3 Jednopunkt Wtrysk Paliwa.pdf

(430 KB) Pobierz
spI
Jednopunktowy wtrysk paliwa
Układy wtryskowe z wtryskiem jednopunktowym zaczęto stosować w USA w
układach z sonda lambda. Wtrysk jednopunktowy zaczął wypierać stosowane układy
z zasilaniem gaźnikowym sterowanym sonda lambda. Oczywistym powodem były
warunki toksyczności spalin. Emisja substancji toksycznych w spalinach poprzez za-
stosowanie tego układu oraz w wyniku oddzielenia funkcji pomiaru ilości potrzebne-
go powietrza i dawki paliwa została stosunkowo znacznie obniżona. W Europie ukła-
dy te wprowadzono dopiero w 1987 roku. Ze względu na niewysoki koszt układy te z
powodzeniem można stosować w silnikach mniejszej mocy, mimo to w celu spełnie-
nia swych funkcji układ wtrysku jednopunktowego jest wyposażony w szereg nie-
zbędnych czujników i siłowników, które pozwalają mu spełnić określone dla niego
zadanie.
Cechy charakterystyczne:
- stosunkowo dokładne odmierzanie dawki paliwa;
- łatwy rozruch zarówno zimnego jak i gorącego silnika;
- odcinanie dopływu paliwa przy hamowaniu silnikiem;
- ograniczenie prędkości maksymalnej silnika;
- sterowanie układem z wykorzystaniem sondy lambda;
- stosunkowo niskie koszy.
Na rys. 1 przedstawiono schemat blokowy układu wtrysku jednopunktowego, a na
rys. 2 schemat układu sterowani praca silnika z wykorzystaniem układu wtrysku jed-
nopunktowego.
1
Rysunek 1. Schemat blokowy jednopunktowego układu wtryskowego.
2
752868832.001.png
Strona 3
02-05-29
Rysunek 2. Układ sterownia praca silnika z wtryskiem jednopunktowym: 1-pompa paliwa; 2- filtr paliwa, 3-przekaźnik pompy
paliwa, 4-regulator ciśnienia paliwa, 5- zbiornik par paliwa, 6-zawór spustu paliwa, 7-akumulator, 8-moduł strujacy układu
zapłonowego, 9-cewka elektronicznego układu zpałonowego, 10-czujnik temperatury powietrza zasysanego, 11- wtryskiwacz,
12-silnik krokowy regulacji położenia przepustnicy, 13- czujnik zamknięcia pzrepustnicy, 14- czujnik połozenia przepustnicy,
15-czujnik cienienia bezwglednego, 16-filtr powietrza, 17-czujnik temperatury cieczy chłodzącej, 18-czujnik połozenia wału
korbowego, 19-sonda lambda, 20-rezystor układu wtryskowego (jednopunktowego), 21- przekaxnik zasilania modułu(8), 22-
złącze diagnostyczne, 23-złącze tesu własnego, 24- przekaźnik położenia neutralnego/jazdy (dla przekładni automatycznej), 25-
czujnikm prędkości jazdy, 26- przekaźnik układu tłocxzenia dodatkowego powietrza , 27- włącznik zapłonu, 28- elktroniczny
moduł sterujący praca silnika, 29-układ zabezpieczajacy przed krazieżą
3
752868832.002.png
Strona 4
02-05-29
OPIS DZIAŁANIA UKŁADU
Przepływem powietrza zasysanego przez silnik steruje przepustnica powietrza.
Powietrze jest kierowane wokół centralnego wtryskiwacza sterowanego elektroma-
gnetycznie. Warunki pracy silnika są rejestrowane przez zespół czujników, które na-
stępnie przesyłają odpowiednie impulsy do modułu sterującego praca silnika. Paliwo
jest wtryskiwane przed przepustnicą pod niewielkim nadciśnieniem, po czym nastę-
puje jego zmieszanie z zasysanym powietrzem. W ten sposób tworzy się jednolita
mieszanka paliwowo- powietrzna, która następnie kierowana jest poprzez kolektor
dolotowy do poszczególnych cylindrów, podobnie jak w silnikach gaźnikowych.
Odmierzanie ilości wtryskiwanego paliwa jest kierowane przez moduł sterujący
pracą silnika, który oblicza i ustala moment wtrysku paliwa ( początek otwarcia za-
woru elektromagnetycznego silnika.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE:
przekaźnik zasilania włącza się z opóźnieniem;
w układzie jest tylko jeden wtryskiwacz;
w miejsce zaworu regulacji przepływu powietrza na biegu jałowym stosowany jest
silnik krokowy regulacji położenia przepustnicy;
w układzie znajduje się dodatkowy czujnik zamknięcia przepustnicy ( zblokowany
z silnikiem krokowym regulacji położenia przepustnicy);
regulator ciśnienia paliwa zapewnia stałe ciśnienie paliwa – niezależnie od ob-
ciążenia silnika.
1. Zespół wtryskiwacza jednopunktowego
Zespół ten jest zamontowany w kolektorze dolotowym silnika i składa się z:
Regulatora ciśnienia paliwa;
Wtryskiwacza;
4
Strona 5
02-05-29
Czujnika temperatury powietrza zasysanego;
Przepustnicy;
Czujnika położenia przepustnicy;
Silnika krokowego regulacji położenia przepustnicy zblokowanego z czujni-
kiem zamknięcia przepustnicy.
Zespół wtryskiwacza jednopunktowego przedstawiony na rys. 3 działa na za-
sadzie podobnej co gaźnik. Z ta jednak różnicą, że w miejsce rozpylacza konwen-
cjonalnego gaźnika o stałym przelocie zastosowano wtryskiwacz sterowany elektro-
magnetycznie.
Rysunek 3. Zespół wtryskiwaca jednopunktowego
Wtryskiwacz ten kieruje dawkę paliwa w szczelinę w kształcie półksiężyca
utworzoną przez uchylona przepustnicę. Duża różnica ciśnień przy przepustnicy
umożliwia dobre wymieszanie mieszanki paliwowo - powietrznej przy częściowym
5
752868832.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin