Autyzm wysokofunkcjonujący
Zespół Aspergera
Najważniejsze kryterium: autyzm jest widoczny od wczesnego dzieciństwa, często dopiero z czasem staje się wysokofunkcjonujący (np. w wieku 5 lat dziecko zaczyna nieźle mówić)
Zespół Aspergera często nie jest widoczny we wczesnym dzieciństwie, wykrywa się go w wieku szkolnym
Brak
Pedantyczny styl mówienia
Dobrze rozwinięta motoryka duża
Ociężałość ruchowa
Inteligencja w normie, ale nieco niższa niż w AS
Inteligencja nieco wyższa
Autyzm
Schizofrenia dziecięca
Często towarzyszy upośledzenie umysłowe
Najczęściej brak upośledzenia, inteligencja w normie i dobrze rozwinięta mowa
Brak schizofrenii w rodzinie
Często ktoś w rodzinie miał schizofrenię
Zaburzenie chroniczne, bez wzlotów i upadków
Występują okresy polepszenia i fazy zaostrzenia zaburzenia
Symptomy od wczesnego dzieciństwa
Pojawia się późno (między 3. a 12. r.ż.)
Prawidłowy rozwój fizyczny
Dzieci wątłe, często chorujące
Halucynacje/przywidzenia
Niechęć do zmian w otoczeniu
Niewłaściwe reakcje emocjonalne
Afazja (uszkodzenie ośrodka mowy)
Echolalia
Niewłaściwe używanie zaimków
Zachowania rutynowe
Trudności w rozumowaniu
Bunt, zaburzenia zachowania
Brak kontaktu wzrokowego
Brak komunikacji za pomocą gestów
Zabawy bez wyobraźni
Dobry kontakt wzrokowy
Komunikacja za pomocą gestów
Wyrażanie emocji
Zabawy wymagające wyobraźni
Wyższy poziom inteligencji niż w autyzmie
Upośledzenie umysłowe
Nie ma komplikacji fizycznych
Gorszy rozwój fizyczny niż w autyzmie
Wydają mniej dziwacznych dźwięków
Również występują echolalie, stymulowanie się, brak koncentracji uwagi.
wojto_2222