HUSARZ_pl.pdf

(572 KB) Pobierz
60792034 UNPDF
Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu monety
z serii „Historia Jazdy Polskiej” przedstawiające husarza
z XVII wieku:
Narodowy Bank Polski
ma wyłączne prawo emitowania znaków
pieniężnych w Polsce.
w dniu 23 stycznia 2009 r.
o nominale:
200 zł wykonaną stemplem lustrzanym w złocie,
10 zł wykonaną stemplem lustrzanym w srebrze,
Oprócz monet i banknotów powszechnego obiegu
NBP emituje także monety i banknoty kolekcjonerskie.
Emisja wartości kolekcjonerskich
stanowi okazję zarówno do upamiętniania
ważnych historycznych rocznic i postaci, jak i do rozwijania
zainteresowań polską kulturą, nauką i tradycją.
m o n e t y
w dniu 21 stycznia 2009 r.
o nominale:
2 zł wykonaną ze stopu Nordic Gold stemplem
zwykłym.
Od 1996 roku NBP emituje także
dwuzłotowe monety okolicznościowe
powszechnego obiegu ze stopu Nordic Gold.
Wszystkie monety i banknoty emitowane przez NBP
są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.
MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009
Od 2006 roku NBP emituje serię monet
„Historia Jazdy Polskiej”. W serii ukazują się
200-złotowe monety złote, 10-złotowe monety srebrne
oraz dwuzłotowe monety ze stopu Nordic Gold.
Temat „Husarz – XVII wiek” jest trzeci w tej serii.
Informacje o planie emisji
oraz sposobie nabycia monet na stronach:
www.nbp.pl
www.numizmatyka.nbportal.pl
HISTOrIA JAzDy POlSkIeJ
HUSARZ
XVII WIEK
Monety zostały wyprodukowane
w Mennicy Polskiej SA w Warszawie.
Skład i druk: Drukarnia NBP
60792034.004.png 60792034.005.png 60792034.006.png 60792034.007.png 60792034.001.png
Historia Jazdy Polskiej: HUSARZ - XVII WIEK
„Usarze to najpiękniejsza jazda w Europie przez wybór ludzi,
piękne konie, wspaniałość stroju i dzielność koni [...]” – tak o naszej
husarii pisał w 1699 r. Francois Paul d’Alerac, opowiadając
o czasach króla Jana III Sobieskiego.
Początki polskiej husarii sięgają przełomu XV i XVI w.
Pierwszymi husarzami byli Serbowie i Węgrzy, którzy przybyli do
Polski walczyć z Turkami. Służyli za pieniądze jako zaciężna jazda;
pierwsze sukcesy odnieśli już w 1506 r. pod Kleckiem, rozbijając
znaczne siły tatarskie.
Początkowo husarze walczyli bez zbroi, ich jedyną ochroną była
duża drewniana tarcza o charakterystycznie wydłużonym jednym
rogu i nakrycie głowy w kształcie cylindra. Ich specyiczną bronią
była długa, lekka kopia. Ta wczesna husaria, będąca jeszcze lekką
jazdą, zasłynęła w bitwie z wojskami moskiewskimi pod Orszą
w 1514 r.
Od II połowy XVI w. husaria stała się główną siłą uderzeniową
polskiej armii. W okresie panowania króla Stefana Batorego
(1576–1586) ukształtowała się ostateczna forma husarii, taka, jaka
jest znana wszystkim Polakom. Od tego czasu husaria używała
półpancerzy chroniących tułów oraz szyszaków lub kapalinów.
Uzupełnieniem uzbrojenia ochronnego były naramienniki
i karwasze. Najważniejszą bronią husarzy były kopie o długości
nawet 5 metrów, lekkie i wytrzymałe dzięki swej specyicznej
konstrukcji – były wewnątrz wydrążone na kształt rury. Tuż poniżej
grotu miały przymocowany 2,5–3-metrowy proporzec w barwach
oddziału. Elementem często występującym na proporcach był
krzyż kawalerski – przez stulecia będący znakiem jazdy.
Po skruszeniu kopii walczono koncerzem – długą na ok. 160 cm
bronią kłujną, doskonałą do przebijania kolczug powszechnie
używanych przez Turków i Tatarów. Czasami zamiast koncerza
troczono pod siodłem pałasz – broń białą o prostym ostrzu,
umożliwiającą zarówno cięcie, jak i pchnięcie. Husarze
dysponowali także bronią palną – parą pistoletów umieszczanych
w olstrach przy siodle. W bezpośrednim starciu husarze walczyli
szablami o konstrukcji charakterystycznej wyłącznie dla tej
formacji – były to szable z zamkniętą rękojeścią, wyposażone
w tzw. paluch – pierścień przy jelcu, w który wkładano kciuk.
Dzięki takiej budowie broń ta charakteryzowała się ogromną
skutecznością cięcia, które wyprowadzano z wielką precyzją.
Husarię spośród wszelkiej jazdy wyróżniały skrzydła, które
od przełomu XVI/XVII w. stały się jej znakiem rozpoznawczym.
