Koleżeństwo podstawą dobrej atmosfery w świetlicy
Propozycja innowacji pedagogicznej z zakresu wychowania,
Cele:
· głębsze poznanie siebie i innych
· budowanie więzi między dziećmi w świetlicy
· kształtowanie właściwego stosunku do siebie i innych ludzi
· rozwijanie empatii
· wdrażanie do dbania o własne zdrowie
· umiejętność rozpoznawania, nazywania i wyrażania swoich emocji,
uczuć
· umiejętność werbalnego i niewerbalnego wyrażania siebie w kontaktach
z innymi
· kształtowanie umiejętności odmawiania (asertywność).
TREŚCI - TEMATYKA ZAJĘĆ
• Określenie zasad pracy. Zawarcie kontraktu. Przedstawiamy się w różny sposób (za pomocą gestu, ruch itp. ). Zabawy integracyjne podkreślające odrębność i indywidualność członków grupy ( np. Narysuj siebie jako symbol).
• Nauka tańca integrującego. Ćwiczenie obejmujące komunikację interpersonalną, mowę werbalną i niewerbalną. Rozmowy w parach na temat ulubionych zajęć (słuchanie czynne i bierne). Odczytywanie i przekazywanie komunikatów gestem i mimiką.
• Zabawy nakierowane na głębsze poznanie relacji między dziećmi. Tworzenie bajkowej mapy grupy.
• Rozpoznawanie i nazywanie uczuć. Rodzaje uczuć. (zabawa „Maski”, rys. uczuć)
• Mówienie „nie” należy do życia. Jak i kiedy mówić „nie”, by czuć się wobec siebie w porządku.(drama-„Dziecięcy lęk”)
• Znoszenie „nie” w rodzinie (odgrywanie ról- „Film”) Rozmowa na temat niespełnionych pragnień i frustracji. Spojrzenie na sytuację od strony rodzica –zachowanie się rodzica w zaistniałej sytuacji, uzasadnienie zakazu.
• Znoszenie „nie” w układach przyjacielskich. „Zabawa urodzinowa” – odgrywanie ról. Rozmowa na temat zachowania się w przedstawionej sytuacji. Zabawa „Tajemniczy przyjaciel”.
• Zakończenie i omówienie zabawy „Tajemniczy przyjaciel”. Zabawa „Oprowadzany i oprowadzający.
• Pozytywne myślenie o sobie i innych . (Narysuj , co Ci się we mnie podoba, moje mocne strony, zabawa „Drzewko prezentów”)
• Ja w oczach grupy. (zabawa: Gdybym był....) Zabawa „Ludzie do ludzi”
• Wytrzymywanie napięć. Przyjmowanie krytyki.
Podoba mi się w Tobie..............
Nie podoba mi się w Tobie............
• Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami i uczuciami?
• W zdrowym ciele zdrowy duch -jak dbać o zdrowie
(higiena, żywienie, aktywne spędzanie wolnego czasu, odpowiedni ubiór, zdrowy tryb życia) zajęcia w grupach, prezentacje grup.
• Przeprowadzenie ankiety w celu zbadania efektów przeprowadzonych zajęć. Rysunek: „Moje marzenie”.
OCZEKIWANE EFEKTY:
Dziecko:
• jest koleżeńskie
• potrafi współpracować i współdziałać z innymi
• zna siebie i swoje możliwości
• akceptuje inności, jest tolerancyjny
• umie odmówić
• dba o swoje zdrowie
Planowane zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu przez kolejne cztery miesiące. Czas trwania poszczególnych zajęć przewiduję na około 1 godz.
Zajęcia będę prowadziła w kręgu głównie aktywizującą dzieci metodą zabawową. Aby urozmaicić zajęcia wykorzystam w nich dramę, techniki plastyczne, różnorodne zabawy, elementy tańca w kręgu oraz kinezjologii edukacyjnej.
LITERATURA:
1. Zdrowiej i świadomie żyć. Materiały dla nauczycieli. Fundacja Wychowawców i Młodzieży „PROM”, W- wa 1993
2. Rojewska Jolanta: Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Oficyna Wydawnicza UNUS
m.karpacz