pomocą gestu, ruch itp. ). Zabawy integracyjne podkreślające odrębność i indywidualność członków grupy ( np. Narysuj siebie jako symbol).

 

                     Nauka tańca integrującego. Ćwiczenie obejmujące komunikację interpersonalną, mowę werbalną i niewerbalną. Rozmowy  w parach na temat ulubionych zajęć (słuchanie czynne  i bierne). Odczytywanie i przekazywanie komunikatów gestem  i mimiką.

 

                     Zabawy nakierowane na głębsze poznanie relacji między dziećmi. Tworzenie bajkowej mapy grupy.

 

                     Rozpoznawanie i nazywanie uczuć. Rodzaje uczuć. (zabawa „Maski”, rys. uczuć)

 

                     Mówienie „nie” należy do życia. Jak i kiedy mówić „nie”, by czuć się wobec siebie w porządku.(drama-„Dziecięcy lęk”)

 

                     Znoszenie „nie” w rodzinie (odgrywanie ról- „Film”) Rozmowa na temat niespełnionych pragnień i frustracji. Spojrzenie na sytuację od strony rodzica –zachowanie się rodzica   w zaistniałej sytuacji, uzasadnienie zakazu.

                     Znoszenie „nie” w układach przyjacielskich. „Zabawa urodzinowa” – odgrywanie ról. Rozmowa na temat zachowania się w przedstawionej sytuacji. Zabawa „Tajemniczy przyjaciel”.

 

                     Zakończenie i omówienie zabawy „Tajemniczy przyjaciel”. Zabawa „Oprowadzany i oprowadzający.

 

                     Pozytywne myślenie o sobie i innych . (Narysuj , co Ci się we mnie podoba, moje mocne strony, zabawa „Drzewko prezentów”)

 

                     Ja w oczach grupy. (zabawa: Gdybym był....) Zabawa „Ludzie do ludzi”

 

                     Wytrzymywanie napięć. Przyjmowanie krytyki.

Podoba mi się w Tobie..............

Nie podoba mi się w Tobie............ 

 

                     Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami i uczuciami?

 

                     W zdrowym ciele zdrowy duch -jak dbać o zdrowie

(higiena, żywienie, aktywne spędzanie wolnego czasu,                                                               odpowiedni ubiór, zdrowy tryb życia) zajęcia w grupach, prezentacje grup.

 

                     Przeprowadzenie ankiety w celu zbadania efektów                                przeprowadzonych zajęć. Rysunek: „Moje marzenie”.

 

OCZEKIWANE  EFEKTY:

 

Dziecko:

                     jest koleżeńskie

                     potrafi współpracować i współdziałać z innymi

                     zna siebie i swoje możliwości

                     akceptuje inności, jest tolerancyjny

                     umie odmówić

                     dba o swoje zdrowie

 

Planowane zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu przez kolejne cztery miesiące. Czas trwania poszczególnych zajęć przewiduję na około 1 godz.

Zajęcia będę prowadziła w kręgu głównie aktywizującą dzieci metodą zabawową. Aby urozmaicić zajęcia wykorzystam w nich dramę, techniki plastyczne, różnorodne zabawy, elementy tańca w kręgu oraz kinezjologii edukacyjnej. 

 

 

       LITERATURA:

 

1.                 Zdrowiej i świadomie żyć. Materiały dla nauczycieli. Fundacja Wychowawców i Młodzieży „PROM”, W- wa 1993

2.                 Rojewska Jolanta: Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Oficyna Wydawnicza UNUS

Zgłoś jeśli naruszono regulamin