14 październik 2010 (czwartek)
Kwiatkowska „Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski”
Sadowska „Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim” (1 i 4 rozdział)
Pilecki „Usprawnianie, wychowywanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym”
Lovas „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo”
Mikrut, Wyczesany „Elementy metodyki – nauczanie początkowe dzieci upośledzonych umysłowo”
Podejścia do osób niepełnosprawnych:
28 październik 2010
Nauczanie osób niepełnosprawnych.
W czasie nauczania ma miejsce także rehabilitacja.
Jak postępujemy? Kilka sfer działania:
§ Sprecyzowanie ogólnej wizji pracy (model Grzegorzewskiej, gdzie zdefiniować trzeba sytuację, pytanie o podmiot – z kim pracujemy?; postępowanie diagnostyczne, gdzie analizujemy dokumenty ucznia, w większości przypadków osób niepełnosprawnych intelektualnych diagnozy nie są zakończona, mogą mieć niepełne orzeczenie; w czasie diagnozy musimy zawrzeć słabe ale też mocne strony rozwojowe ucznia, które są trudne do rozpoznania, wychowanka musimy widzieć ekologicznie – w pełnym systemie działania (dom, środowisko sąsiedzkie, szkolne itd.), taka mocną stroną rozwojową dziecka może być dobra sytuacja rodzinna; pytanie z kim? Stawiamy także w stosunku do innych pracowników, a także o swoją osobę. Pytanie o podstawę jaką jest wyposażenie klasy.
Wysepki normalności u osób niepełnosprawnych – np. wysoki poziom rozwoju emocjonalnego, uzdolnienia muzyczne, plastyczne
9 grudzień 2010
Poszukać!!!!
Metoda behawioralna:
mooost