Początkowo troczono je do siodeł, w późniejszych latach mocowano
je także na naplecznikach. Były one używane głównie do parad,
w boju jedynie sporadycznie husarze występowali z niewysokimi
pojedynczymi skrzydłami. Poza piórami ozdobą husarzy były
skóry dzikich zwierząt – tygrysie lub lamparcie, które towarzysze
husarscy nosili zazwyczaj jako okrycie wierzchnie zbroi. Wśród
dowódców popularne były skóry wilcze, niedźwiedzie lub rysie,
czasem zastępowane kilimkami i burkami.
W końcu XVII w. obok zbroi płytowej pojawiła się w husarii nowa
zbroja – karacena, wykonana z łusek stalowych przynitowanych do
skórzanego podkładu. Była ona cięższa i droższa od zbroi płytowej,
dawała też słabszą ochronę. Do jej popularyzacji wśród wyższych
dowódców przyczynił się sam król Jan III Sobieski (1674–1696),
który nosił tego typu zbroję, a także pozował w niej do portretów.
Karacena stanowiła kwintesencję sarmackości, była jednym z jej
najpiękniejszych przejawów.
Ostatnim triumfem husarii była wiktoria wiedeńska
w 1683 r. Przemiany w wojskowości europejskiej spowodowały,
że w XVIII w. husaria stała się jedynie wojskiem paradnym,
prezentowanym podczas różnych uroczystości, często nazywanym
wręcz „wojskiem pogrzebowym”.
Ostatecznie, uchwałą sejmową z 1775 r., zlikwidowano husarię
jako formację bojową, przekształcając istniejące chorągwie
husarskie i pancerne w brygady kawalerii narodowej.
Husaria była wyjątkowym zjawiskiem – tak ją postrzegano
zarówno w czasach jej świetności, jak i później, gdy jej legenda
służyła pokrzepieniu serc, przypominając czasy chwały oręża
polskiego.
Witold Głębowicz
Muzeum Wojska Polskiego
MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009
N O m I N A ł 2 0 0 Z ł
metal Au 900/1000 stempel lustrzany średnica 27,00 mm
masa 15,50 g wielkość emisji (nakład) 10.500 szt.
N O m I N A ł 1 0 Z ł
n o m i n a ł 2 z ł
metal 925/1000 Ag stempel lustrzany wymiary 32,00 mm x 22,40 mm
masa 14,14 g wielkość emisji (nakład) 100.000 szt.
metal stop CuAl5zn5Sn1 stempel zwykły średnica 27,00 mm
masa 8,15 g wielkość emisji (nakład) 1.400.000 szt.
AWErS: U góry z prawej strony wizerunek orła ustalony dla godła
rzeczypospolitej Polskiej. Pod orłem napis: 200 zŁ. Nad orłem oznaczenie
roku emisji: 2009. W środku stylizowane wizerunki elementów rynsztunku
husarza: szyszaka, napierśnika, buzdyganu i kopii z proporcem. z lewej
strony i u dołu półkolem napis: rzeCzPOSPOlITA POlSkA. Pod lewą łapą
orła znak mennicy: M/W.
rEWErS: Stylizowany wizerunek husarza z XVII wieku, na koniu, w zbroi,
ze skrzydłami husarskimi i skórą lamparcią na plecach, trzymającego kopię
z proporcem. z lewej strony i u dołu półkolem napis: HUSArz – XVII w.
Projektant monety: ANdrzEJ NOWAkOWSkI
AWErS: U góry z prawej strony wizerunek orła ustalony dla godła
rzeczypospolitej Polskiej na tle stylizowanego skrzydła husarskiego,
z lewej strony orła napis: 10 zŁ, pod orłem oznaczenie roku emisji: 2009.
Poniżej z lewej strony stylizowane wizerunki elementów rynsztunku
husarza: proporca, szyszaka i buzdyganu. U dołu napis: rzeCzPOSPOlITA/
POlSkA. Pod lewą łapą orła znak mennicy: M/W.
rEWErS: Stylizowany wizerunek husarza z XVII wieku, na koniu, w zbroi,
ze skrzydłami husarskimi i skórą lamparcią na plecach, trzymającego kopię
z proporcem. z prawej strony prostopadle napis: HUSArz-XVII w.
Projektant monety: ANdrzEJ NOWAkOWSkI
AWErS: Wizerunek orła ustalony dla godła rzeczypospolitej Polskiej,
po bokach orła oznaczenie roku emisji: 20-09, pod orłem napis: zŁ 2 zŁ,
w otoku napis: rzeCzPOSPOlITA POlSkA, poprzedzony oraz zakończony
sześcioma perełkami. Pod lewą łapą orła znak mennicy: M/W.
rEWErS: Stylizowany wizerunek husarza z XVII wieku, na koniu, w zbroi,
ze skrzydłem husarskim i skórą lamparcią na plecach, trzymającego kopię
z proporcem. z lewej strony półkolem napis: HUSArz – XVII w.
NA bOku: ośmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony o 180
stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Projektant awersu: EWa Tyc-KarpińsKa
Projektant rewersu: ANdrzEJ NOWAkOWSkI
60792034.002.png 60792034.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin