expo_pl.pdf

(830 KB) Pobierz
EXPO_2005
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
Narodowy Bank Polski
Rewers: Wizerunek pary ýurawi. Z lewej strony wizerunek sosny
oraz wzd¸uý lewego boku monety napis: EXPO. Wzd¸uý prawego
boku monety napis: 2005 AICHI.
Projektant monety: : Robert Kotowicz
Monety
kolekcjonerskie
nomina¸
200 z¸
metal
900/1000Au
stempel
lustrzany
ærednica
27,00 mm
masa
15,50 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
4.200 szt.
Awers: Stylizowany wizerunek fragmentu pomnika Fryderyka
Chopina z üazienek Krlewskich w Warszawie. Poniýej z lewej
strony wizerunek or¸a ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej
Polskiej. Powyýej or¸a z lewej strony napis: 200 Zü. Z lewej
strony p¸kolem oznaczenie roku emisji: 2005. U do¸u p¸kolem
napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA. Pod lew ¸ap or¸a znak
mennicy: .
Rewers: Stylizowane wizerunki: Zamku Nagoya na tle gry Fuji
oraz ga¸zki kwitncej æliwy. U gry napis: EXPO / 2005 / AICHI.
Projektant monety: Robert Kotowicz
nomina¸
2 z¸
metal
stop CuAl5Zn5Sn1
stempel
zwyk¸y
ærednica
27,00 mm
Ð w
masa
8,15 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
1.000.000 szt.
Awers: : Wizerunek or¸a ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej
Polskiej, po bokach or¸a oznaczenie roku emisji: 20-05, pod
or¸em napis: Zü 2 Zü, w otoku napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA,
poprzedzony oraz zakoÄczony szeæcioma pere¸kami. Pod lew
¸ap or¸a znak mennicy: .
Rewers: Stylizowany wschd s¸oÄca nad gr Fuji na tle
ozdobnego reliefu. U gry wizerunek dwch ýurawi w locie.
Z lewej strony p¸kolem napis: EXPO, z prawej p¸kolem napis:
AICHI. U do¸u napis: 2005.
Na boku: oæmiokrotnie powtrzony napis: NBP, co drugi odwr-
cony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Projektant awersu: Ewa Tyc-KarpiÄska
Projektant rewersu: : Robert Kotowicz
Ð w
nomina¸ 10 z¸
metal 925/1000 Ag
stempel lustrzany
wymiary d¸ugoæ: 43,40 mm
wysokoæ: 29,20 mm
kszta¸t wachlarza o kcie
rozwarcia 100 stopni
W dniu 23 marca 2005 r. Narodowy
Bank Polski, z okazji åwiatowej
Wystawy EXPO 2005, wprowadza
do obiegu monety kolekcjonerskie
o nast«pujcych nomina¸ach:
Historia mi«dzynarodowych wystaw,
prezentujcych dorobek ludzkoæci
w poszczeglnych dziedzinach nauki
i techniki, datuje si« od 1851 roku,
od pierwszej wystawy w Londynie.
Odtd aý do II wojny æwiatowej wy-
stawy takie odbywa¸y si« w rýnych
miastach Europy i Stanw Zjedno-
czonych, zwykle w odst«pie kilku lat.
Np. siedmiokrotnie miejscem wystawy
by¸ Paryý, dwukrotnie Filadelfia,
a w 1893 roku æwiatowa wystawa
odby¸a si« w Chicago, dla uczczenia
¥ 200 z¸ Ð wykonana stemplem lustrza-
nym w z¸ocie;
¥ 10 z¸ Ð wykonana stemplem lustrza-
nym w srebrze;
¥ 2 z¸ Ð wykonana stemplem zwy-
k¸ym w stopie CuAl5Zn5Sn1,
zwanym Nordic Gold.
masa
14,14 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
80.000 szt.
Awers: Stylizowany wizerunek fragmentu pomnika Fryderyka
Chopina z üazienek Krlewskich w Warszawie. Z lewej strony
wizerunek or¸a ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej Polskiej
oraz wzd¸uý lewego boku monety napis: RZECZPOSPOLITA
POLSKA. Wzd¸uý prawego boku monety oznaczenie roku emisji:
2005 oraz napis: 10 Zü. Pod lew ¸ap or¸a znak mennicy: .
Monety zosta¸y wyprodukowane w Mennicy PaÄstwowej SA
w Warszawie.
Ð åwiatowa Wystawa EXPO 2005 Ð
Japonia
Ð w
Sk¸ad i druk: Drukarnia NBP
5232211.001.png 5232211.002.png
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
400-lecia odkrycia Ameryki przez Kolumba. Z wystawami wiza¸y
si« teý cz«sto wielkie przedsi«wzi«cia budowlane. Pierwsz
wystaw« londyÄsk upami«tni¸ Crystal Palace, dzie¸o Josepha
Paxtona. W zwizku z wystaw w Paryýu w 1889 roku wybudo-
wano wieý« Eiffla. Symbolem pierwszej wystawy po II wojnie
æwiatowej Ð w 1958 roku w Brukseli Ð sta¸a si« konstrukcja
nazwana Atomium, odzwierciedlajca budow« atomu. Rwnieý
od wystawy w Brukseli przyj«to ide«, by kaýda nast«pna wystawa
przedstawia¸a wsplny dla wszystkich uczestniczcych krajw
temat. Ustalono teý skrcon nazw« takich wystaw Ð Expo.
si« wi«c dopiero w 1970 roku, w Osace, a æciælej w mieæcie Suita
tuý ko¸o Osaki. Potem by¸y wystawy na Okinawie w 1975 roku
i w Tsukubie w 1985 roku. Na miejsce kolejnej prezentacji dorobku
ludzkoæci w 2005 roku wybrano prefektur« Aichi Ð teren w pobliýu
wielkiego przemys¸owego miasta Nagoya. Prefektura Aichi,
po¸oýona w centralnej Japonii w pobliýu wybrzeýa Pacyfiku,
jest regionem niezmiernie waýnym z punktu widzenia historii,
a takýe wsp¸czesnego ýycia Japonii. Na rwninie Nobi,
os¸oni«tej od p¸nocy grami, dzi«ki ¸agodnemu oceanicznemu
klimatowi zawsze kwit¸o rolnictwo. Pod koniec XIX wieku rzd
znacznie poszerzy¸ tereny uprawne dzi«ki budowie sieci kana¸w,
ktre doprowadzi¸y wod« na mniej ýyzne wyýyny. Wsp¸czeænie
jednak rolnictwo zesz¸o na drugi plan. Prefektura Aichi jest
przede wszystkim trzecim w Japonii okr«giem przemys¸owym
(po regionach Tokio Ð Yokohama i Osaka Ð Kobe). Miasto Nagoya,
po¸oýone przy najwaýniejszym w historii Japonii szlaku komunika-
cyjno-handlowym, Szlaku Wschodniego Morza (Tokaido),
w XIX wieku by¸o przede wszystkim oærodkiem prz«dzalnictwa
i tkactwa. Tutaj w okresie modernizacji Japonii zacz¸ si« rozwi-
ja nowoczesny, zmechanizowany przemys¸ tekstylny. Tradycyjnie
okolice Nagoi s¸yn«¸y teý z ceramiki artystycznej i uýytkowej
(miasto Seto). Jednak szybko Nagoya sta¸a si« oærodkiem prze-
mys¸u metalurgicznego i chemicznego. W XX wieku w mieæcie
Toyota zacz«to produkowa samochody. Powsta¸y rafinerie ropy
naftowej, pniej fabryki samolotw i przemys¸ zbrojeniowy.
W¸aænie dlatego w 1945 roku Nagoya w wyniku nalotw
amerykaÄskich bombowcw praktycznie zosta¸a zmieciona
z powierzchni ziemi. Wkrtce po wojnie odrodzi¸a si« jednak jako
nowoczesne miasto. Architekci odwaýnie wykorzystali woln
przestrzeÄ po usuni«ciu ruin i stworzyli szerokie ulice. Rozbu-
dowano sie autostrad i linii kolejowych. Wsp¸czesna Nagoya
jest wielkim, dynamicznym miastem, ktrego ludnoæ liczy
obecnie 2 miliony 200 tysi«cy. Dla JapoÄczykw prefektura
Aichi to jednak nie tylko wielki przemys¸. Teren Aichi obejmuje
dwie historyczne prowincje: Mikawa i Owari. Std w¸aænie
pochodzili trzej wielcy wojownicy, ktrzy odegrali wielk rol«
w zjednoczeniu Japonii w szesnastym wieku, po trwajcych
prawie trzy stulecia feudalnych walkach o w¸adz«. Z prowincji
Owari wywodzi¸ si« Oda Nobunaga i kontynuator jego dzie¸a
Toyotomi Hideyoshi, a z prowincji Mikawa Ð Tokugawa Iyeyasu,
ktry w 1600 roku zjednoczy¸ Japoni« pod swoj w¸adz i da¸
pocztek rzdom shogunw z rodu Tokugawa, w¸adajcych
Japoni do 1868 roku. Na terenach Aichi ýyje wi«c legenda
walecznych samurajw z Mikawa, o ktrej przypominaj liczne
zabytki, zgromadzone zw¸aszcza w mieæcie Okazaki, po¸oýonym
w pobliýu terenw wystawowych Expo 2005. Wystawa Expo
w Aichi b«dzie wi«c z pewnoæci prezentowa nie tylko naj-
nowsze zdobycze nauki i techniki, ale teý barwn tradycj« tych
ziem i bogaty folklor, wytwory dawnej kultury i futurystyczn
wizj« æwiata Ð zgodnie z wszechobecnym w Aichi duchem æmia¸ej
wynalazczoæci i odwaýnych dzia¸aÄ.
si« m. in. pawilony mi«dzynarodowe. Stworz one szeæ skupisk
zwanych Global Commons, reprezentujcych kontynenty. üczy
je b«dzie niezwyk¸y pasaý Ð chodnik, zwany Globaln P«tl. Jak
obiecuj projektanci, umoýliwi on dost«p do wszystkich sektorw
bez zak¸cania naturalnych form krajobrazu. Do cz«æci Seto b«dzie
prowadzi kolejka powietrzna, ktra pozwoli podziwia pi«kn,
lesist okolic«, bogat w stawy i jeziorka. W tej naturalnej scenerii
od 25 marca do 25 wrzeænia ponad 120 paÄstw i organizacji
mi«dzynarodowych b«dzie prezentowa swoj wizj« æwiata,
a takýe technologi« i kultur«. JapoÄscy organizatorzy wystawy
dla kaýdego uczestniczcego w niej kraju wybrali miasto patro-
nackie. W przypadku Polski jest to Gamagori. Polska znajdzie
swoje miejsce w czwartym Global Common, razem z innymi
krajami Europy årodkowej i Wschodniej, takimi jak Ukraina czy
Litwa. Polska ekspozycja b«dzie si« odbywa pod has¸em
ãDostrzeý pi«knoÓ.
Powojenne wystawy mia¸y nast«pujce tematy: Expo '58 w Bruk-
seli Ð ãBilans æwiata dla æwiata bardziej ludzkiegoÓ, Expo '67
w Montrealu Ð ãZiemia planeta ludziÓ, Expo '70 w Osace Ð ãPost«p
w harmoniiÓ, Expo '74 w Spokane (USA) Ð ãPokj przez dialogÓ,
Expo '75 na Okinawie (Japonia) Ð ãOcean, jaki by powinienÓ,
Expo '85 w Tsukubie (Japonia) Ð ãMieszkanie i ærodowisko Ð nauka
i technika dla cz¸owieka w domuÓ, Expo '86 w Vancouver Ð ãåwiat
w ruchuÓ, Expo '92 w Sewilli Ð ãStulecie odkry Ð spotkanie
dwch æwiatwÓ (w tej wystawie po raz pierwszy po wojnie
wzi«¸a udzia¸ Polska), Expo '93 w Taejon (Korea P¸d.) Ð ãWyzwania
na nowej drodze rozwojuÓ, Expo '98 w Lizbonie Ð ãOceany Ð
dziedzictwo dla przysz¸oæciÓ, Expo '2000 w Hanowerze Ð ãCz¸owiek
Ð Przyroda Ð TechnikaÓ. Has¸em wystawy, ktra w marcu 2005
rozpocznie si« w prefekturze Aichi w Japonii, jest ãMdroæ
naturyÓ. To wyjtkowo trafne has¸o dla kraju, ktrego mieszkaÄcy
od niepami«tnych czasw starali si« ýy w zgodzie z prawami
przyrody, nie zawsze dla nich ¸askawej. W ýyciu codziennym
JapoÄczykw, a takýe w ich estetyce i sztuce æwiadomoæ przy-
rody i zachodzcych w niej przemian zawsze by¸a podstawow
spraw, co moýemy obserwowa rwnieý w dzisiejszej Japonii.
Organizatorem polskiego udzia¸u w wystawie jest Krajowa Izba
Gospodarcza. Celem ekspozycji jest ukazanie Polski jako kraju
mdrego wsp¸istnienia cywilizacji i natury, harmonii sztuki
i stylu ýycia oraz dynamicznego rozwoju. Polska pragnie, aby
zwi«kszy¸a si« liczba turystw z Japonii odwiedzajcych nasz
kraj, aby wi«cej by¸o japoÄskich inwestycji oraz aby JapoÄczycy
poznali nas bliýej. G¸wne dzia¸y polskiej ekspozycji poæwi«cone
b«d Fryderykowi Chopinowi i Wieliczce, a maskotk i symbolem
b«dzie ýubr, ktrego spoærd wielu propozycji wybra¸y dzieci
japoÄskie z partnerskiego miasta Gamagori. Jakkolwiek Expo
nie jest wystaw produktw i firm, to zagadnienia gospodarcze
b«d waýnym elementem ekspozycji. Szczeglne miejsce na wy-
stawie b«d zajmowa regiony Polski Ð g¸wnie Wroc¸aw i Dolny
ålsk, ale teý i wojewdztwa: pomorskie, wielkopolskie, ma¸o-
polskie, opolskie, kujawsko-pomorskie i lubelskie. Na 9 maja
przewidziany jest DzieÄ Polski. Podczas koncertw polskich
artystw zostanie zaprezentowany fortepian fabryki Calisia,
w pawilonie wystawowym b«dzie czynny sklep z polsk biýuteri,
a w mieæcie Nagoya odb«dzie si« TydzieÄ Polskich Produktw.
Expo 2005 jest dla Polski Ð tak jak dla innych uczestniczcych
krajw Ð okazj do zaprezentowania osigni« technologii
i moýliwoæci inwestycyjnych, ale takýe atrakcyjnoæci naszej
natury i kultury.
JapoÄczycy zacz«li si« interesowa mi«dzynarodowymi wystawami
w Europie jeszcze w czasach, kiedy byli ma¸o znanym krajem,
po d¸ugiej izolacji od æwiata. W 1862 roku po raz pierwszy, cho
nieoficjalnie, na wystawie w Londynie pojawi¸y si« japoÄskie
wyroby z papieru i drewna. Oficjalnie Japonia pojawi¸a si«
na wystawie w Paryýu w 1867 roku. Pod patronatem rzdzcego
wwczas Japoni shoguna z rodu Tokugawa zbudowano na wy-
stawie replik« japoÄskiego domu. Prezentowane tam eksponaty
Ð wyroby z laki, papieru i ceramiki Ð zdoby¸y nawet kilka nagrd.
Na wystawie w Wiedniu w 1873 roku japoÄskiej ekspozycji pa-
tronowa¸ juý nowy rzd, utworzony po 1868 roku po obaleniu
shogunatu i restauracji w¸adzy cesarskiej. Oprcz tradycyjnych
wyrobw japoÄskiego rzemios¸a pokazano tam mi«dzy innymi
jedn ze z¸otych rzeb wieÄczcych dach zamku w Nagoi oraz
model posgu Wielkiego Buddy z miasta Kamakura. Z Japonii
przyjecha¸o wwczas do Wiednia 77 mistrzw i instruktorw,
by uczy si« nowej zachodniej techniki. W 1877 roku otwarto
w Tokio pierwsz krajow wystaw« przemys¸ow. Odtd takie
wystawy odbywa¸y si« co kilka lat i by¸y zwykle ¸czone z ma-
sowymi imprezami rozrywkowymi. Od 1936 roku rzd Japonii
planowa¸ organizacj« wielkiej mi«dzynarodowej wystawy, ale
wydarzenia wojenne sprawi¸y, ýe zrezygnowano z tych planw.
Pierwsza japoÄska wystawa mi«dzynarodowa po wojnie odby¸a
dr Krystyna Okazaki
Zak¸ad Japonistyki iKoreanistyki
Instytutu Orientalistycznego UW
Tereny wystawowe Expo Aichi sk¸adaj si« z dwu obszarw Ð
wi«kszego, o powierzchni oko¸o 158 hektarw, zwanego Nagakute,
i mniejszego, 15-hektarowego Seto. Na terenie Nagakute znajd
Wszystkie monety kolekcjonerskie s prawnym ærodkiem
p¸atniczym w Polsce.
5232211.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin